Festivalyje „Lietuvos teatrų pavasaris“ – išvirkščioji teatro pusė

  • Teksto dydis:

Į festivalį "Lietuvos teatrų pavasaris" atvykstantis J.Miltinio dramos teatras kviečia žiūrovus betarpiškai patirti teatro – paprastoje buityje atsirandančio spektaklio – atsiradimo procesą.

Prieš srovę

Austrų rašytojo Thomo Bernhardo kūrinyje aktoriaus Bruskono (Albinas Kėleris) šeima atvyksta į Vokietijos provincijos miestelį Ucbachą ir vietinėje smuklėje ruošiasi vaidinti komediją. Žiūrovas tampa Bruskono pasiruošimo spektakliui liudininku. Kaip galima suprasti iš pagrindinio personažo monologų, sąlygos Ucbacho smuklėje nėra tinkamos "didžiajam menui". Valstybinio teatro aktorius, "didysis Bruskonas" piktinasi viskuo, kandžiai terorizuoja ne tik užeigos savininką, bet ir savo šeimos narius.

T.Bernhardas (1931–1989) – austrų rašytojas, poetas, dramaturgas. Jo darbams būdinga aštri visuomenės kritika, nepasitenkinimas dažnai perteikiamas personažų monologais ir tiradomis. Savo tėvynainius jis nuolat kaltino katalikiškumu ir nacionalsocializmu, pats pripažindamas, kad jo tekstai trikdė ir erzino žmones. Ne tik kūriniuose, bet ir gyvenime taip meistriškai jungė realius faktus ir prasimanymus, kad iki šių dienų neįmanoma sudėlioti patikimos rašytojo biografijos.

Šios pjesės ėmęsis Jonas Tertelis (gim. 1986) – teatro ir kino režisierius. Baigęs Lietuvos muzikos ir teatro akademijos televizijos ir kino režisūros studijas, dirbęs reklamos ir kino srityse, kūręs vizualizacijas spektakliams, teatre kaip režisierius debiutavo 2014 m. spektakliu "YesMoonCan" (Menų spaustuvė). Už antrąjį darbą "Kaulinis senis ant geležinio kalno" (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, LNDT) režisierius 2017-aisiais pelnė Auksinį scenos kryžių geriausio spektaklio vaikams kategorijoje. Jo spektakliai suaugusiesiems "Žalia pievelė", "Nežinoma žemė. Šalčia" (abu – LNDT), "R.E.M." (Klaipėdos Jaunimo teatras) remiasi dokumentine medžiaga, o "Teatralas" – pirmas režisieriaus darbas pagal anksčiau parašytą užsienio autoriaus kūrinį.

Universali tema

Režisierius neslėpė: sulaukęs pasiūlymo imtis T.Bernhardo kūrinio, pastarąjį vertino skeptiškai. Nepatikusi teksto pabaiga, pradėjus ieškoti informacijos apie mįslingąjį autorių, nepatiko ir pastarasis. Tačiau tuomet pasidarę įdomu: "Kai turi apie ką padiskutuoti su autoriumi, yra konfliktas su medžiaga, tampa įdomu jį išspręsti."

Kai turi apie ką padiskutuoti su autoriumi, yra konfliktas su medžiaga, tampa įdomu jį išspręsti.

J.Tertelis sako nesiekiąs viešai piktintis pasauliu – norėjęs  pažvelgti į mums įprastą burbėjimą iš šono ir kiek kitomis spalvomis. "Bruskonas yra "teatro darytojas": atvykęs į bet kurią paprastą smuklę, ten sukuria savo metakosmosą. Buitinė erdvė tampa jo žaidimų aikštele, kurioje po saviironiška teatro kauke slepiasi ir dažnas žmogus", – sako režisierius.

Spektaklyje žiūrovams primenama, kad pasaulis yra kaip teatras, kuriame mes patys vieni kitiems primetame socialinius vaidmenis, ir klausiama, kuo žmogus virsta šiuos vaidmenis atlikdamas.

Kūrybos konfliktas

Režisieriui prisijaukinus tekstą, iššūkiai nesibaigė. Pjesėje liejasi pasipiktinimas, kuris, perkeliamas iš literatūros kūrinio į sceną, anot J.Tertelio, spendžia spąstus: rizikuojama nukrypti į mums įprastą monotoniją ir slogumą. "Scenoje rašytinis tekstas virsta garsu ir aktoriaus veiksmu, tad, turint tokį stiprų autorių, lengva pasiduoti tekstui, o ne ieškoti veiksmo, kuris turtintų supintas temas ir formuluotų klausimus. Taigi, kurdami spektaklį ieškojome, kaip Bruskono burbėjimą galima parodyti iš šalies, kad būtų suprantama, kad jis šiek tiek juokingas. Repetuodami stengėmės nepradėti visų auklėti, lietuviškame burbėjime mėginome surasti kitokių spalvų", – yra sakęs režisierius.

"7 meno dienose" kritikė Laura Šimkutė rašė: "Tertelio pasirinkta interpretacija įkvėpta noro parodyti, kaip iš šono atrodo senųjų formų įsikibęs kūrėjas, abejotinomis priemonėmis bandantis savo šeimos narius sustatyti spektakliui. A.Kėlerio kuriamas Bruskonas kelia asociacijų su tikrais kūrėjais, iš jų nuotrupų, atrodo, ir dėliojamas personažas. Jo darbo metodai – lyg iš aplinkoje sklandančių pasakojimų apie režisierius, visiškai netausojančius savo aktorių nei fiziškai, nei psichologiškai."

Veidai ir vardai

Vieno veiksmo dramos kūrybinį tandemą be režisieriaus J.Tertelio sudaro: dailininkės Berta Bocullaitė ir Paulė Bocullaitė, kompozitorius Martynas Bialobžeskis, šviesų dailininkas Julius Kuršis. Vaidina Albinas Kėleris, Vytautas Kupšys, Ieva Savickaitė, Toma Razmislavičiūtė-Juodė, Balys Ivanauskas. Pjesę iš vokiečių kalbos vertė Jurgita Mikutytė.

Kas: Festivalis "Lietuvos teatrų pavasaris. J.Miltinio dramos teatro spektaklis "Teatralas".

Kur: "Girstučio" kultūros centre.

Kada: Balandžio 14 d. 18 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių