- Ernestas Zubavičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vėsų rugpjūčio 9 d. vakarą Tado Ivanausko Obelynės sodyba-memorialinis muziejus sutiko naujų potyrių ištroškusius „ConTempo“ lankytojus. Medžių apsuptyje rodytas „El Conde de Torrefiel“ pasivadinusių šveicarės Tanyos Beyeler ir ispano Pablo Gisberto kūrybinio dueto meninis eksperimentas „Ultraficción Nr. 1 / Fracciones de tiempo“.
Menininkai savo naująjį kūrinį publikai dovanojo tik ketvirtą kartą, o tai ypač budino jos vaizduotę ir smalsumą. Apie pasirodymą buvo žinoma nedaug – vieta, laikas ir kelios užuominos apie tai, kad stovės ekranas ir bėgios avelės, iš spektaklį pristatančio vaizdo įrašo.
Atvykus į renginio vietą prieš akis atsiveria mediniais suoliukais apstatyta pieva, prieš ją – didžiulis baltas ekranas. Vakaro drėgmė kviečia prisėsti ir atsivėsinti po karštos dienos. Kelios minutės, ir raudonėjantis dangus „įžiebia“ ekraną, kuriame matome subtitrus dviem kalbomis – lietuvių ir anglų. Tekstuose palengva skleidžiasi istorijos ir puikūs kūrėjų pasakojimo įgūdžiai. Žodžiai leidžia kiekvienam įsivaizduoti aprašomus veikėjus, daiktus, situacijas. Susidaro įspūdis, kad pasirodymas sukurtas trinant ribą tarp knygų skaitytojų ir filmų su subtitrais mėgėjų. Pagrindinė siužeto linija teka lengvai kaip upė, žiūrovas tampa keleiviu, o jo vaizduotė – irklais, kuriais jis gali savarankiškai pasiirti, kai to prireikia.
Po kurio laiko istorijos ima darytis fragmentiškos, pintis tarpusavyje. Vienoje pasakojama apie kelionę į Konstantinopolį lėktuvu, kitoje – valtimi Viduržemio jūra. Galima įsivaizduoti, kad skrydis ir plaukimas vyksta paraleliai. Kalbama apie įprastas keliones, kurių dabar, kai skaitote šią recenziją, vyksta šimtai. Įvairius iš pažiūros nesusijusius žmones jungia bendras skrydis arba pabėgėlių statusas. Apima jausmas, kad tai apie mus – mes, nepažįstamieji, sėdime šio pasirodymo kelionėje. Kiekvienas įnikęs į kūrinį ir vaizduotės piešiamus scenarijus. Viskas sueina į bendrą tašką: lėktuvo sparnas užsidega, valtis pradeda skęsti ir niekas nenori mirti. Šios dalies kulminacija pripildyta įtampos ir nerimo. Juos išsklaido pro sėdinčiųjų kojas prabėgantys šunys, tada pasigirsta trumpi švilptelėjimai ir iš dešiniojo pievos šono atvedamos avys. Jos ganomos aplink ir tarp žiūrovų, kol dingsta taip, kaip ir atsiradusios, – nakties ir lengvai tyvuliuojančio rūko tamsoje.
Spektaklyje judesys atlieka tokį pat svarbų vaidmenį kaip ir žodis. Publika su gamta virsta banguojančia jūra. Ekrane besikeičiantys subtitrai, kad ir kaip hipnotizuotų, negali grumtis su suoliukų kietumu – tai skatina žiūrovus judėti. Regis, išjudinamos net aplink esančios pušys – blausios ekrano spinduliuojamos šviesos apšviesti medžių lapai ir šakos svyruoja ir šlama, kedenami vasaros vėjo. O dangumi skriejantys tiršti debesys užbaigia kompoziciją. Tai sukuria nuostabų besimainančių formų horizontą. Tarsi nesustabdomas nesurežisuotas kraštovaizdis įrėmintų ekraną prieš mūsų akis.
Nors „El Conde de Torrefiel“ pasirodymas krypsta link pozityvumo, neapleidžia mintis, kiek daug pasaulyje yra liūdesio, net ir tuo metu, kai švenčiame. Vilnos purumo priminimas, kad viskas turi savo kainą ir niekas nėra apsaugotas nuo negandų. O mūsų mintys, kaip ant rasa nusėtos žolės bėgiojančios avelės, ramina mus diena iš dienos. Net ir stengiantis ignoruoti aplinkinį pasaulį, jis vis tiek mus pasiveja. „Ultraficción Nr. 1 / Fracciones de tiempo“ suteikė atokvėpio valandą, aplankančią avelėmis prieš miegą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Galingas, ryškus, džiaugsmingas! Toks Prūsaičio „Metų koncertinis SHOW 2024“10
Gruodį jis apkeliaus visą Lietuvą, o Naujuosius su dviguba jėga pasitiks Kauno „Žalgirio“ arenoje su legendine grupe RONDO! ...
-
Meilės dienos koncertą Vagelis surengs Kauno sporto halėje5
2025 m. vasario 14-ąją, per Valentino dieną, Kauno sporto halė taps ypatinga vieta, kurioje gerbėjai galės mėgautis nepakartojamu Gabrieliaus Vagelio koncertu. Per solinį meilės dienos koncertą atlikėjas lips ant scenos su žinomiausiais ir geriausi...
-
Į Rumšiškes susirinko vilkti ir sudeginti blukio4
Kartu su blukiu Lietuvos etnografijos muziejuje Rumšiškėse supleškintos visos besibaigiančių metų blogybės. Visa tai palydėta šokiais, dainomis ir vaišėmis. ...
-
Ne duonos, o kultūros: keleri metai – trys projektai ir pakeliui ketvirtas9
Treji metai – trys projektai ir pakeliui ketvirtas. Augantį kultūros poreikį, anot Karolio Banio ir Petro Gaidamavičiaus, diktuoja augantis ne daiktų, bet patirčių poreikis. ...
-
„Musica sacra“ užbaigė muzikos maratoną1
Gruodžio 1-ąją nuskambėjo paskutinis tarptautinio festivalio „Musica sacra“ koncertas, pažymėjęs visą rudenį trukusią vargonų muzikos šventę. ...
-
Parodoje – ekspresyvūs sielos atspindžiai13
Atvaizdo atvaizdas, arba kaip sugriauti nusistovėjusį portreto žanrą... Paroda, kuri nepaliks abejingų: vieni nesupras ar net piktinsis ekspozicija, kiti atras tai, kas nematoma ir atpažins sielos portretus. Vis dėlto, vieno sakinio per maža Galaunių ...
-
99 proc. erdvės, 1 proc. šokio lygu 100 proc. tikroviškumo
Neseniai susimąsčiau: kur ir kaip baigiasi mūsų galaktika? Kas slypi už jos ribų? Ar už visatos ribų tęsiasi tiesiog beribė tuštuma, kurioje net aidas nuskęstų nepasiekiamoje tyloje? Apie tokius dalykus galvojau dar vaikystėje – dar...
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 23–29 d.
Gruodžio 23 d. Senoji Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia: 18–20 val. „Kūčios ir tradicijos: papročių seminaras“ (su registracija, iki 15 žmonių). Registracija. Gruodžio 24 d. Tado Ivanausko Obelynės sod...
-
A. Keliuotytė: gyvenimas nėra lygtis, kurią gali išspręsti2
Išgirdus Keliuočių pavardę prieš akis iškyla šviesuoliai, palikę gilų pėdsaką Lietuvos kultūros istorijoje. Šį kartą kalbėjomės su šiemet jubiliejų atšventusia Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT...
-
Žiemos šventės: iliuzijų anatomija pagal A. Vaitkūnienę3
Užklydusiam į parodą iš pirmo žvilgsnio ji pasirodys jauki, šviesi, kalbanti apie linksmą švenčių laikotarpį, tačiau nesileiskite menininkės būti apgauti. Ausis užbūrus Mariah Carey dainai „All I Want for Christmas Is Yo...