Filme pasigedo V. Landsbergio

Pasigirsiu, kad praėjusią savaitę man teko laimė vienam pirmųjų pamatyti naują dokumentinį jaunosios kartos klaipėdiečių darbą „Sakmė apie karo laivą“.

Iš karto buvo matyti, kad filmo kūrėjai nemelavo apie minimalų filmo biudžetą, mat vaizdelis anaiptol nebuvo prabangus – naująjį darbą suniekinti norintis žmogus netgi galėtų jį palyginti su 90-ųjų televizijos reportažais apie Daktarų gaują arba pedofilo E. Čekanavičiaus siautėjimą.

Filmo vaizdai turėtų rėžti "Netflix" ir šiuolaikinių technologijų išlepintas akis, tačiau asmeniškai aš džiaugiausi, kad juostoje nebuvo tų užknisančių dronais filmuotų peizažų, kuriais prifarširuojamas kiekvienas "Netflix" kūrinėlis (sakau tai todėl, kad visokie tapinai garbina ir šlovina "Netflix"), be to, aš, kaip ir bet kuris protingas žmogus, žinau, kad visada reikia žiūrėti ne į fasadą, o į turinį.

O koks yra naujojo filmo turinys? Jis – pritrenkiantis. Tokio plataus akiračio filmo, parodančio Lietuvos 1988–1991 m. padėtį iš geopolitinės perspektyvos, niekas nebuvo sukūręs ne tik Klaipėdoje, bet ir apskritai visoje Lietuvoje. Galima netgi pareikšti, kad iki šiol Lietuvoje apskritai nebuvo kino meno tradicijų ir kad jaunieji klaipėdiečiai yra šios srities pradininkai.

Būsiu atviras, filme man pritrūko mūsų visų mylimo V. Landsbergio – jis parodomas tik kartą viename kadre su dar dviem asmenimis.

Aš tuo ypač džiaugiuosi, mat kadaise, žiūrėdamas per televizorių nevykusią "Sangailės vasarą", buvau praradęs viltį, kad kada nors bus sukurtas lietuviškas filmas, kuriuo galėsiu didžiuotis. Pamirškite "Jausmus", "Velnio nuotaką", E. Vėlyvio kūrybą, visokias "Emilijas iš Laisvės alėjos" ir kitus sostinės ulvydų, jakilaičių ir tapinų "šedevrus" – kino iki šiol Lietuvoje nebuvo.

Labiausiai mane nustebino "Sakmės apie karo laivą" kūrėjų objektyvumas, tačiau tuo nereikėtų stebėtis, juk filmą režisavo A. Dykovienė, kuri jau bene tris dešimtmečius dirba žiniasklaidoje ir kurios reportažus bei dokumentines laidas teko stebėti dar Klaipėdos regioninės televizijos "Balticum TV" eteryje.

Per trisdešimt metų Lietuvoje buvo itin puoselėjama narciziška 1988–1991 m. įvykių interpretacija, kad mes visi neva vieningai stovėjome, patys atsiradę "iš niekur", tarsi patys iš savęs, susikibę už rankučių, dainavome E. Masytės "Laisvę" ir neva tuo ne tik iškovojome nepriklausomybę būdami vieningi, bet ir sugriovėme Sovietų Sąjungą be niekieno pagalbos.

Filmas mums priminė, kad Lietuva ir Klaipėda tuo metu buvo tik menkutė visą pasaulį krėtusių įvykių bei procesų dalis ir kad pati situacija tiek visoje planetoje, tiek Lietuvoje bei Klaipėdoje buvo nepalyginti sudėtingesnė, nei norėtųsi praeities dienų išsiilgusiems superpatriotams.

Filme apklausiami bene visų Klaipėdos socialinių grupių – valdininkų ir politikų, liberalų ir dešiniųjų radikalų, prisitaikėlių ir nonkonformistų, rusų ir lietuvių atstovai – visi kalba tarsi apie tą patį, tačiau iš skirtingų varpinių ir taip leidžia naujai pažvelgti į praeities metus.

Asmeniškai man trūko filme minimų "jedinstvininkų". Visokių ivanovų, burokevičių ir subotinų tipažo atstovai būtų dar labiau paįvairinę filmą ir pavertę jį dar objektyvesniu, tačiau suprantama, kad šiuos žmones reikia surasti, įkalbinti papasakoti savo praeitį priešais kamerą, o, be to, atsižvelgiant į dabartinę situaciją Ukrainoje, vargu ar "radikalai-jedinstvininkai" būtų pasakę ką nors daugiau nei filme rusiškai kalbėjusios ponios.

Taip pat būsiu atviras, filme man pritrūko mūsų visų mylimo V. Landsbergio – jis parodomas tik kartą viename kadre su dar dviem asmenimis (tai buvo, berods, amžinatilsį A. Patackas su nevienareikšmiškos reputacijos A. Butkevičiumi) bei dar kartą paminimas.

Taip pat, mano nuomone, reikėjo apklausti G. Vagnorių, A. Šimėną, Č. Juršėną, A. Sakalą (kol buvo gyvas), T. Venclovą, K. D. Prunskienę, A. Juozaitį, gal net – R. Karbauskį, nors, žinoma, jie niekuo nesusiję su Klaipėda ir vargu būtų ką nors pasakę naujo, bet šios politikos žvaigždės būtų papuošusios filmą.

Trumpai tariant, man pritrūko žvaigždžių, tačiau ko nepritrūko – tai E. Masytės dainos, mat filme muzika, nors man ir nežinoma, tačiau tokia pat pritrenkianti, kaip ir pats filmo pasakojimas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Faustas

Faustas portretas
Prie ko ten Landsbergis? Filmas, juk apie įvykius Klaipėdoje. Visa kita - fonas. Tie tikintys, kad Landsbergis vienas iškovojo nepriklausomybę ir ji reikia bet kokia proga, visur ir visada rodyti yra net menkesni už sovietinių laikų Brežnevo garbintojus. Tai labai primityvių, neišsilavinusių, trokštančių turėti Šventąjį ir Neklystanti Dievą žemėje, žmonių mąstymo būdas.

Karolis

Karolis portretas
Labai protinga ,,lansbergio ,, gerbeja ,jeigu nezinojo dainos (Laisve)

Kgb

Kgb portretas
Blogis,tai kam kist ju vadeiva'dedule' i ekrana ?
VISI KOMENTARAI 8

Galerijos

  • Ko laukti iš tokių beširdžių?
    Ko laukti iš tokių beširdžių?

    Prieš keletą dienų važiavau 14-ojo maršruto autobusu iš Klaipėdos centro į Tauralaukį. ...

    1
  • Veltėdžiams – jokio gailesčio
    Veltėdžiams – jokio gailesčio

    Dienraštyje „Klaipėda“ perskaičiau straipsnelį apie elgetaujančią moterį prie Biržos tilto ir Herkaus Manto gatvėje. Taip, iš tiesų ta moteris seniai tai daro, ir niekam niekas čia nerūpi. ...

    2
  • Iš tiesų buvo iš ko semtis įkvėpimo
    Iš tiesų buvo iš ko semtis įkvėpimo

    Perskaičius I. Kiseliovaitės straipsnį „Mūzos“ statulėlė – aktorei E. Barauskaitei“ („Klaipėda“, 2024 04 16), labai nenustebino tai, jog gerbiama Eglė Barauskaitė paminėjo, kad jos svarbiausi ir patys didžiausi ...

  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo „Klaipėdoje“, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, ne...

    1
  • Dėl KGB bendradarbių
    Dėl KGB bendradarbių

    Nors kai kurie žmonės tvirtina nejaučiantys vykstančios rinkimų kampanijos, reikia pasakyti, kad Lietuvoje yra tam tikrų amžinų simptomų, rodančių, kad rinkimų kampanija ne tik vyksta, bet ir artėja prie apogėjaus. ...

    4
  • Medžiai vis tiek netrukus grius
    Medžiai vis tiek netrukus grius

    Pritariu Daivos Janauskaitės straipsnyje „Dėl išsaugotų medžių – košmaras gyventojams“ („Klaipėda“, 2024 04 05) dėstomoms mintims. ...

    3
  • Vietoj Lenino – prekybos centras
    Vietoj Lenino – prekybos centras

    Kažkodėl nieko nebesigirdi apie būsimą Atgimimo aikštės „atgimimą“. Anksčiau tiek buvo kalbų, tiek mūšių dėl naujos jos koncepcijos, prieš keletą metų, regis, vyko net konkursas, kažkas jį laimėjo, o dabar tyla ...

    1
  • Išvadavimas rusiškai – tai mirtis
    Išvadavimas rusiškai – tai mirtis

    Rusijos Federacijos rusai yra tikri išvaduotojai. Jie visą laiką mus vaduoja. Visų pirma, jie išvaduoja nuo rūpesčio turtu – nacionalizuoja. Turi, žmogus, savo lauką, namą, daržinę, karvę, vištą, kiaulę. Ateina jie &ndas...

  • Anoniminiai laiškai neįbaugins
    Anoniminiai laiškai neįbaugins

    Vos tik laikraštis išspausdino mano pastebėjimus „Liko gumbuoti stagarai“ („Klaipėda“, 2024 03 19), tuoj prasidėjo reakcija. Kai kas puolė piktintis „Karšto telefono“ skiltyje, kai kas šaipyti...

    2
  • Šviesoforizacija mieste dar nesibaigė
    Šviesoforizacija mieste dar nesibaigė

    Nors buvo sakoma, kad Klaipėdoje vadinamoji šviesoforizacija baigsis, tačiau, manau, uostamiesčio vairuotojai jau pastebėjo, jog šis ydingas procesas vis tiek nesibaigia. ...

Daugiau straipsnių