- Diena Media, lrt.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Baltijos jūros regiono strategijoje Lietuva koordinuos transporto sritį. Dėl menkai išvystytos infrastruktūros regionas yra sunkiausiai pasiekiama ES vieta.
Baltijos regionas yra sunkiausiai pasiekiama Europos Sąjungos (ES) vieta, menkai išvystyta regiono infrastruktūra ir paslaugos, o tai lemia dideles kainas. Tai skelbiama trečiadienį oficialiai pristatytoje Europos Komisijos (EK) parengtoje Baltijos jūros regiono strategijoje.
Šiame dokumente bei jį papildančiame veiksmų plane numatoma, kaip valyti smarkiai užterštą jūrą, šalinti prekybos kliūtis, jungti elektros bei transporto tinklus, mažinti spūstis pasieniuose bei organizuotai kovoti su nusikalstamumu.
Skelbiama, kad strategijos tikslas - apjungti įvairias Europos Sąjungos (ES) šalių narių iniciatyvas bei sukurti regiono bendradarbiavimo tinklus. Tą darant bus laikomasi kelių prioritetų: aplinkosaugos, ekonomikos, energetikos, transporto bei saugumo.
Pirmenybę teiks transportui
Aštuonios iš devynių valstybių, kurios ribojasi su Baltijos jūra - Danija, Estija, Suomija, Vokietija, Latvija, Lietuva, Lenkija bei Švedija - yra ES narės ir, kaip skelbia strategija, nuo šiol turės koordinuoti pasirinktą vieną iš penkiolikos prioritetinių sričių.
Nors Lietuvos Užsienio reikalų ministerijos (URM) sekretorius Žygimantas Pavilionis teigė, kad iki liepos mėnesio Baltijos regiono šalys renkasi ir derina savo koordinuosimas sritis, tačiau jau dabar aišku, kad Lietuvos prioritetinė ir koordinuojama sritis bus transportas.
„Šiuo metu galima tvirtai pasakyti, kad transporte mes būsime vieni iš lyderių. Manome, kad žemės ūkyje - žuvininkystėje ir miškininkystėje - galėtume lyderiauti kartu su suomiais. Svarstoma galimybė prisidėti prie vidaus saugumo srities irgi kartu su suomiais“, - apie Lietuvos planus lrt.lt kalbėjo URM sekretorius.
Jei Lietuvai būtų suteikta teisė koordinuoti transporto sritį, būtume atsakingi ir už geležinkelio „Rail Baltica“, sujungiantį Lenkiją, Lietuvą, Latviją, Estiją ir Suomiją, tiesimą.
Paskutinė geležinkelio atkarpoje, sujungiančioje Estiją ir Suomiją, būtų naudojamas geležinkelio keltas.
Ž.Pavilionis pridūrė, kad tolimesnis Baltijos elektros jungčių plano įgyvendinimas, jo priežiūra taip pat turėtų būti pavesta Lietuvai ir Latvijai.
Pristatytoje ataskaitoje teigiama, kad Baltijos regionas yra sunkiausia pasiekiama ES vieta. Menkai išvystyta infrastruktūra ir paslaugos lemia dideles kainas.
Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas Kęstutis Sadauskas, iliustruodamas apgailėtiną regiono infrastruktūrą, teigė, kad šiuo metu kelionė iš Varšuvos į Taliną traukiniu trunka 36 valandas, o vidutinis traukinio greitis - 36 km/h.
Priduriama, kad iki šiol geležinkelio bėgiai nejungia Latvijos ir Estijos sostinių.
URM sekretorius teigė tikintis, kad Baltijos jūros strategija, kurios įgyvendinimą stebės EK, išspręs ilgalaikes problemas, ir pavyzdžiui, paspartins Lenkijoje dėl ekologinių priežasčių užstrigusį „Via Baltica“ projektą.
Prasidėjo kaip ekologinis projektas
EK atstovybės Lietuvoje vadovas teigia, kad Baltijos jūros regiono strategija, nustatysianti kryptį, kuria regionas vystysis ateityje, gimė sprendžiant ekologines problemas.
Skelbiama, kad Baltijos jūroje didžiausia ekologine problema yra eutrofikacija bei vis didesnį jūros plotą užimantys žydintys dumbliai. Sutinkama, kad dėl pernelyg aktyvios žvejybos, taršos iš sausumos, didėjančios jūros vandens temperatūros, pavojingų medžiagų vandenyje kyla pavojus jūros ekologinei pusiausvyrai.
EK pastebi, kad ekologinių problemų mastas šiuo metu yra toks didelis, kad jau daro žalą laisvalaikio veiklai ir nedidelio masto prekybai.
„Visi matome, kaip žydintis vanduo skleidžia nemalonų kvapą ir sugadina atostogas - tai vienas iš simptomų, rodančių, kad situacija smarkiai blogėja“, - sakė K. Sadauskas.
Be to, skelbiama strategijoje, dėl įvairių mitybinių medžiagų (ypač nitratų ir fosfatų) daugėja žydinčių dumblių, kurie ne tik skleidžia nemalonų kvapą, tačiau ir suvartoja deguonį, reikalingą žuvims bei kitiems gyviems organizmams.
EK pastebi, kad ši problema buvo pripažinta prieš daugelį metų, tačiau iki šiol nesiimta priemonių jai spręsti.
Strategija ne be spragų
Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (VU TSPMI) docentas Mindaugas Jurkynas teigė, kad strategijai, kuri turėtų būti galutinai patvirtinta spalį, koją pakišti gali kelios priežastys: ES struktūrinių fondų lėšų įsisavinimas, būtinas kaimyninės Rusijos dalyvavimas, konkurencija pačioje Bendrijoje (tarp pietinių ir šiaurinių jos narių), tiek konkurencija tarp pačių Baltijos regiono valstybių.
Pasak jo, strategija gali nepasiekti visų savo tikslų ir dėl to, kad dar nėra susiformavusi Baltijos jūros regiono tapatybė. Politologas pridūrė, kad strategijos sėkmę lems ir pačios Baltijos regiono šalys, jų noras investuoti ir prisidėti prie EK remiamų projektų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...