- Gintautas Degutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vakar Seime pradėtos svarstyti šalies transporto sektorių reguliuojančių įstatymų pataisos. Įtariama, kad kai kurios jų ruošia dirvą "Lietuvos geležinkeliams" privatizuoti.
Sprendžia geležinkelių likimą
Vienas svarbiausių vakarykščiame Seimo posėdyje svarstytų klausimų – geležinkelių sektoriaus reforma. Siūloma atskirti "Lietuvos geležinkelių" keleivių ir krovinių vežimo veiklas. Tačiau kai kurie parlamentarai nuogąstauja, kad tai sužlugdys valstybės valdomą įmonę, nes "Lietuvos geležinkeliams" keleivių vežimas yra nuostolingas, todėl nuostolius įmonė kompensuoja pajamomis iš krovinių vežimo. Tiesa, tokį kryžminį finansavimą ES draudžia.
Susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio teigimu, liberalizuoti geležinkelių sektorių būtina. Kitaip Lietuvai esą gresia prarasti ES lėšas, skirtas tokiems geležinkelių projektams kaip "Rail Baltica".
"Šie įstatymai susiję ne tik su tuo, kas vyksta Lietuvoje, bet ir su ES. Jei neliberalizuosime geležinkelių sektoriaus, galime netekti ES finansavimo projektui "Rail Baltica". Pripažinkime, dabar jokios konkurencijos ar apskritai rinkos geležinkelių sektoriuje Lietuvoje nėra. Yra vienintelė įmonė. Europai tai atrodo keistai, kaip suvaržymas", – Seimo posėdyje kolegoms emocingai aiškino susisiekimo ministras.
Kaltinimai E.Masiuliui
Tačiau su ministro žodžiais linkę sutikti ne visi parlamentarai. Ekonomikos komiteto narė Birutė Vėsaitė išreiškė įtarimus, kad minėtomis pataisomis "Lietuvos geležinkeliai" ruošiami privatizacijai: "Gresia tam tikra "Lietuvos geležinkelių" privatizacija, arba tai, kas vykdavo prieš privatizaciją, – bus atkertamas krovinių gabenimas nuo keleivių vežimo. Ilgainiui, manau, ši paslauga (keleivių vežimas – red. past.) žlugs."
O Vytenis Andriukaitis net kvietė E.Masiulį į dvikovą televizijos eteryje.
"Lietuvos geležinkeliai" liberalizuoti tiek, kiek reikia. Lenkijoje ši rinka yra dar labiau suvaržyta ir jiems niekas nieko nesako. Ministre, man atrodo, kad neskaitote teisės aktų arba atstovaujate kieno nors keistiems interesams. Galiu jums garantuoti, kad viskas, ko buvo iš Lietuvos šiuo klausimu reikalaujama, jau padaryta. Nereikia žlugdyti įmonės. Jei nesutinkate, kviečiu jus į atvirą diskusiją tiesioginiame eteryje", – susisiekimo ministrui pirštinę metė V.Andriukaitis.
Julius Veselka pasiūlė kolegoms mažiau kištis į transporto veiklos reguliavimą: "Apsaugokime "Lietuvos geležinkelius" nuo politikų įtakos, ir jie dar geriau dirbs."
Po karštų politikų diskusijų įstatymų pataisos grąžintos svarstyti rengėjams – Susisiekimo ministerijai.
Geležinkelininkai – ramūs
Patys "Lietuvos geležinkeliai" politikų sprendimų komentuoti nesiima.
"Vienaip ar kitaip dirbsime toliau, o atskirs ar neatskirs, tai jau politinis sprendimas. Tai, ko reikalauja ES, – kad būtų atskirti skirtingų įmonės veiklų finansai, pelno ar nuostolio ataskaitos ir balansai – mes jau padarėme. Daugiau ES nieko nereikia. Tačiau juridiškai "Lietuvos geležinkeliai" vis dar yra viena įmonė, vykdanti tris veiklas: keleivių vežimą, infrastruktūros priežiūrą ir krovinių gabenimą", – dienraščiui aiškino "Lietuvos geležinkelių" generalinio direktoriaus pavaduotojas Albertas Šimėnas.
Jis prasitarė, kad jeigu minėtos trys įmonės veiklos būtų atskirtos ir juridiškai, "Lietuvos geležinkelių" krovinių vežimo verslas galėtų lengviau atsikvėpti. Esą galbūt net atsirastų galimybė taikyti lankstesnius tarifus. Tačiau keleivių vežimo verslą tektų visiškai finansuoti valstybei arba daugelį kartų padidinti bilietų kainas. Kitu atveju įmonė būtų nuvaryta į bankrotą.
Autobusų bilietų kainas siūloma reguliuoti vežėjams
Seime vakar buvo svarstomos ir kitos su transportu susijusių įstatymų pataisos. Svarbiausios jų numato gerokai sumažinti keleivių vežimo autobusais kainų reguliavimą.
Kainų įstatymo pataisomis siūloma atsisakyti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos tvirtinamų maksimalių keleivių vežimo tolimojo susisiekimo maršrutais tarifų. Vežėjai patys nustatytų ir keleivių vežimo tarptautinio susisiekimo maršrutais tarifus.
Priėmus įstatymo pataisas Kainų komisija nereguliuotų ir autobusų stotyse teikiamų paslaugų vežėjams tarifų.
Siūloma reguliuojamas palikti tik keleivių vežimo reguliariais reisais vietinio susisiekimo maršrutais kainas. Tiesa, jų viršutines ribas tvirtintų savivaldybės, o ne Kainų komisija, kaip yra dabar. Šie tarifų dydžiai būtų peržiūrimi ne rečiau kaip kartą per metus, atsižvelgiant į vežimo sąnaudų, gautų pajamų pokyčius ir viešųjų paslaugų sutartyse tarp savivaldybių ir vežėjų numatytus įsipareigojimus.
Atskiriems maršrutams galėtų būti nustatomi skirtingi tarifai.
Parlamentarai siūlo apsunkinti gyvenimą ir vadinamiesiems dušmanams. Norima uždrausti vežėjams rinkti ir vežti užsakomaisiais reisais ne iš anksto sudarytas ir bendro kelionės tikslo neturinčias keleivių grupes. Taip pat rinkti ir vežti šiais reisais keleivius iš gatvių ir aikštelių teritorijų, kurios ribojasi su autobusų stotimis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Prabangus viešbutis – nuostolingas1
Pigių skrydžių bendrovė "Wizz Air" spalio pabaigoje pradės skraidinti iš Vilniaus į Tel Avivą. Skrydžiai vyks du kartus per savaitę. Anot Vilniaus oro uosto generalinio direktorius Gedimino Almanto, iki šiol skrydžiai į Tel Avivą buvo tik sezonin...
-
Būsto pardavimas šiemet auga
Per pirmą šių metų pusmetį dauguma į kredito unijų vadovus siūlytų žmonių reikiamų egzaminų neišlaikė. Lietuvos bankas pranešė, kad šiemet egzaminus laikė iš viso 20 žmonių, iš jų tik trys žinių patikras išlaikė. Bankas šiemet sure...
-
Surinktų akcizų keliams aukoti nenori
Finansų ir Susisiekimo ministerijoms susiginčijus dėl šios siūlymo nuo kitų metų padidinti finansavimą keliams iš degalų akcizo, premjeras Algirdas Butkevičius kol kas susilaiko nuo pažadų skirti daugiau lėšų keliams."Ateinančiais metais mes g...
-
Medų atpigintų gera vasara
Norintiems pasimėgauti šiųmečiu medumi už jį tenka mokėti daugiau nei pernai. Tai nulėmė vėlyvas pirmasis medunešis. Bitininkai kol kas nesiryžta prognozuoti, ar aukštos medaus kainos išsilaikys visą sezoną.Kol kas branguŠiuo metu medaus kaino...
-
Įmonių grąža sumenko trigubai
Per savaitę degalų kainos didžiausiuose degalinių tinkluose sumažėjo. 95 markės benzinas penktadienį "Lukoil" kainavo 4,52 lito, "Orlen" – 4,52 lito, "Statoil" – 4,54 lito, arba atitinkamai 5 centais, 8 centais ir 1 centu mažiau nei prieš savait...
-
KT sprendimas kai ką paliks tuščiomis
Netrukus bus pradėta atsiskaityti su bankrutavusio banko "Snoras" kreditoriais. Tačiau Konstituciniam Teismui (KT) paskelbus, kad valstybės institucijos turi prioritetą prieš kitus kreditorius, privatiems asmenims lieka nedaug šansų atgauti pinigus.Prie...
-
Atpigo dauguma grūdų
Per pirmą pusmetį buvo registruota 776 įmonių bankroto atvejai – 131 atveju (20 proc.) daugiau nei per tą patį 2012 m. laikotarpį, kaip rodo kreditų biuro "Creditinfo" duomenys. Neigiamas bankrotų statistikos tendencijas didžiąja dalimi lėmė ši...
-
Iš kaimų – paskui pinigus
Kol šalies valdžia kuria darbo grupes ir svarsto, kaip sumažinti vidinę gyventojų migraciją į didžiuosius miestus bei atgaivinti į ekonominę bedugnę riedančius regionus, kaimo vietovės toliau netenka tūkstančių gyventojų. Investicijų medžio...
-
Apribojo ūkininkų apetitą
Nuo kitų metų kovo didės tabako, o nuo balandžio – ir alkoholio akcizas. Skaičiuojama, kad puslitris alaus ir etilo alkoholio produktų brangs vidutiniškai apie 11 centų, vyno – apie 16 centų, pakelis cigarečių – apie 30 centų, pigiausių ciga...
-
Kiaulių maras: grėsmė iš pasienio nesitraukia
Lietuvos kiaulių augintojai neramiai stebi situaciją pasienyje su Baltarusija, kur užfiksuotas afrikinio kiaulių maro protrūkis. Pasak jų, šalies valdžia iki šiol ėmėsi tik parodomųjų saugos priemonių. Valdininkai tikina, kad situacija netrukus k...