- Parengta pagal www.rickdeckard.net, www.mangialibri.com
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Garsus italų rašytojas Andrea Camilleri teigė negalintis pakęsti moteriškų detektyvų, nes moterys žino, kaip įvykdyti nusikaltimus, bet nežino, kaip apie juos papasakoti. Tačiau jo kolegė Danila Comastri Montanari jau daugiau kaip 30 metų griauna šį mitą.
Italijoje ir už jos ribų didelio populiarumo sulaukė buvusios mokytojos antikinių detektyvų serija, kurią sudaro kelios dešimtys į senovės Romą nukeliančių istorijų. Pirmąją serijos knygą "Saugokis šuns" vertėjas, žurnalo "Verslo klasė" redaktorius Aurelijus Katkevičius neseniai išvertė į lietuvių kalbą.
Antikinis Šerlokas Holmsas – 40-metis Romos senatorius Publijus Aurelijus Stacijus, garsėjantis įspūdingais turtais, lengvabūdiškumu ir detektyvo gyslele, susidūrus su kraują stingdančiomis žmogžudystėmis.
Pirmojoje knygoje "Saugokis šuns" senatoriaus laukia itin sunki užduotis – išsiaiškinti net kelių vienos šeimos narių žmogžudysčių motyvus ir kaltininką. Žinoma, ši serija traukia ne tik dėl visų klasikiniam detektyvui būdingų bruožų, bet ir dėl puikiai sukurtos istorinės scenografijos. Prieš skaitytojo akis kaip gyvas iškyla amžinasis miestas, kupinas žmogiškųjų ydų, silpnybių ir nusikaltimų, niekšybių ir žiaurių papročių. Ir dar vienas išskirtinis knygų bruožas – humoras, kuriuo trykšta ir pokalbis su šios serijos autore D.Comastri Montanari.
– A.Camilleri yra pasakęs: "Negaliu pakęsti moterų, rašančių detektyvus. Moterys žino, kaip įvykdyti nusikaltimus, bet nežino, kaip apie juos papasakoti. Moteriški detektyvai mirtinai nuobodūs." Ką atsakytumėte į tokį pareiškimą?
– Kad ir kaip būtų gaila, faktas toks: tarp seno kirpimo vyrų, išaugusių visai kitokiame kontekste, vis dar atsiranda manančių, kad šmaikštu pasijuokti iš moterų, perėmusių vairą į savo rankas. Moterys, savaime suprantama, neturi laiko atsakinėti į šių nostalgiškų senukų tiradas – jos per daug užsiėmusios automobilių, traukinių, laivų, sraigtasparnių ir lėktuvų vairavimu. Ir detektyvų rašymu.
Moterys, savaime suprantama, neturi laiko atsakinėti į šių nostalgiškų senukų tiradas – jos per daug užsiėmusios automobilių, traukinių, laivų, sraigtasparnių ir lėktuvų vairavimu. Ir detektyvų rašymu.
– Jūsų detektyvuose vaizduojamos moterys – stiprios, ištvermingos, kovingos ir labai maištingos. Skaitant matyti, kaip žavitės savo kuriamomis veikėjomis. Ką atsakytumėte kritikams, pabrėžiantiems, kad per daug mėgstate apsišarvavusias moteris – tiek tiesiogine, tiek perkeltine prasme?
– Atsakyčiau, kad jie visiškai teisūs – žaviuosi stiprybe ir drąsa, todėl dažnai kuriu veikėjus, kurie gali pasigirti šiomis vertybėmis, nesvarbu ar tai moterys, ar vyrai.
Jei kalbėsime konkrečiai apie moteris, taip, mano detektyvuose jos stiprios, nesutramdomos, sumanios, aštrialiežuvės. Jos nė iš tolo neprimena malonios, nuolankios moters prototipo, kuris, neabejoju, senatoriui Stacijui tuoj pat pabostų. "Roma – pavojingas miestas", – ištaria jam viena tokia storžieviška veikėja. "Miestai visai kaip moterys – kuo pavojingesni, tuo įdomesni!" – su pasigėrėjimu atsako Publijus Aurelijus.
– Skaitant jūsų romanus atrodo, kad visai neteisiate vyrų, kuriuos dauguma moterų laikytų pasileidėliais. Kastoras, pats Publijus Aurelijus priešinasi gyvenimo monotonijai ir moralės normoms. Ar jie atspindi jūsų svajonių vyro paveikslą?
– Atspindi ne mano svajonių vyro paveikslą, o mano pačios charakterį: nekenčiu monotonijos, nuobodulio, nekenčiu moralizavimo, veidmainystės. Man mano veikėjai neatrodo nė kiek pasileidę, tik truputį gyvybingesni už kitus. Todėl atsakysiu Publijaus Aurelijaus citata iš vieno mano detektyvų:
– "Moterimis aš nesinaudoju, jų nekolekcionuoju, nevilioju ir neužkariauju. Moteris aš myliu."
– "Visas iki vienos?"
– "Turiu didžiulę širdį!"
– Kada gimė jūsų aistra rašymui?
– Sulaukus keturiasdešimties, kai turėjau truputį laisvo laiko. Dažnai kartoju, kad anksčiau per daug laiko skyriau gyvenimui, jog atrasčiau jo rašymui. Iki tol nebuvau parašiusi nė vienos eilutės, paauglystėje net nerašiau dienoraščio. Nors nuo pat ankstyvos vaikystės nuolat prisigalvodavau galybę painiausių istorijų, niekuomet nejaučiau poreikio jų užrašyti, man užtekdavo apie jas galvoti.
– Kodėl kaip veiksmo laiką pasirinkote senovės Romą?
– Šį istorinį laikotarpį išmanau geriausiai. Be to, kai kuriais atžvilgiais tų laikų visuomenė labai panaši į šiandieninę: joje irgi matome politikus, vargšus, pirklius, karius, romantines intrigas...
– Kūrybą grindžiate tikrais istoriniais įvykiais. Istorinių detektyvų rašymas – sudėtingas darbas, prieš rašant turite surinkti daug informacijos. Kaip pavyksta suderinti realybę su fantazija?
– Remiuosi istoriniais įvykiais, kuriais domiuosi nuo pat paauglystės. Nors, aišku, kiekvienas naujas detektyvas verčia labiau įsigilinti į tam tikras istorines aplinkybes, kuriose vyksta knygos veiksmas. Visuomet beveik fanatiškai stengiuosi kuo tiksliau aprašyti veiksmo laiką ir vietą. Tačiau, jei turėčiau rinktis tarp efektingos scenos ir tikslaus istorinių įvykių atkartojimo, nė kiek neabejodama pasirinkčiau pirmąjį variantą. Mano nuomone, rašytojas visų pirma privalo įsijausti į siužetą ir veikėjų likimus, o tada jau galima kalbėti apie informacijos perdavimą, faktų atskleidimą.
– Ar rašydama galvojate apie skaitytojus?
– Žinoma! Nemanau, kad rašyti plačiajai publikai yra kas nors smerktino. Kas pasakė, kad norėdamas būti geru rašytoju ar intelektualiu skaitytoju turi rašyti ar skaityti vien tik nuobodybes? Tikiu, kad tarp Jameso Joyce ir muilo operų egzistuoja ir tarpinė literatūra, kurią kuria autoriai, rašantys įtraukiančius, pagrįstus pasakojimus, vystantys puikius siužetus, neleidžiančius skaitytojams atsitraukti nuo knygos iki pat paskutinio puslapio. Knygos turi paveikti emociškai. Norėčiau pamatyti, kokios emocijos kyla pabaigus vieną tų nuobodžių, bet visų garbinamų ir recenzijose liaupsinamų knygų!
– Jūsų knygų veikėjai pasidalija nuojautomis ar hipotezėmis apie ateities išradimus. Pavyzdžiui, Publijus Aurelijus nujaučia, kad ateityje bus galima nustatyti pirštų antspaudus, tačiau aplinkiniai lieka abejingi šioms spėlionėms, juokiasi iš jų arba jas pasmerkia.
– Paveldėjimo dėsniai, pirštų antspaudai, industrinė revoliucija, Edipo kompleksas... Mano kontraversišką sprendimą šias temas prikelti klasikiniame pasaulyje lėmė daugybė veiksnių. Visų pirma, gerbiu mūsų senovės protėvių genialumą, minties laisvę, drąsą nusisukti nuo tradicijų, rizikuojant būti išjuoktiems. Antra, rašau šias knygas praėjus dviem tūkstantmečiams, todėl žinau dalykus, kuriuos senovės mąstytojai galėjo tik numanyti. Ir daugeliu atvejų numanė – prisiminkime heliocentrinę Saulės sistemą, miego psichologiją. Trečia, mėgstu linksminti skaitytojus, atkreipti jų dėmesį, iš karto tiesiai šviesiai parodyti, kad nesu rimta rašytoja ir nenorėčiau, kad mane tokia laikytų. Galų gale įtakos turi ir mano pačios charakteris – nesu konservatyvaus mąstymo ir tai puikiai matyti iš mano pagrindinio veikėjo Publijaus Aurelijaus. Jis išdrįsta galvoti apie tai, kas dar nesugalvota.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lietuvos radijo 100-mečiui – speciali programa
Seimui dar 2021-ųjų pavasarį paskelbus 2026-uosius Lietuvos radijo metais, Kultūros ministerija parengė minėjimo programą ir siūlo ją tvirtinti Vyriausybei. Taip būtų paminėtas Lietuvos radijo šimtmetis. ...
-
Minint M. K. Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, siūloma rengti ekskursijas, parodas
Kitąmet minint poeto, pamokslininko Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, vyks ekskursijos, koncertai ir parodos. ...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Į amžinojo poilsio vietą išlydimas A. Kulikauskas1
Penktadienį amžinojo poilsio išlydėtas muzikantas ir kompozitorius Andrius Kulikauskas. ...
-
V. Kernagio sūnus apie A. Kulikauską: jam visada galėjai paskambinti, jis turėdavo atsakymus2
Lapkričio 17-ąją maestro Andriui Kulikauskui scenos uždanga nusileido paskutinį kartą. Kompozitorius užgeso po sunkios ligos. ...
-
Susirinkti tapatybę iš gyvenimo skeveldrų
„Nuo rytojaus pasikeisiu, būtinai pasikeisiu“, – sako Herojus (akt. Dainius Svobonas). Panašiai suformuluota frazė girdėta daugybę kartų, manau, daugelio ir pačių pasakyta, įvairiausiomis gyvenimo aplinkybėmis, siekiant nustat...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Prof. K. Sabolius: man rūpi vaizduotė, kuri ieško buvimo kartu galimybių
Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos fakulteto profesorius Kristupas Sabolis, visuomenėje žinomas ir kaip rašytojas, vertėjas bei kino scenaristas, yra išleidęs ne vieną knyga jį dominančia vaizduotės ir kūrybingumo tema. Kitą savait...