- Enrika Striogaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Galerija „Aukso pjūvis“ pasipuošė metų karūna – ciklo „Duetai“ paroda, kurioje galima pamatyti garsios dailininkų grupės „Angis“ narių – Alfonso Vilpišausko ir jau anapilin išėjusio Mikalojaus Šalkausko tapybos darbus.
Gėrėjimosi gyvenimu jėga
„Antra laiptinė nuo Kauno pilies, – ruošdamasis būsimos parodos objektų eksponavimui į savo dirbtuvę pakviečia A.Vilpišauskas. – Priešais prezidentūrą„, – priduria ir darosi kiek aiškiau, kur eiti. „Tai baseine galėsi pasitikti“, – kolegai pataria tapytoja Aušra Andziulytė, ir nuo šių žodžių vėl viskas susijaukia. Tai įtardama A.Andziulytė paaiškina: „Mes juokais baseinu vadiname tą erdvę priešais laiptines.“ Viskas beveik paaiškėja ir vėl susitelkiama ties paveikslų kabinimo darbu: su pagalbininku išsijuosęs pluša Jonas Gasiūnas, buvęs A.Vilpišausko mokinys, pernai apdovanotas Nacionaline meno premija, grupės „Angis“ lyderis.
Dar ir nepakabinti A.Vilpišausko paveikslai stebina sklindančiu gyvenimo džiaugsmu. Ryški, žaisminga, vitališka tapyba perduoda gėrėjimosi gyvenimu net ne emociją, bet jėgą. Iš kur ji? Ir kaip jos neprarasti? Regis, ji ne tik nemažėja, bet dargi – auga? Tai klausimas tapytojui, jau esant pas jį dirbtuvėje, antroje laiptinėje nuo Kauno pilies.
Tiesą sakant, atsakymo nelabai reikia, jis – paveiksluose, ir tas neišprotautas, bežodis atsakymas daug informatyvesnis. Net niūrūs, tamsių tonų potėpiai, net tiesiai iš dažų tūbelės išspaustos juodos gyvatėlės, šliužai „Paralelinėse realybėse“ neužgesina gyvenimo gėrio, gėrėjimosi juo – jis prasimuša kaip šaltinis, gyvenimo geismo instinktas. Maža to, tie tamsybių akivarai tampa medžiaga, faktūra šviesai ir džiaugsmui atskleisti, pabrėžti, išryškinti. Galbūt todėl ir neužmuša, nes jį – gėrėjimąsi, gėrį – maitina ne akimirksnio euforija, bet sukaupta išmintis.
„Beveik banditėlis“
Kilęs iš kaimo, nuo Ukmergės rajono, A.Vilpišauskas nuo 20-ies gyvena Kaune. Motina su juo atvažiavo pas pusseserę: mieste, pasak dailininko, mėgino užsikabinti.
„Būdama trejų mama neteko savo tėvų, vyriausioji šeimoje sesuo, keturiolikmetė Marytė, užaugino ją ir kitus našlaičiais likusius brolius ir seseris. Maitinosi praktiškai vien obuoliais, vėliau tas obelis pasisavino kolchozas“, – savo šaknų link veda A.Vilpišauskas, bet be liūdesio, su kažkokiu užsidegimu, įdomumu. Tampa aišku, kodėl tokios išraiškingos jo tapytos „Rudens obelys“, taip pat – „Seno medžio jausmas“, „Mėlynas sodas“, „Oranžinis sodas“. Mažiausiasis šeimos vaikelis tąkart neišgyveno, trejų metų A.Vilpišausko mama – pagal mažumą buvo antra.
Kaune, Jonavos gatvėje, su mama apsigyvenęs A.Vilpišauskas susidėjo su vietos banditėliais: buvo gan stiprus kaimo vaikis, apgindavo ir tetos, pas kurią gyveno, sūnų, ir save. „Jei ne kumščiais, tai kokiu kuolu aptvatindavau“, – net ir pasakodamas apie nelengvą vaikystę, tapytojas sugeba gėrėtis kiekviena nugyventa diena.
Pamokyti vietos banditėliai priėmė į savo kompaniją ir A.Vilpišauską. Mamai pasidarė neramu: vietos paauglių gauja darė savo įtaką. „Kažin kaip viskas būtų susiklostę – buvau tapęs beveik banditėliu“, – svarsto dailininkas.
Plaukimas, boksas ir dailė
Svarbų patarimą A.Vilpišausko motinai tąsyk davęs garsus to meto kalbininkas, pas kurį moteris, bėgdama nuo privalomos tarnystės „kolchoze“, tarnavo. Jis pasakė gudrybę, kuri padėtų vaiką įtaisyti į tuberkulioze sergančiųjų sanatorinę mokyklą. „Ir tai buvo kur kas geriau nei vietos banditėlių apmokymai“, – stojiškai praeitin žvelgia Kauno tapybos grandas.
Iš kur ji, toji tapyba, atėjo? „Iš tetos, Dovainienės Marytės, austų raštų, vyriausioji mamos sesuo buvo nuostabi audėja“, – atsako A.Vilpišauskas. Ta pati, kuri užaugino mamą. „Šiuo periodu jie daro didžiausią įtaką. Likę atmintyje tie ornamentai, spalvos, jų deriniai kažkaip išnyra ir aš taip imu džiazuoti, taip pavarau prisiminęs“, – pasakoja dailininkas.
Tiesa, anksčiau, žengiant pirmuosius žingsnius į dailę, taip toli gražu neatrodė, matomą vaizdą norėjosi nupiešti kuo tiksliau, kuo realistiškiau, – dailininkas dabar juokiasi tai prisiminęs. Derindamas plaukimo, bokso treniruotes su dailės pamokomis Kauno keturmetėje vaikų dailės mokykloje, į kurią vėliau sugrįžo jau kaip pedagogas, A.Vilpišauskas vis aiškiau suprato, kad tapyba – jo kelias, dėl kurio niekada neteko suabejoti.
Pradžia – nuo architektūros
Įstojęs į tuometį Dailės institutą, A.Vilpišauskas pasirinko architektūros studijas. Į tapybą priimdavo labai mažai studentų, konkurencija – didžiulė, būsimasis Kauno tapybos metras nesiryžo, pasirinko tai, kas bent jau netolina nuo tapybos.
Vėliau, jau grįžus iš užtrukusios tarnybos sovietinėje armijoje, žadėdamas aukso kalnus, jį ėmė verbuoti saugumas. „Esu apsisprendęs. Tapyba, – tąkart įkalbinėjimus ryžtingai nukirto menininkas, bet drąsiai nepasijuto. „Jų kvapą iki šiol jaučiu“, – priduria, atsimindamas kai tarp jaunų, maištingų menininkų nuolat atsirasdavo keistų, įtartinų tipų.
Gal visa tai lėmė, kad A.Vilpišausko, kaip tapytojo, bene dešimtį metų niekas "nepastebėjo“? Nepastebėjo, nors 1976 m., tuoj po tapybos studijų, į kurias perėjo jau po tarnybos armijoje, surengtoje Kauno jaunųjų dailininkų parodoje dailininkas buvo apdovanotas diplomu už sėkmingą debiutą. Sėkmė – ir po jos stojusi ilga tyla.
Nepamatyti angelai
A.Vilpišauskas buvo šiek tiek pastebėtas tik 1982 m. senajame M.K.Čiurlionio muziejuje surengtoje Penkių dailininkų grupės parodoje sykiu su Arūnu Vaitkūnu, Mykolu Šalkausku, Alfredu Šatu, Jūračiu Zalensu.
Paroda buvo nuvežta į Panevėžį, kur A.Vilpišausko tapyba itin įstrigo režisieriui Juozui Miltiniui. „Panevėžyje buvo išspausdinta praktiškai pirmoji mane palaikanti recenzija, – prisimena dailininkas ir apsidairo: – Ji yra kažkur čia."
Rasti ją nėra lengva, nes dailininko dirbtuvė – tikras įvairiausių spaudinių archyvas. Ant sienų, šaldytuvo, lubų priklijuota įvairiausių straipsnių, nuotraukų, kažkuo kritusių menininkui į akį, – galima pasiskaityti straipsnių apie kolegas, kitų sričių menininkus arba kaip tausoti širdį.
„Bet širdies, nors ji čiut veža, aš nesaugau. Myliu, bet nesaugau“, – pagavęs žvilgsnį juokiasi tapytojas. Nors juokai, tiesą sakant, menki: infarktas ir dvi klinikinės mirtys parodė ir kitą gyvenimo/negyvenimo pusę. „Angelų nemačiau, matyt, netoli buvau tenuėjęs, – optimizmo nepraranda dailininkas ir akimirksniu surimtėja: – Bet žinau, kad gyvenimas – didžiulė dovana.“
Siekiamybė – laisvė dirbti
Kūrybinio kelio pradžioje dėmesiu nelepinamas A.Vilpišauskas nestokojo sėkmės meno rinkoje.
1978 m. išėjęs iš tuomečio Stepo Žuko technikumo, kuriame dėstytojavo, o sekmadieniniuose visuomeniniais pagrindais organizuotuose tapybos užsiėmimuose augino (pasak menininko, ne augino, o įpūtė tam tikros dvasios, šviežio oro) ne vieną būsimąjį garsų tapytoją (tarp jo mokinių buvo J.Gasiūnas, Rimvidas Jankauskas, Vytautas Tamoliūnas, Eimutis Markūnas, Antanas Obcarskas). A.Vilpišauskas pusę metų niekur valdiško darbo nedirbo, tačiau išvažiavęs į kūrybinę stovyklą Palangoje ėmė daug tapyti.
Vėliau Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriuje surengė parodą, iš kurios visi paveikslai buvo nupirkti. „Pasirodo, buvo pelningiau tapyti, nei dirbti", – šypsosi dailininkas. Nepaisant šio atradimo, dar tais pačiais metais jis įsidarbino keturmetėje vaikų dailės mokykloje.
„Visada norėjau likti laisvas, nepriklausyti galerijoms“, – pasakoja tapytojas ir čia pat priduria: viena galerija yra pardavusi du jo darbus už kone 100 000 rublių.
„Grįžau tąkart su taksi ir lagaminėliu, pilnu pinigų. Buvau kiek išgėręs, atsiguliau numetęs lagaminėlį ir užmigau. Kai ryte atsibudau, žmona su uošve dar nebuvo baigusios skaičiuoti pinigų", – šypsosi tapybos grandas ir susizgrimba: gal nereikia apie tai rašyti, žmona dar užpyksianti.
"Gal geriau apie tapybą... – pasąmonėje jam įstrigę ne tik tie tetos austi ornamentai, bet ir stiprus įspūdis, patirtas vaikystės dienų kaime, kai pamatė vėliau į Sibirą išvežto giminaičio Alfonso Unikausko piešinį. – Turėjo įtakos ir draugai, keturmetė Kauno dailės mokykla, jos direktorė Laima Barauskienė, meno istorija, parodos ir dar net nežinia kas.“
Pažintis su M.Šalkausku
Nuo parodos „Penki Kauno tapytojai“ prasidėjo ir A.Vilpišausko pažintis su kitu „Duetų“ porininku M.Šalkausku. Jį bei A.Vaitkūną 1988–1989 m. Jonas Gasiūnas pakvietė į organizuojamą „Angies“ grupę, o 1990-aisiais surengė įsimintiną parodą.
„Angis“ padėjo atsiskleisti A.Vilpišauskui, o ypač – M.Šalkauskui. Iki tol buvęs vienišius, pastarasis oficialiajam menui ne tiek oponavęs, kiek jį ignoravęs, sukūrė savitą tapybos stilių, atskleidusį metafizinį jo požiūrį į aplinką.
Pasak menotyrininkės Kristinos Civinskienės, M.Šalkausko kūriniai išsiskyrė ne tiek figūrine tapyba įprasta prasme, kiek antropomorfiškais pavidalais, daugiaprasmiais vaizdiniais ir egzistenciniais apmąstymais. Atrodo, kad dailininkas norėjo pasakyti kažką daugiau, nei tuo metu žiūrovas buvo pasiruošęs suvokti.
M.Šalkauskui buvo svarbi estetinė plotmė, grynojo meno pozicija – išraiškos efektyvumas ir spalvomis kuriama regimybės tiesa, o iš paveikslų sklindanti melancholija byloja ne tiek apie liūdesį, kiek apie sielos jautrumą – pagrindinį dailininko „įrankį“, kuriuo apmąstoma egzistencija.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vyriausybės kultūros ir meno premijai gauti pretenduoja 20 kūrėjų
Vyriausybės kultūros ir meno premijų komisija paskelbė kūrėjų, pretenduojančių gauti 2024 metų premijas, sąrašą. Kaip skelbiama Kultūros ministerijos pranešime žiniasklaidai, įvertinusi 55-ių pasiūlytų kandidatų veiklą kultūr...
-
A. Keturakienė ir jos keraminiai piligrimai
Apie keramiką pirmą kartą rašiau kovą, kai Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ (Drobės g. 62-308) buvo pristatyti Giedros Petkevičiūtės ir Remigijaus Sederevičiaus darbai. Dabar, keliaudama per Aldonos ...
-
Kas nutildo miesto sienas?
Vilniaus miesto valdžiai paskelbus projektą „Nulinė tolerancija – Vilnius be grafičių“, kurio tikslas yra už 1,54 mln. eurų išvalyti daugiau kaip 220 tūkst. kv. m miesto sienų, sukėlė aštrių diskusijų ne tik tarp &s...
-
P. Coelho „Maktubas“: išminties ir šviesos kupini alegoriniai pasakojimai
Brazilų įžymybė Paulo Coelho – vienas garsiausių pasaulio rašytojų, didžiulio skaitytojų susidomėjimo sulaukusių knygų autorius. Užbūręs skaitytojus šviesos, harmonijos ir įkvėpimo kūriniais jis kviečia leistis į da...
-
Šiauliuose – šiuolaikinio meno ir mados festivalio atidarymas
Šiaulių dailės galerijoje penktadienį prasidės šiuolaikinio meno ir mados festivalis „Virus’29!“. ...
-
„370“ muzikos albumų top 5
Kaip ir kiekvieną mėnesį publikuojame Jono Braškio parengtą muzikos albumų apžvalgą, kurioje pristatome naujausius Lietuvos alternatyviosios muzikos kūrėjų darbus. Tai muzika, kurios reikia klausytis įdėmiai, nes ji… įdomi. Klausytis...
-
A. Jakas: esi lipdinys, drėbtas iš daugybės skirtingų dalių
Eilėraščius iš debiutinės Austėjos Jakas eilėraščių knygos „Mėlynieji malonumai“ poetas Gintaras Grajauskas ne veltui apibūdina kaip reta nenuobodžius. Austėjos poetinė geografija aprėpia atstumą nuo alytnamio ar ...
-
Kalėdinė prekyba įsisiūbuoja: etnologai sunerimę dėl tradicijų1
Dar nė neįpusėjus lapkričiui prasidėjo kalėdinė prekyba. Pardavėjai vis anksčiau ima nertis iš kailio kaip privilioti pirkėjus, o lietuviškų papročių žinovai kalba, kad prekybininkams „trūksta fantazijos, todėl jų mugės &n...
-
Studentams – menininko gyvenimo peizažas
Klaipėdos universiteto studentų sąjunga rengė tradicinius rudens susitikimus su žymiais uostamiesčio žmonėmis. Viename jų kalbino įsimintinų instaliacijų, freskų ir paveikslų kūrėją – Rodioną Petrovą. Beveik du dešimtmečius men...
-
Prisiminimų interpretacijos jaunų kūrėjų akimis
„Drobės fabriko“ pastato trečio aukšto koridoriuje šiandien atidaroma grupinė tapybos paroda „Netikri prisiminimai“, kurioje pristatomi jaunosios kartos menininkų Ligijos Žilinskienės, Ievos Bartuškaitės, Lil...