- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Mus supantis pasaulis turi savo tvarką, o jį sudarantys daiktai ir reiškiniai – savo vietą. Kartais vietos keičiasi, kartais atsilaisvina. Tačiau neužimta vieta nėra tuščia.
Visa, kas šiame pasaulyje buvo, palieka savo pėdsaką, primenantį, kad likusi laisva vieta turi istoriją, kurią kažkas žinojo, o galbūt dar ir dabar prisimena. Menininkės Julija Pociūtė (Lietuva) ir Tiina Sarapu (Estija) parodoje „Dulkės“, eksponuojamoje galerijoje „Meno parkas“, su žiūrovu kalbasi apie pasaulio atmintyje esančias istorijas, kurias (pri)dengia užmarštis.
Dvejeto simbolis
Vizualinė švara ir koncepcijos išgryninimas neverčia žiūrovo „šokinėti“ nuo vienos minties, būsenos ar jausmo į kitą.
Karinos Paulus (Estija) kuruojama paroda – projekto, kurio pirmoji dalis pristatyta Tartu menininkų namuose, tęsinys. Tarsi antroji dalis, pasipildžiusi keletu naujų eksponatų. Skaičius du, kurio simbolinė reikšmė siejasi su partneryste ir pusiausvyra, parodos kontekste tampa svarbus: ekspozicijoje susiduria dviejų menininkių, atstovaujančių dviem skirtingoms šalims, kūryba.
Instaliacijose, video kūrinyje J. Pociūtė tyrinėja praeities liekanas, kuriose užfiksuota išnykusios gamtos ar kultūros istorija.
„Ji kuria kerinčias kapsules, kuriose saugo istorijas ir materijas. O galbūt tai ateičiai užkonservuoti artefaktai? Instaliacijose menininkė jungia skirtingas medžiagas, kad pabrėžtų santykį tarp svarbiausių egzistencinių klausimų: būties ir nebūties; platoniškų tiesos ir iliuzijos tyrimų“, – rašoma parodos anotacijoje.
T. Sarapu instaliacijoje „Kupetos“ konstruoja uždengtas veidrodžių struktūras, kurios primena archajiškus medinius šieno kupetų stovus. Jie pastaraisiais dešimtmečiais iš tradicinio Estijos kraštovaizdžio sparčiai nyksta. „Dabar tai labiau primena saulės baterijas, kurios šiuo metu laukuose pakeitė šieno kupetas. Menininkės instaliacija „Darbo vietos“, su išgraviruotu stiklu, primena ekranus, padengtus pėdsakais ir pirštų atspaudais, kuriuos visada paliekame, norime to ar ne“, – sakoma anotacijoje.
Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Paroda tarsi turėtų suskilti į dvi dalis, nes J. Pociūtė idėjas išreiškia panaudodama elementus iš natūralios aplinkos, nenutolsta nuo gamtos, bet jos detales instaliuoja jai nesavoje galerijos erdvėje taip, kad atsiradęs neatitikimas tarp kūrinio ir erdvės kurtų savitą estetiką. J. Pociūtės instaliacijos vizualiai tarsi „atplyšta“ nuo galerijos erdvės ir skirtingų formų atplaišos išsibarsto sukurdamos scenografiją žiūrovo (minčių) pasivaikščiojimui.
T. Sarapu kūrinių estetika yra visiškai kitokia. Menininkės instaliacijos primena griežtos, tvarkingos, architektūriškos formos objektus ar konstrukcijas, kurios harmoningai rezonuoja su balto kubo galerijos erdve. Lakoniškos formos ir tvarkingas jų ritmas, monotoniškos monochromatinės spalvos, iš kasdienės aplinkos pasiskolinti daiktai ir formos paskatina žiūrovą nenuklysti į abstrakčius pamąstymus. Instaliacijose svarbus elementas yra veidrodžiai, kuriuose atsispindi ne kita (kitokia) tikrovė, o dabartis – žiūrovo žvilgsnis, mintys, pojūčiai – kuri, paradoksalu, čia pat virsta praeitimi žiūrovui žengiant nuo vieno kūrinio prie kito.
Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Tačiau vizualūs skirtumai, kurie tarsi turėtų ekspoziciją padalyti į dvi dalis, pasitraukia į tolimą planą, užleisdami vietą kūrinius vienus prie kitų priartinančiam menininkių mąstymo būdui.
Nei J. Pociūtės, nei T. Sarapu ekspozicijoje nėra ne vietoje atsiradusio, abejones keliančio ar nereikalingo elemento. Jokios netvarkos. Vizualinė švara ir koncepcijos išgryninimas neverčia žiūrovo „šokinėti“ iš vienos minties, būsenos ar jausmo į kitą. Jis turi erdvės būti ir (at)rasti, kokias istorijas, esančias jo atmintyje, atgaivina eksponuojamos instaliacijos, kurios iš jų apsitraukusios dulkėmis, kurios – fragmentiškos, nes sueižėjo paveiktos užmaršties.
Iš dulkės į dulkę
Žiūrovas, abiejų menininkių kūriniuose, yra, viena vertus, stebėtojas, kita vertus – dalyvis, nes erdvėje vaikštanti jo figūra tiesiogiai atsispindi darbų paviršiuose ar praslenka jais. Todėl žvelgdamas į kūrinius jis pastebi ir save. Galbūt kitokį – atsiskyrusį nuo kasdienybės, buities, šiek tiek vienišesnį, pasilikusį su savo mintimis. Nenoromis tai skatina susimąstyti apie savo paties laikinumą.
Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Šalia vykstantis karas, kuris, atrodė, XXI a. yra neįmanomas, primena skaudžiai suskambančius Biblijos žodžius: „Iš dulkės kilai, dulke pavirsi.“ Šis suvokimas sugrąžina ant žemės ir suteikia prasmės ir svorio kiekvienam žingsniui ja. Yra tik dabartis. Bet ji, kaip ir atspindys menininkių kūriniuose, sava ir artima vieną akimirką, kitą – jau tapusi istorija, gaubiama užmaršties dulkių.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu1
Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...
-
Dainos mus lydi visada: šauliai rengia moksleivių patriotinių dainų konkursą3
Lapkričio 26 d., antradienį, 10–15 val., Lietuvos karininkų ramovėje, Kaune, jau devynioliktą kartą rengiamas tradicinis Kauno miesto ir rajono moksleivių patriotinių dainų konkursas. ...
-
Vidinės erdvės choreografiniai tyrinėjimai
Jei jautiesi supratęs save, būsi suprastas ir žiūrovų, sako šiuolaikinio šokio menininkė Ugnė Kavaliauskaitė. Kartu su šokėju, choreografu, pedagogu Pauliumi Prieveliu ji pristato savo debiutinį spektaklį „Sauliaus ir Alex...
-
Kauno valstybiniame lėlių teatre premjera – „Karalius Lyras“ suaugusiesiems2
Praėjusį savaitgalį Kauno valstybiniame lėlių teatre įvyko ilgai laukta premjera suaugusiesiems „Karalius Lyras“ (režisierė Ewa Piotrovska / Lenkija), kurią palydėjo gausios žiūrovų ovacijos. Pagrindinį personažą – Karalių Ly...
-
Būsenos tarp tikro ir sukurto pasaulio
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) menų galerijoje „101“ eksponuojama Jovitos Ambrazaitytės kuruojama paroda „Bardo. Trys būsenos“ kviečia žiūrovus žengti į nepažinią erdvę tarp materialaus ir minčių pasaulio, kuriame sus...
-
G. Puccini „Bohema“ – opera apie meilės ilgesį1
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 d. išleidžia antrąją sezono premjerą – Giacomo Puccini operą „Bohema“. ...
-
SEL kultinis posakis „daug garso ir šviesų“ įgis naują prasmę: kai pamačiau sąskaitas – išsižiojau9
Nors surengti pasirodymą arenoje Lietuvos šou versle yra tarsi populiarumo pasitikrinimas ar net mados reikalas, akivaizdu, kad surinkti pilną salę gerbėjų pavyksta toli gražu ne kiekvienam atlikėjui. O publika tampa vis įnoringesnė. Būtent d...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 18–23 d.
Lapkričio 18 d. Vandžiogalos laisvalaikio salė: 18 val. kūrybinės dirbtuvės, kalėdinių žaisliukų gamyba. Liučiūnų laisvalaikio salė: 12 ir 18 val. neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi projekto „Adatėlė devy...