Ketvirtadalio uostamiesčio taksi automobiliuose įrengtų taksometrų duomenys gali būti klastojami. Tokia išvada peršasi po Metrologijos inspekcijos atlikto patikrinimo Klaipėdos taksi firmose.
Taksometrus įveikia atsuktuvu
"Tikrinome 20 taksi įmonių. Net 40 procentų jų veiklą vykdė su pažeidimais. 23 procentai taksometrų buvo pažeisti. Tokių taksi įmonių labai daug, mes patikrinome tik trečdalį", – tikino Lietuvos metrologijos inspekcijos Klaipėdos apskrities skyriaus vedėja Liudmila Vaitkuvienė.
Buvo tikrinamos ne tik uostamiesčio taksi firmos, bet ir mažas individualias įmones turintys taksi vairuotojai.
"Aptikome pažeistų taksometrų apsaugos plombų", – teigė specialistė.
Tikėtina, kad taip buvo siekiama suklastoti nuvažiuotą kilometražą.
Tokiais atvejais įtariama, kad taksi vairuotojas, suklastojęs rodmenis, siekia iš kliento nulupti didesnę sumą, nei už realiai nuvažiuotą atstumą.
Aparatą nešasi į namus?
Nors uostamiesčio taksi paslaugos vienos brangiausių šalyje, taksistai vis tiek imasi gudrybių pelnui padidinti.
"Patikrinus taksometrų būklę buvo nustatyta, kad jie neatitinka reikalavimų. Pavyzdžiui, dekoratyvinio skydelio tvirtinimo varžtai – be apsaugos lipdukų. Taksometrų ir transporto priemonės įrenginių jungtys neužplombuotos apsaugos plombomis. Anksčiau tai buvo masinis reiškinys, dabar tai fiksuojama jau rečiau. Tokiais atvejais taksi vairuotojai aiškina, kad jie taksometrus turi neštis į namus. Esą negali palikti naktį automobilyje, nes bijo, kad pavogs", – kalbėjo L.Vaitkuvienė.
Tačiau toks argumentas specialistams kelia įtarimų, nes vargu ar taksometrą galima kur nors panaudoti buityje arba pelningai parduoti.
"Beveik visuose taksometruose per neapsaugotą jungtį galima keisti jų rodmenis. Vadinasi, galima apgauti valstybę, nenurodyti realiai uždirbo pelno ir nesumokėti mokesčių. Lygiai taip pat įmanoma apgauti ir klientą – galima įjungti, galima neįjungti taksometrą. Jei automobilis juda, turi judėti ir taksometro rodmenys. Tačiau galima elgtis ir atvirkščiai – galima nurodyti daug didesnius taksometro rodmenis nei realiai nuvažiuota", – aiškino L.Vaitkuveinė.
Tokius taksistus sučiupti labai sunku – tikrintojai turėtų pasinaudoti taksi paslaugomis ir bandyti nuvažiuoti iš anksto išmatuotą atstumą.
Tokiu atveju galima įsitikinti, ar taksometro parodyta suma atitinka nuvažiuotą atstumą.
Buvo rasta prie taksometrų prijungtų papildomų laidų.
"Galime tik spėti, kokius dar įrenginius vairuotojai prie jų bando prijungti", – tikino L.Vaitkuvienė.
Keičia priekines padangas
Taksistai gudrauja ir kitais būdais – bandoma keisti net padangų dydį.
"Rodmenų paklaidos priklauso ir nuo automobilio padangų dydžio. Patikrinę radome automobilius su vienomis padangomis, o dokumentuose nurodytas visai kitas dydis. Tokiais atvejais keičiasi nuvažiuoto kelio santykinės paklaidos. Pavyzdžiui, patikros sertifikate nurodyta, kad automobilis turi važinėti 195x65 padangomis, o iš tikrųjų sumontuotos 185x70 dydžio padangos. Patikrinę tokį automobilį nustatėme, kad nuvažiuoto kelio taksometro paklaida viršija leistiną", – kalbėjo L.Vaitkuvienė.
Nuo šių metų reikalaujama, jog taksometrų jungtys turi būti su šarvuotais signaliniais kabeliais, o tai reiškia, jog nebus įmanoma falsifikuoti taksometrų rodmenų.
Už tokius pažeidimus numatomos nuobaudos nuo 300 litų iki 2 tūkst. litų.
"Skyrėme vieniems 400, kitiems – 500 litų baudas. Artimiausiu metu visoje Lietuvoje laukiama dar vieno patikrinimo", – kalbėjo L.Vaitkuvienė.
Saloną stebi vaizdo kamera
Kitas dažnas atvejis – vairuotojas ne visuomet teikiasi klientui duoti kvitą, nors juos privalo turėti kiekvienas darbuotojas.
"Taip, aš pats vasarą dirbau kitoje taksi firmoje, kurioje tokių kvitų niekas neduodavo. Man juk bet kuris klientas, negavęs kvito, gali tokių bėdų pridaryti, kad paskui teks teisme atsidurti. Juk atsakomybė tai vairuotojui", – apie nelengvą taksisto darbą prabilo "Taksomos" vairuotojas Algimantas Brazys.
Vyras tikino, kad jo automobilyje pirmąkart Klaipėdoje buvo įmontuota vaizdo kamera.
"Nuo šiol klientus perspėju užrašu – jus filmuoja. Iš vienos pusės klientai jaučiasi saugūs, ypač užsieniečiai. Iš kitos pusės, jei tektų bylinėtis, tai būtų puikus įrodymas. Prietaisų skydelyje įmontuota viena kamera, o antroji – virš galvų, salono stoge. Ji mato, ar vairuotojas nekiša nagų prie taksometro", – tikino A.Brazys.
Lyg tramdomieji marškiniai
Bendrovės "Taksoma" vadovas Andrejus Vasilevskis tikino, kad šios vaizdo kameros – lyg tramdomieji marškiniai tiek vairuotojams, tiek ir klientams.
"Kameros įpareigoja. Vairuotojai elgiasi mandagiai, o ir klientui nebepavyksta išsisukti nesusimokėjus. Buvo toks atvejis, kai klientas, pasivažinėjęs po miestą, atsisakė mokėti. Teko nuvežti jo atvaizdą į policiją ir įrodyti, kad jis mašinoje tikrai buvo", – kalbėjo A.Vasilevskis.
Antras tokios investicijos motyvas – saugumas.
"Buvo užpultas ne vienas vairuotojas. Nuo šiol automobiliuose ramu. Kita vertus, mes įtarėme, kad vairuotojai gali gudrauti. Kai tik atsirado kameros, jų taksometrai visai nebedomina", – tikino įmonės vadovas.
Kol kas Klaipėdos gatvėse rieda tik trys kameromis ginkluoti taksi. Tačiau tikimasi jų skaičių padidinti.
"Tai ne tik visiška naujiena uostamiestyje. Manau, kad ir visoje šalyje. Girdėjau tik apie bandymą diegti kameras Vilniaus maršrutiniuose autobusuose. Teko ilgai vargti, kol mums pavyko jas susimontuoti, tačiau jau dabar aišku – eksperimentas pasiteisino", – kalbėjo A.Vasilevskis.
Naujausi komentarai