Antrojo pasaulinio karo apokalipsė – įkvėpimo šaltinis Pereiti į pagrindinį turinį

Antrojo pasaulinio karo apokalipsė – įkvėpimo šaltinis

2016-05-13 07:13

Šiemet sukanka septyniasdešimt vieneri, kai Vakaruose baigėsi Antrasis pasaulinis karas.

Leonas Dykovas
Leonas Dykovas

Nepaneigsi, jog šis konfliktas – vienas reikšmingiausių įvykių šiuolaikinės žmonijos istorijoje. Rusija dažnai pabrėžia savo indėlio svarbą, ignoruodama faktą, jog, be Jungtinės Karalystės pademonstruoto politinio ryžto ir JAV materialinės paramos, rusų aukos būtų buvusios beprasmės ir dar gausesnės. Ką liudija vien tai, jog rusai Berlyną šturmavo avėdami taip nekenčiamų amerikonų pasiūtą apavą, mat per komunizmo statybas savam pasigaminti nebuvo laiko. O kur dar Ribentropo–Molotovo paktas, kurį Kremliaus propagandos kipšai taip siekia užmiršti. Tačiau kai kurių dalykų pamiršti neįmanoma, todėl karo heroika iki šiol atgyja kino juostose. Siūlome susipažinti su dešimt pačių geriausių kino filmų Antrojo pasaulinio karo tema.

10. "Sauliaus sūnus" ("Saul fia", 2015 m.). Vengrų juosta vos pasirodžiusi sulaukė simpatijų, kurias vainikavo šiemet laimėtas "Oskaras" už geriausią filmą ne anglų kalba. Vengrijos žydas Saulius dirba specialiame koncentracijos stovyklos padalinyje, tvarkančiame nužudytųjų palaikus. Vieną dieną jis randa leisgyvio vaiko kūną ir įtiki, jog šis – jo nesantuokinis sūnus. Sudėtingomis sąlygomis Saulius ryžtasi surasti rabiną ir palaidoti mažylį pagal religines apeigas.

9. "Gyvenimas yra gražus" ("La vita e bella", 1997 m.). Šis filmas vertinamas nevienareikšmiškai – JAV žiūrovai ir kritikai buvo sujaudinti idėjos bei jos įgyvendinimo ir padovanojo italų juostai net tris "Oskarus" (įskaitant ir už geriausią vyro vaidmenį). Snobiškesni europiečiai į šį Roberto Benigni režisūrinį ir vaidybinį magnum opus žiūrėjo gerokai ciniškiau bei nevengė pašaipos ir aštresnių žodžių. Siužeto tema – šeima tampa holokausto aukomis, tačiau tėvas įtikina savo vaiką, jog visa tai tik realybės šou, kurio pabaigoje bus laimėtas tikras tankas.

8. "Povandeninis laivas" ("Das Boot", 1981 m.). Šis XX. a. 9-ojo dešimtmečio pradžioje pasirodęs režisieriaus Wolfgango Petersono darbas apie povandeninio laivo įgulos gyvenimą bei iššūkius iki šiol yra vertinamas kaip vienas geriausių visų laikų Vokietijos filmų. Jis ypač garbinamas už specialiuosius garso efektus ir puikiai atspindėtą klaustrofobiją keliančią atmosferą. Dar "Povandeninis laivas" išsiskiria tuo, jog vokiečius parodo ne kaip niekšus ir blogio demonus, o savo darbą dirbančius kareivius bei niūraus likimo aukas.

7. "Mūsų tėvų vėliavos" ("Flags of Our Fathers", 2006 m.). Net jeigu neskiriate Niujorko nuo Vašingtono, tikrai esate matę nuotrauką arba statulą, kur grupė JAV karių Ivo Džimos saloje kelia nacionalinę vėliavą, tarsi ši būtų koks nors obeliskas, reikalaujantis ypatingos fizinės jėgos ir kolektyvinės vienybės. Tai vienas didingiausių Antrojo pasaulinio karo kadrų, apie kurio atsiradimo aplinkybes filmą sukūrė kino kaubojus Clintas Eastwoodas. Tai nėra nei pats geriausias darbas apie šį konfliktą, nei geriausias minėto režisieriaus filmas, tačiau jis įdomus, nes jame tyrinėjama sudėtinga tema – realaus karo ir jo įvaizdžio mūsų sąmonėje skirtumai.

6. "Laiškai iš Ivo Džimos" ("Letters from Iwo Jima", 2006 m.). Tai antras C.Eastwoodo filmas apie tą patį Ivo Džimos mūšį, šį kartą – iš japonų perspektyvos. Jis gimė netikėtai. Kuriant "Mūsų tėvų vėliavas", režsierius susidomėjo išlikusiais japonų kariškių laiškais ir taip kilo sumanymas susukti šią juostą. Tai stipresnis darbas už "Mūsų tėvų vėliavas" visais atžvilgiais, tačiau šie filmai nėra vienas kito tęsiniai ar konkurentai, veikiau jau filmai partneriai, papildantys vienas kitą, pasakojantys tą pačią istoriją iš skirtingų taškų.

5. "Šindlerio sąrašas" ("Schindler‘s list", 1993 m.). Tai vienas geriausių filmų holokausto tema, tikras epas, laimėjęs septynis "Oskarus". Thomaso Keneally dokumentinio romano (1982 m.) ekranizacija pasakoja, apie vokiečių verslininką Oskarą Šindlerį, kuris iš pradžių vedamas materialistinių, o vėliau – humanistinių motyvų ėmėsi gelbėti žydus. Tiek knyga, tiek filmas buvo kritikuojami dėl to, kad esą neatskleidė, jog O.Šindleris iš žydų ėmė nemenkas sumas už "patekimą į sąrašą", tačiau, kaip sakoma, išgelbėjai vieną žmogų, išgelbėjai pasaulį. Kad ir kokie buvo verslininko motyvai, jis išsaugojo daugiau nei tūkstantį gyvybių.

4. "Plonytė raudona linija" ("The Thin Red Line", 1998 m.). Tai Jameso Joneso knygos (1962 m.) ekranizacija, kurią sukūrė be galo mįslinga persona – Terrence'as Malickas. Šis režisierius ne tik retai bendrauja su žiniasklaida, jis po kiekvieno savo filmo it išgaruoja ir po ilgesnio laiko su nauju šedevru pasirodo tarsi iš niekur. "Plonytė raudona linija" išsiskiria iš kitų Antrojo pasaulinio karo kinematografinių darbų savo filosofijos bei meniškumo koncentracija ir žvaigždžių gausa. Čia pamatysite ir George'ą Clooney, ir Johną Travoltą, ir Seaną Peaną, ir dar daug kitų žinomų veidų.

3. "Tiltas per Kvai upę" ("The Bridge on the River Kwai", 1957 m.). Septynis "Oskarus" laimėjęs ypač gražus filmas pasakoja keistą istoriją apie vieną britų pulkininką ir jo gyvenimą japonų belaisvių stovykloje. Pagrindinis veikėjas karštai tiki, kad egzistuoja riteriška pagarba priešui ir, siekdamas išsaugoti savo kareivių orumą, įsivelia į psichologinį principų karą su japonų budeliais. Galų gale jį laimi ir, kupinas nuoširdumo, pastato priešams kokybišką bei puikų tiltą.

2. "Pianistas" ("The Pianist", 2002 m.). Tris "Oskarus" laimėjęs "Pianistas" pasakoja istoriją apie žydų kilmės Lenkijos kompozitoriaus Vladislavo Špilmano patirtį Antrojo pasaulinio karo metu. Kartu tai vienas geriausių režisieriaus Romano Polanskio darbų, mat, kritikų įsitikinimu, kūrėjui pavyko neatsieti asmeninės veikėjo tragedijos ir istorinių įvykių, t. y. "Pianistas" nėra tik žmogaus istorija Varšuvos geto fone, bet taip pat darbas, kuris karo apokalipsę atspindi globaliu mastu.

1. "Gelbstint eilinį Rajaną" ("Saving Private Ryan", 1998 m.). Filmas prasideda itin įspūdinga ir tikroviška išsilaipinimo Normandijoje scena, kuri iš pradžių žiūrovą gali išgąsdinti ir gal net supykinti. Iš karto po "D dienos" skerdynių persikeliama į JAV, kur aukščiausi armijos šulai sužino apie tris žuvusius brolius ir iš politinių paskatų nutaria surasti kažkur Prancūzijoje esantį ketvirtąjį ir jį grąžinti motinai. Ši keista ir net fantastinė istorija yra tik pretekstas Stevenui Spielbergui parodyti vieną įspūdingiausių ir geriausių Antrojo pasaulinio karo kino iliustracijų, kuri yra ir meninis epas, ir įtraukiantis veiksmo filmas vienu metu.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų