- Asta Dykovienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Apsukrumas: sklando legendos, kad klaipėdietis sugebėjo iš Ukrainos parsigabenti šią „Čaiką“.
-
Automobilis: tai – pirmasis dienraščio „Tarybinė Klaipėda“ automobilis kabrioletas „Pobeda“.
-
Atgimimas: atrestauruota dienraščio redakcijos pirmoji „Pobeda“.
-
Aistra: senovinių automobilių fanatikai antikvarinėmis mašinomis papuošia bet kurį miesto renginį.
Kolekcininkas iš Klaipėdos nušluostė nosį oligarchams. Iš Ukrainos senovinių automobilių gerbėjas sugebėjo parsigabenti sovietinių nomenklatūrininkų pasididžiavimą – automobilį "Čaika". Sklando legendos, kad būtent šią mašiną savo garažuose svajojo matyti abu buvę Ukrainos prezidentai – tiek Viktoras Janukovyčius, tiek Leonidas Kučma.
Kolekcininkas iš Klaipėdos nušluostė nosį oligarchams. Iš Ukrainos senovinių automobilių gerbėjas sugebėjo parsigabenti sovietinių nomenklatūrininkų pasididžiavimą – automobilį "Čaika". Sklando legendos, kad būtent šią mašiną savo garažuose svajojo matyti abu buvę Ukrainos prezidentai – tiek Viktoras Janukovyčius, tiek Leonidas Kučma.
Nupirko iš V.Grišino?
Tarp kolekcininkų vyrauja ypatinga atmosfera, nepaisant to, ką jie renka – pašto ženklus ar automobilius. Kiekvienas senovinis daiktas turi paslaptingą aurą ir žavią legendą. Paslaptys gaubia ir klaipėdiečio "Čaika".
Tačiau, kaip ir dauguma kolekcininkų, šio senovinio automobilio savininkas vengia viešumo, esą taip saugiau. Vyras pasakojo, kad mašiną parsigabeno iš Ukrainos prieš septynerius metus. Paskutinis jos savininkas buvo vieno šios šalies miesto mėsos kombinato direktorius.
"Ko tik nesu girdėjęs apie tą mašiną, kad ir V.Janukovyčius, ir L.Kučma norėję ją pirkti. O pardavėjas mums pasakojo savo versiją, kad šią mašiną atsigabeno iš Rusijos sostinės, ir tvirtino, jog "Čaika" priklausė Maskvos pirmojo sekretoriaus Viktoro Grišino autoūkiui. Kiek čia tiesos, niekas nežino, paskui ši mašina kažkaip iškeliavo į Ukrainą", – pasakojo klaipėdietis.
V.Grišinas anuomet buvo stambus partinis veikėjas, tituluotas sovietinės "prekybos mafijos" globėjas, kuris turėjo ambicijų poste pakeisti nusenusį Leonidą Brežnevą, bet jam to padaryti neleido tuometis KGB vadas Jurijus Andropovas.
Vis dėlto maža tikimybė, kad pats V.Grišinas galėjo važinėtis klaipėdiečio įsigyta "Čaika". Esą tai – ministrų lygio mašina, o jam priklausė dar solidesnis automobilis.
"V.Grišinas buvo ne tik Maskvos pirmasis partijos sekretorius, bet ir kandidatas į Komunistų partijos politbiurą. Jo rango "Čaika" neatitiko, bet jo pavaduotojai tikrai šia mašina galėjo važinėti. Jis važinėjo "Zil‘u" – elitine sovietmečio mašina, skirta tik aukščiausiems šalies vadovams", – tikino kolega žurnalistas ir senovinių automobilių klubo "Diližanas" vadovas Valerijus Rajevskis.
Oligarchų silpnybės
Pasak V.Rajevskio, visas įdomumas dėl "Čaikos" prasidėjo praėjusio amžiaus paskutinio dešimtmečio pradžioje, kai tarybines senas mašinas imta keisti į S klasės "Mercedes-Benz".
"Ta "Čaika" irgi pateko į akiratį žmonių, kurie prisidėjo prie valdiškų autoūkių privatizavimo, parceliavimo, vogimo. Galime vadinti, kaip norime. Turiu duomenų, kad tą mašiną tikrai buvo nusižiūrėjęs tuometis Ukrainos prezidentas L.Kučma. Nes tarp šios šalies oligarchų yra labai madinga kolekcionuoti automobilius", – tikino V.Rajevskis.
Pirmąkart visuomenė pamatė savo "didikų" senovinių mašinų kolekcijas, kai prieš metus iš šalies pabėgo buvęs prezidentas V.Janukovyčius.
Tada žmones pribloškė ne tik jo namuose tvyrojusi prabanga, bet ir privatus senovinių automobilių muziejus.
"Kiekvienas Ukrainos vadovų, gal tik išskyrus Viktorą Juščenką, kuris mašinoms aistros nejautė, kaupė senovinius automobilius. Ten šis pomėgis labai madingas. Esu girdėjęs, kad oligarchai vieni kitiems tam tikromis progomis dovanodavo atnaujintus senovinius automobilius. Tačiau kad klaipėdiečio turima "Čaika" domino V.Janukovyčių, mažai tikėtina", – savo versiją dėstė V.Rajevskis.
Negendantis monstras
"Čaikas" gamino Nìžnij Novgorode (buv. Gorkis). Teigiama, kad šių automobilių buvo išleista vos tūkstantis ir 100 vienetų.
Ar "Čaika" tikrai autentiškas tarybinis modelis, sunku pasakyti. Ji, pasak žinovų, primena "Rolls-Royce‘ą", kaip "Volga" primena "Ford‘ą", o "Žiguliai" – "Fiat‘ą".
"Girdėjau versiją, kad M.Gorbačiovo "perestroikos" laikais, kai norėta sulyginti liaudį su nomenklatūriniu elitu, gamykloje buvo sunaikinti "Čaikos" projektiniai brėžiniai, išmontuota automobilių gamybos linija. Taip baigėsi "Čaikos" era", – pasakojo klaipėdietis kolekcininkas.
Pernai Lietuvoje panašią "Čaiką" norėta parduoti už 16 tūkst. eurų. Vokietijoje tokie automobiliai kainuoja nuo 20 tūkst. eurų.
"Tai yra limuzino klasės automobilis, ši mašina šarvuota iš apačios vario plokštėmis, sprogimo atveju tos plokštės "sugaudytų" skeveldras. Pagal automobilio pasą 100 km reikėtų 24 litrų degalų. Bet tai ypatingos mašinos, į kurias pilamo benzino paprastai neskaičiuojame, nes ne kasdien jomis ir važinėjame", – dėstė kolekcininkas.
Specialistus stebina "Čaikoje" įrengtos dvigubos sistemos – du varikliai, du karbiuratoriai, dvi stabdžių sistemos, visur visko po du, kad sugedus vienai detalei galėtų veikti kita ir mašina galėtų važiuoti bet kada, kai tik prireiks. Automobilis turėtų išvystyti 176 km/val. greitį. Jame sumontuotas kondicionierius, automatiniai langai.
"Mašinoje yra vieta specialiems įrenginiams, bagažinėje – pagrindas įtvirtinti radijo stočiai, tų stočių, kai pirkome, žinoma, nebebuvo. Kai mašiną nurašydavo, jas išmontuodavo. Jokių daiktų, kuriuos galėjo palikti senieji jos savininkai, taip pat neradome, nei kokių nors nuotraukų, nei šovinių gilzių", – juokavo klaipėdietis.
Esą per paskutinį savo vizitą Lietuvoje M.Gorbačiovas su žmona Raisa važinėjo būtent tokiais automobiliais. Lietuvoje šiuo metu yra bent dvi "Čaikos".
"Parašiau į Maskvą, į vieną automobilininkų klubą, norėjau daugiau sužinoti apie savo įsigytą mašiną, nes yra originalus variklio numeris, bet atsakymo negavau. Šita mašina pagaminta 1983 m. Ją teko visiškai atnaujinti, nes buvo labai apleista. Dabar džiugina akį", – tikino "Čaikos" savininkas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...
-
Gamintojai – tarp optimizmo ir rūpesčių
Transporto priemonių ir joms skirtų reikmenų gamintojų stovyklose – permainingos nuotaikos: vieni džiaugiasi ūgtelėjusiu pardavimu, kiti kremtasi dėl sumenkusio pelno ar ketina atleisti darbuotojus, uždaryti gamyklas. ...
-
Ralio dalyviai pagerbs legendas
Kitąmet sausį vyksiančio 47-ojo Dakaro ralio dalyviai lenktynes pradės pagerbdami šių varžybų legendas, šiemet iškeliavusias anapilin. ...
-
Šalčio išdaigos baisios tik nepasiruošusiems1
Šią savaitę pasirodė pirmieji pranešimai apie plikledį. Staiga užklupusi šalna gali tapti nemalonumų kelyje priežastimi. Prastos padangos ar netinkamai prižiūrima stabdžių sistema šią tikimybę padidina dar labiau. O kur...