Baltijos jūroje iškeltas sovietų numuštas švedų žvalgybinis lėktuvas
Interneto leidinys Rosbalt. ru vakar pranešė, kad Švedijos specialistai naktį į penktadienį Baltijoje iškėlė prieš 52 metus numušto švedų žvalgybinio lėktuvo korpusą. DC-3 tipo lėktuvą 1952-ųjų birželio 13-ąją pašovė sovietų naikintuvas Mig-15.
Tada žuvo visi aštuoni švedų lėktuvo įgulos nariai. Nors Švedija pagal tradiciją - neutrali valstybė, bet DC-3 šnipinėjo sovietų karinius objektus, esančius prie Baltijos. Todėl Stokholmas nelaimės priežastis pusę amžiaus laikė paslaptyje.
Tik 2002 metais Švedijos vyriausybė išslaptino visus dokumentus, susijusius su šiuo incidentu, kuris buvo nemalonus tiek Maskvai, tiek Stokholmui. Išslaptintus dokumentus paskelbęs laikraštis Dagens Nyheter juos pavadino įrodymu, kad Švedija, šnipinėdama kitos valstybės naudai, pažeidė tradicinį savo neutralumą.
Tačiau paaiškėjo, kad Sovietų Sąjungos karinė vadovybė, davusi leidimą numušti DC-3, gerai žinojo, ką šis lėktuvas veikė. Mat sovietų šnipas švedas Stigas Venerstriomas į Maskvą buvo pranešęs, kad DC-3 reguliariai skraido virš Baltijos Didžiosios Britanijos žvalgybos prašymu.
Vėliau S.Venerstriomas buvo demaskuotas ir nuteistas kalėti iki gyvos galvos už tėvynės išdavimą.
Apie DC-3 įgulos likimą dešimtmečiais sklandė įvairių gandų. Pagal vieną versijų, visus įgulos narius, besileidžiančius parašiutais, ore sušaudė to paties Mig-15 pilotas.
Taip pat sklido gandų, kad keli išsigelbėję švedai atsidūrė sovietų kalėjimuose.
Po Sovietų Sąjungos žlugimo 1991 metais Rusijos karinė vadovybė paskelbė, kad sovietų naikintuvas Švedijos lėktuvą numušė ne virš SSRS teritorinių vandenų, kaip iki tol tvirtino Maskvos atstovai, bet virš neutralių vandenų.
Iš karto po to, kai Švedijos gynybos ministerija išslaptino su DC-3 susijusius dokumentus, įgulos narių giminės ėmė atakuoti savo šalies valdžią, kad numuštas lėktuvas būtų iškeltas.
Po dvejonių 2002 metais vis dėlto buvo nutarta lėktuvą iškelti. Tačiau tai padaryti buvo gerokai sunkiau, nei iš pradžių manyta.
Narai lėktuvą aptiko netoli Gotska Sandės salos. Jo kėlimo iš jūros dugno darbai prasidėjo praėjusių metų rugsėjį. Per porą mėnesių buvo iškelti sparnai, variklio dalys, kiti daiktai.
Lapkričio pradžioje buvo aptikti dviejų įgulos narių palaikai. Tų žuvusiųjų pavardės nepaskelbtos iki šiol, kad, pasak švedų laikraščio Expressen, nebūtų traumuojami kitų įgulos narių artimieji.
Iškelti sukiužusį lėktuvo korpusą buvo sunkiausia. Bet vis dėlto naktį į penktadienį jis atsidūrė vandens paviršiuje. Tam prireikė iš lynų nupinti specialų krepšį.
Kelių įgulos narių palaikai aptikti šį kartą, kol kas nepaskelbta.
Naujausi komentarai