Opera „Karalius Rogeris“ užbaigė premjeromis pasižymėjusį Pažaislio muzikos festivalį

Vakar pilnutėliame Pažaislio vienuolyno didžiajame kieme publika išgirdo bene laukiamiausią XXVIII Pažaislio muzikos festivalio sezono premjerą – Karolio Szymanowskio operą „Karalius Rogeris“. Šią, sudėtingą atlikimo aspektu, tačiau nepaprastai gražią savo skambesiu, operą, diriguojant maestro Gintarui Rinkevičiui, atliko Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, Kauno valstybinis choras, berniukų ir jaunuolių choras „Ąžuoliukas“ ir solistai: Brettas Polegato (Italija-Kanada), Lauren Fagan (Australija), Edgaras Montvidas, Mindaugas Jankauskas, Tadas Girininkas ir Rita Preikšaitė.

Likus valandai iki koncerto operos solistas Giedrius Prunskus pristatė šio kūrinio, apimančio muziką nuo bizantiškojo choralo iki XX a. ekspresionizmo, gimimo istoriją. „Karalius Rogeris“ – antroji iš dviejų Ukrainoje gimusio vieno garsiausių lenkų kompozitorių K. Szymanowskio sukurtų operų. Libretą lenkų kalba trijų veiksmų, trunkančių maždaug pusantros valandos, kūriniui parašė kompozitoriaus pusbrolis Jarolawas Iwaszkiewiczius. Ši „Sicilietiška drama“, kaip ją pavadino pats kompozitorius, gimė iš K. Szymanowskio domėjimosi Viduržemio jūros regiono, kuriame nemažai laiko praleido, kultūra. Po premjeros, visą XX a., opera buvo pastatyta vos šešis kartus. XXI a. opera tarsi prisikėlė naujam gyvenimui: 2000 m. ją pastatė Lenkijos nacionalinė opera, paskui naujai inscenizuota Vroclave, Niujorke, Edinburge, Paryžiuje, Sankt Peterburge, Barselonoje ir Bonoje. Pagaliau šį įstabų kūrinį išgirdo ir Lietuvos klausytojai.

Operos „Karalius Rogeris“ solistai. J. Danielevičiaus nuotr. 

„Karalius Rogeris“ Pažaislio festivalyje antroji sicilietišką istoriją pasakojusi opera, pirmoji, festivalį pradėjusi, buvo nemažiau ryški ir ypatinga – italų kompozitoriaus Pietro Mascagni verizmo srovės opera „Kaimo garbė“. Abu šie koncertai sulaukė didžiulio publikos susidomėjo ir įvertinimo bei tuo patvirtino didžiausios muzikos šventės Lietuvoje prestižą.

Tarp pasaulinio garso atlikėjų, pasirodžiusių festivalyje, šiemet itin ryškūs buvo: fortepijono meistrai Jan Krzysztof Broja (Lenkija), Alexander Paley (Lietuva-JAV), Marek Toporowski (Lenkija), Raminta Lampsatytė (Lietuva-Vokietija); britų senosios muzikos ansamblis „The Gesualdo Six“; flamenko baleto trupė bei muzikai iš Ispanijos su flamenko šokio spektakliu „Hamletas“; garsiausiuose pasaulio operos teatruose dainuojantys solistai: Lauren Fagan (sopranas, Australija), Aleksandrs Antonenko (tenoras, Latvija), Andrei Bondarenko (baritonas, Ukraina), Brett Polegato (baritonas, Kanada-Italija). Festivalio programoje nuskambėjo dviejų iškilių Lietuvos kompozitorių – Onutės Narbutaitės bei Algirdo Martinaičio monumentalūs kūriniai orkestrui, chorui bei solistams.

„Šiųmetį Pažaislio festivalio sezoną įvardinčiau kaip premjerų sezoną – Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro orkestro ir choro debiutas, pirmą kartą Lietuvoje nuskambėjusi Karolio Szymanowskio opera „Karalius Rogeris“, pirmasis garsaus Jungtinės Karalystės vokalinio ansamblio „The Gesualdo Six“ apsilankymas mūsuose. Kasmet festivalį atranda vis daugiau pasaulinį pripažinimą pelniusių atlikėjų, solistų, ansamblių. Džiaugiamės Jano Krzystofo Brojos surengtu išskirtiniu rečitaliu, jaunų, bet jau pripažinimą pelniusių Gabrielės Kupšytės, Modesto Sedlevičiaus ir Justo Čeponio koncertu, bei Mortos Kacion ir Alexandros Whittingham netikėtu duetu, „Kamanių šilelio“ pasirodymu, pritraukusiu naujos publikos dėmesį, o džiazo gerbėjai turėjo progą pasimėgauti „Vilnius JJAZZ Ensemble 11“ programa. Anšlaginiai didieji koncertai, pilnutėlė Kauno filharmonija, kitos erdvės liudija festivalio publikos meilę ir ištikimybę“, – apie pasibaigusią koncertų vasarą kalbėjo festivalio meno vadovas, Nacionalinės premijos laureatas Edgaras Montvidas.

Šis sezonas baigėsi, tačiau mūsų komanda jau intensyviai ruošiasi sekančiai vasarai bei 2025 metais įvyksiančiam trisdešimtajam, jubiliejiniam festivaliui.

 

E. Montvidas primena, jog garsiojo britų mecosoprano damos Sarah Connoly, kurios koncertą šiais metais dėl ligos teko nukelti, su nekantrumu lauksime kitais metais.

„Šis sezonas baigėsi, tačiau mūsų komanda jau intensyviai ruošiasi sekančiai vasarai bei 2025 metais įvyksiančiam trisdešimtajam, jubiliejiniam festivaliui, kurio išskirtinė programa jau irgi po truputį įgauna formą. Sekite mūsų naujienas, nes bilietus į sekančio sezono didžiuosius koncertus galėsite įsigyti vėl gerokai iš anksto. O šią vasarą meile muzikai dalinomės 29 koncertuose, iš kurių 10 įvyko Kauno ir jo rajono atvirose erdvėse, 8 koncertai buvo nemokami. Didžioji dalis, 13 koncertų, vyko žinomiausiose miesto ir rajono šventovėse. Festivalio koncertai pasiekė ir šių Lietuvos miestų ir miestelių publiką – Žiežmarių, Šiaulių, Rietavo, Birštono, Dubingių, Zapyškio, Jiezno. Pažaislio vienuolyne surengti 5 koncertai. Koncertuose apsilankė daugiau kaip 15 000 festivalio gerbėjų. 2 koncertų įrašai buvo transliuojami Euroradijo bangomis.“, – trumpą apžvalgą skaičiais pristatė Pažaislio festivalio direktorė Giedrė Mikaitienė. 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Cha cha cha

Cha cha cha portretas
Rogeris:))

o

o portretas
rasantys tai matomai ne lietuviai o sorosiniai hofmanai bandantys apdergt lietuvius ir nekes labiau negu mes ju isileide i savo tarpa ne be lenku pagelbos kurie vatikana sugretino su zydais ir liko skaudziai apgauti o mums reik tylet nes mes gojai /chalopai/ o sie mat slektos /elitas/ auksiniuose rumuose neplautom subinem tylko /pan/ =0

D.

D. portretas
Jeigu rašote lietuviškai "karalius", tai ir to karaliaus vardą rašykite "Rodžeris", o ne "Rogeris"... Kažkokia mišrainė gaunasi iš kalbų "maišymo", o ne normalus pavadinimas...
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių