Patirties, idėjų ir stilių darna demonstruojama keramikos simpoziumo "Harmonija" parodoje
Vilniaus Pamėnkalnio galerijoje veikia X keramikos simpoziumo "Harmonija" paroda "Gyvenimo formos". Ekspozicijoje harmoningai atsiskleidžia kelių kartų keramikų gyvenimo patirtis, idėjų įvairovė, keramikai artimų ugnies, žemės, oro ir vandens stichijų jėga ir grožis.
Prieš dešimtmetį pradėti rengti keramikų simpoziumai "Harmonija" tapo Vilniaus ir visos Lietuvos dailės gyvenimo tradicija. Simpoziumai vyksta kasmet, jų laukia nuolatiniai dalyviai ir nauji molio magijos suvilioti menininkai, o rugpjūtį Vilniuje rengiamos parodos tampa vienu įsimintiniausių vasaros dailės kalendoriaus įvykių.
"Harmonija" pateisina vardą
Šiandien jau sunku atsekti, kam pirmajam prieš dešimt metų toptelėjo mintis simpoziumą pavadinti "Harmonija". Šiandien aišku, kad pataikyta į dešimtuką. Apibendrinantis, visaapimantis ir netrukdantis kisti harmonijos principas išlieka aktualus. Simpoziumas visuomet apėmė tris profesionalių keramikų kartas. Vyresniosios, viduriniosios ir jaunosios kartos kūrėjai būtent vykstant simpoziumui dalijasi gyvenimo ir kūrybos patirtimi, diskutuoja aktualiausiais meno ir kūrybos klausimais, turi retą galimybę vienu metu ir vienoje erdvėje apžvelgti ir palyginti atlikimo technikų, kūrybos stilių ir mąstymo įvairovę. Patirti ir buvimo drauge džiaugsmą, kolegiškumo teikiamas privilegijas, išgirsti nuoširdžią abejonę ar kritišką vertinimą. Visa tai – į naudą kiekvienam kūrėjui atskirai ir simpoziumui drauge. Pagaliau tai yra džiaugsmas pasijusti vieno didelio kūrybos proceso dalyviais. Prisiminus, kad keletą pastarųjų metų kūrybinės stovyklos vyksta Nidoje, tai reiškia dar ir galimybę pabūti harmonijoje su gamta, be kurios kūryba sunkiai įsivaizduojama.
Konceptualūs orientyrai
Kiekvienas simpoziumas turi savo temą ir konceptualius orientyrus. Tai yra menotyrininkės Laimos Kreivytės dėmesio ir rūpesčio laukas. Pastarųjų metų temos kvietė menininkus apmąstyti aktualias šiuolaikinio meno tendencijas ir naujai pažvelgti į amžinąsias vertybes. 2005 m. keramikai "žaidė" miestą, o dauguma darbų buvo dedikuoti Vilniui. 2006 m. kūrėjai žvilgsnį koncentravo ties "Kasdienybės fragmentais".
Tema pasirodė dėkinga. Keramikai, nuo seno gražiai sutariantys su buitimi, į kasdienių daiktų ir ritualų pasaulį pažvelgė ne tik kaip funkcionalių daiktų kūrėjai, bet ir kaip filosofai, meditatoriai, improvizatoriai. Pernai atsigręžta į mitologines ir teologines keramikų kūrybos ištakas: ugnies, kaip kuriančios ir naikinančios stichijos, temą atspindėjo simpoziumo pavadinimas "Degantis krūmas". Šių metų tema "Gyvenimo formos" grįžtama arčiau žemės.
Pakylėtas žemiškumas
Parodoje "Gyvenimo formos", Pamėnkalnio galerijoje veiksiančioje iki rugsėjo, atsiskleidžia įvairiausių gyvenimo būdų, spalvų ir formų keramikos pasaulis, tolimas nuo vartotojiško gyvenimo būdo propagandos ir elementaraus, primityvaus žemiškumo. Šį pasaulį tiksliai ir vaizdingai apibūdino L.Kreivytė.
"Gyvenimo ir meno formos dabar neatsiejamos – daiktai ir kasdieniai veiksmai keliauja į kūrinius, o turtingas meno pasaulis tampa tikru citatų lobynu ir realybės šou apipavidalintojams, ir paprastiems vartotojams, puošiantiems kambario sienas dailės kūrinių reprodukcijomis. Gyvenimo formos yra individualumo pašlovinimas masinio tiražavimo laikais. Kiekvienas menininkas kuria savitą gyvenimo formą, kurią užpildo jam svarbiu turiniu", – rašo ji simpoziumo kataloge.
Simpoziumo dešimtmečiui skirtą išsamų katalogą parengė simpoziumo koordinatorė keramikė Ona Kreivytė-Naruševičienė, L.Kreivytė, dizainerė Giedrė Petkevičienė. Jame pristatomi 46 "Harmonijos" simpoziumo menininkai ir jų kūriniai. Organizatorizai tikina, kad keramikų, bent kartą dalyvavusių simpoziume, yra kur kas daugiau.
Kartais sunkiai transportuojama paroda keliauja. Kol kas neaišku, ar šiemet ji aplankys kitus Lietuvos miestus.
Naujausi komentarai