- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dar vieneri metai žvilgterėjo į Klaipėdos lėlių teatrą su naujų iššūkių ir galimybių pažadu. Teatras, kurio veikla įsišaknijusi miesto kultūros gyvenime, žengia į šį naują etapą su troškimu kurti ir su džiaugsmingu siekiu dalytis tuo, kas jau sukurta.
Premjeros – pavasarį ir rudenį
Vieni laukiamiausių Klaipėdos lėlių teatro įvykių – premjeros. Pirmoji jų vyks jau kovą – lėlių (šešėlių) ir šokio monospektaklis suaugusiesiems „La Lobos sapnai“. Gintarės Radvilavičiūtės ir Dovilės Binkauskaitės kuriamas spektaklis – tai bendras Klaipėdos lėlių teatro ir Šeiko šokio teatro projektas. Spektaklio kūrėjai gilinasi į moters tapatybę, kelia klausimus apie tai, kokius socialinius virsmus ji išgyvena šiais laikais. Spektaklyje ieškoma susitikimo su moteriška prigimtimi, o per tai bandoma atrasti ir žmogišką, jautrų santykį su kitais, su nykstančia gamta ir kalbėti apie būdus, kaip galime prisitaikyti prie kintančios aplinkos. Tam pasitelkta šveicarų psichologo Karlo Gustavo Jungo suformuluota „šešėlio“ sąvoka. Kiekviena substancija turi savo šešėlį. Psichika taip pat turi savo šešėlį, kitaip tariant, savo tamsiąją pusę. Mūsų šešėlis – tai slopinami, nepriimtini prigimties aspektai, kuriuos neigiame. Tad kaip išlaisvinti moterį nuo jos šešėlių (slopinamų esaties aspektų) ir įgalinti jos tapatybę?
Kita premjera numatoma rudenį – tai dar vienas gražaus bendradarbiavimo pavyzdys. Klaipėdos lėlių teatras šiemet, dalyvaudamas Prancūzijos kultūros sezone, pristatys spektaklį, kurį teatro menininkai kurs bendradarbiaudami su prancūzų teatro trupe „L'Etendue“. Trupei vadovauja žymus lėlininkas, teatro režisierius ir aktorius Renaud Herbinas. Spektaklyje „Pakilti iš pelenų“ (darbinis pavadinimas), atsispyrus nuo svarbių Klaipėdos miesto ir Lietuvos istorijos įvykių, bus pasakojama apie tai, kaip po skaudžių griūties etapų žmogus atranda stiprybės kurti gyvenimą iš naujo, irtis į priekį, į šviesą. Čia bus naudojamos marionetės – labai sena ir tradicinė lėlių teatro priemonė, šiuosyk atgimsianti šiuolaikiškai. Lėlės ir aktoriaus kūno santykį savo kūryboje nagrinėjantis menininkas R. Herbinas šiuo spektakliu sieks pratęsti savo meninę viziją, grindžiamą lėlės galia ir jos simboline dimensija. Apmąstydami šiuolaikinio pasaulio klausimus, spektaklio kūrėjai pasitelks vizualią ir poetinę kalbą, kurią sustiprins istorinė medžiaga, autentiškos žmonių patirtys (dokumentai ir interviu). Kūrėjų sau keliamas iššūkis – parodyti, kad skirtingų kultūrų kryžkelėse poetinė kalba yra galinga priemonė. Spektaklio vietinė premjera numatyta rugsėjo 27 ir 28 d. Klaipėdoje, spalio 10–20 d. „Le Mouffetard“ teatre Paryžiuje ir lapkričio 6–8 d. „TJP, Centre Dramatique National“ teatre Strasbūre.
Rinks lėlininkų kursą
Marionetėms dėmesio nestigs ir Klaipėdos lėlių teatro edukaciniame centre – rudenį ir vėl bus ruošiamasi interaktyviai parodai. Bendradarbiaujant su lėlių teatru ir muziejumi „KOLK 17“ bei marionečių meistre Alice Therese Gottschalk, iš kurios amato paslapčių Klaipėdos lėlių teatras jau mokėsi kurdamas marionečių spektaklį „Karvė yra meilė“, bus paruošta interaktyvi marionečių paroda. Dalį ekspozicijos sudarys jau sukurti darbai iš Lietuvos ir Vokietijos, kita dalis bus sukurta būtent šiai parodai. Parodos tikslas – žmonėms pristatyti šiandien Lietuvoje retą marionečių teatrą, supažindinti su jo veikimo subtilybėmis. Šiuo metu Klaipėdos lėlių teatro edukaciniame centre vis dar veikia Vlado Suncovo kinetinių skulptūrų paroda „Kaip šoka lapai?“. Joje galima pamatyti V. Suncovo sukurtų augalų-robotų choreografinius pasirodymus ir pasigaminti savo pačių kinetinę skulptūrą. Norint aplankyti parodą, būtina išankstinė rezervacija. Parodoje laukiamos ir organizuotos vaikų grupės.
Dar vienas svarbus įvykis ne tik Klaipėdos lėlių teatrui, bet ir visai lėlininkų bendruomenei – 2024 m. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Klaipėdos fakultete bus renkamas lėlininkų (lėlių ir objektų teatro režisierių, aktorių, lėlių kūrėjų) kursas. Klaipėdos lėlių teatras prisidėjo kurdamas studijų programą, daugelis Klaipėdos lėlių teatro kūrėjų dalysis savo patirtimi ir žiniomis su studentais. „Dažnai lėlininkai yra ir lėlių gamybos meistrai arba bent kažkiek yra prisilietę prie lėlių gamybos paslapčių. Lėlių ir objektų teatre pagrindinis vaidmuo atitenka ne gyvam aktoriui, o „sugyvintam“ daiktui – lėlei, objektui, jų sąveikai su šviesa ir scenografija, kitomis materijomis bei judesiu. Šis bendras judėjimas erdvėje ir sukuria lėlių ir objektų teatro paslaptį – kai negyva virsta gyvu. Visa ši paslaptis greit išsisklaidytų, jeigu jos nekurtų lėlininkai, mėgstantys šią specifinę meno raišką, išmanantys lėlininkystės amatą, lėlės judėjimo principus, jeigu jie nebūtų jautrūs pasaulio stebėtojai. Tad šios studijos bus kreipiamos būtent šia linkme. Studijų programa orientuota į lėlininko daugiasluoksniškumą – lėlininkas yra ir dailininkas, ir lėlių kūrėjas, ir aktorius. Studijose numatytos tokios disciplinos kaip dailė (piešimas ir skulptūra), scenografija, lėlių teatro dramaturgijos kūrimo specifika, balso, judesio ir dainavimo studija. Studentai gilinsis į šiuolaikinės architektūros dizainą, mechaninės inžinerijos elementus, lėlių teatro istoriją, šiuolaikinio lėlių teatro kontekstą ne tik Lietuvoje bet ir pasaulyje“, – dalijosi sumanymais režisierė Karolina Jurkštaitė.
Skatins tyrinėti ir diskutuoti
Šiemet Klaipėdos lėlių teatras iškėlė sau uždavinį ne tik kurti naujus spektaklius, bet ir aktyviai dalytis su miesto gyventojais tuo, ką jau yra sukūręs. Tai neatsiejama nuo noro prisidėti prie miesto kultūrinio gyvenimo, pristatyti savo kūrybinę pasaulėžiūrą ir skatinti žiūrovus įsitraukti, tyrinėti, diskutuoti.
Pasak teatro direktorės Aušros Juknevičienės, šiemet Klaipėdos lėlių teatras aktyviai sieks savo veiklos sklaidos: spektakliai ir teatrinės edukacijos bus rodomi švietimo įstaigose, bus bendradarbiaujama su mokytojais, vyks aktyvesnė veikla „Kultūros paso“ programoje. „Siekiame būti matomi ir išgirsti klaipėdiečių, Klaipėdos miesto svečių, užsienio partnerių, – teigė A. Juknevičienė. – Sklaida yra labai svarbi viso to dalis. Jau metų pradžioje pastebėjome aktyvesnį susidomėjimą mūsų teatro veiklomis, švietimo įstaigų auklėtiniai Klaipėdos lėlių teatre lankosi ir darbo dienomis – organizuojame spektaklius ne tik savaitgaliais. Labai džiaugiamės, kad atsiranda aktyvių mokytojų, kurie į ugdymo procesą žiūri ir per patyriminę veiklą. Tokių mokytojų vis daugiau, bendradarbiavimas tampa prasmingesnis – tik susijungus kultūrai ir švietimui atsiranda sinergija, ir su vaiko ugdymu susiję tikslai pasiekiami daug greičiau.“
Atėję 2024 m. Klaipėdos lėlių teatre žada įkvėpimą, atradimus ir aktyvų dialogą su žiūrovais. Teatras siekia ne tik įprasminti savo pačių kūrybinį užsidegimą, bet ir sukurti aplinką, kurioje kiekvienas miesto gyventojas galėtų atrasti šios subtilios ir rafinuotos teatro rūšies grožį. Nauji metai – tai ne tik atskaitos taškas teatro istorijoje, bet ir kvietimas dalijantis kultūra kurti prasmingus ryšius kartu.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Užgęso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Naujas muzikinis projektas „Dovanota“ pristato pirmąjį savo kūrinį „Viena daina“1
„Dovanota“ – naujas projektas, įkvėptas sintezatorių skambesių bei šokių muzikos ir disco energijos. Jį įkūrė du Lietuvos naktinio gyvenimo scenos entuziastai: Ramūnas Tamošauskas (UraganiuS) ir Žilvinas Juodis (DJ Bl...
-
Baleto „Legenda“ scenografė S. Šimkūnaitė: norėčiau, kad žiūrovas pajustų laiko tėkmę1
„Tai bus mano pirmas darbas naujoje Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro salės „Jūra“ scenoje, pirma šokio spektaklio premjera teatre. Man tai be galo svarbus įvykis, kurio laukiu“, – sakė Antano Jasenkos baletui &bd...
-
Etnokultūros puoselėtojams – premija: jūs esate tokie vieninteliai Lietuvoje
Daugiau nei 30-metį gyvuojantis Klaipėdos etnokultūros centras (KEC) šiemet apdovanotas Kultūros ministerijos Kultūros centrų premija už pastarųjų penkerių metų aktyvią veiklą. Tad šiandien, lapkričio 16-ąją, klaipėdiečiai buvo ...
-
Įsikūnijimas – tarsi į paveikslą
Kokie šamaniški dalykai vykdavo užkulisiuose, kiek žingsnių per repeticiją nueidavo aktoriai ir kaip vyko įsikūnijimas į Baroko amžiuje kūrusio dailininko paveikslus – apie tai ir kita buvo galima sužinoti Klaipėdos dramos teatro...
-
Klaipėdos pilies teatras kviečia į premjerą
Klaipėdos pilies teatras kviečia į pirmąją 39-ojo kūrybinės veiklos sezono premjerą – Keren Klimovsky komediją „Jūs užstojate man vandenyną“. ...
-
Klaipėdos kamerinis orkestras – nauja Italijos publikos žvaigždė
Italija – baroko gimtinė, tad nieko keisto, kad į šią šalį sugrįžta violončelininko Mindaugo Bačkaus vadovaujamas Klaipėdos kamerinis orkestras, ne kartą muzikos gerbėjų įvardintas kaip baroko muzikos stiliaus geriausias atlik...
-
Jaunavedžiams skirta paroda Klaipėdoje: naujos idėjos, tendencijos ir vertingi patarimai
Lapkričio 10 dieną Klaipėdoje, restobare „Džonis ir citrinos“, įvyko pirmasis didelis informatyvus renginys, skirtas jaunavedžiams. Įvairūs vestuvių industrijos specialistai suteikė vertingų patarimų ir dalijosi šiuolaikinėmis t...
-
Klaipėdos etnokultūros centras kviečia į premijos įteikimo iškilmes
Klaipėdos miesto savivaldybės etnokultūros centras, džiaugdamasis Lietuvos kultūros ministerijos skirta Kultūros centrų premija už mėgėjų meno ir dainų švenčių tradicijų puoselėjimą ir sklaidą bei už etninės kultūros ir nematerialau...
-
Lapkritį Klaipėdos dramos teatre pirmieji naujų spektaklių žingsniai
Antroje 89-ojo sezono pusėje Klaipėdos dramos teatre vyks didelė premjera. Jau trečią kartą šiame teatre dirbsiantis žymus latvių režisierius Elmārs Seņkovs vasario 14 d. pristatys spektaklį pagal kultinio populiarumo Latvijoje sulaukus...