- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Reikšmė: nors ir senas, bet kapitališkai sutvarkytas laivas „Astoria“ yra vertinamas.
-
Technologija: „Astoria“ išsiskiria neįprasta galine dalimi, kuri veikia tarsi stabilizatorius esant bangavimui.
-
Laive: vienas iš „Astoria“ restoranų.
-
Avarija: suknežinta nosimi „Astoria“ 1959 m. savarankiškai grįžo į Niujorką.
Tarp kruizinio verslo pandemijos aukų gali atsidurti ir šiuo metu seniausias pasaulyje vis dar plaukiojantis kruizinis laivas „Astoria“.
Savininkas bankrutuoja
1946 m. Švedijoje pastatytas kruizinis laivas „Astoria“ šiuo metu yra areštuotas Roterdame. Jį rengiamasi parduoti aukcione.
Abejojama, ar tai pavyks padaryti. Už 16100 GT laivą, kuris gali priimti 560 keleivių, užprašyta pradinė 6 mln. JAV dolerių kaina.
Dabar dėl pandemijos kruizinių laivų kainos rinkoje yra smarkiai kritusios. Už tokią sumą galima įsigyti ir gerokai naujesnį, ir daugiau keleivių galintį priimti laivą.
Yra vilčių, kad senu laivu susidomės koks nors milijardierius ir panorės įsigyti pirkinį su ilga ir įdomia istorija.
Bet kuriuo atveju, „Astorijos“ likimas – dar vienas pandemijos sukeltas laivybos kompanijos žlugimas. Šį laivą naudojo žinoma Didžiosios Britanijos kompanija „Cruise&Maritime Voyages“, kuri dėl COVID-19 sukeltos pandemijos bankrutuoja.
Išgelbėjo stipri nosis
Tikėtina, kad šis laivas yra lankęsis ir Klaipėdos uoste, galbūt paskutiniuoju, o gal ir kitu pavadinimu.
Nuo 1994 m. laivas vadinosi „Italia Prima“, nuo 1998 m. – „Valtur Prima“, nuo 2002 m. – „Caribe“, nuo 2005 m. – „Athena“, nuo 2013 m. – „Azores“, nuo 2016 m. iki šiol – „Astoria“.
Laivas per ilgą savo 72 metų istoriją turėjo net 11 savininkų. Kiekvienas iš jų laivui suteikdavo vis kitą pavadinimą.
Laivas per ilgą savo 72 metų istoriją turėjo net 11 savininkų. Kiekvienas iš jų laivui suteikdavo vis kitą pavadinimą.
2008 m., kai laivas vadinosi „Athena“, jį buvo užpuolę Somalio piratai.
Kadangi laivas buvo pastatytas Švedijoje, pirmasis jo pavadinimas buvo „Stokholmas“. Po karo tai buvo pats didžiausias Švedijos keleivinis laivas.
Jis galinėje dalyje, prie vandens linijos, turi tarsi sparnus. Tai savotiški stabilizatoriai, kurie saugojo laivą nuo supimo.
Laivas buvo patekęs ir į itin rimtą incidentą, kai dar priklausė pirmajam savininkui „Swedish America Line“. 1956 m. liepos 25 d., per rūką plaukdamas iš Niujorko už 200 jūrmylių nuo jo susidūrė su naujausiu italų flagmanu „Andrea Doria“, kuriam buvo tik 3 metai. Tai buvo vienas grakščiausių to laiko transatlantinių keleivinių laivų. Kaip ir „Titanikas“, jis buvo laikomas nepaskandinamu, nes padalintas į 11 uždarų sekcijų.
Po susidūrimo „Andrea Doria“ nuskendo – borte per 7 denius atsirado 12 metrų skylė ir laivą užpylė. „Stokholmas“ su suknežinta nosimi savo eiga grįžo į Niujorką. Jį išgelbėjo tai, kad laivas buvo pritaikytas plaukioti šiaurinėse platumose ir turėjo sutvirtintą priekį.
Gavo žudiko epitetą
Per susidūrimą žuvo 6 „Stokholmo“ (iš 742) ir 44 „Andrea Doria“ (iš 1 766) keleiviai ar įgulos nariai. „Andrea Doria“ keleivių gelbėjimas istorijoje laikomas pačia sėkmingiausia operacija. Pradžioje atrodė, kad jį ištiks „Titaniko“ likimas – dalis gelbėjimosi valčių per susidūrimą buvo sugadinta, kitame borte pakrypus laivui jų nebuvo įmanoma nuleisti.
Į pagalbą atėjo „Stokholmas“, kuris nuleido savo gelbėjimosi valtis ir išgelbėjo 545 „Andrea Doria“ keleivius.
Dar 753 keleivius išgelbėjo į pagalbą atplaukęs prancūzų laineris „El de France“.
Nors laivai vienas kitą per rūką matė radaruose, abu jie pažeidė taisykles. Abu skubėjo: „Andrea Doria“ plaukė greičiau, nei leidžiama per rūką, „Stokholmas“ kirto plaukimo kampą ir taip pateko į priešpriešinio eismo liniją.
Po šios avarijos „Stokholmas“ išgarsėjo kaip laivas žudikas. Jo sulamdyto priekio nuotraukos Niujorko dangoraižių fone buvo išplatintos po pasaulį.
Likimo ironija, kad „Andrea Doria“ nuskandinęs „Stokholmas“ 1989 m. pakliuvo pas savininką į Italijos Genujos uostą. Čia buvo prisiminta istorija su „Andrea Doria“, Italijos žiniasklaidoje jis vadintas „Andrea Doria žudiku“.
Tačiau kaip tik Italijoje laivas tarsi naujai atgimė. Jis už 150 mln. JAV dolerių sumą buvo rekonstruotas ir pritaikytas 5 žvaigždučių lygio kruizams. Prieš tai šis laivas kurį laiką Švedijoje stovėjo kaip emigrantų viešbutis, atrodė apleistas ir būdamas jau 45 metų galėjo būti nurašytas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Palangos meras: žmonių srautas didelis, bet situacija – kontroliuojama3
Palanga savaitgalį sulaukė daugybės karantino suvaržymų išvargintų žmonių. Mieste didelis mašinų srautas ir žmonių yra labai daug, šeštadienį sakė Palangos meras Šarūnas Vaitkus. ...
-
Jei leis oro sąlygos, Klaipėdoje prasidės bangolaužių rekonstravimo darbai5
Jei leis oro sąlygos, sekmadienį Klaipėdos jūrų uoste žadama pradėti bangolaužių rekonstravimo darbus. ...
-
Kretinga planuoja naujo policijos komisariato statybas2
Kretingos rajono valdžia karu su Lietuvos policijos vadovybe planuoja iš centrinės miesto dalies iškeldinti policijos komisariatą ir pastatyti naują pastatą priemiestyje. Projektui ketinama skirti virš 1 mln. eurų. ...
-
Į Palangą plūsta būriai poilsiautojų: žmonės išsiilgę atokvėpio prie jūros17
Atvykėlių padidėjimą Palangoje kurorto atstovai pajuto jau prieš kelias dienas, kai buvo atlaisvintas susisiekimas tarp savivaldybių. ...
-
Klaipėdoje dideles įmones žadama skiepyti vėliau
Kaunas penktadienį pradėjo skiepyti nuo COVID-19 įmones, kuriose dirba per 100 darbuotojų, Vilniuje ir Klaipėdoje tai žadama daryti vėliau. ...
-
Pareigūnų tarnybą nutraukė nusikaltėlių šūviai
Per pastaruosius 50 metų Klaipėdoje nuo nusikaltėlių rankų žuvo du pareigūnai. Milicijos kapitoną Vytautą Mačiulaitį nušovė girtas KGB darbuotojas, o nepriklausomybės laikais per juvelyrinės parduotuvės apiplėšimą apsaugos polici...
-
Pajūryje orai keisis kasdien1
Atvelykis klaipėdiečius pamalonins šiltesniu oru. Tačiau gražesnes dienas vėl keis šaltesnės. Vėjas kels dulkes, o tikros šilumos teks palaukti dar bent savaitę. ...
-
Jūrininkų ligoninė įvertino savo profesijos lyderius1
Klaipėdos jūrininkų ligoninė puoselėja naujai užgimusią tradiciją – savo gimtadienio proga išskirtiniu Profesijos lyderio ženklu apdovanoti darbuotojus, pelniusius pacientų ir kolegų pripažinimą. ...
-
Nuotolinio pilotavimo orlaiviai pradėjo stebėti laivų taršą Baltijos jūroje4
Europos jūrų saugumo agentūra Lietuvoje pradėjo nuotolinio pilotavimo orlaivių, stebinčių laivų taršą, misiją. ...
-
Klaipėdos jaunieji sportininkai įsiskolino miestui dešimtis tūkstančių eurų2
Klaipėdos jaunieji sportininkai įsiskolinę miestui dešimtis tūkstančių eurų. Ši skola susidarė, atidėliojant simbolinį kelių eurų per mėnesį mokestį už treniruotes. Auditą atlikusi Klaipėdos savivaldybės kontrolierė Daiv...