Technikos mėgėjams - egzotika Pereiti į pagrindinį turinį

Technikos mėgėjams - egzotika

2005-02-19 09:00

Technikos mėgėjams - egzotika

Kaip vyksta krovininių automobilių paroda Europoje? Pademonstruojami nauji sunkvežimių modeliai, paskui visi susibėga į kokį vakarėlį, viskas baigiasi saikingu (arba nesaikingu) alaus gėrimu. Kaip vyksta tokia pat automobilių paroda Amerikoje? Pirmiausiai pasipuikuojama ypač gražiais sunkvežimiais. Vėliau susibėgama į vakarėlį, kuriame ne tik saikingai (arba nesaikingai) geriamas alus, bet ir koncertuoja žinomos vietinės grupės ir atlikėjai, pavyzdžiui, “Alabama”, Vilis Nelsonas, kiti.

Kentukio valstijoje

Tokias parodas JAV vadina “Mid Amerika Trucking Show” (lietuviškai – “Vidurio Amerikos sunkvežimių pasirodymas”). Kentukio parodų centre tokie pasirodymai vyksta 32 metus iš eilės. Gaila, bet parodų sumanytojas Polas Jangas paliko šį pasaulį 1998 m., tad pernykštis “pasirodymas” buvo skirtas jo atminimui. O prasidėjo viskas 1972 m. labai kukliai: parodoje dalyvavo viso labo 80 dalyvių ir vos 4 tūkstančiai lankytojų. Šiandieniniai užmojai - kur kas platesni. Paroda užima apie milijoną kvadratinių metrų ploto. Joje kasmet dalyvauja maždaug tūkstantis dalyvių ir septyniasdešimt tūkstančių lankytojų.

“Ilganosių” pasirodymai

“Palyginti su “freitlaineriu”, mieloji, tai – tikras rojus”, - išgirdau kalbantis dvi drauges blondines. Jos sėdėjo “Western Star” “sliperyje” (šitaip Amerikoje vadinami vilkikų miegamieji skyriai), tad žinojo, ką kalba. Amerikiečiams “sliperis” – šventa vieta. Čia ne tik ilsimasi, bet ir susitinkama su draugais ir draugėmis, mylimasi. Ir apskritai, jei Amerikoje gaminamus sunkvežimius pavadinsime namais ant ratų, tikrai neapsiriksime. Vietos įstatymų leidėjai jau seniai numojo ranka į jų konstruktorius ir gamintojus, tad niekas nereguliuoja sunkvežimių dydžio. Tiesa, šiek tiek ribojamas puspriekabių ilgis (jos neturi būti ilgesnės nei 16,1 metro), bet prisikabinti jų gali tiek, kiek paveži. Tįsta ne tik autotraukinių užpakalinė dalis, bet ir priekinė. Amerikietiški vilkikai pasižymi margiausių formų ir itin ilgomis “nosimis”. Kabinose įrengti miegamieji skyriai kartais užima net keturių kvadratinių metrų plotą, nes šalia yra dušas ir tualetas.

Išlepinti vairuotojai

Amerikoje tolimųjų reisų vairuotojams rodoma išties didelė pagarba. Kodėl? Sunku paaiškinti. Galbūt todėl, kad, užkariaudami Vakarus, amerikiečiai kadaise daug keliavo. Ir, ko gero, tos tolimos kelionės visam laikui liko jų genuose...

Žavimasi ne tik vairuotojais. Žavimasi ir jų vairuojamais vadinamaisiais magistraliniais sunkiaisiais 8-osios klasės sunkvežimiais (jų svoris – 15 tonų ir daugiau).

Daugelis tokių sunkvežimių priklauso pavieniams vairuotojams. Čionykščiai juos dar vadina “Owner-operators”. Būtent jiems ir skirti visi tie erdvūs miegamieji, kitokie patogumai. Kukliausiais skaičiavimais, Jungtinėse Amerikos Valstijose yra net 2,8 milijono tolimųjų reisų vairuotojų. Argi galima ignoruoti tokios milžiniškos armijos pageidavimus?

Bet Amerikoje niekam net į galvą neateina į tuos pageidavimus neatsižvelgti. Netgi priešingai, gamintojai tiesiog iš kailio neriasi, kad įtiktų reikliems ir patogumus mėgstantiems vairuotojams. Ir Kentukio parodoje tai buvo daugiau nei akivaizdu. Visas naujoves pristatyti visada pradėdavo nuo to, kad gamintojai rodydavo, kaip patobulino savo “kūdikio” “sliperius”.

Kitos tendencijos

Be to, kad “Mid America Trucking Show” pirmenybė teikiama “sliperiams”, pastebėjau ir dar vieną dalyką. Sunkieji bekapočiai sunkvežimiai čia nebuvo populiarūs. Parodos lankytojai labiau apžiūrinėjo mielus “ilganosius”. Derinosi prie galimų pirkėjų poreikių ir gamintojai.

Tarkim, netgi toks konservatyvus koncernas, koks yra “Navistar International”, paskelbė atsisakąs toliau gaminti sunkvežimius su “varikliu po kabina”.

Dar 1995 m. koncernas toje pačioje Kentukio parodoje pristatė 9800 modelį, bet dabar jo gamybą kompanija buvo priversta perkelti į Braziliją. Ką darysi – neprigijo Amerikoje “besnapis”, nors būtent 9800 modelyje buvo pritaikytas vienas įdomiausių pastarųjų metų konstruktorių sumanymų – lygios grindys. “Navistar International” pernykštėje Kentukio parodoje sužibėjo nauju savo kūriniu – “9900ix”. Tai tikras Misisipės vandenų aligatorius! Atstumas nuo priekinio buferio iki kabinos sienelės siekia net 3 m 30 cm! Toks “aligatorius” bet kokį gyvūną gali gyvą praryti! Bet jo paskirtis kita – ryti kelio kilometrus.

Dar viena būdinga 2004-ųjų “Mid America Trucking Show” tendencija – europiečiai stengiasi neatsilikti nuo amerikiečių. Bent jau kariaudami Amerikos rinkoje. Štai švedų “Volvo” koncernas parodoje pristatė iškart aštuonis naujus sunkiųjų sunkvežimių modelius, kurių pats išradingiausias – “ilgaausis” ir “ilganosis” “Volvo-770”. Statistikos duomenimis, švedų kompanija dabar užima maždaug 11,7 proc. JAV sunkiųjų sunkvežimių rinkos, o tikisi užimti ne mažiau kaip 25 proc. Matyt, tam ir ilgos “nosys” padės.

Tarytum zilas...

Vis dėlto įspūdinga išorė ne visada gali viską pasakyti apie tai, kaip mašina dirba. Tuo įsitikinau lankydamasis Kentukio parodoje. Jos organizatoriai maloniai leido išbandyti vidutinio sunkumo “Bering Trucks” firmos modelį GMC. Maniau, kad patirsiu tokių pat malonių pojūčių, kokių esu patyręs prieš keletą metų vairuodamas Europoje gaminamą “Scania” markės sunkvežimį. Pasirodė, kad be reikalo svajojau: įjungiau variklį, manęs vos iš kėdės neišvertė grubus blogai izoliuoto “dyzelio” dudenimas, nekaip nuteikė ir sunkiai perjungiamos, o perjungiant dar ir nuolat besidaužančios pavaros. Į “Scania” tai visai nebuvo panašu. Veikiau GMC priminė rusiškąjį zilą...

Atleisk, Amerika...

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų