- Neringa Krikščiūnaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
-
Sulankstytos drobės – irgi meno kūrinys
Paroda gali nugalėti sustabarėjusį mąstymą, kad grynoji, teisinga tapyba yra tik renesanso ar baroko menininkų darbai, kuriuose viskas aišku.
Dar nespėjus nulipti laiptais žemyn į Kauno paveikslų galerijos keičiamų parodų salę, akys užkliūva už ryškiomis spalvomis padažytos drobės, vaizduojančios deformuotą žmogaus veidą. Tiesiu taikymu einu šio kūrinio link, nė neapžiūrėdama kitų darbų. Tokia parodos apžiūrėjimo maniera nėra racionali?
Iš tiesų reikėtų žygiuoti nuo darbo prie darbo, atidžiai peržiūrėti visų autorių kiekvieną darbą, suprasti, išskaityti parodoje pasakojamą temą ar keliamą problematiką. Tačiau toks savotiškai klajokliškas susipažinimo su paroda būdas galbūt net geriausiai atspindi ir pačios parodos idėją.
Tapyba vakar, šiandien, rytoj
Paroda, kurioje nuo vieno kūrinio norisi eiti prie kito, esančio visai kitoje parodinės erdvės dalyje ir taip šokinėti kreivais zigzagais, vis grįžtant prie jau matytojo – kad įsitikintum, jog tikrai tai matei, – įvardyta "Nomadiški vaizdai". Kauno paveikslų galerijoje vykstanti paroda – XVI Tarptautinės Vilniaus tapybos trienalės viena iš dalių, pristatanti Lietuvos šiuolaikinės tapybos darbus.
Šia trienalės parodą sudaro konkurso būdu atrinkti lietuvių menininkų darbai. Norą dalyvauti šioje parodoje pareiškė 73 Lietuvos menininkai – tiek savo srities profesionalai, gerai žinomi meno lauke, tiek dar tik studijuojantieji.
Parodoje pristatyta per paskutiniuosius trejus metus sukurti kūriniai, todėl čia galima bandyti ieškoti ir pastaruosius trejus metus tapyboje laviruojančių temų ar pamatyti, kuo įdomi buvo tapyba ir kuo domėjosi kūrėjai. Trumpa retrospektyva leidžia pamatyti tapybos kontekstą, įtakas, o galbūt net jos tolesnes perspektyvas.
Iš 73 paraiškas pateikusių dalyvių komisija atrinko 29 autorius, kurių darbai ir yra eksponuojami parodoje "Nomadiški vaizdai". Trys dalyviai tapo šios parodos laureatais.
Našta ir atmintis
Grįžkime prie pradžios. Drobė, pagavusi mano žvilgsnį, – Dainiaus Trumpio kūrinys "Nėra atminties". Iš tiesų žmogaus veidas, kuris iš pirmo žvilgsnio atrodė deformuotas, tėra paprastas veidas su raudona akių juosta. Tačiau jo akyse atsispindi kažkoks neapsakomai slogus liūdesys – o gal kažko svarbaus suvokimas. Plačiais potėpiais nutapytas žmogus tampa savotišku herojumi, ant kurio pečių nugula nepakeliamai sunki atsakomybė arba sprendimas.
D.Trumpis meistriškai dėlioja spalvas ir drobė savyje talpina popmeno akcentus – šalia esantis kūrinys "Pozicija" nutapytas tokia pat maniera, drobėje taip pat vaizduojama keista žmogysta – abu kartu primenantys herojus iš "Marvel" komiksų.
Nuo D.Trumpio kūrinių žvilgsnis nukrypo Ramūno Grikevičiaus darbų link. Dvi drobės, kurių viena ypač patraukia dėmesį. Joje vaizduojamas vyras, rankomis apglėbęs save patį, tiksliau, įsikibęs pats į save. Ateina šis vyras iš juodo kambario į keistomis sienomis apsuptą erdvę, o vyro galvos – nėra, tik pilki dūmai. Tarsi negrabiai nutrinti drobės dažai, norint panaikinti nepavykusį sprendimą. Kūrinys kiek gąsdina, šaltas savo skleidžiamomis emocijomis, o galvos stygius ir pati tapymo maniera šią drobę paverčia mistiška. Nepaisan to, į ją vis norisi žiūrėti.
Kas paverčia kūrinį menu?
Menininkas Darius Jaruševičius po galerijos lubomis pakabino porą kilimų, ištapytus įvairiausiais elniais, triušiais, pumomis, lokiais ir kitokiais gyvūnais. Kojomis mindomą daiktą menininkas paverčia meno kūriniu. Ne tik todėl, kad kilimas dabar jau yra ištapytas, bet ir todė, kad jis jau atsidūrė meno erdvėje.
Nereikia kvestionuoti ir gilintis į meno kūrinio statuso gavimo principus. D.Jaruševičiaus kilimuose svarbu tampa komiškas žmogiškojo gyvenimo atspindys pasinaudojant įvairių gyvūnų charakteriais. Elniai deginasi paplūdimiuose, naudojasi mobiliaisiais telefonais ir pozuoja fotografui ("Naujas kilimas su naujais elniais"). Triušiai, pumos ir lokiai mina dviračių pėdalus ir važinėja žaliais laukais ("Naujas kilimas su naujais triušiais, naujomis pumomis, naujais lokiais, nauja žąsimi, nauju ožiu, nauju briedžiu ir nauju gaidžiu"). Jeigu galima tapyti ant kilimo, kodėl tuomet pumos negali išmokti važiuoti dviračiu?
O kokia tapybos trienalė be Aurio Radzevičiaus darbų? "Lozoriaus" instaliacija kabo virš mūsų su juodu mėnuliu. O "Rami popietė su augintiniu" krypsta Jeano Michelio Basquiato tapymo manieros link – gausiai naudojamos oranžinė, mėlyna, juoda ir balta spalvos, o patys padarai – žmogus ir gyvūnas – vaizduojami kaip vienas kito papildiniai, besiskiriantys vienas nuo kito tik dydžiu.
Prieš srovę
Paroda "Nomadiški vaizdai" pasakoja tai, kokias spalvas savo drobėse naudoja menininkai, ant kokios medžiagos jie tapo ar kokius herojus pasirenka tapyti.
Anot parodą organizuojančios Lietuvos dailininkų sąjungos, tapybos išraiškos formas galima suvokti kaip potencialią galimybę, galinčią įgauti įvairiausių konfigūracijų, laisvai augti ir plėtotis bet kuria kryptimi.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Fortūnų“ apdovanojimais pagerbti ryškiausi Kauno teatralai3
Kovo 27-ąją – Tarptautinę teatro dieną – Kaunas tradiciškai paminėjo iškilminga profesionalių teatro kūrėjų apdovanojimų ceremonija. Naujai atgijusiame kino centre „Romuva“ už ryškiausius metų nuopelnus ...
-
Kaunas 1,5 mln. eurų EK premiją už Europos kultūros sostinės renginius skirs jų tęstinumui
Kauno miesto savivaldybė antradienį pritarė, kad 1,5 mln. eurų Europos Komisijos (EK) skirta premija būtų panaudota Europos kultūros sostinės renginių tęstinumui. ...
-
N. Janekinos paroda: į spalvų pasaulį įsisukę pavasario vėjai4
Ilgėja dienos, trumpėja vakarai, o išėjęs į gatvę jauti pavasario sugrįžimą. Taip apie jausmus, santykius, moteris ir apie akimirkos grožį kalba tapytoja Natalija Janekina „Parko galerijoje“ atidarytoje parodoje „Pavasario v...
-
Kauno kultūros premijos skirtos keturiems menininkams ir asociacijai
Kauno taryba antradienį bendru sutarimu pritarė, kad miesto kultūros premijos šiemet būtų skiriamos keturiems menininkams bei asociacijai. ...
-
Dėmesį traukia įspūdingi drugiai: išeinant lankytojams patariama apsidairyti1
Po kelerių metų pertraukos Kauno botanikos sodo oranžerijoje vėl skraido per kelis šimtus niekur nematytų drugių. Mažiausiems parodos lankytojams didžiausias įspūdis, kai drugeliai nutupia ant jų, praneša LNK. ...
-
Šokių kolektyvas „Ąžuolas“ prisijaukino ir antrą „Aukso paukštę“
Nedaug kolektyvų gali didžiuotis pelnę „Aukso paukštę“ – aukščiausią šalyje apdovanojimą mėgėjų meno srityje. Garliavos sporto ir kultūros centro vyresniųjų liaudiškų šokių grupė „Ąžu...
-
Kauno rajono ūkininkų sąjungai už aukas ir paramą – dėkingumo gestas
Per Kauno rajono bažnyčias keliauja grafikos darbo „Ukraina nepalaužta“ kopija – ukrainiečių dėkingumo gestas Kauno rajono ūkininkų sąjungai už aukas ir paramą. ...
-
Fotografė A. Bekeraitytė-Popierė: svarbiausias kadras – žmogaus istorija4
Agnė Bekeraitytė-Popierė – fotografė, iš kurios įamžintų portretų žvelgia tokie žymūs aktoriai ir kūrėjai kaip Quentinas Tarantino, Willemas Dafoe, Danielis Craigas, Marina Abramovič. Nuo paauglystės fotoaparato iš rank...
-
Elizabet, Aladinas ir čiurlioniškoji J. Daunytės arfa
Nors už lango kovas, orai marguoja kaip paukščio plunksnos. Dar vakar, rodos, mačiau baloje besišvarinančius kėkštus, vėl trumpam grįžo žiema, o dabar vos ne vasara. Tiesiu ranką į mėgstamą vartyti Czesławo Miłoszo „Ab...
-
Kokius portretus tapo skirtingų kartų tapytojos?3
Laikui bėgant, portreto žanro populiarumas tai didėjo, tai mažėjo, bet įdomus jis išliko iki šių dienų. Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ veikianti keturių skirtingų kartų tapytojų – E...