- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Morališkai ir fiziškai senstantys infrastruktūros statiniai, jų priežiūra ir savalaikių intervencinių priemonių planavimas – viena didžiausių pastarųjų dešimtmečių problemų tiltų inžinieriams“, – teigė Vilniaus Gedimino technikos universiteto Gelžbetoninių konstrukcijų ir geotechnikos katedros prof. dr. Darius Bačinskas.
Teorija ir praktika
Susisiekimo infrastruktūra, jos sauga ir patikimumas – vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių kiekvienos šalies ekonomikos plėtrą.
Įvairių pramonės šakų vystymasis neįsivaizduojamas be kelių ir tiltų infrastruktūros plėtros ir esamų statinių saugaus naudojimo. Didėjantys transporto srautai, jų intensyvumas, svoris ir kiti parametrai tampa nauju iššūkiu tiek projektuojant, tiek ir eksploatuojant, prižiūrint transporto infrastruktūros statinius.
Pasak D. Bačinsko, šiuolaikinių tiltų naudojimo trukmė siekia 100 metų ir daugiau.
Projektuojant tiltus turi būti įvertinta veikiančių apkrovų ir poveikių, aplinkos sąlygų, eksploatacinių reikalavimų kaita, galima medžiagų savybių degradacija ir kiti veiksniai, lemiantys tiltų saugą ir patikimumą visu eksploatacijos laikotarpiu.
Praktika rodo, kad tiltų amžius neretai gali būti žymiai trumpesnis. Pavyzdžiui, Panemunės tiltas Kaune arba Paparčių viadukas A1 kelyje Vilnius–Klaipėda. Šių statinių eksploatacijos trukmė tesiekė kiek daugiau nei 50 metų.
Istorinė sijos griūtis
„Šiuolaikinėje tiltų inžinerijoje neretai iškyla dvigubas klausimas: galvoti apie ateities tiltus ar tiltus ateityje? Svarbūs abu aspektai. Pirmasis atspindi regiono ir šalies vystymosi lygį, o antrasis – sugebėjimą adaptuoti žinias ir kompetenciją, tinkamai planuoti finansinius išteklius, skiriamus infrastruktūros statinių priežiūrai ir savalaikėms intervencinėms priemonėms panaudoti“, – pabrėžė D. Bačinskas.
Šiuolaikinėje tiltų inžinerijoje neretai iškyla dvigubas klausimas: galvoti apie ateities tiltus ar tiltus ateityje.
Anot specialisto, tilto per Nevėžį Kėdainiuose ir rekonstruojamo A. Meškinio tilto per Neries upę Kaune griūtys gali būti laikomos savotišku blickrygu Lietuvoje eksploatuojamų automobilių kelių tiltų sistemoje.
Per kelias savaites su tiltais susijusių incidentų skaičius – didesnis nei per pastarąjį dešimtmetį įvykusios tiltų avarijos.
Šiuo atveju išprovokuoti incidentai, įvykę dėl transporto priemonių atsitrenkimo, nevertinami kaip vandalizmo veiklos padariniai.
Tilto per Nevėžį Kėdainiuose perdangos sijos griūtis įeis į atkurtos nepriklausomos Lietuvos tiltų inžinerijos istoriją kaip pirmasis statinys, kurio laikantysis elementas galimai suiro ne dėl išorinio mechaninio poveikio, bet dėl žymaus konstrukcinio elemento fizinio nusidėvėjimo.
Priežiūros reikšmė
D. Bačinsko teigimu, pirmiausia reikia pradėti nuo tiltų eksploatacijos sąvokos identifikavimo.
Tiltų techninė eksploatacija turi apimti ne vien nuolatinę priežiūrą, kasmetes patikras, atsiradusių pažaidų ir defektų identifikavimą, jų kitimo stebėseną, bet ir intervencinių priemonių įgyvendinimo veiklas, reikalingas pažaidoms ir defektams pašalinti ir jų kitimo prevencijai užtikrinti. Tilto konstrukcijų degradacija neprasideda akimirksniu. Ji vystosi ilgą laiką ir viskas prasideda nuo smulkių dalykų, kuriems pašalinti pradinėse stadijose nereikia didelių investicijų.
Užsienio šalyse atlikti tyrimai rodo, kad tiltų eksploatacijoje adaptuojant strategiją „Nieko nedaryk“ (angl. Do nothing strategy), tiltų gyvavimo trukmė siekia apie 45–50 metų. Gyvavimo trukmę galima padidinti daugiau nei du kartus (vidutiniškai iki 100–120 metų), tinkamai prižiūrint tiltus ir imantis savalaikių intervencinių priemonių.
Lietuvoje gerosios praktikos pavyzdžiu ir etalonu turėtų tapti Lyduvėnų tiltas, kurio trijų tarpatramių santvarinės perdangos sėkmingai eksploatuojamos jau daugiau nei 100 metų.
„Lietuvoje gerosios praktikos pavyzdžiu ir etalonu turėtų tapti Lyduvėnų tiltas, kurio trijų tarpatramių santvarinės perdangos sėkmingai eksploatuojamos jau daugiau nei 100 metų. Tiltų eksploatacijos patirtis rodo, kad dažniau ir tinkamai remontuojamų tiltų eksploatacijos išlaidos gyvavimo cikle yra apie 50 proc. mažesnės už tiltų, kuriems pasirenkami tarpremontiniai periodai yra dvigubai ilgesni. Deja, bet Lietuvoje tai jau tampa tendencija ir dėl to turime blogos ar net kritinės būklės tiltų, kurių tikrasis skaičius gali būti daug didesnis, nei deklaruojama viešoje erdvėje“, – pasakojo D. Bačinskas.
Ribojimai – ne išeitis
Kitas svarbus aspektas, pasak profesoriaus, susijęs su blogos ar kritinės būklės tiltų tikrojo saugos lygmens savalaikiu identifikavimu.
Dažnai techninės apžiūros metu identifikavus blogą ar net avarinę būklę apsiribojama transporto priemonių svorių ribojimu. Išanalizavus pateiktas ataskaitas ar tyrimų aktus lieka neaišku, ar statinio tolimesnė eksploatacija apskritai saugi.
„Būtina atlikti blogos ir kritinės būklės tiltų ne techninės būklės vertinimą, bet statinio ekspertizę, kuri tyrimų rangovą įpareigoja atlikti statinio laikančiųjų konstrukcijų (visų arba tik labiausiai nusidėvėjusių) laikomosios galios ir saugos eksploatacijos poveikiui vertinimą. Tinkamai atlikta konkretaus statinio ekspertizė leistų adekvačiai įvertinti esamo statinio atsaką išorės poveikiams, jo laikomąją galią, saugos lygmenį ir kritiškai įvertinti galimų intervencinių priemonių pobūdį. Taip pat jų įgyvendinimo rekomenduojamus arba privalomus terminus“, – įžvalgomis dalijosi D. Bačinskas.
Griūvantys tiltai siunčia aiškią žinutę: avarijos galėjo sukelti žymiai liūdnesnių padarinių ir tai tarsi suteikia dar vieną nemokamą galimybę keistis ne tik požiūriui, bet ir esamai sistemai. Pastaroji – neefektyvi ir nepakankamai prisideda prie eksploatuojamų Lietuvos tiltų bendro saugos augimo. Realių įstatyminių, strateginio planavimo, finansinių ir kitų susijusių priemonių būtina imtis nedelsiant.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Baltųjų pirštinių“ stebėtojai rinkimų dieną užfiksavo 90 pažeidimų
Pagrindinę Seimo rinkimų dieną nepriklausomi rinkimų stebėtojai aplankė daugiau nei 200 apylinkių. Kone kas trečioje iš jų buvo užfiksuota įvairių pažeidimų, praneša „Baltosios pirštinės“. ...
-
Siūloma išplėsti Gynybos fondo lėšų panaudojimą
Vyriausybei siūloma išplėsti spalį pradėjusio veikti Gynybos fondo lėšų panaudojimo galimybes. ...
-
Lietuviai dažnai nepaiso raginimų laiku išvykti iš karštų pasaulio taškų: kiek tai kainuoja šaliai?2
Kiek Lietuvai, o tiksliau visiems mokesčių mokėtojams, kainuoja laiku iš karštų pasaulio taškų neišvykstantys bebaimiai piliečiai? Štai paskutinė evakuacija iš Libano kainavo mažiausiai 18,5 tūkstančio eurų....
-
URM: ambasada Egipte ieško sprendimų, kaip iš Libano išgabenti ten likusius lietuvius6
Po sėkmingos evakuacijos Libane likus dar keturiems lietuviams, Užsienio reikalų ministerija (URM) tikina dedanti pastangas saugiai pargabenti šioje šalyje esančius Lietuvos piliečius. ...
-
Savaitę veikianti civilinės saugos klausimų linija sulaukia iki dešimties skambučių per dieną1
Praėjusią savaitę sostinėje pradėjus veikti specialiai skambučių linijai, skirtai Vilniaus gyventojams konsultuotis civilinės saugos klausimais, specialistai sulaukia iki dešimties skambučių per dieną. ...
-
Tauragės ir Šilalės medžiotojai sveikina poligonų steigimą: čia jokių diskusijų negali būti
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui (NSGK) pritarus pataisytam Tauragės ir Šilalės karinių poligonų įstatymo projektui, krašto medžiotojai džiaugiasi dėl pagerėjusios komunikacijos su Seimu ir ministerijomis. Pasak medžiotoj...
-
Paskelbė, kada Panevėžio rajone bus pradedamas šildymo sezonas
Panevėžio rajono biudžetinėse įstaigose, įmonėse ir gyvenamuosiuose namuose šildymo sezonas bus pradedamas rytoj, spalio 14-ąją, skelbia vietos savivaldybė. ...
-
Pasienyje su Baltarusija apgręžta devyniolika neteisėtų migrantų4
Lietuvos pasienyje su Baltarusija praėjusią parą apgręžta devyniolika neteisėtų migrantų, sekmadienį pranešė Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT). ...
-
Spalio 13-oji Lietuvoje ir pasaulyje
Spalio 13-oji, sekmadienis, 41 savaitė. ...
-
Apklausa: kaip didžiausią riziką šaliai lietuviai įvardija geopolitinę įtampą8
Naujausios „Eurobarometro“ apklausos duomenimis, 56 proc. apklaustųjų Lietuvoje jaučiasi gerai informuoti apie jiems aktualias nelaimes ir ekstremalias situacijas. Tačiau daugiau nei trečdalis piliečių teigė, kad jiems sunku rasti reikiam...