Kartu su Bendruoju pagalbos centru (BPC) sukurta sistema „Nonstop.lt“ turėtų ne tik padėti susirasti keleivių ar vairuotoją norint nuvykti iš vieno miesto į kitą, bet ir automatiškai iškviesti pagalbą kilus pavojui. Taip tvirtina viena iš idėjos iniciatorių Vaida Lukauskaitė.
BPC viršininko pavaduotojas Tadas Maroščikas įsitikinęs, kad dėl naujosios sistemos pagalba žmogui turėtų būti suteikiama gana greitai, nes buvimo vieta nustatoma tiksliai ir informacija iš karto perduodama policijos pareigūnams. Tačiau autostopu keliaujantis Augustas Kligys abejoja, ar sistema iš tiesų bus veiksminga įvykus nelaimei.
Pagalba iškviečiama per 20 sekundžių
Anot V. Lukauskaitės, „Nonstop.lt“ pirmiausia veikia kaip paieškos sistema. Pavyzdžiui, iš vieno miesto į kitą norintis vykti žmogus savo automobilyje turi laisvų vietų. Jis užregistruoja savo kelionę interneto svetainėje – nurodo kelionės pradžios ir pabaigos vietą, datą, laiką, laisvų vietų skaičių.
„Taip užregistruota kelionė patenka į mūsų sistemą. Kitas keleivis, kuris ieško vairuojančio žmogaus, įvedęs tam tikrus duomenis, taip pat gali užregistruoti savo kelionę. Jei atitinka kelionės detalės, jie susiejami. Tada jiems ateina automatinis pranešimas – atsirado kelionė pagal jūsų užklausą. Jie susipažįsta, gali susirašinėti, suderinti likusias kelionės detales. Taip pat gali matyti visą jau užregistruotą ekipažą“, – aiškina V. Lukauskaitė.
Ji priduria, kad šioje sistemoje vairuotojas taip pat turi pateikti detalią informaciją apie save ir transporto priemonę – nurodyti valstybinį automobilio numerį, vairavimo stažą, automobilio markę. V. Lukauskaitė pataria – jei, atvykus į sutartą susitikimo vietą, neatitinka automobilio markė, valstybinis numeris ar kiti duomenys, galima įtarti, kad vairuotojas nori kažką nuslėpti.
Iškilus grėsmei, naujoji sistema veikia ir kaip apsaugos priemonė: telefono programėlėje yra specialus pagalbos mygtukas, kurį nuspaudus automatiškai iškviečiama pagalba. „Mygtukas veikia taip: paspaudžiate ir įsijungia 20 sekundžių laikmatis. Tos 20 sekundžių skirtos patikslinti buvimo koordinates, nes programa veikia naudodama GPS sistemą. Jei žmogus nėra įsijungęs GPS (o taip būna dažnai), tada įsijungia telefono langas, kuriame šią sistemą galima įjungti. Po 20 sekundžių išsiunčiama automatinė žinutė BPC“, – teigia V. Lukauskaitė.
Pagalbos centrui išsiųstoje žinutėje nurodomi siuntėjo ir vežėjo vardai, pavardės, koordinatės, automobilio valstybinis numeris, maršrutas, kuris buvo užregistruotas sistemoje. V. Lukauskaitė atkreipia dėmesį, kad ši pagalbos žinutė gali būti siunčiama ir be interneto ryšio. Jei interneto ryšys mobiliajame telefone yra, BPC papildomai gauna ir elektroninį laišką, kuriame nurodoma visa kada nors užregistruota ir svetainės serveriuose išsaugota informacija apie vežėją.
Buvimo vieta nustatoma kelių metrų tikslumu
Pasak BPC viršininko pavaduotojo T. Maroščiko, konfliktų tarp vairuotojų ir vežėjų kyla dažnai – per dieną BPC gauna kelis, o kartais ir keliolika pranešimų. T. Maroščikas pabrėžia, kad tokiais konfliktais įvardijami ir nesutarimai tarp, pavyzdžiui, taksi vairuotojų ir susimokėti už kelionę nenorinčių keleivių, todėl nereikėtų daryti išvados, kad visi iškvietimai susiję su autostopu keliaujančiais ir juos vežančiais žmonėmis.
„Manome, kad sistemos kūrėjai pagalvojo apie visą grandinę. Pati programėlė jau yra prevenciškai veikiantis akcentas – daug informacijos apie vežėją sužinoma iš anksto. [...] Kadangi koordinatės nurodomos gana tiksliai (paklaida labai nedidelė – vos keli metrai), į tą vietą policiją bus galima išsiųsti operatyviai, kad būtų atliktas patikrinimas“, – komentuoja T. Maroščikas.
Jo tvirtinimu, informacija apie buvimo vietą BPC pasiekia mažiau nei per minutę, nes užtrunka, kol programėlė nustato koordinates. Be to, ilgiau užtrunka, kol nusiunčiamas elektroninis laiškas su visa sistemos turima informacija, tačiau pradinei reakcijai, anot T. Maroščiko, užtenka SMS žinutės.
„Mums to pakanka – gauname koordinates ir žinome, kad žmogui kilo pavojus. Vien dėl to, kad SMS žinutė ateina į BPC, mes suprantame, jog žmogus nuspaudė pavojaus mygtuką ir jam reikia pagalbos. Kadangi žinosime koordinates, jas iš karto per informacinę sistemą perduosime policijai. Policija galės reaguoti taip greitai, kaip arti bus patruliai“, – sako T. Maroščikas.
Keliautojas autostopu: vargu ar pagalbos mygtukas bus naudojamas
Buvęs „Vilniaus autostopo klubo“ narys ir keliautojas autostopu A. Kligys „Nonstop.lt“ vertina skeptiškai. Jo teigimu, svetainė, kurioje galima užregistruoti savo transporto priemonę ir kelionę, nėra naujiena. Be to, jis pastebi, kad 20 sekundžių, kurių reikia, kad programėlė nustatytų koordinates, yra gana daug.
„Mano manymu, kai tikrai kažkas blogo vyks, tiesiog nebus galimybės paspausti tą mygtuką. [...] Jei vairuotojas žino apie tokią sistemą, per 20 sekundžių jis gali atimti telefoną ir išjungti, kad žinutė nebūtų nusiųsta, arba, kai matys, kad keleivis bando kažką maigyti telefone, dar prieš tai galės jį sustabdyti. Man tiesiog atrodo, kad tas S. O. S. mygtukas vargu ar bus naudojamas“, – tvirtina A. Kligys.
Jo nuomone, autostopu keliaujantys žmonės turėtų pasikliauti intuicija – nesėsti į automobilį, jei vairuotojas ar pats automobilis kelia įtarimų. „Jei kyla įtarimas, galima užduoti bendrų klausimų, pavyzdžiui – kur važiuojate. Galima paprašyti parodyti maršrutą žemėlapyje. Jei kyla abejonių, galima sakyti – iš tiesų važiuoju ne ta kryptimi. Reikia bandyti užvesti pokalbį bendromis temomis“, – pataria A. Kligys.
Jo įsitikinimu, būdų apsisaugoti galima sugalvoti ir jau esant automobilyje. Pašnekovas pasakoja, kad viena autostopu keliaujanti mergina, įtarusi, jog vairuotojas turi blogų kėslų, tiesiog ėmė pasakoti neva serganti pavojinga lytiškai plintančia liga. „Vairuotojas iš karto pakeitė savo norus, nes ji tiesiog paminėjo tą ligą“, – sako A. Kligys.
Pagalbos iškvietimo laiką galima sutrumpinti
V. Lukauskaitė pabrėžia, kad minėtos 20 sekundžių, kurių reikia, kad programėlė nustatytų koordinates, reikalingos tik tada, kai pagalbos žinutė siunčiama automatiškai. Šį procesą, anot vienos iš idėjos iniciatorių, galima ir paspartinti – programoje yra mygtukas „siųsti“, kurį nuspaudus SMS žinutė išsiunčiama iškart.
Jai antrina ir T. Maroščikas, kurio tvirtinimu, intuicija gali apgauti, nors apie žmogų ir galima nemažai nuspėti įvertinus jo sudėjimą, aprangą ar žvilgsnį. „Ilgaplaukis, odiniais drabužiais apsirengęs žmogus nebūtinai turi blogų ketinimų, nors vyrauja toks stereotipas. Manau, kad pirmiausia reikalinga informacijos sklaida. Turi žinoti bent automobilio numerį [...] ir informuoti artimuosius“, – sako T. Maroščikas.
Jis priduria, kad, važiuojant tokiu būdu, artimuosius reikia informuoti ne tik apie vairuotoją ir transporto priemonę, bet ir laiką, kada išvažiuota iš miesto. T. Maroščikas pataria, kad apie tai, jog kontaktuojama su artimaisiais, turi žinoti ir vežantis asmuo, nes tai gali tapti papildomu saugikliu.
„Nonstop.lt“ programėlę parsisiųsti ar interneto svetainėje užsiregistruoti gali visi norintieji. Paslauga nemokama. Iškilus bėdai, pagalbą galima kviesti ir skambinant ar rašant SMS žinutę bendruoju pagalbos telefonu 112.
Naujausi komentarai