Naujametė jūreivių poezija laivo žurnale

Laivo žurnalo turinys yra griežtai reglamentuotas, tačiau JAV kariniame jūrų laivyne jau seniai laikomasi tradicijos, kad pirmasis įrašas Naujųjų metų naktį turi būti rimuotas kaip eilėraštis.

Žurnale – laivo autobiografija

Tokia tradicija kelia keblumų, nes vis tiek, kad ir eilėmis, žurnale turi būti surašyti visi svarbiausi įvykiai, susiję su laivo valdymu, eksploatavimu ir navigacija.

Laivo popieriniai žurnalai buvo sukurti siekiant sudaryti chronologinę ataskaitą apie įvykius laive ir aplink jį. Tai savotiška laivo autobiografija, surašyta jo įgulos.

Žurnale kas valandą ar keturias valandas užrašoma laivo buvimo vieta, nueitas kelias, kursas, greitis, manevrai su varikliu ar burėmis, atlikti jūriniai darbai, oro ir jūros procesai. Įeinant į uostą ir jame stovint, laivo žurnale pateikiama išsami informacija apie locmano veiklą, inkaravimo sąlygas uoste ar reide, vandens gylį, atoslūgius, sroves ir kt.

Tradicija: lėktuvnešio „Abraham Lincoln“ budintis pareigūnas Ryanas Gougeris kuria pirmąjį metų įrašą denio žurnale. (12storylibrary.com nuotr.)

Žurnalą veda ir saugo pamainos budintis pareigūnas, tačiau laivo vadas prisiima visą atsakomybę už žurnalą ir privalo jį kasdien tikrinti, savo parašu patvirtinti įrašus.

Jūrininkai, keliaudami per pasaulį, šimtus metų skrupulingai užrašinėjo visus išgyventus įvykius į storą didelio formato knygą, kurią vadino laivo žurnalu. Kai kurie iš jų įgijo istorinę ir literatūrinę svarbą. Tai pasakytina apie Christopherio Columbuso, Vasco da Gamos, pirato Franciso Drake’0 ir daugelio kitų žinomų jūrininkų įrašus laivo žurnaluose. 

Amerikiečių rašytojas, Nobelio premijos laureatas Johnas Steinbeckas, po šešių savaičių praleistų jūroje, remdamasis laivo žurnalo įrašais, parašė vieną svarbiausių negrožinės literatūros kūrinių „Žurnalas iš Kortezo jūros“.

Vidurnakčio rimuoti užrašai

Laivo žurnalas nėra tik įgulos gyvenimo kūrybinis dienoraštis, bet laikomas oficialiu dokumentu, kuris, reikalui esant, naudojamas kaip galimas įrodymas teisminiuose procesuose jūrų, admiraliteto ar civiliniuose teismuose.

Pirmąją Naujųjų metų naktį neoficialiai paskelbiamos paliaubos, tiesa, tik trumpam, tarp griežtų jūrų laivybos nuostatų ir jų nesilaikančių jūrininkų. Ištisos jų kartos patyrė, kad nėra blogesnės likimo išdaigos už budėjimą Naujųjų metų naktį. Ypač blogai, kai laivas stovi uoste. Kol draugai švenčia krante, budinti pamaina kankinasi iš nuobodulio.

Retenybė: vergų laivo „Mary“  žurnalas, kuris saugomas Džordžtauno bibliotekoje Vašingtone. (12storylibrary.com nuotr.)

Taip JAV kariniuose laivuose gimė įprotis ir tradicija pirmąjį Naujųjų metų budėjimą, nuo vidurnakčio iki ketvirtos valandos, laivo žurnale užfiksuoti eilėmis. Tai savotiška pramoga vargšams budėtojams, o kitą dieną ir draugams, grįžusiems į laivą po audringos nakties.

Nerašytos šio žaidimo taisyklės suteikė pamainos budėtojams laisvę daryti įrašus žurnale taip, kaip jiems diktuoja kūrybinė išmonė, bet su sąlyga, kad juose turi būti pateikta tikra informacija apie laivo ir įgulos padėtį. Tai įrašų autoriams kėlė nemažą iššūkį, kaip keliais eiliuotais posmais tiksliai nurodyti švartavimosi lynų ar inkaro grandinių būklę, pateikti kitokius techninius duomenis.

Ar pavyks atgaivinti tradiciją?

Tiksliai nežinoma, kada ir kaip atsirado įprotis eiliuotai užrašinėti Naujųjų metų vidurnakčio budėjimo įvykius laivo žurnale. Naval History and Heritage Command (Laivyno istorijos ir paveldo komanda) istorikai teigia, kad tai unikali JAV karinio jūrų laivyno tradicija.

Reikšmė: nepaisant įtampos, laivų mūšiuose kiekvienas turėjo rūpestingai pildomą laivo žurnalą. (12storylibrary.com nuotr.)

Tuo metu, kai JAV įsitraukė į Vietnamo karą, ši tradicija buvo plačiai žinoma visame laivyne. Tai paskatino organizuoti „Naujųjų metų laivo žurnalo konkursą“, kurį skatino jūrinis laikraštis „Navy Times“. 1968 m. leidinys gavo daugiau nei 1 tūkst. paraiškų iš norinčių dalyvauti varžybose dėl pagrindinio 100 dolerių prizo, skirto autoriui. Finalininkai buvo skelbiami laikraštyje, apie jų poetinius sugebėjimus sužinodavo visas laivynas.

Iki 1970 m. „All Hands“, oficialiame JAV karinio jūrų laivyno žurnale, konkursas buvo įvardijamas, kaip „auganti karinio jūrų laivyno tradicija“. Deja, ši tradicija su kiekviena nauja jūrininkų karta pradėjo nykti. Dabar kasmet vis mažiau pateikiama konkursui oficialių laivo žurnalų su specialiu Naujųjų metų turiniu.

Norėdama išsaugoti seną unikalią tradiciją, JAV karinio jūrų laivyno istorijos ir paveldo vadovybė atgaivino konkursą. Neseniai paskelbta, kad jau priimamos paraiškos 2021 Naujųjų metų pirmo eiliuoto įrašo laivo žurnale konkursui. Nugalėtojai bus paskelbti 2021 metų birželio 4 dieną, penktadienį.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
    Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus

    Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...

  • Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
    Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą

    Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...

  • Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
    Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai

    Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...

  • Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
    Lietuvos kariams – padėka ir pagarba

    Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...

  • Terminalo pavadinimas – ne vienas
    Terminalo pavadinimas – ne vienas

    Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...

  • Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!
    Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!

    Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...

    3
  • Lapkričio pabaiga – nežiemiška
    Lapkričio pabaiga – nežiemiška

    Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...

  • Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės
    Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės

    Klaipėdos vadovo Arvydo Vaitkaus feisbuko paskyroje atsirado šmaikštus vaizdo įrašas, kuriame visiems žinomas aktorius klaipėdietis Giedrius Savickas prašo „pasimatuoti“ mero kėdę. Šiuo vaizdo įrašu ...

    1
  • Dėl keistos antenos – spėlionės
    Dėl keistos antenos – spėlionės

    Žmones šią savaitę stebino neįprastas objektas. Jie nepatikliai dairėsi į vieną automobilį, pastatytą Gargžduose prie prekybos centro. Mat iš transporto priemonės stogo netikėtai į orą iškilo stovas su grybo formos įrenginiu...

    3
  • Vakarų Lietuvoje – sniego pusnys: dalis žmonių liko be elektros
    Vakarų Lietuvoje – sniego pusnys: dalis žmonių liko be elektros

    Vakarų Lietuvą penktadienio rytą pasitiko žiema. Socialiniuose tinkluose žmonės dalijosi įvairiuose miestuose užfiksuotais sniego pusnių vaizdais. ...

Daugiau straipsnių