Šokanti dažų ir vandens sąjunga Pereiti į pagrindinį turinį

Šokanti dažų ir vandens sąjunga

2008-07-18 09:00
Šokanti dažų ir vandens sąjunga
Šokanti dažų ir vandens sąjunga / Zenono Baltrušio nuotr.

Eks­po­zi­ci­nė­se Kau­no sa­lė­se ka­ra­liau­ja ak­va­re­lė. Tarp­tau­ti­nės ak­va­re­lės bie­na­lės „Bal­ti­jos til­tai. Slink­tys" or­ga­ni­za­to­riai iš pub­li­kos pa­ro­dų ati­da­ry­muo­se su­lau­kė ne­ma­žai pa­dė­kų. Už no­rą at­gai­vin­ti šį pri­mirš­tą žan­rą ir ga­li­my­bę iš­vys­ti šian­dien re­tai be­pa­si­tai­kan­čią ak­va­re­lės pa­ro­dą.

Trau­kos cent­ras Kau­ne

Lie­tu­viš­ko­ji ak­va­re­lės bie­na­lės at­mai­na gi­mė Kau­ne prieš dve­jus me­tus. Ta­čiau ren­gi­nio or­ga­ni­za­to­riai pa­brė­žia 1968 me­tais Ry­go­je star­ta­vu­sios Bal­ti­jos ak­va­re­lės trie­na­lės idė­jų tęs­ti­nu­mą. Skir­tin­gai nei Lat­vi­jo­je, ren­gi­nys išau­go tri­jų Bal­ti­jos vals­ty­bių ribas ir rep­re­zen­tuo­ja per 100 me­ni­nin­kų iš 11 Bal­ti­jos ir Šiau­rės ša­lių. Me­ni­nį pro­jek­tą su­da­ro kon­kur­si­nė pa­ro­da, ke­lios sa­te­li­ti­nės gru­pi­nės ir per­so­na­li­nės pa­ro­dos, kon­fe­ren­ci­ja.

Lie­tu­vos dai­li­nin­kų są­jun­gos Kau­no sky­rius ėmė­si bie­na­lių pa­ste­bė­jęs, kad ak­va­re­lės žan­ras tam­pa ne­la­bai po­pu­lia­rus. Iš­kal­bin­ga sta­tis­ti­ka: iš 290 pro­fe­sio­na­lių dai­li­nin­kų, vie­ni­ja­mų są­jun­gos Kau­no sky­riaus, tik 18 pri­klau­so ak­va­re­li­nin­kų sek­ci­jai.

„Ne­su­lau­kia­me jau­nų kū­rė­jų dė­me­sio, jie daž­niau pa­si­ren­ka ki­tas kū­ry­bos sri­tis. Ren­gi­niu no­rė­jo­si pa­trauk­ti pra­de­dan­čių­jų me­ni­nin­kų dė­me­sį, pa­ro­dy­ti, kad ak­va­re­lė ga­li bū­ti šiuo­lai­kiš­ka iš­raiš­kos prie­mo­nė. Di­džio­jo­je bie­na­lės pa­ro­do­je tai ir at­si­spin­di: ak­va­re­lė nė­ra to­kia kon­ser­va­ty­vi, ko­kią ją no­ri­ma pa­vaiz­duo­ti", - kons­ta­ta­vo vie­nas iš bie­na­lės or­ga­ni­za­to­rių Lie­tu­vos dai­li­nin­kų są­jun­gos Kau­no sky­riaus pir­mi­nin­kas Eu­ge­ni­jus Na­le­vai­ka.

„Šie­me­ti­nės bie­na­lės kon­cep­ci­ja api­brė­žia­ma są­vo­ka „slink­tys". Tai vie­nas tin­ka­miau­sių žo­džių ak­va­re­lės me­ni­nės kal­bos leng­vu­mui, la­ku­mui, op­ti­nei ju­dė­ji­mo iliu­zi­jai, spal­vi­nių dė­mių lie­ji­mui­si nu­sa­ky­ti. Be to, ti­ki­mės už­fik­suo­ti ir šiuo­lai­ki­nės ak­va­re­lės po­slin­kius", - pa­sa­ko­jo E.Na­le­vai­ka.

Be­ne ak­ty­viau­siai ku­rian­čio mies­to ak­va­re­li­nin­ko kon­cep­tua­li, in­te­rak­ty­vi ak­va­re­lė „Dė­lio­nė" įver­tin­ta bie­na­lės dip­lo­mu.

„Daž­nai dai­li­nin­kai pikt­nau­džiau­ja for­ma­tu. Šiuo at­ve­ju di­de­lis for­ma­tas pa­si­tei­si­no. Tam bu­vo rim­ta prie­žas­tis", - taip „Dė­lio­nę" api­bū­di­no Vid­man­tas Za­rė­ka.
Vie­no iš ak­va­re­li­nin­kų gru­pės „Aqua 12" ly­de­rių V.Za­rė­kos kū­ri­nys „Pa­si­kar­to­ji­mai" pel­nė bie­na­lės Didįjį prizą.

Iš pir­mo žvilgs­nio ak­va­re­lė su­ku­ria ko­lia­žo tech­ni­ka at­lik­to dar­bo iliu­zi­ją.  „Tai dau­ge­lį, ap­žiū­ri­nė­ju­sių šį dar­bą iš to­liau, ap­ga­vo. Čia vis­kas kla­si­ki­ne ak­va­re­lės tech­ni­ka at­lik­ta, ir laik­raš­tis nu­ta­py­tas. Pap­ras­tai kla­si­ki­ne ak­va­re­lės tech­ni­ka va­di­na­me dau­gias­luoks­nio per­den­gi­mo tech­ni­ką, kai den­gia­ma nuo bal­to iki tam­siau­sio to­no.

Aš nau­do­ju lyg ir au­to­ri­nę tech­ni­ką, nors Ang­li­jos ak­va­re­li­nin­kai ją jau po­rą šim­tų me­tų nau­do­ja. Tai - nu­plo­vi­mo tech­ni­ka. Iš kar­to ima­mas vi­du­ti­nis to­nas, juo den­gia­mas vi­sas la­pas, po to kai ku­rie to­nai tam­si­na­mi, o kai ku­rie - iš­gau­na­mi nu­plo­vi­mo prin­ci­pu", - nau­do­ja­mos tech­ni­kos pa­slap­tį at­sklei­dė V.Za­rė­ka.

Ant­ra­sis ak­va­re­lės kvė­pa­vi­mas

Ar ak­va­re­lė ga­li bū­ti iš tie­sų kon­cep­tua­li, at­vi­ra įvai­rioms nau­joms tech­ni­koms?
„Šiau­lių ak­va­re­li­nin­kas Val­das Ba­ra­kaus­kas la­bai or­ga­niš­kai jun­gia skait­me­ni­nę spau­dą su ak­va­re­le. Yra ban­dy­mų jung­ti ak­va­re­lę su gra­fi­ka, aš esu su­kū­ręs di­džiu­lę dro­bę, ak­va­re­lę jung­da­mas su alie­ji­ne ta­py­ba. Yra tų ban­dy­mų, tik to­kiais at­ve­jais ak­va­re­lė lyg ir ne­do­mi­nuo­ja. Vis­kas pri­klau­so nuo po­žiū­rio ir to, ko­kius tiks­lus dai­li­nin­kas ke­lia.

Prob­le­ma, ma­nau, ta, kad ak­va­re­lė daž­nai ski­ria­ma poil­siui, lais­va­lai­kiui pra­lei­sti. Dėl to yra su­si­for­ma­vęs leng­vas po­žiū­ris į ją ir jo­je ga­lin­čias do­mi­nuo­ti te­mas. Iš tie­sų ak­va­re­lė vys­to­si ir, at­ro­do, įgau­na ant­rą kvė­pa­vi­mą", - pa­sa­ko­jo bie­na­lės lau­rea­tas. At­gi­mi­mo lai­ko­tar­piu ir at­si­ku­riant vals­ty­bei ak­va­re­lė bu­vo lyg ir ap­mi­ru­si, pa­si­trau­ku­si į ant­rą pla­ną.

Ak­va­re­li­nin­kai ne­ži­no­jo, kaip iš­reikš­ti pa­sau­lio kai­tą, me­no ten­den­ci­jų virs­mą.  „O da­bar šio žan­ro me­ni­nin­kai pra­de­da at­si­to­kė­ti, su­si­vok­ti, kas įvy­ko ir kur ­link ju­da vi­sas me­nas. Da­bar ga­li­ma at­lik­ti vi­di­nę re­vi­zi­ją, at­ver­ti nau­jus ho­ri­zon­tus", - įsi­ti­ki­nęs V.Za­rė­ka.

Kon­kur­si­nė­je bie­na­lės pa­ro­do­je aki­vaiz­džios nau­jos ak­va­re­lės ten­den­ci­jos.  „At­si­ran­da gra­žaus ne­gra­žu­mo. Ne­sie­kia­ma su­kur­ti kruopš­taus iš­baig­tu­mo įspū­džio, at­si­sa­ko­ma di­zai­ne­riš­ko de­ko­ra­ty­vaus ak­va­re­lės puoš­nu­mo.

At­si­ran­da dau­giau vie­tos eksp­re­sy­viai raiš­kai. Ne­de­monst­ruo­ja­mas tie­siog jaus­mų ar iš­raiš­kų ar­se­na­las - yra rim­tas te­mos pa­grin­di­mas. Ku­rį lai­ką tai bu­vo pa­si­trau­kę į ant­rą pla­ną. Su Al­gi­man­to Švėgž­dos kar­ta bu­vo atė­jęs de­ta­lu­mas, daik­tiš­ka­sis rea­liz­mas. Ir į ak­va­re­lę bu­vo pe­rė­ju­sios šios ten­den­ci­jos", - tvir­ti­no šiau­lie­tis me­ni­nin­kas. Ren­gi­nio or­ga­ni­za­to­riai įspė­ja - kon­kur­si­nės bie­na­lės eks­po­zi­ci­jos ne­rei­kė­tų ste­bė­ti tra­di­ci­niu žvilgs­niu.

„Čia esa­ma kū­ri­nių, sa­vo raiš­ka stip­riai nu­to­lu­sių nuo įpras­tai su­vo­kia­mos ak­va­re­lės, per­žen­gu­sių į ta­py­bos, pie­ši­nio, gra­fi­kos, fo­tog­ra­fi­jos, šiuo­lai­ki­nio me­no sri­tį. Pa­ro­da liu­di­ja, jog nū­die­nos ak­va­re­lė ge­ro­kai pa­si­slin­ko nuo sa­vo ly­riš­ko pir­map­ra­džio vaiz­da­vi­mo bū­do, virs­da­ma uni­ver­sa­liu mąs­ty­mu, at­si­sklei­džian­čiu ne tik pa­veiks­lų plokš­tu­mo­je, bet ir tri­ma­čiuo­se ob­jek­tuo­se, vi­deome­no kū­ri­niuo­se, per­for­man­suo­se", - pa­sa­ko­jo kon­kur­si­nės fes­ti­va­lio pa­ro­dos ku­ra­to­rė Kot­ry­na Dži­lav­ja­nai­tė.

„Nus­te­bi­no ne­ti­kė­tas eks­po­zi­ci­jų pa­tei­ki­mas, gru­pa­vi­mas. Ša­lia aiš­kiai rea­lis­ti­nių, te­mi­nių dar­bų - eksp­re­sy­vios abst­rak­ci­jos. Daž­niau­siai pa­ro­do­se ban­do­ma gru­puo­ti, at­skir­ti to­kius dar­bus. Tru­pu­tį pro­vo­kuo­jan­tis eks­po­na­vi­mo bū­das la­bai pa­si­tei­si­no. Vie­ni ki­tiems dar­bai su­tei­kė nau­jų, ne­ti­kė­tų skam­be­sių", - da­li­jo­si įspū­džiais V.Za­rė­ka.

Bie­na­lę ly­din­tys ren­gi­niai

Kon­fe­ren­ci­jo­je ap­tar­tos šiuo­lai­ki­nės ak­va­re­lės ak­tua­li­jos, ap­žvelg­ta bie­na­lės is­to­ri­ja, da­ly­ta­si ple­ne­rų pa­tir­ti­mi. Skai­ty­ti pra­ne­ši­mai apie ne­tra­di­ci­nius ak­va­re­lės lie­ji­mo bū­dus - ant me­džio, li­no, šil­ko ir ki­tų me­džia­gų.

Suo­mių me­ni­nin­kė Maa­rit Suo­mi-Vaa­na­nen pa­sa­ko­jo, kaip ir ko­dėl, siek­da­ma ak­va­re­lės įspū­džio, vi­deodar­buo­se ji ku­ria iš­plau­ku­sį, vir­pan­tį vaiz­dą. Šios me­ni­nin­kės vi­deodar­bas „Gul­bės gies­mė" eks­po­nuo­ja­mas kon­kur­si­nė­je bie­na­lės pa­ro­do­je.

Pa­ro­do­je „Aqua­re­lis­si­mo" eks­­po­nuo­ja­mi ak­va­re­li­nin­kų gru­pės „Aqua 12" dar­bai. Dau­giau nei de­šimt­me­tį gy­vuo­jan­ti ak­ty­viau­sia Lie­tu­vo­je pro­fe­sio­na­lių ak­va­re­li­nin­kų gru­pė vie­ni­ja Vil­niaus, Kau­no, Šiau­lių, Aly­taus me­ni­nin­kus. Čia de­monst­ruo­ja­mos rea­lis­ti­nės ak­va­re­lės, fan­tas­ti­nės kom­po­zi­ci­jos, abst­rak­ci­jos.

Pa­ro­do­je „Bal­ta­ru­sių ak­va­re­lė: in­terp­re­ta­ci­jų lau­kas" pri­sta­to­ma kai­my­ni­nės ša­lies ak­va­re­lės dar­bų pa­no­ra­ma. „Tai ge­ra kla­si­ki­nė ak­va­re­lė, aukš­to tech­ni­kos ly­gio, ta­čiau kon­ser­va­ty­vi, at­si­sa­kan­ti nau­jo­vių", - api­bend­ri­no K.Dži­lav­ja­nai­tė.

„Te­ko da­ly­vau­ti ak­va­re­lės ren­gi­niuo­se Bal­ta­ru­si­jo­je. Bal­ta­ru­siai pa­tys guo­džia­si, kad jų me­nas gal ke­le­tą de­šimt­me­čių at­si­lie­ka nuo Lie­tu­vos. Su­si­pa­žin­ti su nau­jau­sio­mis me­no ten­den­ci­jo­mis jie va­žiuo­ja į Vil­nių. Jie tar­si ne­drįs­ta, ne­ži­no ar bi­jo pa­ro­dy­ti tai, ką mąs­to. Grei­čiau­siai ir po­li­ti­nė si­tua­ci­ja da­ro juos to­kius kon­ser­va­ty­vius, ne­lei­džia eks­pe­ri­men­tuo­ti", - pa­sa­ko­jo bie­na­lės Didžiojo prizo lai­mė­to­jas.

Ga­le­ri­jo­je „Bal­ta" ka­ra­liau­ja mo­te­riš­ka kū­ry­ba. Čia eks­po­nuo­ja­ma įvai­rio­mis tech­ni­ko­mis ku­rian­čios lat­vių me­ni­nin­kės Ire­nos Lu­se ak­va­re­lės dar­bų pa­ro­da „Jaut­ru­mas". Do­mi­nuo­jan­tis kū­ri­nių mo­ty­vas - tra­pi mo­ters fi­gū­ra, eg­zis­tuo­jan­ti tar­si ana­pus erd­vės ir lai­ko.

Bie­na­lės or­ga­ni­za­to­riai, pa­ly­gin­da­mi anks­tes­nį ir šių­me­tį ren­gi­nius, pa­ste­bi ryš­kų ko­ky­bi­nį po­slin­kį į prie­kį - so­li­des­nė apim­tis ir pa­ro­dos.

„Tę­si­me bie­na­lių tra­di­ci­jas, ban­dy­si­me ei­ti į prie­kį. Kal­bant apie tai, ką ga­vo pub­li­ka - žmo­nės jau bu­vo pa­siil­gę ak­va­re­lės, dė­ko­jo už pa­ro­das. Pa­si­ro­do, yra daug ak­va­re­lės ger­bė­jų, ku­rie pa­si­ges­da­vo di­des­nių ak­va­re­lės pa­ro­dų, ap­skri­tai šio dai­lės žan­ro pa­ro­dos bu­vo ga­na re­tos", - nu­ste­bin­tas pa­ro­dų lan­ky­to­jų reak­ci­jos sa­kė E.Na­le­vai­ka.


1. Iki rugp­jū­čio 24 d. veikia kon­kur­si­nė bie­na­lės pa­ro­da „Bal­ti­jos til­tai. Slink­tys" (Kau­no pa­veiks­lų ga­le­ri­ja, Do­ne­lai­čio g. 16).

2. Iki rugp­jū­čio 8 d. - latvės I.Lu­se ak­va­re­lių ret­ros­pek­ty­va „Jaut­ru­mas" (dai­li­nin­kų ir teks­ti­li­nin­kų gil­di­jos ga­le­ri­ja „Bal­ta", M.Va­lan­čiaus g. 21).

3. Iki rugp­jū­čio 9 d. - pa­no­ra­mi­nė pa­ro­da „Bal­ta­ru­sių ak­va­re­lė: in­terp­re­ta­ci­jų lau­kas" (Kau­no me­ni­nin­kų na­mai, V.Put­vins­kio g. 56).

4. Šian­dien dar vei­kia Ak­va­re­li­nin­kų gru­pės „Aqua 12" pa­ro­da „Aqua­re­lis­si­mo" (VDU ga­le­ri­ja „101", Lais­vės al. 53).

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų