- Erika Fuks, delfi.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija ir Lietuviškų degalinių sąjunga jungiasi prie bankams pasipriešinusių elektroninių parduotuvių, kurios planuoja siūlyti nuolaidas pirkėjams, jei šie pasirinks atsiskaityti mažesnius įkainius taikančius bankus. Degalų pardavėjai laikosi nuomonės, jog bankų taikomi įkainiai už atsiskaitymus kortelėmis neteisingi ir planuoja tartis, kaip priversti bankus mažinti įkainius, o žmonės skatinti atsiskaityti grynais.
„Šalyje veikiančių komercinių bankų nustatyti komisiniai mokesčiai ir įmokų tarifai už tarpbankines operacijas iškreipia sąžiningos konkurencijos principus, nes Lietuvos bankai nesiūlo žemesnių komisinių mokesčių, nekonkuruoja ir nesirūpina kaip pritraukti naujus klientus arba pirkėjus“, – vardija Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija ir skelbia, jog savo pareiškimu siekia atkreipti Konkurencijos tarybos dėmesį į komercinių bankų taikomus komisinius mokesčius.
Asociacijos manymu, Lietuvoje veikiančių komercinių bankų tarifai už tarpbankines operacijas nėra realiai ekonomiškai pagrįsti.
„Logiška, kad keičiantis šalies ekonominei situacijai, šiandien bankų taikomi komisiniai mokesčiai už naudojimąsi mokėjimo kortelėmis degalinėse, atsiskaitant už įsigytus degalus, prekes ar paslaugas, turi keistis – t.y. mažėti augant komercinių bankų pelnui nuo tokių tarpbankinių operacijų skaičiaus ir atitikti realias bankų išlaidas. Be to, komerciniai bankai turėtų taikyti tarpbankinių mokesčių sąlygas, kurias nustatė tarptautiniai mokėjimo kortelių „Visa” ir „MasterCard” sistemų organizatoriai. Kaip rodo Vakarų šalių patirtis, banko kortelių aptarnavimo įmokos nebūtų didesnės, o kai kuriais atvejais net gerokai mažesnės už vietinių komercinių bankų komisinius tarifus“, – dėsto naftininkų asociacijos prezidentas Lukas Vosylius.
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos poziciją remia Lietuviškų degalinių sąjunga, kurios vykdantysis direktorius Vidas Šukys planuoja prisijungti prie naftininkų ruošiamų iniciatyvų. „Mes norime dalyvauti jų akcijoje ir kai jie susirinks, mes norime kartu siūlyti, ką galime padaryti“, – sako V. Šukys, vardijantis, jog galima kreiptis ne tik į Konkurencijos tarybą, bet ir skųsti Konkurencijos tarybos veiksmus arba neveikimą. Pasak jo, vienas iš galimų situacijos sprendimo būdų – skatinti degalinių klientus atsiskaitinėti grynais, tokią praktiką jau yra taikę kai kurie degalinių tinklai.
„Mes esame skaičiavę, kad degalų kainoje net kelis centus sudaro atsiskaitymo su bankų kortelėmis kaina. Kita vertus, verslas nebeturi kur trauktis: išlaikyti degalines kainuoja brangiai“, – dėsto jis ir primena, kad diskusijos dėl brangių atsiskaitymų bankų kortelėmis jau tęsiasi kelerius metus. Jis tikisi, kad degalų pardavėjams susivienijus, kaip vieninga jėga jie galės pasiekti daugiau. „Nauja Vyriausybė žada skatinti atsiskaitinėti ne grynais, tačiau kiti, už tai, kad tu atsiskaitinėji ne grynais, iš tavęs lupa mokestį. Situacija nesąmoninga, taip tikrai negali būti“, – piktinasi jis.
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija skelbia, jog jos žiniomis, Lietuvoje veikiančių komercinių bankų taikomi banko kortelių aptarnavimo įkainiai Baltijos šalių regione yra aukščiausi: Latvijoje jie siekia iki 0,9 proc., Estijoje – iki 1 proc., o Lietuvoje sudaro 1,15-1,4 proc. O pirkėjui atsiskaitant degalinėse už degalus, prekes ir paslaugas debetinėmis arba kreditinėmis banko kortelėmis, už kiekvieną tarpbankinę operaciją mažmeninės prekybos degalais operatorius papildomai turi mokėti bankui tvarkymo už naudojimąsi banko kortele įmoką.
Įkainių skirtumus paaiškina rinkos sąlygomis
Lietuvos bankų asociacijos prezidentas Stasys Kropas sako, jog atsiskaitymų kortelėmis įkainiai priklauso nuo šalyse esančių rinkos sąlygų. „Kainodaros klausimų asociacija nenagrinėja, tai yra konkurencijos dalykai, – sako jis. – Vertinti absoliučius skaičius būtų labai rizikinga, nes aš nesu matęs nei vieno pagrįsto palyginimo ir reikėtų atlikti nemažą įdirbį, nes yra visiškai skirtingos kainodaros. Vienur terminalai yra bankų arba tas paslaugas teikiančių įmonių, kitur, kaip Latvijoje, įmonės pačios perkasi terminalus ir moka tik už paslaugas. Kita vertus, šalyse yra diferencijuoti ir „Visa“, ir „MasterCard“, nes, pavyzdžiui, Lenkijoje rinka yra žymiai didesnė, dėl to Lenkija turi mažesnius įkainius ir bankai turi mažiau mokėti šioms paslaugas teikiančioms organizacijoms. Mūsų rinka yra mažesnė, be to, yra paplitę grynieji pinigai, transakcijų yra nedaug, o kuo daugiau yra transakcijų, tuo aukštesnis mokestis, nes tos pačios investicijos turi apsimokėti.“
S. Kropas primena, jog šiemet Lietuvos bankas baigė tyrimą, kuris įrodė bankų įkainių pagrįstumą.
Paklaustas, ar bankams kelia nerimą įmonių raginimai klientams mokėti grynaisiais, jis sako, jog „kiekvienas subjektas yra laisvas pasirinkti mokėjimo priemones“, tačiau primena, kad tai dažnai lemia ne tik mokėjimų kaina, bet ir įpročiai.
„Elektroniniai pinigai yra pigesni nei atsiskaitymas grynaisiais pinigais, tą parodė ir Lietuvos banko tyrimas, – sako S. Kropas. – Tačiau įtakos turi ir įpročiai, mes labai sunkiai keičiame įpročius. Žmonės kartais nesuprasdami eina į bankomatą pasiimti grynųjų, o tada eina į banką mokėti į banką už komunalines paslaugas, kas yra visiškai neracionalu.“
Tačiau, pasak jo, atsiskaitymai grynaisiais ir šešėlinės ekonomikos lygis koreliuoja.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...