- Sonata Pakutkienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jau netrukus Kauno titulų sąrašą trumpam papildys ir Baltijos šalių šiuolaikinės muzikos sostinės statusas. Lapkričio 6–19 d. mieste vyks tarptautinis šiuolaikinės muzikos festivalis „Iš arti“, šiemet tapęs festivaliu Baltijos muzikos dienos / „Iš arti“.
Apie būsimąjį renginį Kaune ir Kauno ženklus jame – pokalbis su festivalio meno vadove, Lietuvos kompozitorių sąjungos Kauno skyriaus ir Baltijos šiuolaikinės muzikos tinklo nare, kompozitore Vilte Žakevičiūte.
– Sekant festivalio „Iš arti“ istoriją matyti vis naujas ir besikeičiantis renginio veidas, nauji, Kauno publikai mažiau girdėti užsienio kompozitorių vardai. Kas lėmė tokį šių metų festivalio programos pasirinkimą?
– Paminėjote besikeičiantį šiuolaikinio festivalio veidą. Manau, festivalis yra gyvas organizmas. Galima sakyti, kad nuolatinė kaita yra vienintelis tikras organizacinių procesų stabilumas. Šiais metais festivalio įvykis išties neeilinis – prie festivalio „Iš arti“ prisijungė Baltijos šiuolaikinės muzikos tinklo organizuojamas Baltijos muzikos dienų festivalis. Dėl to 2022-ųjų šiuolaikinės muzikos rudens šventė pristatoma kaip jungtinis festivalis Baltijos muzikos dienos / „Iš arti“. Turbūt pavadinimas sufleruoja, kad šiais metais pagrindinis festivalio dėmesys skiriamas Baltijos šalių kompozitoriams, atlikėjams ir bendram kontekstui. Verta patikslinti, kad Baltijos šalys šiame kontekste yra trys: Estija, Lietuva ir Latvija. Tokiu gana netipiniu formatu festivalis pirmą kartą vyko praėjusiais metais Estijoje (Taline ir Tartu). Kitais metais ši nauja tradicija tęsis Latvijoje, Rygoje.
Festivalio tema ir padiktavo gaires, kaip pasirinkti kūrinius, atlikėjus. Dėmesys telkiamas į Estijos, Latvijos ir Lietuvos kūrėjus, atlikėjus. Festivalis skatina pamąstyti, kas mus sieja, kuo skiriamės, kokios šiuolaikinės muzikos tendencijos vyrauja, kas įdomu, neatrasta, o kas pažįstama ir laukiama. Festivalyje Baltijos muzikos dienos / „Iš arti“ pasirodys žymūs Estijos, Latvijos ir Lietuvos atlikėjai. Tai Talino naujosios muzikos ansamblis, elektroninės muzikos ansamblis EMA, Latvijos perkusininkų duetas, Latvijos radijo choras, Lietuvos simfoninis pučiamųjų orkestras, Klaipėdos kamerinis orkestras, Kauno miesto simfoninis orkestras, šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“. Sulauksime svečių iš Austrijos – šiuolaikinės muzikos ansamblio „Names“. Programa – išties įvairi. Kaip minėjau, vyraus Estijos, Lietuvos ir Latvijos kompozitorių kūriniai.
Kauno „Iš arti“ turi savo veidą. Tačiau žvalgytis į tolį – vertingiau, nei užsidaryti savame rate.
Beje, šiais metais festivalis organizuojamas kartu su Estijos, Lietuvos ir Latvijos kompozitorių sąjungomis. Dėl to labai svarbi ir Lietuvos kompozitorių sąjungos pirmininko kompozitoriaus Mykolo Natalevičiaus pagalba. Aišku, prisideda ir kolegos iš kaimyninių valstybių prisideda.
– Kokią vietą šiame festivalyje užima Kauno kompozitorių kūryba? Ir kaip ateityje festivalis reprezentuos Kauno kompozitorius ir atlikėjus, kokių galimybių atvers Kauno menininkams skleisti savo kūrybą užsienyje?
– Kadangi šiais metais festivalis vyks šiek tiek kitokiu, nei įprasta, formatu, Kauno kompozitoriai nebus festivalio centre. Tad Giedriaus Kuprevičiaus simfoninis kūrinys skambės kaip vienas laukiamiausių kūrinių šiais metais. Žibuoklė Martinaitytė, buvusi kaunietė, Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazijos absolventė, šiuo metu gyvenanti Niujorke, specialiai LRT Klasikos užsakymu sukūrė naują kūrinį, kurį atliks Latvijos radijo choras. Tad „Iš arti“ ryšys ir bendrystė su Kaunu vyksta savaime. Tai Kauno festivalis.
Kartu su festivalio direktore Andrijana Filinaite tikimės, kad šie metai festivalį „Iš arti“ kilstelės į platesnį kontekstą, leis patirti daugiau įspūdžių. Mąstant apie ateitį, svarbu, kad festivalis sugebėtų augti toliau ir kartu išlaikyti tai, ką puoselėjo visus gyvavimo metus. Festivalio misija plečiasi. Tačiau kasdienybės realijos dažnai parodo, kad negalime itin sureikšminti festivalio galios atverti galimybių jauniems (ir ne tik) kūrėjams. Festivalis – šventė, bet tai ir labai žemiškas dalykas. Gana sunku laviruoti konkurencingoje festivalių erdvėje. Kauno „Iš arti“ turi savo veidą. Tačiau žvalgytis į tolį – vertingiau, nei užsidaryti savame rate. Laikai keičiasi...
– Jūs pati esate kompozitorė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos doktorantė, Baltijos šiuolaikinės muzikos tinklo narė. Jums teko dalyvauti įvairiuose festivaliuose Lietuvoje ir užsienyje. Kuo jums išskirtinis šis festivalis?
– Mane žavi festivalio stiprybė būti jaukiam. Festivalį „Iš arti“ pavadinčiau daugiau kameriniu, nedidelę, bet smalsią publiką suburiančiu šiuolaikinės muzikos reiškiniu. Kiek tenka lankytis užsienio festivaliuose (arba apie juos domėtis kitais būdais), mūsiškis turi savo veidą. Bet verta pastebėti, kad jį gana sunku sulyginti su užsienyje vykstančiais. Tai nei pranašumas, nei trūkumas. Tačiau galvoti, kokia ateitis festivalio laukia, verta. Festivalio krypties klausimai – patys sudėtingiausi. Esame tarptautinis festivalis, tačiau tarptautiškumas nėra drąsus. Jeigu akcentuojamas Kaunas, kyla klausimas, o kam tuomet tarptautiškumas? Atvirai kalbant, žodelis „tarptautinis“ suveikia rašant paraiškas – gaunamas didesnis finansavimas (kuris, beje, ir taip labai mažas). Bet turime pagalvoti, kokio tarptautiškumo norime. Ką padarysime, kad festivalis išlaikytų savitumą būdamas tarptautinis? Tai svarbūs klausimai, ko gero, kreipiantys į tolesnę ateitį.
– Kokią žinią neša festivalio muzika klausytojams? Nuo ko priklauso aktyvus klausytojų dalyvavimas, domėjimasis? Kaip, jūsų manymu, vystosi, kinta atlikėjų ir klausytojų santykis koncertų, pasirodymų metu, kiek svarbus klausytojų muzikinis, kultūrinis išprusimas?
– Labai rimti ir vertingi klausimai, apie kuriuos nejučia pagalvoju nuolat. Pasaulis stipriai keičiasi. Nuolat patiriame pokyčių tiek savyje, tiek aplinkui. Kartais nesinori tai pripažinti, bet deja... Keičiasi ir klausytojas. Koks jis šiandien, turbūt neįmanoma atsakyti. Tačiau įžvelgti tam tikrų tendencijų nesudėtinga. Šiuolaikinė muzika yra rimtas iššūkis bet kurio miesto publikai. Kuo daugiau kalbėsime apie šiuolaikinę muziką, kuo plačiau ją pristatysime, tuo daugiau sulauksime besidominčių šiuo reiškiniu.
Manau, svarbiausia – atrasti kontaktą su klausytojais. Dabar koncertai neapsiriboja scena, atlikėjais ir atliekama muzika, dažnai ieškoma įdomesnių paties koncerto pateikimo būdų, pasitelkiamos naujausios technologijos, vizualūs sprendimai. Nevengiama nukrypti nuo muzikos tiesioginio poveikio klausytojams. Tarsi vyksta savotiškas pataikavimas publikai. Koncertuose neretai stinga nuoširdžiai besidominčių muzika (tokių, manau, reta), bet susirenka žmonių, kurie tikisi sužinoti kažką naujo. Be abejonės, išprusimas ir domėjimasis muzika, ypač šiuolaikinės muzikos kontekstuose, labai padeda. Galbūt tampa vieninteliu receptu, kaip pamėgti tokią muziką.
Šiandiena kelia nemažai iššūkių tiek kompozitoriams, tiek atlikėjams. Ieškoma būdų prisivilioti klausytoją. Galbūt tokie iššūkiai lydėjo menininkus ir prieš 200 ar 300 metų, tačiau iš savo patirties galime kalbėti tik apie šiandieną. Manau, svarbiausia – bendravimas ir komunikacija visais aspektais. Atlikėjai, kompozitoriai, publika – nedalomas trikampis. Be vieno nebūtų kito. Muzika suartina, sutelkia. Apie tai smagu galvoti. Tampa lengviau kvėpuoti.
– Kokių festivalio renginių galime tikėtis kitais metais?
– Pastarieji metai sujaukė visų mūsų gyvenimus. Šiandien nebeaišku, kaip bus rytoj. Atrodo, senokai buvome taip išsiblaškę, sunerimę. Nerimo pastebima visose mūsų gyvenimo srityse. Mene, muzikoje – taip pat. Norisi tikėti, kad gyvuosime įprastai, kai dirbama dėl užsibrėžto tikslo ir tikimasi geriausio, tačiau realybė nuleidžia ant žemės ir priverčia atsargiau planuoti.
Negalėčiau pasakyti, kad esame visai atsigavę po prieš kelerius metus prasidėjusių negandų. Dabar esame priversti ypač vertinti šią dieną, nes esame apsupti nežinomybės. Be abejo, tikimės, kad kitais metais festivalis bus stipresnis ir publikai pristatys puikią šiuolaikinės muzikos programą. Pasiūlymų iš atlikėjų ir kompozitorių sulaukiame nuolat. Tai teikia vilčių. Norisi pasidžiaugti, kad vis daugiau kolektyvų atranda festivalį „Iš arti“, nori jame dalyvauti, dovanoti publikai tai, ką sugeba geriausiai. Mums irgi smagu pakviesti tokių menininkų, patirti naujų įspūdžių.
Kitais metais, kaip paprastai, turėtume sulaukti kamerinių ir simfoninės muzikos koncertų. Norisi, kad festivalis taptų prieglobsčiu ne tik muzikams, bet ir kitų sričių menininkams. Tai tik mintys, tačiau ilgainiui jos galėtų tapti realybe. Matant dabarties tendencijas ir linkint festivaliui sėkmės, verta apsvarstyti festivalio plėtros galimybes. Su A.Filinaite, festivalio direktore, apie tai galvojame. Kaunas yra itin įdomus ir savitas miestas. Tai – ir drąsus miestas. Turėtume nebijoti būti drąsūs ir mes. To ir linkėčiau „Iš arti“ – būti atviram ir kviečiančiame pas save.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!2
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...
-
Urbšienės faifoklokai Baniutės svetainėje9
Kačerginėje, buvusioje Mašiotų ir Urbšių šeimų vasarvietėje, kuri apima namelį ir parkų sklypus, daugiau nei 20 metų šeimininkauja Prano ir Jono Mašiotų palikimo puoselėtojų draugijos nariai. Šeimininkauja,...