- Artūras Zuokas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Visuomenėje verdančios aistros dėl „Gyvenimo įgūdžių programos‘‘ visiškai pagrįstos.
Skyriau du ankstyvus rytus, kad perskaityčiau visą programą pats ir susipažinčiau bent su dalimi rekomenduojamų šaltinių. Visoje programoje nėra esminių aiškiai suvokiamų sąvokų: moteris, vyras, mergaitė, o berniukas paminėtas vieną kartą. Nėra žodžių mama, tėtis, santuoka. Žodis šeima paminėtas tik 1-4 klasių dalyje, kur siūloma mokytis „analizuoti ir apmąstyti patirtis šeimoje‘‘ bei „kuo gali padėti šeima‘‘. Žodis meilė paminėtas tik du kartus ir tai programos dalyje iki penktos klasės.
Todėl, norėčiau pasisakyti kaip tėvas, kaip mokesčių mokėtojas ir kaip politikas. Ir tai man garantuoja įstatymai, nes pagal LR įstatymus, pagrindiniai vaikų ugdytojai yra jų tėvai, o LR Konstitucija numato, kad tėvai turi teisę ugdyti vaikus pagal savo įsitikinimus ir parinkti jiems priimtiniausias ugdymo formas. Taigi, man ši ugdymo programa nepriimtina.
Žodynas paaiškina, ką reiškia žodis „įgūdis‘‘ – tai kartojimu įgytas sugebėjimas atlikti kurį nors veiksmą automatiškai‘‘.
Ši programa yra panaši į vakarų šalyse vertinamą švietimo programą „Life mastery‘‘, kuriai sunku rasti lietuvišką vertimą, man labiausiai tiktų ,,gyvenimo įvaldymas‘‘ ar „pasiruošimo gyvenimui programa‘‘. Ir terminologija čia labai svarbi: viena yra išmokyti „įgūdžių‘‘ automatiškai atlikti kažkokį veiksmą, pvz., kaip atskirti galimą priekabiavimą, bendraujant išvengti konfliktų, kaip naudotis gesintuvu, bėgti į slėptuvę karo atveju ir kitų svarbių įgūdžių, kurių šioje programoje tikrai yra daug ir visai kas kita, su kuo kategoriškai nesutinku, kad užsidėti prezervatyvą ar praryti kontraceptikų tabletę yra taip pat „automatizuotas įgūdis‘‘. Viena yra įgūdis, visiškai kas kita paruošti vaiką „įvaldyti savarankišką gyvenimą‘‘.
Gyvenimo įvaldymo, o ne įgūdžių programa prasideda nuo pagrindinių bendražmogiškų vertybių įvardinimo: šeima, meilė, laimė, pagarba savo šalies kultūrai ir tradicijoms, tėvynei, savo aplinkai ir gamtai. Ir tik tada einama prie kartojimu įgyjamų įgūdžių.
Šią jau privalomą programą galima vertinti, kaip valstybės norą padėti ar prisidėti tėvams auklėti savo vaikus ir suformuoti tam tikrus gyvenimo įgūdžius. Kas nusprendė, kad tokios privalomos pagalbos tėvams reikia ir už kurią tėvai, kaip mokesčių mokėtojai, turės apsimokėti? Seimo sprendimo nebuvo, Vyriausybės nutarimo taip pat, kažkas kažkaip nusprendė ministerijoje. Viešų diskusijų ir tėvų įtraukimo taip pat nebuvo. Tai norėtųsi sužinoti, kas nusprendė ir kodėl?
„Gyvenimo įgūdžių programoje‘‘ yra daug teigiamų dalykų, tačiau metama kritika tikrai pagrįsta. Programa yra neutrali lyčiai ir šeimai, socialinio emocinio ugdymo kontekste nėra kalbama apie lyčių skirtingumą ir lyčių papildomumą bei su tuo susijusius aspektus, apie vyriškumą ir moteriškumą, tėvystę ir motinystę. Ir neabejoju, kad daugumai tėvų tai nepriimtina. Ir kalbant apie lytinį švietimą norėtųsi, kad to pradžia būtų pokalbiai apie svarbiausią jausmą – meilę. Meilė nėra kartojimu įgyjamas įgūdis ir kelias į lytinius santykius bei kontraceptikų naudojimą turėtų prasidėti tik nuo šio jausmo. Ir tai kiekvieno asmeninis patyrimo ir ieškojimo kelias. Sunku suprasti, kaip bus įmanoma dėstyti gana intymius dalykus 30-ties mokinių perkrautoje klasėje. Tokioms temoms reikia intymumo, ir net paraudimas yra gražu.
Vertinant programos sudėtingumą, skirtingų žinių ir kompetencijų poreikį, pagaliau realios, o ne vadovėlinės gyvenimo patirties, sunkiai suvokiu, kur rasime tokį kiekį kvalifikuotų mokytojų pačiose mokyklose. Ir juos reikėjo paruošti, o ne Švietimo ministerijai numesti tokią svarbią temą ant esamų mokytojų galvų. Imkit ir dėstykite, o metodinės rekomendacijos, dėl kai kurių tikrai yra abejonių, gali nuvesti labai klaidingu keliu. Karštos diskusijos socialiniuose tinkluose „dėl įgūdžio, kaip pasigaminti barjerinę oralinio sekso plėvelę‘‘ yra to puikus pavyzdys. Pagaliau ir aš sužinojau kas tai yra, tik nesu tikras, ar tai turėjo tapti mano „gyvenimo įgūdžiu‘‘.
Kaip jau minėjau, programoje nėra apibrėžtos lytys, nors kalbama apie lyčių lygybę. Tai paaiškina, kodėl programoje nėra nieko apie šeimą, kaip vertybę, nėra nieko apie meilę ir santuoką, motinystę ir tėvystę.
Ką mokytojas turi atsakyti į paprastą mokinio klausimą, tai kokios yra lytys? Ir tarp kokių lyčių reikia užtikrinti lygybę...
Ir pasirodo į šį paprastą klausimą jau tampa sudėtinga atsakyti. Dar blogiau – bijoma. Bijoma aiškiai programoje atsakyti, kad lytys yra dvi – moteriška ir vyriška, tokia mūsų prigimtis ir tokia biologinė realybė. O visa kita tik ideologiniai bei pasaulėžiūrų ginčai, kuriuos nuo pirmos klasės perkelti į mokyklas, tiesiog neatsakinga. Kai kalbame apie vaikų švietimą, ideologinius ir pasaulėžiūrų ginčus turime išspręsti. Pacituosiu TSPMI profesorių Alvydą Jokūbaitį, kad „šį ginčą galima laimėti tik valios primetimu, o ne argumentais“. Ir ta „valia“ liberalioje demokratijoje, kol dar galime ir nebijome šio termino vartoti, yra daugumos sprendimas, pirmiausia- vaikų tėvų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Žiemos karui atminti
Sutapimas ar ne, bet šiųmetė Žiemos karo pradžios sukaktis išskirtinė tuo, kad suomiai mažiausiai dviem savaitėms aklinai uždaro savo valstybės sieną su Rusija. Su ta pačia, kuri prieš 84 metus užpuolė savo kaimynę, reik&scar...
-
Sparnuotas rinkimų arkliukas
Manyti, kad karas Ukrainoje tiesiogiai ar per šalutinio poveikio klausimus netaps Europoje rinkimų tema, galėjo nebent nuo realybės atitrūkęs veikėjas. Na, dar šveicarai, savąjį Neutralité perpétuelle – Amžinąjį neu...
-
E. Lucasas: pilkoji zona – migracija
Kai Kremlius ankstesnį kartą puolė Suomiją, jis pasitelkė tankus ir naikintuvus. Praėjus aštuoniasdešimčiai metų, jam pakanka mikroautobuso. Rusų pareigūnai veža 55 prieglobsčio prašytojus iš dabar jau uždaryto pasienio...
-
Daužomų lėkščių manevrai3
Romantinis optimizmas nugalėti ir Kiniją, ir Rusiją blėsta. Pats G. Landsbergis prakalbo apie tai, kad situacija Ukrainoje blogėja, Vakarų parama menksta, todėl ir Lietuvai kyla išlikimo klausimas. S. Lavrovas prabilo apie planuojamą aplinkini...
-
Nėra vaikų, yra žmonės2
Ilgokai diskutuotas siūlymas atsisakyti pagal Maskvos rekomendacijas birželio 1-ąją minimos Tarptautinės vaikų gynimo dienos tapo tikrove. Seimas priėmė Atmintinų dienų įstatymo pataisas, kuriomis nuspręsta vietoj šios dienos į atmintinų d...
-
Demokratinėse valstybėse teistų partijų pirmininkai parlamentui nevadovauja17
Po Apeliacinio Teismo sprendimo normalioje valstybėje įvyktų vienas svarbus veiksmas – nuteistos partijos vadovė Viktorija Čmilytė-Nielsen atsistatydintų iš Seimo Pirmininkės pareigų. Be raginimų ir išvedžiojimų. ...
-
Slaptasis tipografas18
Tipografas. Skamba kaip kažkoks įrenginys. Arba apsimetėlis grafas. Tačiau jis tūno miškuose ir yra eglių priešas. Gal tai Kalėdoms besiruošiantis žmogus, kelių dienų šventei išpjaunantis hektarus jaunuolyno, o pask...
-
Carienė – užsienio agentė1
Išstumti iš Galicijos Austrijos-Vengrijos imperijos kariai stengėsi daryti viską, kad būtų išlaikyta Karpatų kalnų perėjų kontrolė. ...
-
Pretenzija į sąmokslą
Vakar sukako lygiai 60 metų, kai Dalase, Teksase, dviejų kulkų buvo pakirstas jauniausias Jungtinių Valstijų prezidentas J. F. Kennedy’is. Šiuo nusikaltimu apkaltintą L. H. Oswaldą, nespėjusį sėsti į teisiamųjų suolą, po dviejų dien...
-
Arčiau pragaro ar rojaus?1
Nuosavuose būstuose kiekvienas turime įsirengę dūmų detektorius, kad laiku praneštų apie gaisro pavojų. Panašių jutiklių, turinčių užkirsti kelią pražūtingiems incidentams, karų ir gamtos gaivalų iškankinta žmonija yra su...