Klaipėdiečiui jūrų kapitonui Juozui Liepuoniui šis reisas įsimins ilgam – laivas "Hermann Schoening", kuriam jis vadovauja, buvo pasiųstas į šiuo metu vieną karščiausių taškų – Siriją. Čia vyksta pilietinis karas.
Iš Brazilijos – su nuotykiais
Būdamas Brazilijos Recife uoste, laivo "Hermann Schoening" kapitonas J.Liepuonius gavo laivo nuomotojo "E.D.& F. MAN Sugar Ltd. iš Londono užduotį iš Santos ir Rio de Žaneiro į Sirijos Latakijos uostą nugabenti 29 tūkst. tonų cukrašvendrių cukraus.
Kol laivas plaukė per Atlantą, Izraelio jūrų pajėgos raketomis apšaudė Latakiją, todėl nauja iškrovimo vieta tapo artimesnis Sirijos Tartous uostas.
"Pietų Atlantą įveikėme sėkmingai. Visą laiką pūtė palankus pietvakarių vėjas. Iki ekvatoriaus laivą lydėjo žuvėdros - fregatos, už ekvatoriaus – mažesni, bet jaukesni krigai. Prie Žaliojo
Rago salų paukščiai dingo. Tikėjomės vėsesnio oro, bet iki pat Gibraltaro tvyrojo maždaug 30 laipsnių karštis. Jūrininkų mėgstamos Kanarų salos pasitiko ramiu oru, bet didelėmis bangomis – buvusios audros atgarsiais", – reisą iš vieno žemyno į kitą nupiešė J.Liepuonius.
Plaukdamas ekonominiu 12 mazgų greičiu, laivas Atlantą įveikė maždaug per dvi savaites.
Prieš išplaukiant būta ir nuotykių. Dėl nuolatinio lietaus Brazilijoje cukraus krova vyko lėtai. Per tą laiką vienas įgulos narys rumunas savavališkai išėjo į miestą atsigaivinti alumi. Laivo agentas su jūrų policija atvežė jį į laivą – kitaip įkliuvus jūrininkui, laivas galėjo būti sulaikytas. Jūrų policijos ir agentuojančios kompanijos "paslauga" nedrausmingam jūrininkui kainavo 500 JAV dolerių. J.Liepuonius patikslino, kad tokiais atvejais baudą iš laivo kasos moka laivo kapitonas, o iš jūrininko ji išskaičiuojama mokant jam atlyginimą.
Už rumuną J.Liepuoniui teko sumokėti dar 180 JAV dolerių už ankstesnius jo nuotykius Brazilijoje. 2011 metais jūrininkas sukėlė triukšmą Brazilijos Manau miesto bare. Bauda jį pasiekė po dvejų metų, kai Brazilijos tarnybos išsiaiškino, kad triukšmadarys kitu laivu atplaukė į Imbituba uostą.
"Aš, kaip laivo kapitonas, turėjau dengti ir ankstesnę jo baudą. Kitaip jūrininką būtų uždarę į kalėjimą, kol sumokės skolą. Mokėti už jį baudą nurodė laivo savininkas, nes trūkstant kvalifikuoto jūrininko laivas būtų buvęs sulaikytas. Laivuose yra minimalios įgulos, atitinkančios tarptautinius reikalavimus ", – dėstė "Hermann Schoening" kapitonas J.Liepuonius.
Nepatikimą jūrininką teko nurašyti jau atplaukus į Europą – Ispanijos Algeciras uoste, kur laivas pildėsi degalų. Abi baudos išskaičiuotos iš rumuno atlyginimo.
Prieš išplaukiant iš Brazilijos, atsinaujino įgula. Pasikeitė vyriausiasis mechanikas ir vyriausiasis kapitono padėjėjas. J.Liepuoniui ypač džiugu, kad jo padėjėju buvo atsiųstas lietuvis Svajūnas
Bernotas iš Rietavo. Bus jau dviese iš Lietuvos. Atsirado galimybė daugiau pabendrauti, nes angliškai sunkiai kalbantys rumunai, kurių laive net 17, palyginti su lietuviais jūrininkais, turi ir kitokį požiūrį į gyvenimą.
Žinios iš Lietuvos
Ispanijos Algeciras uosto reide reikėjo pakeisti tris jūrininkus, kurie atsisakė plaukti į pilietinio karo apimtą Siriją.
Kelionė nuo Ispanijos iki Sirijos Tartous uosto truko savaitę. Limasol uosto reide papildomai teko laukti leidimo įplaukti į Sirijos teritorinius vandenis.
Laivo plaukimas į karo zoną turi būti suderintas su įvairiomis instancijomis. Jos koordinuoja NATO, Rusijos ir Ukrainos karo laivus, kontroliuojančius prekybinių laivų plaukimą į Sirijos teritorinius vandenis. Įplaukimo formalumas ilgai neužsitęsė. Anot J.Liepuoniaus, užteko elektroninės ir žodinės deklaracijos vienam iš NATO karo laivų, ir plaukti buvo galima toliau.
"Kad būtų ramiau ir galėčiau tinkamai nuteikti įgulą, sutariau su savo žmona Raimonda, kad domėtųsi situacija Sirijoje, jos uostuose. Sūnus Mindaugas siuntė informaciją kiek ir kokie laivai yra Sirijos Tartous uosto reide ir pačiame uoste", – prisiminė J.Liepuonius.
Anot jūrų kapitono, visa įgula nuoširdžiai dėkoja jiems, nes buvo neramių akimirkų.
Likus parai iki atplaukimo į uostą vienas jūrininkas gavo SMS žinutę apie susišaudymus paskyrimo uoste. Kapitono J.Liepuoniaus skubiai gauta informacija iš namiškių to nepatvirtino.
Kaulytojų uostas
Į Sirijos Tartous uosto reidą laivas "Hermann Schoening" atplaukė lapkričio 3-iąją. Pačiame uoste buvo daug laivų, dar septyni laukė įplaukimo išoriniame reide.
Tikrinti laivo atplaukė gausi 8 valdininkų delegacija. Formalumai buvo atlikti per gerą pusvalandį. Tuomet prasidėjo tradiciškai Afrikos, Rusijos, Ukrainos uostams būdinga antroji dalis – dovanų kaulijimas.
"Sirijoje, kaip ir kituose uostuose, populiarūs alkoholiniai gėrimai, cigaretės. Yra tekę plaukti Suaeco kanalu. Jis dar vadinamas "Malboro country", nes kranto valdininkai ypač mėgsta „Malboro“ cigaretes. Sirijoje mastai ne tokie dideli, kaip Egipte. Tartous uostas priminė Klaipėdą po 1990-ųjų, kai nepriklausomos Lietuvos kranto tarnybų darbuotojai dar nesigėdino prašyti dovanų. Dabar Lietuvoje padėtis yra pasikeitusi", – pastebėjo J.Liepuonius.
Pamesti ir sudegę laivai
Tartous uosto reide, greta įplaukos kanalo matyti karo pėdsakai – apdegęs laivas. Vietiniai pasakojo, kad dar karo pradžioje į laivo anstatą pataikė raketa. Dar vienas laivas išmestas į paplūdimį. Kai į laivą pradėta šaudyti, jį šiemet pavasarį paliko įgula.
"Dabar Sirijos regionas, kur yra Tartous uostas, ramus. Fronto linija – maždaug už šimto kilometrų nuo jo. Bet teroristinių aktų, susišaudymų būna ir tolėliau nuo uoste esančiame Tartus mieste", – teigė J.Liepuonius, apie tai išgirdęs iš uosto darbuotojų.
Stovint reide, "Hermann Schoening" įgula miesto pakraštyje girdėjo sprogimus, matė kylančius dūmus. Pačiame uoste buvo saugu. "Hermann Schoening" prišvartavo šalia buvusios rusų karinės bazės.
"Rusijos kariškių uoste nematėme. Karinėje bazėje buvo seni, suvargę, praėjusio amžiaus vidurio statybos laivai. Rusijos kariškiams jie, matyt, nebereikalingi. Sirų karinių jūrų pajėgų jūrininkų uoste pilna. Mūsų laivugalyje stovėjo karinis mokomasis sirų laivas. Jis buvo labiau panašus į ro ro tipo laivą, galbūt laikomas tam atvejui, jei reikėtų evakuotis", – prisiminė J.Liepuonius.
Į krantą - už pinigus
Leidimo išeiti į krantą jūrininkams vietos valdžia nedavė – motyvavo, kad negali suteikti saugumo garantijų. Bet atsirado pagalbininkų iš tų pačių emigracijos valdininkų, kurie siūlė "organizuoti leidimus" visai įgulai už 100 JAV dolerių. Tokios paslaugos J.Liepuonius atsisakė.
JAV doleriai Sirijoje yra visagaliai. Netgi už sanitarinio laivo sertifikato išdavimą laivo agentas paprašė 200 JAV dolerių grynaisiais. Dar 100 JAV dolerių neva reikia už tai, kad laive nepasirodytų jį tikrinantis gydytojas.
Krova Tartous uoste vyko lėtai. Vietoje žadėtų 2 tūkst. tonų cukraus per parą vidutiniškai iškraudavo iki 1,7 tūkst. tonų. Trūko sunkvežimių cukrui išvežti. Iškrovus 13 tūkst. tonų, likusį cukrų laivas išgabens į Libano Tripolio uosto, kuris vos 40 jūrmylių nuo Tartous.
Nustebino ITF požiūris
"Mus, jūrininkus Sirijoje stebino ne tik korupcija, vaizdai, primenantys karą, bet ir Tarptautinės jūrininkų organizacijos (ITF) požiūris į jūrininkus. Draudimo kompanijos Siriją yra įtraukusios į plaukiojimui pavojingą karo veiksmų zoną. Todėl laivai ir kroviniai yra draudžiami papildomai. Kreipėmės į savo kompanijos draudimo departamentą prašydami didesnio atlyginimo už papildomą plaukiojimą rizikos zonoje. Tai yra numatyta darbo sutartyse. Gavome atsakymą, kad ITF nemano, jog Sirija yra karo veiksmų zona", – stebėjosi J.Liepuonius.
Jis susisiekė su Lietuvos jūrininkų sąjunga. Ši kreipėsi į ITF ir gavo biurokratišką atsakymą, kad Sirija nėra plaukiojimui pavojinga zona, nekelia problemų jūrininkų saugumui.
Anot J.Liepuonio, patys sirai pripažįsta, kad pas juos vyksta karas. Dauguma sirų yra įsitikinę, kad prieš juos kariauja teroristų pajėgos, kurias remia Izraelis ir JAV.
"Dar būdamas Argentinoje, Urugvajuje, Brazilijoje kalbėjausi su vietiniais locmanais. Jie taip pat buvo neigiamai nusiteikę prieš JAV poziciją Sirijos atžvilgiu", – prisiminė jūrų kapitonas J.Liepuonius.
Naujausi komentarai