Skandalingojo orlaivio jubiliejus

Skandalingojo orlaivio jubiliejus

2005-08-16 00:00

Prieš 50 metų į savo pirmą skrydį pakilo JAV žvalgybinis lėktuvas “U-2”

Prieš 50 metų į savo pirmą skrydį pakilo JAV žvalgybinis lėktuvas “U-2”

“U-2” į “šaltojo karo” laikų istoriją įėjo kaip viena pagrindinių JAV žvalgybos priemonių, padėjusių rinkti karinę informaciją apie priešininkę - Sovietų Sąjungą. Modifikuota šio orlaivio versija vis dar tarnauja Amerikos karinėms oro pajėgoms, nors kai kada patiria avarijų.

Vienas toks lėktuvas praėjusį birželį sudužo Afganistane.

Buvo kuriamas labai slaptai

Britų BBC, “U-2” 50-mečio proga paskyrusi specialią publikaciją savo internetinėje svetainėje “bbc.Russian.com”, pažymėjo, kad šis vienvietis lėktuvas buvo kuriamas itin slaptai. Tačiau 1960 metais orlaivio pavadinimas sumirgėjo viso pasaulio žiniasklaidoje.

1960-ųjų gegužės 1 dieną “U-2”, pakilęs iš Turkijos, turėjo perskristi Sovietų Sąjungos teritoriją iš pietų į šiaurę ir nutūpti Norvegijoje. Orlaivis jau buvo nuskridęs iki Sverdlovsko, kai į jį pataikė “žemė - oras” klasės SSRS kariškių paleista raketa.

Lakūnas Frensis Haris Pauersas katapultavosi, bet pateko į nelaisvę. Tuometinė Sovietų Sąjungos valdžia pergudravo Amerikos pareigūnus.

Turėdama lakūną savo rankose, Maskva JAV atstovų užklausė, ar kas nors nenutiko kokiam nors Amerikos kariškių lėktuvui. Iš Vašingtono atėjo atsakymas, kad dingo tik orlaivis, kurio paskirtis - grynai meteorologinė.

Tada Sovietų Sąjungos valdžia per televiziją parodė F.H.Pauersą, davusį Vašingtonui nepalankius parodymus.

Tuometinis JAV prezidentas Duaitas Eizenhaueris suprato esąs apmulkintas, todėl įpykęs viešai metė frazę: “Šnipinėjom ir toliau šnipinėsim!”

Iškeistas į garsų šnipą

F.H.Pauersas už šnipinėjimą buvo nuteistas dešimties metų laisvės atėmimu, bet 1962-aisiais iškeistas į garsų SSRS šnipą, kalėjusį Amerikos kalėjime, pulkininką Rudolfą Abelį.

R.Abeliui grėsė mirties bausmė, tačiau jo advokatas ragino teisėjus šnipo nepasmerkti myriop, taip neprarandant galimybės išvaduoti kokį nors amerikietį, patekusį į “šaltojo karo” verpetus. Į šį raginimą buvo atsižvelgta.

Po F.H.Pauerso teismo Amerikos laikraštis “The New York Times” prisiminė R.Abelio advokato žodžius ir paragino JAV vyriausybę pamėginti šnipais apsikeisti.

1962 metų vasarį ant tilto, Vakarų Berlyną skyrusio nuo Rytų Berlyno, įvyko istorinis apsikeitimas. Pirmasis per tiltą perėjo F.H.Pauersas, po to priešinga kryptimi nužingsniavo R.Abelis. Žvalgybos laikėsi džentelmeniško susitarimo elgtis sąžiningai.

Netikėta žūtis

Į JAV sugrįžęs F.H.Pauersas netrukus nutraukė kontraktą su Centrine žvalgybos valdyba (CŽV) ir tapo civilinės aviacijos lakūnu. Tačiau jis netrukus žuvo Lotynų Amerikoje, kai, skrendant sraigtasparniu, netikėtai baigėsi jo kuras.

Tada kai kurie Amerikos laikraščiai rašė, kad jaunas, bet jau spėjęs skandalingai pagarsėti, lakūnas žuvo neatsitiktinai. Buvo daromos užuominos, kad taip CŽV suvedė sąskaitas su savo darbuotoju, kuris pabūgo mirties ir atskleidė daug Amerikos karinių paslapčių.

F.H.Pauersas Sovietų Sąjungos tardytojams tvirtino, kad pagal CŽV instrukcijas jis privalėjo nusižudyti (pasinaudoti nuodais), kai pajuto, kad jo lėktuvas pamuštas.

Didelė dalis sudužo

Pirmasis “U-2” pakilo į orą 1955 metų rugpjūtį. BBC duomenimis, pirmieji modeliai dažniausiai suduždavo, vėliau vienas kitas buvo numuštas.

Turėdamas labai ilgus sparnus (nuo vieno krašto iki kito - 30 metrų), orlaivis pakildavo į 25-27 kilometrų aukštį, kur jo nepajėgdavo užfiksuoti radarai. Šis lėktuvas atrodė nepasiekiamas. Tiesa, lakūnas skrisdavo su specialiu skafandru.

Bet 1960-ųjų pavasarį JAV kariškiai ir žvalgybininkai dar nežinojo, kad Sovietų Sąjunga jau turi raketų, kurios gali naikinti ir labai aukštai skraidančius lėktuvus.

Sovietų kariškiai į F.H.Pauerso lėktuvą paleido kelias raketas, viena iš jų į orlaivį pataikė.

Vėliau buvo pradėtos leisti naujos lėktuvo versijos - “U-2R” ir “U-2S”; šie orlaiviai buvo patikimesni, bet gerokai didesni ir, savaime suprantama, sunkesni.

Užfiksavo raketas, dislokuotas Kuboje

1962 metais būtent “U-2” užfiksavo Sovietų Sąjungos branduolines raketas, dislokuotas Kuboje. Tada kilo didžiulė politinė krizė. Pasaulis atsidūrė prie pat atominio karo ribos.

JAV valdžia tuomet teikė didelę pagalbą kubiečiams, siekiantiems nuversti Fidelio Kastro režimą, kol šis neįsitvirtino.

Kai keli tūkstančiai kubiečių išsilaipino saloje, kad pradėtų plataus masto sukilimą prieš F.Kastro, diktatoriaus pajėgos įsibrovėlius labai greitai sutriuškino.

Kremlius, siekdamas atbauginti Ameriką nuo naujų mėginimų nuversti F.Kastro, saloje dislokavo dalį savo atominių raketų. Lemiamu momentu SSRS lyderis Nikita Chruščiovas įsakė raketas pargabenti atgal.

Tebetarnauja iki šiol

Lėktuvų “U-2” JAV karinės oro pajėgos turi iki šiol. BBC teigia, kad tokių orlaivių yra maždaug 30.

Tais pačiais duomenimis, per pastaruosius penkerius- septynerius metus amerikiečiai neteko penkių lėktuvų, vadinamų šnipais. Vienas jų 2003 metais sudužo netoli Pietų Korėjos sostinės. Pilotas išsigelbėjo.

Dar vienas toks orlaivis sudužo praėjusį birželį. Amerikos kariškiai pranešė, kad “avarija įvyko Pietvakarių Azijoje”. Tarptautinė žiniasklaida tada teigė, kad lėktuvas nukrito Afganistane.

Buvo pranešimų, kad orlaivį numušė talibai, vis dar veikiantys Afganistane, tačiau JAV kariškiai tokias prielaidas neigė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų