Europą paralyžiuoja sunkvežimių vairuotojų streikai. Nuo įtūžusių kolegų jau nukentėjo ir Lietuvos vežėjai.
Europa - chaoso spąstuose
Reaguodami į brangstančius degalus tūkstančiai Ispanijos, Prancūzijos ir Portugalijos sunkvežimių vairuotojų jau kelios savaitės blokuoja kelius. Dėl to parduotuvėse ėmė stigti maisto, daugelyje Madrido ir Katalonijos degalinių išpirkti visi degalai.
Pastarosiomis dienomis Ispanijoje sunkvežimių eismas visiškai paralyžiuotas. Vairuotojams neleidžiama pajudėti nei iš pasienio, nei iš stovėjimo aikštelių. Bandantiems tai padaryti užsieniečiams ispanų vairuotojai padega automobilius, prakiurdo padangas, daužo stiklus, naikina krovinius.
Nuo chuliganiškų veiksmų Ispanijoje nukentėjo ir lietuvių vairuotojai. Streikuojantys ispanai padegė vieno sunkvežimio padangas, o kitam išdaužė stiklus.
„Vienas vairuotojas bandė pasielgti sąžiningai ir pristatyti greitai gendantį krovinį, jie (streikuojantys ispanų vairuotojai - red. past.) pribėgo, apipylė padangas benzinu ir padegė. Bendrom pastangom užgesinome, bet mašina apgadinta. Bet čia ne tik mums taip atsitiko. Mačiau, kaip streikuojantys vairuotojai kažkam supjaustė sunkvežimio tentą, įlipo ir iš priekabos pradėjo mėtyti kažkokius buitinius prietaisus", - pasakojo iš Ispanijos neseniai grįžęs vienoje Lietuvos transporto įmonėje dirbantis Lukas.
Streikuoja ir lenkai
Streikų virusas persimetė ir į Lenkiją. Šios šalies Tarptautinių kelių vežėjų asociacijos bei kitų transporto draugijų vairuotojai vakar paskelbė maždaug valandą trukusį įspėjamąjį streiką.
Per patį vidurdienį Lenkijos keliuose sustojo apie 100 tūkst. sunkvežimių, taip sukeldami nemažai nepatogumų kitiems vairuotojams. Laimė, padėtis šalies keliuose netapo dramatiška, mat vairuotojai eismo neblokavo, stojo kelkraščiuose.
Lenkijoje didelė degalų kaina - ne pagrindinė streiko priežastis. Vežėjai protestuoja prieš mokesčio, kurį vairuotojai moka už naudojimąsi šalies keliais, panaikinimą.
Be to, lenkų vežėjai, kaip ir lietuviai, reikalauja sumažinti dyzelinio kuro kainas, panaikinti degalų įvežimo į Lenkiją apribojimus ir pagerinti padėtį Rytų pasienio postuose.
Vis dar derasi
Vakar Lietuvos vežėjai jau antrą kartą susitiko su Ūkio ir Susisiekimo ministerijų atstovais aptarti padėties degalų rinkoje. Tačiau, kaip ir per pokalbį su Vyriausybe, jokių konkrečių pažadų iš valdžios neišpešė.
„Vienintelis realus pasiūlymas nuskambėjo iš Ūkio ministerijos. Jie teigė siūlysiantys Vyriausybei ir Seimui leisti Lietuvoje pardavinėti keliais centai pigesnį F klasės dyzeliną", - dienraščiui sakė Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava" atstovas spaudai Anatolijus Jakimovas.
Dar birželio pradžioje „Linavos" vadovai dalyvavo Vyriausybėje surengtame pasitarime ir įteikė premjerui Gediminui Kirkilui kreipimąsi, kuriame išdėstyti „Linavos", Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos ir ekspeditorių asociacijos „Lineka" siūlymai situacijai degalų rinkoje normalizuoti.
Baiminasi krizės
Asociacijos prašė supaprastinti degalų importo tvarką, panaikinti reikalavimą importuotojams kaupti degalus, sumažinti akcizą degalams arba numatyti kitas mokesčių lengvatas vidaus reguliariajam viešajam keleiviniam transportui. Taip pat tikėtasi gauti leidimą taikyti diferencijuotą akcizo tarifą komercinės ir nekomercinės paskirties dyzelinui. Tačiau šie klausimai taip ir liko be atsako.
„Linavos" prezidento Algimanto Kondrusevičiaus nuomone, degalų kainoms ir toliau didėjant, šalį gali ištikti krizė: „Nepriėmus sprendimų, padariniai ekonomikai ir visuomenei gali būti labai skaudūs." Tačiau kraštutinių veiksmų vežėjai nežada imtis.
Naujausi komentarai