Neakivaizdi kelionė per Lietuvos piliakalnius

Valstybės dienos proga Gelgaudiškio dvare atidaroma Alberto Švenčionio fotografijų paroda "Būtsargiai – Lietuvos piliakalniai".

Piliakalniai – bene ryškiausi Lietuvą valdžiusių didžių kunigaikščių ir net karalių laikotarpių ženklai. Jų mūsų šalyje galima suskaičiuoti daugiau nei 800. Jie plačiai pasklidę po visą šalį, tad, norint pamatyti bent didžiąją jų dalį, reikėtų skirti nemažai laiko ir jėgų. Fotomenininkas Albertas Švenčionis nepagailėjo kone dešimtmečio ir lankydamasis įvairiose mūsų krašto vietovėse sukūrė unikalų ir reikšmingą fotografijos darbų ciklą "Lietuvos piliakalniai".

Ciklas išskirtinis ne tik Lietuvos fotografijos meno kontekste, bet ir paties menininko kūrybinėje biografijoje – iki šiol jo darbuose buvo ryškūs reportažinės fotografijos principai, tam tikro judėjimo, veiksmo fiksavimas. Čia skiriamas dėmesys kompozicijai, darbuose vyrauja, gamtos motyvai, juntama ramybė ir susikaupimas.

Pavieniai ar grupėmis, apgaubti rūko, nušviesti saulės, įvairiais metų laikais įamžinti piliakalniai A.Švenčionio fotografijose tarsi mėgina parodyti savo didybę ir dvasią, kurios daugelis iki šiol nepraradę. Kadaise atlikę svarbias funkcijas – ritualines, karinės paskirties, šiandien jau jie yra daugiau estetinio pasigėrėjimo objektai, Lietuvos kraštovaizdžio formuotojai, praėjusių epochų simboliai. Jų paveikslas priklauso nuo metų ar paros laiko, oro sąlygų, fotografo asmeninės būsenos.

Fotografijose sukurta skirtinga vietovės atmosfera, kuri žadina vaizduotę ir tampa akstinu domėtis savo krašto istorija bei kelia patriotiškumo jausmus. Žvelgiant į menininko kurtas fotografijas, mums ima rūpėti, kokia informacija jose užkoduota, koks piliakalnį supantis kontekstas, ką slepia jo požeminiai sluoksniai. Galima teigti, kad čia užfiksuotas vienas svarbiausių lietuvių tapatybės ženklų, turtinantis mus ne tik intelektualiai, bet ir dvasiškai.

Kauno galerijos "Aukso pjūvis" rengiama A.Švenčionio fotografijų paroda, skirta Valstybės dienai, – ne tik istorinio/kultūrinio paveldo dokumentacija, bet ir estetikos principais kuriama konkreti nuotaika, pasakojama tautos istorija. Autoriui svarbu perteikti vaizdą taip, kad jis jaudintų žiūrovą. Tam pasitelkiami ir sakralumo ženklai – tokie, kaip Kryžių kalno motyvas, apgobtas miglos, sukuriantis mistinę nuotaiką. Ši paroda – išskirtinė galimybė koncentruotai apžvelgti Lietuvos praeitį su vaizdingai perteiktais šiandien išlikusiais istorijos reliktais fotografijose, kurios pasižymi neabejotinai didele menine verte.


Kas? A.Švenčionio fotografijų paroda "Būtsargiai – Lietuvos piliakalniai".

Kur? Gelgaudiškio dvare.

Kada? veiks iki rugpjūčio 6 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių