Nobelio fizikos premija skirta mokslininkams už atradimus, įgalinančius mašininį mokymąsi

Šių metų Nobelio fizikos premija paskirta JAV mokslininkui Johnui J. Hopfieldui ir Geoffrey E. Hintonui iš Kanados už atradimus ir išradimus, įgalinančius mašininį mokymąsi naudojant dirbtinius neuronų tinklus, antradienį paskelbė Švedijos karališkoji mokslų akademija.

Laureatai gaus po aukso medalį, diplomą ir pasidalins 11 mln. Švedijos kronų (beveik 952 tūkst. eurų) piniginę premiją.

„Du šių metų Nobelio fizikos premijos laureatai, naudodamiesi fizikos įrankiais, sukūrė metodus, kurie šiandien yra galingo mašininio mokymosi pagrindas“, – sakoma akademijos pranešime žiniasklaidai.

J. J. Hopfieldas sukūrė asociatyviąją atmintį, galinčią saugoti ir atkurti vaizdus ir kitų tipų duomenų modelius.

G. E. Hintonas išrado metodą, galintį savarankiškai surasti duomenų savybes ir taip atlikti tokias užduotis, kaip konkrečių elementų atpažinimas paveikslėliuose.

„Kai kalbame apie dirbtinį intelektą, dažnai turime omenyje mašininį mokymąsi naudojant dirbtinius neuronų tinklus. Šią technologiją iš pradžių įkvėpė smegenų struktūra“, – aiškinama pranešime.

„Dirbtiniame neuronų tinkle smegenų neuronai vaizduojami mazgais, kurie turi skirtingas reikšmes. Šie mazgai daro įtaką vienas kitam per ryšius, kuriuos galima prilyginti sinapsėms ir kurie gali būti stipresni arba silpnesni, – sakoma jame. – Tinklas mokomas, pavyzdžiui, kuriant stipresnius ryšius tarp mazgų, vienu metu turinčių dideles reikšmes.“

Šių metų laureatai nuo 9-o dešimtmečio atlieka svarbų darbą su dirbtiniais neuronų tinklais, pažymi Švedijos karališkoji mokslų akademija.

„Laureatų darbas jau atnešė didžiulę naudą. Fizikoje dirbtinių neuronų tinklus naudojame daugelyje sričių, pavyzdžiui, kurdami naujas specifinių savybių turinčias medžiagas“, – sakė Nobelio fizikos komiteto pirmininkė Ellen Moons.

91-erių amerikietis J. J. Hopfieldas yra JAV Prinstono universiteto profesorius, o Londone gimęs 76-erių G. E. Hintonas yra Toronto universiteto profesorius.

Praeitais metais Nobelio fizikos premija paskirta JAV mokslininkui Pierre'ui Agostini, Ferencui Krauszui iš Vokietijos ir Švedijos mokslininkei Anne L'Huillier už eksperimentinius metodus, kuriais generuojami atosekundiniai šviesos impulsai, skirti elektronų dinamikai materijoje tirti.

Šių metų Nobelio premijų sezonas prasidėjo pirmadienį, kai buvo paskelbta, jog premija už pasiekimus medicinos srityje atiteko amerikiečiams Victorui Ambrosui ir Gary Ruvkunui už mikro-RNR atradimą ir jos vaidmenį potranskripciniame genų reguliavime.

Trečiadienį bus paskelbtas Nobelio chemijos premijos laureatas ar laureatai, o daugiausiai dėmesio sulaukiančių literatūros ir taikos premijų laureatai paaiškės ketvirtadienį ir penktadienį. Apdovanojimų sezoną kitą pirmadienį užbaigs ekonomikos premijos laureato paskelbimas.

Premijos bus įteiktos Osle ir Stokholme gruodžio 10 dieną, kai minimos Alfredo Nobelio mirties metinės. 1896-aisiais miręs išradėjas A. Nobelis šias premijas įsteigė savo testamentu.

Aaa