Teršalai „keliautų“ ir per Klaipėdos uostą

Europos Komisija bendro intereso projekto statusą suteikė anglies dioksido surinkimo ir transportavimo koncepcijai Lietuvoje ir Latvijoje.

Planuoja laidotuves jūrose

Vadinamajame „CCS Baltic Consorcium“ yra dvi Lietuvos ir viena Latvijos verslo bendrovė. Iš jų viena susijusi su jūrų krovos veikla Klaipėdos uoste.

Į Lietuvos ir Latvijos konsorciumą įtrauktos ir dvi laivybos kompanijos – japonų „Mitsui O.S.K. Lines“ ir Norvegijos „Larvik Shipping“. Šios kompanijos turi patirties ir priemones, kaip būtų galima transportuoti suskystintą anglies dioksidą (CO2) į jo laidojimo vietas.

Norvegija yra pirmoji šalis Europoje, kuri jau porą dešimtmečių laidoja anglies dioksidą Šiaurės jūroje.

„Larvik Shipping“ generalinis direktorius Espenas Tollevikas teigė, kad jie turi išskirtinę patirtį transportuoti suskystintą anglies dioksidą.

Tiek „Larvik Shipping“, tiek „Mitsui O.S.K. Lines“ iš Baltijos zonos dekarbonizavimo tikisi uždirbti. „Mitsui O.S.K. Lines“ ateityje tikisi labiau įsitvirtinti visame Europos regione kaip pagrindinis anglies dioksido transportuotojas į pagrindines jo laidojimo vietas įvairiose jūrose.

Veikla: pristatomas „Larvik Shipping“ ir „Mitsui O.S.K. Lines“ anglies dioksido transportavimo laivas. / „Larvik-shipping.no“ nuotr.

Teršalams – sąstatai ir vamzdynai

Vienas iš „CCS Baltic Consorcium“ atstovų „Schwenk Northern Europe“ prezidentas Reinholdas Schneideris teigė, kad būtina sukurti tinkamą infrastruktūrą ir užtikrinti galimybę Baltijos šalyse surinktą CO2 nuolat saugoti jūroje arba pristatyti į perdirbimo centrus. Kur būtų perdirbimo centrai, kol kas neaišku, nes projektas dar naujas.

Bent iš pradžių iš Latvijos ir Lietuvos gamyklų surinktas anglies dioksidas greičiausiai būtų transportuojamas per Klaipėdos uostą. Vykdyta CO2 transportavimo per Klaipėdos uostą studija.

Anglies dioksido kiekiai uoste būtų dideli. Skaičiuojama, kad viena didelė gamykla per dieną į atmosferą paleidžia apie 3–4 tūkst. tonų anglies dioksido. Pervežti tokį kiekį specialiais sunkvežimiais būtų pernelyg sudėtinga. Vežant geležinkeliais, kasdien susidarytų 4–5 geležinkelio sąstatai.

Daugiausia anglies dioksido į aplinką išleidžia naftos gamykla Mažeikiuose, „Akmenės cementas“, Lietuvos elektrinė Elektrėnuose, Vilniaus, Kauno ir Mažeikių šilumos tinklai.

Gali būti, kad iš atskirų gamyklų į uostą būtų tiesiami vamzdynai, kuriais pumpuotų suskystintą anglies dioksidą. Toliau jis būtų pilamas į specialius laivus ir laidojamas jūroje.

Anglies dioksido perpylimo į laivus technologija nedaug kuo skirtųsi, tarkim, nuo naftos produktų pylimo į laivus.

Specifika tik tokia, kad suskystintas anglies dioksidas yra sunkesnis už orą. Jei jis išsilietų į aplinką įvykus traukinio avarijai ar trūkus vamzdynui, didelis jo kiekis su milžiniška koncentracija būtų pavojingas žmonėms.

Tikisi pinigų iš ES

Tai, kad Europos Komisija anglies dioksido surinkimo ir transportavimo koncepciją Lietuvoje ir Latvijoje paskelbė bendro intereso projektu (PCI), jam atveria aiškesnes įgyvendinimo perspektyvas. Šiam projektui ateityje galima tikėtis Europos Sąjungos paramos.

Laivybos kompanijos tikisi įsitvirtinti Europoje kaip pagrindinės anglies dioksido transportuotojos į jo laidojimo vietas įvairiose jūrose.

PCI projektai yra pagrindiniai infrastruktūros projektai, kuriais siekiama užbaigti Europos energijos vidaus rinką ir padėti pasiekti ES energetikos ir klimato politikos tikslų.

Anglies dioksido surinkimo ir transportavimo koncepciją Lietuvoje ir Latvijoje planuojama pradėti įgyvendinti maždaug nuo 2030 m. Iki to laiko būtų rengiami įvairūs projektai, taip pat ir ES paramai gauti.

Šiuo metu ES mastu yra tik 14 PCI projektų, susijusių su anglies dioksido tvarkymu.

Realiai Lietuvoje yra trys galimos anglies dioksido laidojimo vietos. Viena iš jų jūroje ir dvi sausumoje ties Telšiais ir Pasvaliu.

Kaip galimos anglies dioksido saugyklos vertintos ir eksploatuojamų 16 naftos verslovių Vakarų Lietuvoje. Tikinama, kad į jas pumpuojant CO2 ir sudarius spaudimą neva papildomai galima išgauti iki 800 tūkst. tonų naftos.

Šiuo metu tiek Lietuvoje, tiek Latvijoje yra uždraustas požeminis anglies dioksido saugojimas sausumos teritorijose. Todėl vienintelis kelias būtų jų saugojimas jūroje pagal norvegų pavyzdį. Nustatyta, kad patekęs į sūrų vandenį už jį sunkesnis skystas anglies dioksidas nusėda į dugną ir jame pamažu tirpsta.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Atiduokit suvirintojams.

Marijus

Marijus portretas
Jie,matai, jau net vietas rado kur sausumoj pakast, tik įstatymai DAR DRAUDŽIA... O ko ne Vilniaus centre? Jūron pila, o paskui kniaukia, kad ten gyvūnija žūsta. Sūkos, už pinigus tėvus organais išparduotų. Viarslinykai. BLT, vyriausybė......

Va jum ir europietiska

Va jum ir europietiska portretas
demokratija." Mums gerbuvis jums siukslynas"
VISI KOMENTARAI 8

Galerijos

  • Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
    Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus

    Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...

  • Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
    Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą

    Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...

  • Modernus „Vaikystės sodo“ darželis: naujos erdvės vaikams Klaipėdos centre
    Modernus „Vaikystės sodo“ darželis: naujos erdvės vaikams Klaipėdos centre

    Įvairūs moksliniai tyrimai rodo, kad kokybiškas ankstyvasis ugdymas yra itin svarbus ikimokyklinio amžiaus vaikų raidai ir jų ateities sėkmei. Šis ugdymas yra tvirtas pamatas, ant kurio formuojasi vaikų intelektinis, emocinis ir socialinis...

    1
  • Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
    Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai

    Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...

  • „Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį
    „Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį

    Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...

    3
  • Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
    Lietuvos kariams – padėka ir pagarba

    Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...

  • Terminalo pavadinimas – ne vienas
    Terminalo pavadinimas – ne vienas

    Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...

  • Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį
    Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį

    Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...

    1
  • Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!
    Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!

    Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...

    3
  • Lapkričio pabaiga – nežiemiška
    Lapkričio pabaiga – nežiemiška

    Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...

Daugiau straipsnių