Skaitytojų prašymu
Kas tos administravimo išlaidos?
Klaipėdiečiai teiraujasi, ką reiškia atsiskaitymo už komunalines paslaugas lapelyje įrašytas žodis – „administravimas“. Žmonės nesupranta, ar sugalvotas dar vienas papildomas mokestis, ir jeigu taip, tai už ką jį reikia mokėti?
Jau ne kartą rašėme, kad tai nėra naujas mokestis. Paprastai tariant, tai yra mokestis komunalinėms įmonėms, kurios dabar vadinamos administratoriais, išlaikyti. Sunerimti gyventojams derėtų tuo atveju, jeigu dviejose eilutėse – „eksploatacijos (arba „nuolatinės priežiūros“) išlaidos“ ir „administravimo išlaidos“ – nurodytų mokesčių suma dabar yra didesnė negu, pavyzdžiui, šių metų pradžioje mokėtos eksploatavimo išlaidos.
Administratorius prižiūri namą
“Kadangi daugiabučių savininkai nekuria bendrijos, Civilinis kodeksas ir kiti teisės aktai suteikia savivaldybei teisę samdyti juridinius ar fizinius asmenis, galinčius prižiūrėti gyventojų bendrąją dalinę nuosavybę - stogą, sienas, šilumos centrus, vamzdynus, laiptines”, - aiškino Klaipėdos savivaldybės Butų ir apsirūpinimo gyvenamosiomis patalpomis skyriaus vedėjo pavaduotoja Birutė Paulaitienė.
Klaipėdos savivaldybė, nenorėdama skelbti konkursų, šį darbą atlikti paskyrė juridiniams asmenims, butų ūkio įmonėms, dabar vadinamoms administratoriais. Pagrindinė jų funkcija - prižiūrėti bendrąją dalinę namo gyventojų nuosavybę. Pasikeitus teisės aktams, buvo pakoreguoti ir patvirtinti nauji - administravimo nuostatai. Šiame dokumente nustatyta, kokios yra administratoriaus teisės ir pareigos. Paskui reikėjo nustatyti mokestį už atliekamą darbą.
Daugiau nemokame
Administravimo nuostatuose numatyta, kad turi būti du tarifai: administravimo išlaidos (atlygis) ir nuolatinės techninės priežiūros tarifas.
“Kadangi nėra skaičiavimo metodikos, kaip įvertinti darbą, nuspręsta iki sausio 1-osios galiojusį eksploatacijos mokestį padalinti santykiu 60 ir 40. 60 procentų - administravimo mokestis, 40 procentų - techninės priežiūros mokestis. Taigi ankstesnio eksploatacijos mokesčio suma nepadidėjo,” - teigė B. Paulaitienė.
Pavyzdžiui, anksčiau eksploatacijos išlaidų tarifas bendrovei “Paslaugos būstui” buvo 0,21 Lt už 1 kv. m (be PVM). Dabar administravimo išlaidų tarifas “Paslaugų būstui” yra 0,13 Lt už 1 kv. m, o bendrojo naudojimo objektų nuolatinės priežiūros (eksploatavimo) maksimalus tarifas - 0,08 Lt už 1 kv. m (be PVM). Sudėjus šiuos du skaičius gauname 0,21, tai yra tokio pat dydžio mokestį, kokį mokėjome anksčiau.
Gyventojams, manantiems, kad jiems pernelyg brangiai kainuoja namų valdų darbuotojų išlaikymas, pasak B. Paulaitienės, yra alternatyva - kurti bendriją arba sudaryti jungtinės veiklos sutartį. Pastaroji gali būti sudaryta su ta pačia butų įmone. Sutartiniais santykiais galima pavesti jai (ar bendrijai) atlikti tam tikrus darbus, už kuriuos atskirai sumokama. Tai būdas atpiginti darbus - žmonėms tektų mažiau mokėti nuolatinės techninės priežiūros tarifo.
Rūpinsis skolomis
Kyla klausimas, kam reikėjo į dvi dalis padalinti ankstesnį mokestį. “Todėl, kad anksčiau administratoriai neieškodavo nemokančių už komunalines paslaugas gyventojų. Iš tų žmonių, kurie susimokėdavo už paslaugas, pinigų jie išsimokėdavo atlyginimus ir nebelikdavo nė vieno cento darbams”, - teigė B. Paulaitienė. Pasak jos, dėl naujos tvarkos administratoriai bus suinteresuoti išieškoti mokesčius iš tų butų savininkų, kurie iki šiol jų nemokėdavo.
Surinktos lėšos apskaitomos kiekvienam namui atskirai. Iš tų lėšų, kurios surenkamos kaip nuolatinės techninės priežiūros (eksploatavimo) mokestis, turės būti vykdomi savivaldybės valdybos patvirtinti darbai. Pavyzdžiui, stogo latakų smulkių defektų šalinimas, laiptinės, laiptų, turėklų defektų šalinimas ir daug kitų darbų. Šių darbų sąrašą savivaldybės valdyba tvirtins artimiausiame posėdyje, vėliau jis bus skelbiamas spaudoje. Galiausiai kiekvienas gyventojas, norėdamas susipažinti su dokumentais, gali pareikalauti jų iš administratoriaus.
B.Paulaitienė sakė, kad administratorius turi teisę iš gyventojų rinkti didesnį nuolatinės priežiūros mokestį, bet tik tokiu atveju, jeigu name bus būtinybė atlikti daugiau darbų.
Toks pat darbų sąrašas ir dėl administravimo išlaidų tarifo: kad administratoriai nepirktų mobiliųjų telefonų, nevažinėtų į komandiruotes, neapsimokėtų mokymosi išlaidų. Tai - nuolatinės priežiūros organizavimas, namų aprašymas, darbų eilės nustatymas, mokesčių skaičiavimas.
Beje, savivaldybės taryba patvirtino maksimalius administravimo ir nuolatinės priežiūros išlaidų tarifus, tai yra nustatė ribą, kurios administratoriai negali peržengti. Tačiau kiekviena bendrovė, vadinama administratoriumi, gali dirbti ir mažesniu tarifu.
Naujausi komentarai