Motociklininkai piktinasi, kad jiems keliami Kelių eismo taisyklių reikalavimai yra didesni nei nemažai daliai kolegų užsienyje ir automobilių vairuotojams. Dėl to plieninių žirgų savininkai jau išmynė taką į Susisiekimo ministeriją (SM), tačiau jos specialistai pasiduoti neketina – reikalavimai nešvelnės.
Reiškia pasipiktinimą
Už šiek tiek daugiau nei savaitės prasidėsiantis balandis – tikrasis pavasaris vairuotojams. Jeigu leis oro sąlygos, žiemines padangas bus galima keisti į vasarines, o motociklininkai gatvėmis galės riedėti nesidairydami per petį ir nesibaimindami, ar įkandin jų nevažiuoja policijos pareigūnai. Vis dėlto dviračių transporto priemonių vairuotojai Lietuvoje jaučiasi ujami valdžios atstovų. Jiems galioja 0 promilių įstatymas, neturint patirties draudžiama sėsti prie galingesnės transporto priemonės vairo, o ir kai kurie Kelių eismo taisyklių punktai šalies motociklininkų bendruomenei kelia pasipiktinimą. Motociklams neabejingas teisininkas, nenorėjęs skelbti savo pavardės, "Kauno dienai" teigė, kad pagal Lietuvos KET motociklininkams galioja tokie pat griežti reikalavimai, kaip ir autobusų, taksi ar sunkvežimių vairuotojams, kurie vien dėl jų valdomų transporto priemonių dydžio yra pavojingesni eismo dalyviai arba yra atsakingi už vežamus keleivius ar krovinius.
Kilus motociklininkų nepasitenkinimui valdžios sprendimais, internete buvo sukurta peticija su raginimu SM atsižvelgti į keliamus motociklininkų reikalavimus – esant galimybei leisti motociklininkų sezoną pradėti anksčiau nei nuo balandžio 1-osios, leisti važiuoti viešajam transportui skirta juosta. Kitose pasaulio šalyse taip pat aptariamos ir galimybės motociklams leisti važiuoti tarp automobilių eilių, tačiau SM atstovų įsitikinimai tvirti – jokių KET palengvinimų ir artėjantį sezoną motociklininkai tikėtis neturėtų.
Motociklininkų bendruomenėje jau sklando anekdotai apie tai, ar tik nebus koks motociklininkas iš ministerijos klerko nuviliojęs merginos, kad šis dabar taip griežia dantį ant šių transporto priemonių turėtojų.
KET neliberalizuos
Motociklininkai, argumentuodami savo norą naudotis viešojo transporto juostomis, teigia, kad toks leidimas bent jau sezono metu sumažintų spūsčių miestuose problemas, o gal dalis automobilių vairuotojų nuspręstų persėsti ant motociklų ar motorolerių. Motociklininkai teigia, kad toks sprendimas atneštų ir ekologinės naudos – sumažėjus automobilių srautui, oras miestuose taptų švaresnis. Vis dėlto ministerija laikosi pozicijos, kad pasiūlymas leisti motociklams važiuoti maršrutiniam transportui skirta eismo juosta nepriimtinas saugaus eismo požiūriu, be to, pasak saugaus eismo specialistų, siūlymas nėra pagrįstas objektyviais duomenimis, vienareikšmiškai įrodančiais, kad toks reglamentavimas pagerins šia eismo juosta besinaudojančių eismo dalyvių saugumą.
"Atsižvelgiant į tai ir nepaisant to, kad keli Europos miestai, kuriuose dviratės transporto priemonės ypač populiarios ir naudojamos ištisus metus, tam tikrose gatvėse siūlomą reglamentavimą yra įgyvendinę ar vykdo bandomuosius projektus, darytina išvada, kad leidimas motociklininkams naudotis maršrutiniam transportui skirta eismo juosta šiuo metu nėra laikytinas gerąja praktika ir nėra sektinas pavyzdys kitoms valstybėms", – reaguodami į motociklininkų siūlymą teigia SM atstovai.
Jie remiasi ir Prancūzijos transporto technologijų ir mokslo instituto tyrimų rezultatais, kurie parodė, kad motociklininkai, besinaudojantys maršrutiniam transportui skirtomis eismo juostomis, yra mažiau saugūs nei tie, kurie važiuoja įprastomis eismo juostomis.
Motociklininkas Aidas Bubinas teigė nesuprantantis tokių SM argumentų. "Atrodo, kad ministerija bet kokį įvestą ribojimą grindžia eismo dalyvių saugumu. Ypač tai ryšku kalbant apie motociklininkus. Neleidžiama važiuoti viešajam transportui skirta juosta, nes automobilio vairuotojas, sukdamas į dešinę, gali nepamatyti motociklininko. Tai gal jis gali nepamatyti ir autobuso ar troleibuso?" – retoriškai klausė "Kauno dienos" pašnekovas. Pasak jo, atsiranda paradoksali situacija, kai ribojimai įvedami prisidengiant rūpinimusi saugumu.
Nedaug avarijų
SM saugaus eismo specialistams išanalizavus Lietuvoje užregistruotų eismo įvykių, kuriuose žūsta motociklininkai, priežastis, matyti, kad didelė dalis tokių eismo įvykių kyla dėl motociklininkų viršijamo greičio (nuvažiavimas nuo kelio, transporto priemonės nesuvaldymas), lenkimo taisyklių pažeidimų ar kitų transporto priemonių vairuotojų, kurie dėl tam tikrų priežasčių (prasto dviračių transporto priemonių matomumo, viršyto greičio ir kt.) neduoda kelio motociklų vairuotojams.
Lietuvoje ir kitose ES valstybėse eismo įvykių priežastys yra panašios. Tiriant Didžiosios Britanijos, Prancūzijos, Ispanijos, Italijos, Graikijos, Čekijos duomenis, konstatuota, kad nuvažiavimas nuo kelio dėl motociklininkų veiksmų, susidūrimai sankryžose tiek dėl motociklininkų, tiek dėl kitų vairuotojų veiksmų, yra dažniausiai nustatomos eismo įvykių aplinkybės. Taigi leidimas važiuoti maršrutiniam transportui skirta juosta iš esmės neišspręs problemų, dėl kurių motociklininkai dažniausiai patenka į eismo įvykius.
Remiantis praėjusių metų motociklininkų sezono duomenimis, iki 2015 m. lapkričio 30 d. motociklų vairuotojai pateko į 55 eismo įvykius, 32 atvejais – eismo įvykių dalyviais tapo mopedų vairuotojai. Iš viso per nagrinėjamą laikotarpį įvyko 2 854 eismo įvykiai. Taigi avarijos, kuriose dalyvauja motociklininkai ar mopedų vairuotojai sudaro 3,04 proc. visų šalies eismo įvykių. Lietuvoje registruota apie 32 tūkst. dviračių transporto priemonių – apie 22 tūkst. motociklų ir 10 tūkst. mopedų. Lengvųjų automobilių šalyje yra apie 1,2 mln.
Manevruoja tarp eilių
Lietuvoje mažai aptariama, tačiau pasaulyje daug dėmesio sulaukianti problema – motociklų judėjimas eismo juostų ženklinimo linijomis (angl. "lane-splitting"). Lietuvoje tokį motociklininkų elgesį dažnas vairuotojas vadina nardymu tarp eilių. Ne vieną šimtą tūkstančių kilometrų motociklu nuvažiavęs A.Bubinas teigia, kad toks manevravimas anksčiau buvęs labai pavojingas, tačiau dabar jis pastebi besikeičiančią vairuotojų kultūrą. "Anksčiau vairuotojai, pamatę atvažiuojantį motociklą, bandydavo visaip sutrukdyti jam sėkmingai judėti į priekį, o dabar – priešingai: vairuotojai, šoniniuose veidrodėliuose pamatę motociklą, šiek tiek pasitraukia, palikdami didesnį tarpą, kad būtų lengviau pravažiuoti", – pasakoja A.Bubinas.
Lietuvoje galiojančiose KET toks manevravimas draudžiamas. 117 KET punkte rašoma, kad "jeigu važiuojamoji dalis horizontaliojo ženklinimo linijomis ir (arba) kelio ženklais suskirstyta į eismo juostas, transporto priemonės turi važiuoti šiomis juostomis. Užvažiuoti ant brūkšninių horizontaliojo ženklinimo linijų leidžiama tik persirikiuojant į kitą eismo juostą, kirsti ištisines horizontaliojo ženklinimo linijas leidžiama tik Taisyklių 3 priede nurodytais atvejais".
A.Bubinas pripažino, kad dauguma motociklininkų naudojasi galimybe eismo spūstį tokiu būdu apvažiuoti greičiau, tačiau jis pats teigė nepateisinantis tų motociklininkų, kurie, eismo srautui judant nemažu greičiu, vis tiek bando važiuoti linijomis. "Manau, kad jie kelia nemenką pavojų ir sau, ir kitiems eismo dalyviams. Vis dėlto Lietuvoje, kai aktyvus važiavimo motociklais sezonas nėra toks ilgas, automobilių vairuotojams reikia laiko priprasti, kad greta jų gali būti ir kitokių transporto priemonių", – svarstė motociklininkas.
Laiko nepavojingu
Važiavimų linijomis klausimus sprendžia ir kitos šalys. Neseniai JAV mokslininkų atlikta studija atskleidė, kad važiavimas tarp automobilių eilių, nepaisant to, kokias piktas vairuotojų mintis ar reakcijas gali sukelti, nepadidina avarijų ir rimtų sužalojimų rizikos. Berklio saugaus eismo tyrimų ir mokymo centro ("SafeTREC") atlikta analizė atskleidė, kad važiavimas linijomis yra saugus net tuomet, kai bendras transporto srautas juda 80 km/val. greičiu, o motociklininko greičio ir bendro transporto srauto skirtumas siekia iki 24 km/val.
Vienas iš tyrimo autorių Thomas Rice'as teigia, kad jį nustebino duomenys, jog motociklininkas labiau rizikuoja viršydamas greitį nei dideliu, bet leistinu greičiu važiuodamas tarp automobilių. Tačiau tyrėjai atkreipė dėmesį, kad jeigu motociklininko ir transporto srauto greičių skirtumas viršija 24 km/val., sunkių sužeidimų galimybė labai padidėja.
Tyrėjai nustatė, kad linijomis važiuojantys motociklininkai dažniausiai važinėja darbo dienomis ir spūsčių metu, dėvi geresnius šalmus ir važiuoja mažesniu greičiu, be to, jie rečiau būna vartoję alkoholio ir rečiau veža keleivius. Lyginant su kitais motociklininkais, važiuojantieji tarp transporto srauto eilių rečiau patirdavo galvos, liemens sužeidimus. Daugiau kaip 69 proc. motociklininkų, važiuojančių linijomis, važiuodavo maždaug 20 km/val. greičiau nei transporto srautas aplink. Tiesa apie 14 proc. jų važiuodavo beveik 40 km/val greičiau nei aplinkiniai, taip padidindami savo riziką. Tai, pasak tyrėjų, itin ydinga praktika.
Naujausi komentarai