- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Grafiko Dominyko Gutausko medžio asambliažų paroda "Aš važiuoju traukiniu ir stebiu, kaip tu plaukioji su orka" pažadina nostalgiją vaikystei.
Yra Kaune vieta ant aukšto kalno, tankiai apsupta medžių, išraizgyta duobėtų takų, atsiduodanti rūdimis. Kažkada buvusi mėgstama ir lankoma, dabar yra apleista. Retai sujudanti. Aplankyta netikėtų svečių, užkuria dūlančius mechanizmus ir sugrįžta į girgždančią praeitį. "Orbita", "Saulutė", "Laiveliai" – kodiniai vaikystės žodžiai, reiškę laimę, po Vytauto parką vaikštant dabar, dėliojasi į apsitrynusius prisiminimus, kurie yra ryškesni nei vaizdas parke.
Atrakcionai sietini su šurmuliuojančiomis miniomis, juoku, muzika, mirksinčiomis lemputėmis, ryškiomis spalvomis, spragėsių ir cukraus vatos kvapais – garantuojančiais aštrius pojūčius. Vytauto parkas sąsajų su linksmybėmis nebeturi, tačiau prisiminimuose viskas kitaip.
Į šią Kauno vietą atmintis grįžta apsilankius grafiko D.Gutausko medžio asambliažų parodoje "Aš važiuoju traukiniu ir stebiu, kaip tu plaukioji su orka", surengtoje meno erdvėje "Kabinetas". Ūmai užklumpa nostalgija vaikystei, apsuptai žaislų, primėtytai šiugždančių saldainių popierėlių ir, žinoma, išsuptai atrakcionų.
Pozityvūs, spalvoti, atraktyvūs dailininko darbai skaido realybę į geometrines formas, interpretuojančias mechanines struktūras. Susijungdamos skirtingos formos žiūrovo fantazijas apsuka ratu, pakelia į viršų ir palengva nuleidžia žemyn.
D.Gutausko kūriniams būdingas dėlionės principas: vizualiai skirtingos detalės, sujungiamos konstruojant interpretatyvias kompozicijas.
Ankstesniuose grafiko darbuose elementai buvo dėliojami ant vienspalvio kvadratinio pagrindo, sukuriant stabilias tūrines kompozicijas, kurių konstrukcijos primindavo išgalvotus personažus, veikiančius reliatyvioje aplinkoje. Šioje ekspozicijoje autorius palieka daugiau tuščios baltos erdvės tarp dėliojamų detalių, kai kuriuose darbuose eliminuoja kvadratinį pagrindą. Dėl to kompozicijos abstraktesnės, lengvesnės, ažūrinės.
Spalvinė gama darbuose taip pat pakitusi – daugiau šviesių pastelinių atspalvių, lygiomis dėmėmis padengiančių kompozicijų elementus. Kompozicijas papildo atsiradusi spalvota punktyrinė linija, iš vieno kūrinio pereinanti į kitą, tarsi jungiančioji dėlionės detalė.
Papildomas dėmuo – "ready-made" objektai (plastikiniai kamuoliukai, dirbtinis kailis), paįvairinantys kūrinių medžiagiškumą, praplečiantys interpretacinį lauką.
Balta "Kabineto" erdvė taip pat yra papildoma detalė, sąveikaujanti su D.Gutausko darbais. Asociatyvūs kūriniai perkuria erdvę, tampančią kompozicijų dalimi: autorius, dėliodamas kūrinius uždarame plote, sukuria paralelinę erdvę – atvirą minčių invazijoms, bet uždarą fiziniam judesiui, taip perkurdamas atrakciono suvokimą.
Parodoje kiekvienas kūrinys tampa atskiru atrakciono įrenginiu, skatinančiu skirtingas emocijas.
Ekspozicijos pavadinimo sukeltas sąmyšis dėl greito realybės ir fantazijų judėjimo (nebūtinai ta pačia kryptimi) skatina taip pat greitai sureaguoti žiūrovą, keičiantį interpretavimo įrankius pritaikant juos kiekvienam įrenginiui.
Kas? D.Gutausko kūrinių paroda "Aš važiuoju traukiniu ir stebiu, kaip tu plaukioji su orka".
Kur? projektų erdvėje "Kabinetas" (A.Mapu. g. 20).
Kada? veikia iki birželio 10 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Dėmesį traukia įspūdingi drugiai: išeinant lankytojams patariama apsidairyti1
Po kelerių metų pertraukos Kauno botanikos sodo oranžerijoje vėl skraido per kelis šimtus niekur nematytų drugių. Mažiausiems parodos lankytojams didžiausias įspūdis, kai drugeliai nutupia ant jų, praneša LNK. ...
-
Šokių kolektyvas „Ąžuolas“ prisijaukino ir antrą „Aukso paukštę“
Nedaug kolektyvų gali didžiuotis pelnę „Aukso paukštę“ – aukščiausią šalyje apdovanojimą mėgėjų meno srityje. Garliavos sporto ir kultūros centro vyresniųjų liaudiškų šokių grupė „Ąžu...
-
Kauno rajono ūkininkų sąjungai už aukas ir paramą – dėkingumo gestas
Per Kauno rajono bažnyčias keliauja grafikos darbo „Ukraina nepalaužta“ kopija – ukrainiečių dėkingumo gestas Kauno rajono ūkininkų sąjungai už aukas ir paramą. ...
-
Fotografė A. Bekeraitytė-Popierė: svarbiausias kadras – žmogaus istorija4
Agnė Bekeraitytė-Popierė – fotografė, iš kurios įamžintų portretų žvelgia tokie žymūs aktoriai ir kūrėjai kaip Quentinas Tarantino, Willemas Dafoe, Danielis Craigas, Marina Abramovič. Nuo paauglystės fotoaparato iš rank...
-
Elizabet, Aladinas ir čiurlioniškoji J. Daunytės arfa
Nors už lango kovas, orai marguoja kaip paukščio plunksnos. Dar vakar, rodos, mačiau baloje besišvarinančius kėkštus, vėl trumpam grįžo žiema, o dabar vos ne vasara. Tiesiu ranką į mėgstamą vartyti Czesławo Miłoszo „Ab...
-
Kokius portretus tapo skirtingų kartų tapytojos?3
Laikui bėgant, portreto žanro populiarumas tai didėjo, tai mažėjo, bet įdomus jis išliko iki šių dienų. Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ veikianti keturių skirtingų kartų tapytojų – E...
-
Kauno paveikslų galerijoje – „Vieno laiško istorija“1
Kartu su paroda „Jonas Mekas iš arčiau ir iš toliau“ Kauno paveikslų galerijoje atidaryta ir kita ekspozicija, nenutolstanti nuo avangardinio meno, – „Vieno laiško istorija“. Parodos kuratorė Eglė Komkait...
-
J. Meko metai – dabar ir visados
Dar vieni kalendoriniai metai pasistūmėjo tolyn, tačiau tik su žiemos pabaiga daugelis mintyse palieka praėjusius metus. Užmiršti 2022-ųjų nederėtų, juk jie buvo oficialiai paskelbti Jono Meko metais. ...
-
Kanklės ir kankliavimas: artima, svarbu, priimtina
Greitai bus dešimtmetis, kai vieną Senamiesčio gatvelę užtvindo kanklių garsai. Tiksliau, Liudviko Zamenhofo gatvę, kuriame yra Kauno miesto muziejaus Tautinės muzikos skyrius. Čia jau septynerius metus vyko tarptautinis kanklių muzikos festiva...
-
Kaune – ukrainietiškų margučių paroda6
A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje Kaune nuo kovo 30 d. pradės veikti paroda „Tadas Daugirdas (1852–1919): ukrainietiškų margučių atvaizdai“. ...