S. Reicho „Skirtingi traukiniai“ uostamiestyje skambės pro šalį pralekiant tikram garvežiui

  • Teksto dydis:

Klaipėdos koncertų salės organizuojami renginiai kartais išeina į miestą ir vyksta netipiškose erdvėse.

Gegužės 27 d. 17 val. publika kviečiama valandėlei užsukti į Klaipėdos geležinkelio stotį. Ten jos lauks ypatingas koncertas, kurio bus galima klausytis nemokamai. Klaipėdos kamerinio orkestro styginių kvartetas atliks vieną įspūdingiausių amerikiečių minimalisto Steve’o Reicho kompozicijų „Skirtingi traukiniai“ / „Different Trains“.

Vienas žymiausių kūrėjų

S.Reichas pripažįstamas vienu žymiausių šiuolaikinių pasaulio kūrėjų. Pasak britų nacionalinio dienraščio „The Guardian“, „tėra keli kompozitoriai, apie kuriuos drąsiai galėtume pasakyti, kad jie pakeitė muzikos istoriją. S.Reichas yra vienas iš jų“.

85-erių kūrėjas gyvena ir kuria Niujorke (JAV). Nuolat šurmuliuojančio megapolio garsovaizdžiai inspiruoja jo kūrinių idėjas ir tampa muzikinės kalbos medžiaga. Minimalistinė S.Reicho muzika užburia hipnotizuojančiu skambesiu. Joje ypatingai dera griežta struktūra, uždegantis ritminis judėjimas ir kerinti instrumentų spalva. Pats būdamas perkusininkas S.Reichas naudoja ypač daug mušamųjų instrumentų. Su savo įkurtu ansambliu „Steve Reich and Musicians“ jis koncertavo visame pasaulyje. 2006 m. S.Reichas ir jo ansamblis pasirodė festivalyje „Gaida“ Vilniuje. Kompozitoriaus kūrinius dažnai atlieka ir kiti pasaulyje pripažinti solistai, ansambliai bei orkestrai.

Geriausias šiuolaikinis kūrinys

Gerai žinomą S.Reicho kompoziciją „Skirtingi traukiniai“ pasaulyje išgarsino žymusis amerikiečių styginių kvartetas „Kronos“, beje, kelis kartus viešėjęs ir Lietuvoje. Dabar sudėtingą S.Reicho kvarteto partitūrą pasiryžo įgarsinti entuziastingi jaunosios kartos klaipėdiečiai atlikėjai: Konradas Levickis (I smuikas), Tomas Cinelis (II smuikas), Ivanas Bertashas (altas) ir Kornelija Kupšytė (violončelė).

„Skirtingi traukiniai“ yra pelnę „Grammy“ apdovanojimą kaip geriausias šiuolaikinis kūrinys. Šiame S.Reicho vaikystės įspūdžių inspiruotame opuse styginių kvartetui ir išankstiniam įrašui jaučiami išskirtiniai S.Reicho kompozicinės technikos bruožai: tai kalbos frazių inspiruotos melodinės ir ritminės struktūros bei nuolat pulsuojantis judėjimas.

Iš vaikystės prisiminimų

„Kūrinio kontūrai kilo iš mano vaikystės prisiminimų, – pasakojo S.Reichas. – Kai man tebuvo vieneri, išsiskyrė mano tėvai. Motina persikėlė į Los Andželą, tėvas liko Niujorke. Kad galėčiau matyti juos abu, man surado palydovą, ir aš 1939–1942 m. važiuodavau traukiniu tai pas vieną, tai pas kitą. Kelionės buvo jaudinančios ir romantiškos, tačiau, jei būčiau buvęs tuo metu Europoje, tai būtų tekę keliauti ne tokiais traukiniais. Dabar, po tiek metų vis dar gerai tai prisimindamas, kūriau kompoziciją, kurioje atsispindėtų mano išgyvenimai. Tam panaudojau savo auklės Virdžinijos ir senojo vagonų palydovo, dirbusio šiame maršrute, prisiminimus, trijų mano amžininkų, išgyvenusių holokaustą, patyrimą bei IV–V dešimtmečių Amerikos ir Europos traukinių garsų įrašus. Šiuos kalbos įrašus aš taikiau prie styginių, stengdamasis išskirti švaraus garso atkarpėles, kurias montuodavau pagal muzikinę notaciją. Kvartetas imituodavo beveik paraidžiui įrašytos kalbos melodiją. Įrašų atkarpos ir traukinių garsai vėliau buvo montuojami į vieną juostą, pasitelkus semplerinius klavišinius instrumentus ir kompiuterį. Šiame trijų dalių kūrinyje („Amerika prieš karą“, „Europa karo metu“, „Po karo“) dokumentiškumas derinamas su muzikiniu realumu. Tai nauja muzikos ypatybė, ir aš manau, kad ši kryptis, dar pasitelkiant ir videomeną, bus vystoma jau netolimoje ateityje.“

Klaipėdos kamerinio orkestro styginių kvarteto koncertas „Skirtingi traukiniai“, pro šalį pralekiant tikram garvežiui, turėtų įsiminti ilgam.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių