Meno gūsis iš tolimosios Japonijos Pereiti į pagrindinį turinį

Meno gūsis iš tolimosios Japonijos

2006-08-11 09:00

Meno gūsis iš tolimosios Japonijos

Japonijos fondo kilnojamoji paroda „Šiuolaikinių Japonijos dailininkų para-frazės Tošiusajaus Šiaraku (XVIII a.) grafikos tema“, jau treti metai keliaujanti po pasaulį, trumpam stabtelėjo ir mūsų šalyje – Klaipėdoje.

Lietuvoje – tik Klaipėdoje

Lietuvoje paroda eksponuojama tik mūsų uostamiestyje, iš čia ji iškeliaus į Vakarų Afriką, Ganą, o iš jos – į Izraelį. Klaipėdoje paroda vyks tik iki rugpjūčio 21-osios, tad jei norime pamatyti šiuolaikinių japonų dailininkų kūrinius ir puikias XVIII a. grafiko Šiaraku graviūrų reprodukcijas, reikėtų paskubėti į Prano Domšaičio galeriją.

Tošiusajus Šiaraku (Toshusai Sharaku) – garsus ir paslaptingas XVIII a. japonų spalvotų medžio graviūrų (ukiyo-e, arba „Nuolat kintančio pasaulio vaizdų“) meistras. Jo gyvenimo datos nežinomos, kai kurie tyrinėtojai abejoja dėl dailininko tapatybės. Neginčijama tik viena: per trumpą dešimties mėnesių laikotarpį nuo 1794 m. gegužės iki 1795 m. vasario jis sukūrė per 140 grafikos kūrinių – kabuki teatro aktorių, sumo imtynininkų ir karių portretų ir po to netikėtai dingo iš meno pasaulio.

Šiaraku grafika buvo įvertinta tik XX a. pradžioje. 1910 m. pasirodžiusi vokiečių tyrinėtojo Juliuso Kurtho publikacija, skirta Šiaraku, Vakaruose sukėlė tikrų tikriausią „Šiaraku bumą“, paskatinusį naujai įvertinti menininką ir pačioje Japonijoje. Šiaraku, kaip genialaus ukiyo-e kūrėjo, vardas įsitvirtino tiek Japonijoje, tiek už jos ribų. Jo kūriniai yra išplitę po visą pasaulį, jie saugomi Britų muziejuje, Čikagos meno institute, Niujorko Metropoliteno meno muziejuje.

Paskelbti kultūros vertybe

Japonijoje liko palyginti nedidelė Šiaraku darbų dalis - 28 aktorių portretai, saugomi Nacionaliniame Tokijo muziejuje, yra paskelbti kultūros vertybe. Tai yra labiausiai vertinami Šiaraku kūriniai, atlikti spalvotos medžio graviūros technika ir papuošti žėručio fonu. Parodoje eksponuojamos šių graviūrų reprodukcijos. Jos vaizduoja Kabuki ir Kyogen pjesių, atliktų 1794 m. gegužę trijuose Edo (Tokijo) miesto kabuki teatruose, aktorius. Šie keisti portretai netruko tapti sensacija tarp amžininkų.

Pakanka kartą išvysti Šiaraku aktorių portretus ir jie įsirėžia atmintin visam laikui. Dinamiškos aktorių pozos, ekspresyvios veidų išraiškos, subtilus koloritas, raiški linija ir kandi, groteskiška personažų charakteristika daro didelį įspūdį, skleidžia nenusakomą, šiurpią galią. Adachi medžio raižinių institute sukurti atspaudai yra tikslios išlikusių trapių originalų, kurių visame pasaulyje skaičiuojama vos 600 lakštų, reprodukcijos. Lyginant su jau išblukusiais originalais, jos pasižymi nuostabiai gražiomis spalvomis.

Tačiau paroda nėra vien Šiaraku darbų apžvalga ar žymiausių ukiyo-e pavyzdžių rinkinys. Tai šiuolaikinių japonų dailininkų, gyvenančių dviem šimtmečiais vėliau nei minimas kūrėjas, individualios interpretacijos jo kūrybos tema.

Žymiojo meistro pagerbimas

Antroje parodos dalyje, pavadintoje „Šiaraku grafikoje“, eksponuojami 28 įspūdingi plakatai, kurių skaičius simboliškai atitinka Šiaraku sukurtų portretų skaičių – taigi pristatomi 28 žymiausių grafinio dizaino srityje Japonijoje dirbančių menininkų kūriniai.

Trečiojoje parodos dalyje „Šiaraku pagerbimas“ - 11-os jaunųjų Japonijos menininkų darbai. Nors autoriai priskirti bendrai šiuolaikinių menininkų grupei, iš tikrųjų jų raiškos būdai varijuoja nuo tapybos, skulptūros, fotografijos, keramikos, grafikos iki garsinių objektų.

Beveik visi šios sekcijos eksponatai yra nauji, specialiai šiai parodai sukurti kūriniai. Menininkams buvo pateikta paprasta ir kartu ypatinga užduotis: sukurti darbus, kurie atskleistų individualų kiekvieno jauno dailininko santykį su senosios grafikos meistru ir išreikštų pagarbą jo atminimui.

Parodoje lankytojai gali pasiklausyti malonaus muzikinių dėžučių skambesio, kuris padeda geriau įsijausti į Šiaraku grafikos pasaulį, nupiešti savo ar draugo portretą ir jį palikti tarp Danijos, Ispanijos, Ukrainos, Rusijos, Liuksemburgo ir kitų kraštų parodos lankytojų kūrinių, keliaujančių kartu su paroda. Japonijos fondo ir Japonijos ambasados Lietuvoje pastangomis Klaipėdoje galime pajusti dalelę paslaptingos Tolimųjų Rytų kultūros.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų