Draudimo bendrovės nesąžiningiems klientams kasmet išmoka milijonus litų, nes išaiškinama tik dalis fiktyvių draudiminių įvykių. Pasipelnyti iš draudikų kišenės susigundo ir privatūs klientai, ir įmonės.
Organizuota veikla
Pasaulinė statistika rodo, kad maždaug 15-20 proc. iš kasmet užregistruojamų draudiminių įvykių yra fiktyvūs. Lietuvoje šis rodiklis kiek mažesnis (5-15 proc.), tačiau oficialios statistikos nėra, mat nežinia, kiek sukčių pavyksta praslysti pro draudimo bendrovių ekspertų akis. Vien bendrovė „PZU Lietuva" kas mėnesį išaiškina iki trijų sukčiavimo atvejų. Įvertinus, kad šalyje veikia dvi dešimtys draudimo įmonių, galima spėti, kad per mėnesį pasitaiko bent 20-60 sukčiavimo atvejų.
Tiesa, piktybiniai nusikaltimai, kuriuos planuoja organizuotos grupuotės, sudaro tik pusę visų atvejų. Tačiau šie įvykiai draudimo bendrovėms atneša daugiausia nuostolių. Sukčių grupuotės yra sukūrusios tarptautinius tinklus, o draudiminiai įvykiai režisuojami užsienyje. Dažniausiai imituojamos krovininių automobilių arba apdraustų krovinių vagystės.
Po avarijos - vitaminai
Po draudiminio įvykio kartais pasipelnyti nusprendžia ir save sąžiningais laikantys šalies gyventojai. „Va, čia - įbrėžimas, čia - įlinkę, kodėl nesutaisius? Taip po avarijos dažnai galvoja žmonės ir draudikams pasako, kad minėtų defektų anksčiau nebuvo, nors jie ir nesusiję su avarija", - patirtimi dalijosi draudimo bendrovės „PZU Lietuva" Žalų departamento direktorius Saulius Tiškevičius.
Taip pat neretai inscenizuojamos avarijos - anksčiau apgadinti automobiliai tiesiog pastatomi kelyje. Beje, tam dažniausiai naudojami JAV pirkti automobiliai, nes, nesant duomenų bazės, sunku patikrinti, ar transporto priemonė nebuvo patekusi į avariją už Atlanto. Paplitusios ir apgavystės, susijusios su sveikatos draudimu ar draudimu nuo nelaimingų atsitikimų.
„Už draudimo bendrovės pinigus sunegalavę žmonės neretai bando gydytis ir lėtines ligas. Prisimenu, kai vienas vyriškis po avarijos už mūsų skirtą išmoką pradėjo pirkti vitaminus nėščioms moterims", - įdomų įvykį prisiminė „PZU Lietuva" atstovas.
Esą vežė unikalius paveikslus
Tautiečiai dažniausiai sukčiauja apdraudę automobilius. Populiariausias būdas - dirbtinai padidinti žalą.
„Lietuviai pasipelnyti bando ne tik po avarijų. Kai iš automobilio pavagiama magnetola, nukentėjusieji dažnai prašo kompensuoti ne tik už išdaužtą stiklą ir magnetofoną, bet ir už apibraižytas dureles bei išdaužtus žibintus. Kartais klientai tikina, kad automobiliuose buvo ir kitų labai vertingų daiktų - meno kūrinių ar papuošalų", - pasakojo „Lietuvos draudimo" Žalų departamento direktorius Gytis Matiukas.
Panašiai elgiamasi ir po vagysčių iš butų. Draudikams tenka patikėti kliento žodžiu, nes įrodyti, kad jis meluoja, neįmanoma.
Sukčiauja ir įmonės
Kitas sukčių naudojamas būdas - pirkti automobilį išsimokėtinai, sumokėjus vieną įmoką parduoti jį nusikaltėliams, o draudikams pranešti, kad transporto priemonė pavogta.
Nesąžiningai asmenys ar ties bankroto riba atsidūrusios įmonės kartais tyčia padega namus, sandėlius, sodų namelius, automobilius ir kitą apdraustą turtą.
„Esame nustatę ne vieną tokį atvejį. Kai finansinė situacija tampa visai prasta, belieka pasinaudoti draudimo bendrove", - ironizavo G.Matiukas. Jis patikino, kad nemaža dalis tokių įvykių yra išaiškinama. Tačiau konkrečių įmonių įvardyti nenorėjo. Tokioms problemoms spręsti daugelis draudimo bendrovių turi specialius skyrius ir atskirus specialistus.
Tik ledkalnio viršūnė
„PZU Lietuva" skaičiavimais, pernai šalyje veikiantys draudikai iš viso sumokėjo apie 510 mln. litų kompensacijų. Iš jų apie 20-30 mln. - už fiktyvius įvykius.
„Tai lemia ir kainodarą, nes draudikai, ją nustatydami, peržiūri praėjusių metų rezultatus ir išmokas. Kuo daugiau išmokų tam tikroje srityje, tuo įmokos didesnės. Taigi už nesąžiningus asmenis sumoka visi", - teigė S.Tiškevičius.
Kad sukčiavimo atvejų pasitaiko neretai, pripažįsta visi draudikai. Tačiau sukčiavimo mastų duomenys skiriasi. Bendrovės „Lietuvos draudimas" Žalų departamento direktoriaus Gyčio Matiuko nuomone, fiktyvių įvykių kasmet būna ne 5-10 proc., o 10-15 proc. ar net daugiau.
Keistis informacija negali
Atsižvelgiant į padarytą žalą, išaiškinusi klastą bendrovė gali nutraukti sutartį. Tačiau aferistai, apgavę vieną bendrovę, gali apsidrausti kitoje ir toliau užsiimti piktais kėslais.
Draudikai svajoja apie tarptautinę ar bent jau vietinę duomenų bazę, kurioje būtų saugomi išaiškintų sukčių duomenys. Tačiau įstatymai draudžia atskleisti klientų duomenis tretiesiems asmenims. Taigi, jei sukčius nebuvo baustas administracine ar baudžiamąja tvarka, informacijos apie jį konkurentams pateikti negalima, nebent neoficialiai. Tačiau tokiu atveju draudikai neturi pagrindo jo neaptarnauti arba skirti didesnę nei kitiems mėnesinę įmoką.
Naujausi komentarai