- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Reikšmė: nors ir senas, bet kapitališkai sutvarkytas laivas „Astoria“ yra vertinamas.
-
Technologija: „Astoria“ išsiskiria neįprasta galine dalimi, kuri veikia tarsi stabilizatorius esant bangavimui.
-
Laive: vienas iš „Astoria“ restoranų.
-
Avarija: suknežinta nosimi „Astoria“ 1959 m. savarankiškai grįžo į Niujorką.
Tarp kruizinio verslo pandemijos aukų gali atsidurti ir šiuo metu seniausias pasaulyje vis dar plaukiojantis kruizinis laivas „Astoria“.
Savininkas bankrutuoja
1946 m. Švedijoje pastatytas kruizinis laivas „Astoria“ šiuo metu yra areštuotas Roterdame. Jį rengiamasi parduoti aukcione.
Abejojama, ar tai pavyks padaryti. Už 16100 GT laivą, kuris gali priimti 560 keleivių, užprašyta pradinė 6 mln. JAV dolerių kaina.
Dabar dėl pandemijos kruizinių laivų kainos rinkoje yra smarkiai kritusios. Už tokią sumą galima įsigyti ir gerokai naujesnį, ir daugiau keleivių galintį priimti laivą.
Yra vilčių, kad senu laivu susidomės koks nors milijardierius ir panorės įsigyti pirkinį su ilga ir įdomia istorija.
Bet kuriuo atveju, „Astorijos“ likimas – dar vienas pandemijos sukeltas laivybos kompanijos žlugimas. Šį laivą naudojo žinoma Didžiosios Britanijos kompanija „Cruise&Maritime Voyages“, kuri dėl COVID-19 sukeltos pandemijos bankrutuoja.
Išgelbėjo stipri nosis
Tikėtina, kad šis laivas yra lankęsis ir Klaipėdos uoste, galbūt paskutiniuoju, o gal ir kitu pavadinimu.
Nuo 1994 m. laivas vadinosi „Italia Prima“, nuo 1998 m. – „Valtur Prima“, nuo 2002 m. – „Caribe“, nuo 2005 m. – „Athena“, nuo 2013 m. – „Azores“, nuo 2016 m. iki šiol – „Astoria“.
Laivas per ilgą savo 72 metų istoriją turėjo net 11 savininkų. Kiekvienas iš jų laivui suteikdavo vis kitą pavadinimą.
Laivas per ilgą savo 72 metų istoriją turėjo net 11 savininkų. Kiekvienas iš jų laivui suteikdavo vis kitą pavadinimą.
2008 m., kai laivas vadinosi „Athena“, jį buvo užpuolę Somalio piratai.
Kadangi laivas buvo pastatytas Švedijoje, pirmasis jo pavadinimas buvo „Stokholmas“. Po karo tai buvo pats didžiausias Švedijos keleivinis laivas.
Jis galinėje dalyje, prie vandens linijos, turi tarsi sparnus. Tai savotiški stabilizatoriai, kurie saugojo laivą nuo supimo.
Laivas buvo patekęs ir į itin rimtą incidentą, kai dar priklausė pirmajam savininkui „Swedish America Line“. 1956 m. liepos 25 d., per rūką plaukdamas iš Niujorko už 200 jūrmylių nuo jo susidūrė su naujausiu italų flagmanu „Andrea Doria“, kuriam buvo tik 3 metai. Tai buvo vienas grakščiausių to laiko transatlantinių keleivinių laivų. Kaip ir „Titanikas“, jis buvo laikomas nepaskandinamu, nes padalintas į 11 uždarų sekcijų.
Po susidūrimo „Andrea Doria“ nuskendo – borte per 7 denius atsirado 12 metrų skylė ir laivą užpylė. „Stokholmas“ su suknežinta nosimi savo eiga grįžo į Niujorką. Jį išgelbėjo tai, kad laivas buvo pritaikytas plaukioti šiaurinėse platumose ir turėjo sutvirtintą priekį.
Gavo žudiko epitetą
Per susidūrimą žuvo 6 „Stokholmo“ (iš 742) ir 44 „Andrea Doria“ (iš 1 766) keleiviai ar įgulos nariai. „Andrea Doria“ keleivių gelbėjimas istorijoje laikomas pačia sėkmingiausia operacija. Pradžioje atrodė, kad jį ištiks „Titaniko“ likimas – dalis gelbėjimosi valčių per susidūrimą buvo sugadinta, kitame borte pakrypus laivui jų nebuvo įmanoma nuleisti.
Į pagalbą atėjo „Stokholmas“, kuris nuleido savo gelbėjimosi valtis ir išgelbėjo 545 „Andrea Doria“ keleivius.
Dar 753 keleivius išgelbėjo į pagalbą atplaukęs prancūzų laineris „El de France“.
Nors laivai vienas kitą per rūką matė radaruose, abu jie pažeidė taisykles. Abu skubėjo: „Andrea Doria“ plaukė greičiau, nei leidžiama per rūką, „Stokholmas“ kirto plaukimo kampą ir taip pateko į priešpriešinio eismo liniją.
Po šios avarijos „Stokholmas“ išgarsėjo kaip laivas žudikas. Jo sulamdyto priekio nuotraukos Niujorko dangoraižių fone buvo išplatintos po pasaulį.
Likimo ironija, kad „Andrea Doria“ nuskandinęs „Stokholmas“ 1989 m. pakliuvo pas savininką į Italijos Genujos uostą. Čia buvo prisiminta istorija su „Andrea Doria“, Italijos žiniasklaidoje jis vadintas „Andrea Doria žudiku“.
Tačiau kaip tik Italijoje laivas tarsi naujai atgimė. Jis už 150 mln. JAV dolerių sumą buvo rekonstruotas ir pritaikytas 5 žvaigždučių lygio kruizams. Prieš tai šis laivas kurį laiką Švedijoje stovėjo kaip emigrantų viešbutis, atrodė apleistas ir būdamas jau 45 metų galėjo būti nurašytas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Gimtadienį švenčiantis V. Grubliauskas – apie vertybinį kursą gyvenimo „navigacijoje“6
Gruodžio 1-ąją buvęs ilgametis Klaipėdos meras, šiuo metu Seimo narys bei Ateities komiteto pirmininkas Vytautas Grubliauskas pasitinka 68-ąjį gimtadienį. Nors šios charizmatiškos asmenybės gyvenime netrūksta amerikietišk...
-
Žiemą uostamiestis pasitinka mažesne šildymo kaina nei pernai
Bendrovė „Klaipėdos energija“ skelbia gruodžio mėnesio centralizuotai tiekiamos šilumos kainą Klaipėdoje ir Gargžduose. Ji sieks 6,68 ct/kWh (be PVM) arba 7,28 ct/kWh (su 9 proc. PVM). Tai yra 4 procentais mažiau nei pernai gruodį, ...
-
Dovanos idėja, kuri džiugins ilgiau nei Kalėdos!
Artėjant šventiniam laikotarpiui, visi pradedame svarstyti, kaip nustebinti savo artimuosius ir suteikti jiems ne tik džiaugsmo, bet ir naudos. Šiais metais siūlome apsvarstyti ypatingą ir originalią idėją – Klaipėdos baseino dovan...
-
Klaipėdos baleto mokyklos misija
Klaipėdos baleto mokyklos įkūrėja Alina Velykienė, dar ne taip seniai aktyvi politikė, jau metus vadovauja mokyklai, taip tęsdama žinomos balerinos Beatos Molytės baleto mokyklos tradiciją uostamiestyje. Šį savaitgalį klaipėdiečiai turės ...
-
Klaipėdiečius baugino plojantis vyras
Policijos ir greitosios pagalbos pajėgos skubėjo į Debreceno gatvę, kur žmonėms nerimą kėlė neadekvačiai besielgiantis vyras. ...
-
Idėja uostamiestyje – visos dienos mokykla
Klaipėdos politikams bus teikiamas svarstyti visos dienos mokyklos projektas. Sumanymas iš esmės orientuotas į socialinės rizikos šeimų vaikus, kad jie turėtų lygias neformaliojo ugdymo galimybes ir saugią aplinką visą dieną. ...
-
Lietuvos jūrų muziejuje tarptautiniai ekspertai aptaria Baltijos jūros žinduolių būklę
Lietuvos jūrų muziejaus Baltijos jūros gyvūnų reabilitacijos centre tris dienas vyksta HELCOM Jūros žinduolių ekspertų grupės darbinis susitikimas. ...
-
Klaipėdoje – pokyčiai vienoje iš pagrindinių miesto eismo ašių
Klaipėdos savivaldybė planuoja pokyčius vienoje iš pagrindinių miesto eismo ašių – projektas apims ruožą nuo Smiltelės gatvės, tęsis Taikos prospektu, Herkaus Manto, Liepojos gatvėmis iki pat Vasaros estrados. ...
-
Vaikų rankose – tikra bėda
Daugiabučių namų kvartaluose arčiau mokyklų gyvenantys klaipėdiečiai nebeapsikenčia griaudinčios pirotechnikos. Policija ketina imtis griežtesnių priemonių tramdant tiek prekeivius pirotechnika, tiek ją naudojančius nepilnamečius. ...
-
Į Teatro aikštę atkeliavo Kalėdų pranašas – eglutė
Lietingą trečiadienio vidurdienį iš Jakų į uostamiestį atkeliavo Klaipėdos Kalėdų eglutė. Ji bus puošiama iki savaitgalio, o jau šeštadienį vyks žaliaskarės įžiebimo šventė. Šalia besisukančiu miesto &...