- Asta Dykovienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėdos kultūros magistro, dailininko ir dizainerio Anatolijaus Klemencovo svarbiausios instaliacijos ir objektai Klaipėdoje matomi nuo 1998-ųjų. Šis menininkas nuolat stebina, o kartais ir baugina ypatingomis savo kūrybinėmis-filosofinėmis įžvalgomis, virstančiomis meno kūriniais.
Skausmas dėl gimtojo miesto
– Iš kur esate kilęs?
– Esu tikras klaipėdietis, gimiau šiame mieste ir čia gyvenu. Tarybiniais metais kurį laiką gyvenau Maskvoje, Kaliningrade. Tai buvo kūrybinės komandiruotės.
– Augdamas turėjote galimybę matyti senosios Klaipėdos akcentų, kaip miestas atrodė jūsų vaikystės metais?
– Klaipėda tais laikais buvo savotiškas tarybinio miesto etalonas. Nepasakyčiau, kad miestas atrodė apleistas, nors kai kurios vietos, pavyzdžiui, Žvejybos uosto rajonas, buvo skurdokos. Bet tuo metu iškilo pirmieji daugiabučių mikrorajonai, pavyzdžiui, "Vaidilos" kompleksas, kuris tais laikais buvo labai modernus architektūriniu požiūriu.
– Tarybiniais laikais miesto centre vietoj seniausios Prūsijos gaisrinės atsirado viešbutis. Ar manote, kad tą gaisrinę išties reikėjo griauti, o gal buvo galima išlaikyti ir ji šiandien būtų puošusi mūsų miestą?
– Gaisrinę labai gerai atsimenu, statinys buvo puikios būklės ir labai tiko šiai vietai. Tuo metu, kai jį nugriovė, aš buvau moksleivis, lankiau dailės mokyklą ir ta problematika man tada nebuvo įdomi. Mano suvokimas apie vertybes tuomet buvo kitoks. Tada tos griovimo ir naujų pastatų statymo tendencijos buvo labai gajos. Nepasakyčiau, kad kas nors būtų dėl to labai protestavęs. Po tam tikro laiko, kai jau pajėgėme palyginti nauja ir sena, tapo akivaizdu, ką mes padarėme ne taip. Dabar aišku, kad, naikinant senąjį paveldą, didelę reikšmę turėjo politinis aspektas, padaręs didelę skriaudą miestui. Juk anksčiau Klaipėda buvo žinoma kaip vokiečių miestas. Tarybinės sistemos puoselėtojams nepatiko šios asociacijos, todėl buvo siekiama sunaikinti visus vokiečių kultūros artefaktus mūsų mieste. Partijos strategija buvo akivaizdi – senąją architektūrą turi pakeisti nauja, tarybinė. Ir kai pagalvoju apie prieškario klaipėdiečius, man labai liūdna, juk jie gyveno, dirbo, kūrė, kasdien čia gerdavo kavą, o karo mašina viską nušlavė. Tai baisi Klaipėdos ir Kaliningrado krašto tragedija.
– Ar ir dėl to ėmėtės projektuoti Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus ekspoziciją, skirtą Antrajam pasauliniam karui?
– Galima sakyti ir taip. Pradėjau gilintis, siaubas apėmė, kai suvokiau, kiek skausmo tuo metu buvo aplinkui. Juk prieš tai, kai A.Hitleris atėmė Klaipėdą, iš čia pasitraukė žydai, o paskui po kelerių metų – ir visi likusieji vietos žmonės. Miestas tapo tarsi kokia Atlantida. Man teko matyti 1936 m. dokumentiką apie Klaipėdos krašto žmones, jų papročius, buitį, viso to neliko. Labai liūdna.
Meno ilgaamžiškumo baimė
– Tarybiniais laikais atsikratyta senuoju paveldu. Ar mes dar galime pataisyti padėtį, kalbant apie Klaipėdos architektūrinį vaizdą?
– Manau, privalome taisyti. Vien kalbant apie Muzikinio teatro pastatą, tai juk – anachronizmas. O ten dirba kuriantys žmonės, jiems nuolat reikalingi kūrybiniai postūmiai, įtakos turi aplinka, kurioje tie menininkai dirba. Vienareikšmiškai miestui ir kūrėjams reikia naujo Muzikinio teatro. Man labai norėtųsi, kad bent išoriškai Klaipėda taptų šiuolaikišku, moderniu miestu, mano paties pastangos gražinti ją – tik savotiški blyksniai, kurie nėra ilgaamžiai. Apskritai bijau meno ilgaamžiškumo. Bijau, kad paskui grauš sąžinė, jog padariau ne taip, kaip galėjau.
– Kuri Klaipėdos vieta kūrybiniu požiūriu jums teikia daugiausia džiaugsmo?
– Man labai patinka Skulptūrų parkas. Sutinku, kad jam vieta parinkta netinkama. Bet tai atmetus, reiškinys tiems laikams buvo tikras kultūrinis sprogimas. O kur dabar dingo visas šitas potencialas, lig šiol negaliu suvokti. Ir ten skulptūros yra labai aukšto meninio lygio. Tais laikais tai buvo savotiška Meka, žmonės atvažiuodavo net iš Peterburgo jų pažiūrėti, jiems tai buvo labai modernu.
Apie jausmus ir išgyvenimus
– Iš kur jūs pats toks kūrybingas, ar šeimoje buvo menininkų?
– Ne, šeimoje menininkų nebuvo, niekas nepiešė, nelipdė iš molio, tik mama siuvinėjo kryželiu. Dar ir dabar turiu keletą jos darbų – tai geros kokybės naivaus meno kūriniai. Aš lankiau Klaipėdos dailės mokyklą, buvau pirmosios jos laidos absolventas. Paskui studijos Dailės institute. Veikiausiai mano kūrybiškumą inspiruoja tikėjimas Dievu, nors daugelis sako, kad mano darbuose daugiau velniškų apraiškų nei dieviškumo. Man turi didelę įtaką rusiška ikona kaip meno kūrinys.
– O jūs pats tapote ikonas?
– Ne. Tam reikalingas vidinis šios srities suvokimas, nusiteikimas. Ikonos negalima tapyti tarp rūkymo pertraukėlių. Tam darbui būtina tam tikra aplinkos aura, tam tikra situacija, kai būtų galima atsiduoti šiam darbui. Anksčiau jas tapydavo asketai, ilgą laiką prieš tai pasninkavę.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vladimiro Konstantinovo laukia debiutas prestižinėje Niujorko koncertų salėje
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) atlikėjų meistriškumu netrukus galės įsitikinti ir užjūrio publika: vasario mėnesį teatro vyriausiasis chormeisteris Vladimiras Konstantinovas keliaus į Jungtines Amerikos Valstijas, kur maestro Da...
-
„Mane vadina Kalendorium“ autorius susitiko su aktoriais: iškart supratau, kas vaidins Oskarą
Klaipėdos dramos teatre jau kurį laiką vyksta latvių režisieriaus Elmārs Seņkovs kuriamo spektaklio „Mane vadina Kalendorium“ repeticijos. Spektaklis statomas pagal Latvijoje didžiulio populiarumo sulaukusios knygos tuo pačiu pavadinimu in...
-
„Karaliaus Rodžerio“ kostiumus kūrė tarptautinį pripažinimą pelniusi dizainerė Magdalena Brozda
Balandžio 5-ąją Lietuvos publika ne tik išgirs, bet ir pirmą kartą išvys Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) scenoje rodomą Karolio Szymanowskio operą „Karalius Rodžeris“. Žinomiausią lenkų kompozitoriaus moderni...
-
Dirigentas Tomas Ambrozaitis: Čiurlionio muzikoje atrandu Lietuvą
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras (KVMT), kaip ir visa Lietuva, 2025-aisiais minės vieną reikšmingiausių šalies nacionalinei kultūrai sukakčių – Mikalojaus Konstantino Čiurlionio gimimo 150-ąsias metines. Išplėstinis ...
-
Nuaidėjo Kalėdinių giesmių festivalis
Įsimintinas 2024-ųjų pabaigos akcentas – Kalėdinių giesmių festivalis, įvykęs Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčioje. Čia koncertavo chorai ne tik iš Klaipėdos, bet ir iš kitų Lietuvos miestų. ...
-
Teatro aikštėje – šventiniai pasirodymai ir diskoteka
Tarpušvenčiu uostamiestyje renginių netrūko. Pagrindinėje miesto aikštėję susibūrę klaipėdiečiai ir miesto svečiai stebėjo ledo čiuožykloje vykusius įspūdingus dailiojo čiuožimo pasirodymus. ...
-
Kalėdinių giesmių festivalis Klaipėdoje: giedokime Lietuvą iš širdies į širdį
Gruodžio 28 d. Klaipėdos miesto chorinė bendrija „Aukuras“ kartu su Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčia organizuoja tradicinį Vakarų Lietuvos krašto bažnytinių chorų Kalėdinių giesmių festivalį. ...
-
Išskirtiniame renginyje – dėmesys ne tik žmogui
Šeštadienio vakarą Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Klaipėdos fakultete vyko šventinis vakaras, kurio metu ne tik skambėjo gražūs sveikinimai, koncertas, bet ir Klaipėdos Rotary klubų įsteigto „Vėtrungės“ apdovan...
-
Kretingoje pirmą kartą rengiamos mandarinų valgymo varžybos
Kretingoje šeštadienį pirmą kartą rengiamos mandarinų valgymo varžybos. ...
-
Į Teatro aikštę sugrįžta „Pilnatis“
Šiandien į Teatro aikštę sugrįš atnaujinta instaliacija „Pilnatis“, o visą savaitgalį čia tęsis ir kalėdinės linksmybės bei renginiai. Klaipėdiečiai bus laukiami ne tik ledo čiuožykloje, bet ir šalia jos &n...