- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kai kurios Lietuvos valdžios baltarusiškiems kroviniams nustatytos sankcijos sukėlė ir kuriozų, kai geležinkeliais uždrausta gabenti netgi tuščius konteinerius.
Konteineriai pasienio stotyje
Lietuvos krovinių ekspedijavimo bendrovė „Intermodal Container Service“ teismuose bylinėjosi su Lietuvos geležinkelių vežėju „LTG Cargo“. Iš jo per teismus reikalauta per 58 tūkst. eurų žalos už tai, kad nevežė krovinių iš Kenos geležinkelio stoties Baltarusijos pasienyje į Draugystės geležinkelio stotį prie Klaipėdos uosto.
„Intermodal Container Service“ su „LTG Cargo“ susiderino, kad geležinkelių vežėjas iš Klaipėdos iki Kenos geležinkelio stoties nuveš 140 tuščių konteinerių. Nuvežus 70 konteinerių dalis buvo perduoti į Baltarusiją, dalis užstrigo Kenos geležinkelio stotyje. Likusius konteinerius atsisakyta vežti.
Kai dalis jau pakrautų konteinerių iš Baltarusijos sugrįžo į Keną, jie buvo sulaikyti geležinkelio stotyje. Imta aiškinti, kad Baltarusijos įmonė Svetlogorske esanti nepatikima, todėl jos krovinys – celiuliozė negali keliauti geležinkeliais per Lietuvą į Klaipėdos uostą.
Kilo klausimas, kodėl dalis krovinių vos įvažiavus į Lietuvą buvo sulaikyti?
Gal kas nors iš Vilniaus valdžios koridorių pašnibždėjo, kad su Baltarusija Lietuva nenorinti turėti nieko bendro?
Minėtas susitarimas dėl konteinerių, o vėliau ir Baltarusijos įmonės krovinių gabenimo buvo pradėtas vykdyti 2023 m. vasarį, praėjus maždaug vieneriems metams po to, kai Rusija užpuolė Ukrainą (taip pat ir iš Baltarusijos teritorijos).
JAV netaikė sankcijų
Įvykus tokiam tarsi ir nesusipratimui, „Intermodal Container Service“ kreipėsi į teismą.
Prieš tai „LTG Cargo“ jai nurodė, kad vadovaujasi nulinės rizikos tolerancijos principais ir bendradarbiauja tik su patikimais ir nerizikingais partneriais ir klientais.
„Intermodal Container Service“ buvo kreipusis į įvairias Lietuvos tarnybas, kad šios nurodytų, ar Baltarusijos celiuliozės gamybos įmonei iš Svetlogorsko ar jos gaminamai produkcijai celiuliozei yra taikomos kokios nors sankcijos.
Nebuvo gauta jokių duomenų, kad „Svetlogorsk Pulp and Cardboard Mill“ įmonei ar jos celiuliozės produkcijai tiesiogiai būtų taikomos kokios nors sankcijos dėl karo Ukrainoje ar dėl kokių nors kitų aplinkybių.
Nors JAV ir netaikė sankcijų baltarusiškiems kroviniams, dėl jų savo verslą smaugė Lietuvos valdžia.
Tai sužinojusi „Intermodal Container Service“ pareikalavo, kad „LTG Cargo“ imtųsi vykdyti pasižadėjimą pristatyti konteinerius su celiulioze iš Kenos į Draugystės geležinkelio stotį. To nepadarius, „Intermodal Container Service“ kreipėsi į teismą.
Vilniaus miesto apylinkės teismas 2024 m. kovo 7 d. „Intermodal Container Service“ prašymą atmetė. Nors teisme konstatuota, kad celiuliozei kaip kroviniui nėra taikomos JAV sankcijos. Pateiktas argumentas, kad krovinio pristatymo taškas – ne JAV, todėl nėra svarbu, taikomos jam JAV sankcijos, ar ne. Tokiu atveju neva svarbesni Lietuvoje taikomi juridiniai apribojimai.
Teismo vertinimu, ekspeditorius su Lietuvos muitine yra pasirašęs sutartį, kuri numatė, kad su šalimi agresore prekybiniai santykiai nevykdomi. Baltarusija esanti kvalifikuojama kaip šalis, kuri įsitraukė į Rusijos agresiją prieš Ukrainą.
Tai skamba lyg ir keistokai, nes konkretus verslas neatsako už visą šalį. Juo labiau kad nei pačiai Baltarusijos Svetlogorsko celiuliozės įmonei, nei atskiriems jos vadovams jokios tiesioginės sankcijos netaikomos. Sankcijos tuo metu buvusios taikomos tik Baltarusijos prezidentu pasiskelbusiam Aliaksandrui Lukašenkai ir 30 šios šalies tiesioginės valdžios asmenų.
Geležinkelininkai nieko nepažeidė
Šiuos ir kitus argumentus „Intermodal Container Service“ bandė išsakyti apeliacine tvarka. Sustabdžius krovinių gabenimą, ji tiesiogiai patyrė įvairių nuostolių.
Pateiktas Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktikos pavyzdys, kur aiškinta, kad nors įmonė moka mokesčius valstybei, kurie privalomi visiems subjektams, tai neduoda pagrindo pripažinti, kad tokiu veiksmu ji teikia ekonominę naudą režimui.
Nei šis, nei kiti argumentai apeliacinio teismo teisėjams įspūdžio nepadarė. Vilniaus apygardos teismas 2024 m. birželio 13 d. taip pat priėmė krovinio ekspeditoriui nepalankų apeliacinį nutarimą.
Jo argumentai buvo tokie: „Vagonai su kroviniu sulaikyti dėl to, kad krovinio savininko šaliai buvo taikomos sankcijos. Po sulaikymo vagonai su kroviniu buvo grąžinti. Muitinės paslaugos nebuvo suteiktos. Prekės nebuvo įvežtos į Lietuvos teritoriją. Lietuvos geležinkelių vežimo bendrovė jų negalėjo vežti į Klaipėdos uostą. Todėl nelaikytina, kad vežėjas pažeidė kokią nors sutartį.“
Teismas konstatavo, kad susiklosčius tokioms aplinkybėms „LTG Cargo“ neturi atlyginti jokių nuostolių. Visi nuostoliai tiek dėl konteinerių, tiek dėl vagonų nuomos, tiek dėl jų sugrąžinimo, konteinerių nukėlimo, prastovų, manevrinių ir kitokių darbų, įskaitant teismų išlaidas, teko pačiam ekspeditoriui.
„Intermodal Container Service“ dar kreipėsi į Lietuvos Aukščiausiąjį Teismą. Jo kasaciją nagrinėjusi kolegija 2024 m. rugpjūčio 8 d. atsisakė priimti skundą. Tuo ji patvirtino, kad 2024 m. birželio 13 d. Vilniaus apygardos sprendimas buvo galutinis ir neskundžiamas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdos gyvenamųjų namų kvartaluose – vis daugiau laisvalaikio erdvių
Vis daugiau klaipėdiečių turi galimybę kokybiškai leisti laisvalaikį visai šalia savo namų. Netrukus nauja poilsio erdve galės džiaugtis Paupių mikrorajono gyventojai. Sklype Rūko gatvėje įrengta daugiafunkcė sporto aikštelė,...
-
Po skandalingo buvusios direktorės atleidimo – darželio „Obelėlė“ siekis susigrąžinti gerą vardą
Po skandalingo vaikų darželio „Obelėlė“ direktorės Astos Vainiutės atšaukimo iš pareigų, kai per Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos patikrinimą, nustačius pažeidimus įstaigos virtuvėje, teko kreiptis net į poli...
-
Anksčiau studentai linksminosi, dabar – dirba
Pro langus skrendantys televizoriai, iš balkonų metamos degančios sofos, muštynės ir alkoholis – su tokia kasdienybe tekdavo susidurti studentų bendrabučių budėtojoms. Tačiau per dešimtmetį studentų gyvenimo būdas pasikeit...
-
Dėl sprogmenų Klaipėdos Atgimimo aikštėje paskelbta ekstremali situacija
Dėl situacijos uostamiestyje esančioje Atgimimo aikštėje paskelbta ekstremali situacija. ...
-
Skelbia konkursą Gargždų atviro jaunimo centro direktoriaus pareigoms užimti
Klaipėdos rajono savivaldybė skelbia konkursą Gargždų atviro jaunimo centro direktoriaus (-ės) pareigoms. ...
-
Nežinia dėl Klaipėdos Atgimimo aikštėje rastų sprogmenų: siūloma skelbti ekstremalią situaciją2
Ekstremalių situacijų operacijų centro posėdyje dalyvavusiųjų dauguma pritarė: Atgimimo aikštę reikia skelbti ekstremaliosios situacijos zona. Kariškių atstovas neatsakė, ar miesto centre, kur rasta daug sprogmenų, darbininkams dirbti ...
-
Darbus Debreceno gatvės daugiabučių kieme lems oro sąlygos
Debreceno gatvės 42 ir 44 daugiabučių namų kieme rugsėjį prasidėję darbai bus tęsiami tol, kol tai leis oro sąlygos. Dalis šaligatvio trinkelių prie daugiabučių jau sudėtos, tad pėstiesiems nereikia klampoti per purvą, o dar neįrengtoje...
-
Dar vienoje uostamiesčio gatvėje – pokyčiai
Paupių kvartale trečiadienį prasidėjo Rasos gatvės rekonstravimo darbai. Klaipėdiečiai netrukus bus informuojami apie būsimus eismo pakitimus. ...
-
Ukrainiečių organizacija Klaipėdoje kartu su lietuviais – 35 metus
Ukrainiečiai Klaipėdoje savo organizaciją pradėjo kurti dar sovietmečiui besibaigiant. Juos subūręs Leonidas Tregub šiemet ketina paminėti 35 metų organizacijos sukaktį pakviesdamas tautiečius ir bendraminčius į konferenciją. ...
-
Studentams – menininko gyvenimo peizažas
Klaipėdos universiteto studentų sąjunga rengė tradicinius rudens susitikimus su žymiais uostamiesčio žmonėmis. Viename jų kalbino įsimintinų instaliacijų, freskų ir paveikslų kūrėją – Rodioną Petrovą. Beveik du dešimtmečius men...