Ieš­ko­ma bū­dų ža­lin­gus įpro­čius pa­keis­ti ma­žes­nė­mis blo­gy­bė­mis Pereiti į pagrindinį turinį

Ieš­ko­ma bū­dų ža­lin­gus įpro­čius pa­keis­ti ma­žes­nė­mis blo­gy­bė­mis

2017-03-21 11:43

Nė­ra abe­jo­nių, kad ge­riau­sia iš­vis at­si­sa­ky­ti svei­ka­tai ža­lin­gų įpro­čių, bet ne vi­si tam tu­ri va­lios. No­ras gy­ven­ti svei­kiau – au­gan­tis žmo­nių lū­kes­tis, ku­rio rin­ka ne­ga­li ig­no­ruo­ti. Pa­sau­ly­je ryš­kė­ja ten­den­ci­ja kur­ti bent jau ma­žiau var­to­to­jams ir ap­lin­ki­niams ža­lin­gus pro­duk­tus.

Iliuzija: vie­nu me­tu ne­tgi ti­kė­ta gy­do­mo­sio­mis ni­ko­ti­no ga­lio­mis, o rū­ky­ti vie­šo­se vietose at­ro­dė normalu.
Iliuzija: vie­nu me­tu ne­tgi ti­kė­ta gy­do­mo­sio­mis ni­ko­ti­no ga­lio­mis, o rū­ky­ti vie­šo­se vietose at­ro­dė normalu. / Vytauto Petriko nuotr.

Svei­kes­nių al­ter­na­ty­vų ma­da

Šiuo me­tu vis la­biau po­pu­lia­rė­ja svei­kas gy­ve­ni­mo bū­das, sklai­do­mi įvai­rūs mi­tai, o in­for­ma­ci­ja ver­ti­na­ma itin at­sar­giai. Bu­vo lai­kas, kai rie­bus mais­tas, cuk­rus ar ci­ga­re­tės lai­ky­tos vi­siš­kai svei­ka­tai ne­kenks­min­gais pro­duk­tais, o he­roi­nas bu­vo par­duo­da­mas kaip vais­tas nuo ko­su­lio. Vie­nu me­tu ne­tgi ti­kė­ta gy­do­mo­sio­mis ni­ko­ti­no ga­lio­mis, o rū­ky­ti ke­lei­vi­niuo­se lėk­tu­vuo­se, au­to­bu­suo­se ar vie­šo­se pa­tal­po­se at­ro­dė sa­vai­me su­pran­ta­mas da­ly­kas. Da­bar, kai gau­su in­for­ma­ci­jos apie ža­lin­gus svei­ka­tai da­ly­kus, įsta­ty­mais įtei­si­na­mi įvai­rūs pre­ky­bos ir rek­la­mos ap­ri­bo­ji­mai, tai skam­ba tie­siog neį­ti­ki­mai. Lai­kai pa­si­kei­tė ir, at­ro­do, kei­čia­si to­liau.

Prie nau­jų ten­den­ci­jų tai­ko­si ir di­džio­sios bend­ro­vės. At­si­dū­ru­sios kri­ti­kų tai­ki­ny­je, jos ple­čia pro­duk­tų asor­ti­men­tą. Pa­vyz­džiui, gai­vių­jų gė­ri­mų bend­ro­vės „Co­ca Co­la“ ir „Pep­si Co­la“ pra­dė­jo ga­min­ti be­cuk­rius gė­ri­mus, grei­to­jo mais­to res­to­ra­nų tink­las „McDonald‘s“ ėmė siū­ly­ti dau­giau dar­žo­vių ir pra­tur­ti­no sa­vo me­niu svei­kais pa­tie­ka­lais. Pre­kių len­ty­no­se ša­lia svai­gių­jų gė­ri­mų ran­da­me vis dau­giau neal­ko­ho­li­nio vy­no ar alaus.

At­sa­ky­mų ieš­ko ir moks­li­nin­kai

Ma­žiau kenks­min­gų pro­duk­tų paieš­ka neap­len­kė ir ta­ba­ko rin­kos, kai prieš ke­le­tą me­tų pra­si­dė­jo elekt­ro­ni­nių ci­ga­re­čių va­jus. Ga­min­to­jai ir par­da­vė­jai to­kius pro­duk­tus įvar­di­jo kaip ma­žiau kenks­min­gą ci­ga­re­čių al­ter­na­ty­vą, o da­lis var­to­to­jų vi­sai me­tė rū­ky­ti. Iš pra­džių skep­tiš­kai ver­ti­nę to­kią nau­jo­vę, svei­ka­tos spe­cia­lis­tai vis dau­giau dė­me­sio ski­ria e.ci­ga­re­tėms. Štai Royal Col­le­ge of Phy­si­cians ata­skai­to­je nu­ro­do­ma, kad il­ga­lai­kio elekt­ro­ni­nių ci­ga­re­čių var­to­ji­mo po­vei­kis net 95 pro­c. ma­žiau ža­lin­gas nei įpras­ti­nių ci­ga­re­čių rū­ky­mas. Pa­sau­lio svei­ka­tos or­ga­ni­za­ci­jos at­sto­vai ne­sku­ba pri­tar­ti to­kiai nuo­mo­nei ir tei­gia, kad vi­sus nau­jus pro­duk­tus rei­kia įdė­miai ste­bė­ti, kol paaiš­kės jų il­ga­lai­kis po­vei­kis var­to­to­jų svei­ka­tai.

Yra ir ki­tas as­pek­tas – ta­ba­ko dū­mų nei­gia­mas po­vei­kis ap­lin­ki­niams, su ku­riuo daž­nas su­si­du­ria lau­ke ar na­muo­se. E.ci­ga­re­čių var­to­to­jai tvir­ti­na, kad jų įkve­pia­mi ir iš­pu­čia­mi dū­mai yra ne­kenks­min­gi ap­lin­ki­niams. Kau­no tech­no­lo­gi­jos uni­ver­si­te­to Che­mi­jos fa­kul­te­to moks­li­nin­kai kar­tu su ko­le­go­mis iš Švei­ca­ri­jos da­ly­va­vo pro­jek­te, ku­riuo bu­vo sie­kia­ma iš­siaiš­kin­ti, ko­kie rū­ka­liams pa­trauk­lūs pro­duk­tai bent jau ne­ken­kia ap­lin­ki­niams. KTU moks­li­nin­kai kar­tu su Švei­ca­ri­jos fe­de­ra­li­ne la­bo­ra­to­ri­ja EM­PA ir Ciu­ri­che esan­čiu Švei­ca­ri­jos fe­de­ra­li­niu tech­no­lo­gi­jos ins­ti­tu­tu at­li­ko be­ne pir­mą iš­sa­mų elekt­ro­ni­nių ci­ga­re­čių ga­rų ty­ri­mą, ana­li­zuo­da­mi jų iš­si­sklai­dy­mo grei­tį pa­tal­po­se. Nus­ta­ty­ta, kad šių ga­rų da­le­lės suy­ra aki­mirks­niu ir dėl to ne­ken­kia ap­lin­ki­niams.

Al­ter­na­ty­vų sa­vo ga­mi­na­miems rū­ko­mo­jo ta­ba­ko pro­duk­tams be pa­lio­vos ieš­ko ir ci­ga­re­čių ga­min­to­jai. Tar­ki­me, vie­na di­džiau­sių pa­sau­ly­je ci­ga­re­čių ga­my­bos bend­ro­vių „Phi­lip Mor­ris In­ter­na­tio­nal“ at­lie­ka ty­ri­mus Švei­ca­ri­jo­je įkur­ta­me ty­ri­mų cent­re „Cu­be“.

Ga­min­to­jai – už pa­sau­lį be rū­ka­lių

Ne­pai­sant rū­ka­lių skai­čiaus ma­žė­ji­mo, įvai­rių rek­la­mos ap­ri­bo­ji­mų, ak­ci­zų di­di­ni­mo dau­ge­ly­je ša­lių, „Phi­lip Mor­ris In­ter­na­tio­nal“ praė­ju­siais me­tais pa­ga­mi­no 850 mlrd. ci­ga­re­čių, už ku­rias ga­vo be­veik 70 mlrd. eu­rų pa­ja­mų. Ta­čiau bend­ro­vė ieš­ko bū­dų keis­ti rū­ky­mo kul­tū­rą ir ne­tgi pa­skel­bė sa­vo stra­te­gi­ją, kad vi­so­mis iš­ga­lė­mis pri­si­dės prie įpras­tų ci­ga­re­čių at­si­sa­ky­mo.

Nau­jau­sias bend­ro­vės ty­ri­mų cent­re su­kur­tas pro­duk­tas – iQOS, jau iš­po­pu­lia­rė­jęs Ja­po­ni­jo­je. Šį pro­duk­tą su­da­ro kai­ti­ni­mo ele­men­tas, pa­na­šus į ra­šik­lį. Į šio prie­tai­so ga­lą ki­ša­mi ci­ga­re­čių pa­kai­ta­lai, va­di­na­mi „Heets“. Ta­ba­kas švel­niai kai­ti­na­mas, ne­su­ke­liant de­gi­mo pro­ce­so, ir iš­ski­ria­mas šil­tas ae­ro­zo­lis su ni­ko­ti­nu. Po su­dė­tin­go de­ri­ni­mo su JAV svei­ka­tos prie­žiū­ros tar­ny­bo­mis pro­ce­so ža­da­ma, kad ame­ri­kie­čius ši nau­jo­vė pa­sieks ar­ti­miau­siu me­tu. Bend­ro­vė ti­ki­si, kad pro­duk­tas iš­po­pu­lia­rės ir tarp rū­kan­čių eu­ro­pie­čių, ku­rie, vi­lia­ma­si, at­si­sa­kys la­biau kenks­min­gų ci­ga­re­čių.

iQOS yra labai pažangi sis­te­ma,  tačiau ji nė­ra vie­nin­te­lė, ku­rią ku­ria ta­ba­ko ga­min­to­jai. Nau­jų po­ten­cia­liai ma­žiau ri­zi­kin­gų pro­duk­tų po­rtfe­ly­je yra ir įpras­ti­nių e.ci­ga­re­čių, ir e.ci­ga­re­čių, ku­rios vei­kia nau­jo­viš­ka tech­no­lo­gi­ja, taip pat kai­ti­na­mo­jo ta­ba­ko pro­duk­tų.

Bend­ro­vės va­do­vai pri­pa­žįs­ta, kad šie pro­duk­tai nė­ra vi­sai ne­kenks­min­gi ir tu­ri tam tik­rą nei­gia­mą po­vei­kį rū­kaliui. To­dėl kai ku­rios pa­sau­lio or­ga­ni­za­ci­jos skep­tiš­kai ver­ti­na šios ir ki­tų ci­ga­re­čių bend­ro­vių pa­stan­gas ieš­ko­ti al­ter­na­ty­vų. Pa­na­šaus skep­ti­ciz­mo su­­lau­kia ir ki­ti svei­ka­tai ne itin nau­din­gų pro­duk­tų ga­min­to­jai, ku­riems ne­leng­va var­to­to­jus įti­kin­ti, kad iš tie­sų ėmė­si rū­pin­tis jų svei­ka­ta. Ne­pai­sant to, ma­žiau ža­lin­gų pro­duk­tų su­var­to­ji­mas au­ga.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų