Gretos plečiasi
Prieš keletą metų, kai buvęs lenktynininkas ir jau nueinančio Seimo narys Stasys Brundza pardavė savo sukauptą automobilių "Cadillac" kolekciją, pradėjo skambėti kalbos, kad Lietuvai reikia automobilių muziejaus, kuriame kolekcininkai ar istorinės technikos gerbėjai galėtų eksponuoti savo turimas transporto priemones, o visi norintieji galėtų jas apžiūrėti, tačiau valstybė, S. Brundzos žodžiais, nebuvo ir, atrodo, kol kas nėra pasiryžusi automobilininkus paremti, kad išpuoselėti technikos egzemplioriai būtų eksponuojami viešai, o ne privačiuose garažuose.
Entuziastingi kauniečiai, taip pat sukaupę nemenką istorinės technikos arsenalą, ašarų neliejo. Prieš keletą metų buvo atidarytas pirmasis Lietuvoje Istorinės ir karinės technikos muziejus, o šiemet duris jau atvėrė ir antrasis – Šeduvoje. Asociacijos "Retromobile" prezidentas Ramūnas Kardelis teigia, kad nors mūsų šalyje masinės automobilių gamybos nebuvo, tačiau pavieniai konstruktoriai garažuose sukūrė ne vieną puikų automobilį. "Savo muziejuje mes eksponuojame lietuvio meistro sukurtą "Mikram". Automobilį jau anapilin iškeliavęs Kazys Mikušauskas konstravo 1965–1967 m., o muziejui jį padovanojo K. Mikušausko sūnus", – pasakojo R. Kardelis.
Jo teigimu, kasmet į gatves išrieda vis daugiau istorinių automobilių ir motociklų, o žmonės ima aktyviau domėtis savo tėvų, senelių, prosenelių techniniais pasiekimais ir technikos istorija, o tai tiesiogiai susiję su domėjimusi savo šalies istorija ir jos kultūra. "Tai neatsiejami dalykai, kurie vienas kitą papildo, todėl asmuo, aktyviai besidomintis istorine technika, žino, kokiomis transporto priemonėmis važinėjo jo tėvas ar senelis, kokios transporto priemonės buvo populiarios tuo metu jo šalyje, kodėl būtent tokios, o ne kitokios ir pan. Domėjimasis istorine technika praplečia akiratį, todėl galime drąsiai teigti, kad tiek restauratorius, tiek kolekcininkas ar kitas istorine technika sergantis asmuo yra savo šalies istorijos, kad ir techninės, žinovas", – tvirtino R. Kardelis.
Randa bendrą kalbą
Ne tik anksčiau minėtas "Mikram", tačiau ir kiti Istorinės ir karinės technikos muziejaus Kaune eksponatai sulaukia daug dėmesio. Prieš keletą metų būrelio entuziastų atidarytas muziejus šiandien yra lankomas ir kauniečių, ir miesto svečių. "Muziejus per trumpą laiką tapo visos šalies istorinės technikos gerbėjų Meka. Čia demonstruojama istorinė technika, restauraciniai darbai, muziejuje nuolat vyksta edukacinės ir kitos mokomosios programos, susitikimai su istorinės technikos žinovais, kolekcininkais, judėjimo užuomazgų pradininkais, istorinės technikos straipsnių ir knygų autoriais", – apie muziejaus veiklą pasakoja R. Kardelis.
Pasak jo, vykdoma veikla akivaizdžiai rodo, kad mūsų šalyje istorinės technikos judėjimas ne tik gyvas, tačiau nuolat puoselėjamas, palaikomas ir didėja. "Retromobile" prezidento žodžių įrodymas – "Retromobile" istorinės technikos muziejaus Šeduvoje įkūrimas ir atidarymas 2016 m. liepą. Pašnekovas džiaugiasi, kad žmonių, vis susidominčių istorine technika, gretos tik didės, o vis dažniau tokios inciatyvos sulaukia ir palankių valdžios atsiliepimų ir reakcijų. "Džiaugiuosi Kauno ir Radviliškio miestų savivaldybėmis, kurios suprato tokios veiklos prasmę ir suteikė muziejams patalpas, pavyzdžiui, Telšių savivaldybė asociacijai yra perdavusi ir istorinės technikos", – sakė R. Kardelis.
Vienas geriausių pavyzdžių, kalbant apie palankų valdžios institucijų požiūrį į istorinės technikos puoselėtojus, – sprendimas supaprastinti technines apžiūras ar neapmokestinimo klausimų sureguliavimas. "Gražūs labai ir vietos valdžios sprendimai, kurie istorinės technikos gerbėjus leidžia jaustis ypatingais. Kaune visi istorinės techhnikos savininkai savo automobilius gali statyti nemokamai. Tokiu būdu, manau, savivaldybė skatina ir patį judėjimą, istorine technika puošdama miestą ir į jį pritraukdama daugiau istorinės technikos gerbėjų", – svarstė pokalbininkas.
Svarbiausia – autentiškumas
R. Kardelis atkreipė dėmesį, kad kalbant apie principą, kuriuo vadovaujasi Kaune ir Šeduvoje įkurti istorinės technikos muziejai, – paprastas, tačiau kartu ir sudėtingas. Muziejuje privalo būti tik originalios transporto priemonės, be jokių patobulinimų ar naujų technologijų. "Tačiau visi šie originalūs automobiliai ir motociklai privalo būti techniškai tvarkingi ir būti pasiruošę bet kuriuo momentu išvažiuoti pro muziejaus vartus ir sėkmingai pasiekti numatytą tikslą", – pasakojo R. Kardelis.
Labai svarbų darbą čia atlieka ir restauratoriai, kuriuos pašnekovas vadina menininkais, kurie iš gabaliukų surenka istoriją turintį daiktą. Vis dėlto ne bet kokia kūryba yra laikoma restauracija. "Istorinės technikos gerbėjai puikiai suvokia, kad restauracija ir remontas – tai du skirtingi dalykai. Remontuojama technika tam, kad ja būtų galima naudotis nuvažiuojant iš taško A į tašką B, visiškai nevertinant istorijos, o restauracija – tai kūrybinis procesas, neleidžiantis nutolti nuo originalo, nuo to, kas prieš 50 ar 100 metų jau buvo sukurta. Restauravimo esmė yra ne tik nuvažiuoti restauruotu daiktu iš taško A į tašką B, tačiau nuvažiuoti taip, kaip tai buvo sumanyta automobilio ar motociklo kūrėjų, t.y. naudojant tokius pačius mechanizmo veikimo principus ir detales, kokios buvo naudojamos tais, jau istorija laikytinais laikais", – pabrėžė R. Kardelis.
Siekiant pagelbėti restauratoriams ieškant originalių detalių, asociacija "Retromobile" ėmėsi iniciatyvos surinkti į vieną vietą žmones, turinčius jas ar norinčius jų įsigyti. Tokiu būdu jau kelinti metai du kartus per metus, gegužės ir rugsėjo paskutiniais sekmadieniais, istorinės technikos dalių pardavėjai, pirkėjai, restauratoriai, kiti besidomintys asmenys sukviečiami į Kaune organizuojamą renginį "Retro mugė". Tokio pobūdžio renginio Lietuvoje nebuvo, o štai Latvijoje ir Estijoje vyksta jau daug metų. Pirmieji bandymai surinkti visus į vieną vietą pasiteisino, todėl kasmet "Retro mugė" vis labiau didėja.
Naujausi komentarai