- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors Rygos krova sumenko, uosto administracija praėjusį dešimtmetį vertina kaip sėkmingiausią istorijoje.
Nuo Rusijos į Baltarusiją
2014 m. Rygos uostas pasiekė didžiausią visų laikų krovos rezultatą. Krovė 41,08 mln. tonų, o Klaipėdos uosto krova siekė 36,41 mln. tonų.
Ir 2015 m. Rygos uostas dar išlaikė 40,05 mln. tonų krovą. Klaipėdos uoste tais metais jau buvo 38,51 mln. tonų.
Tik 2016 m., kai Rygos uosto krova dėl Rusijos krovinių netekčių smuko iki 37,07 mln. tonų, Klaipėdos uostas ją aplenkė su 40,14 mln. tonų.
Rygos uoste kritimą lėmė nuolat mažėjančių rusiškų anglių kiekis. Taip pat mažėjo ir naftos produktų. Tačiau Rygos uoste išliko, o kai kuriais atvejais ir augo kitų krovinių kiekiai. Išskiriamas konteinerių ir grūdų krovos augimas.
Maždaug nuo 2016 m. Rygos uostas ir Latvijos geležinkeliai ėmėsi aktyvios politikos pabandyti pervilioti Klaipėdos uosto krovinius iš Baltarusijos.
Kol kas nėra duomenų, kad tai būtų pavykę padaryti. Tačiau su Baltarusijos rinka dirbantys Klaipėdos uosto ekspertai prognozuoja, kad 2020 m. Klaipėdos uosto krova kris kelis milijonus, o 2021 m. dar apie 1,5 mln. tonų.
Didžiausios investicijos
Praėjęs dešimtmetis Rygos uoste išskirtinis tuo, kad įgyvendintas didžiausias jo istorijoje Krievu salos terminalo statybos projektas. Bendros investicijos į šį projektą siekė apie 180 mln. eurų. Iš jų ES parama sudarė per 75 mln eurų.
Krievu saloje 76 ha plote prie 1,2 km ilgio giliavandenių krantinių įrengtas anglių terminalas. Nutiesti privažiavimo keliai, traukinių stotis, didžiulė apsaugos nuo vėjo tvora. Tai leido iškelti visą anglių krovą iš Rygos senamiesčio.
Iš smulkesnių dešimtmečio projektų Rygos uoste išskiriamas 2013 m. atidarytas trąšų terminalas su 60 mln. eurų investicija, 2017 m. Kundzisaloje už 30 mln. eurų įrengtas logistikos centras.
Rygos uosto pasiekimu laikoma, kad jo ekonominėje zonoje pradėjo veikti kranų gamybos bendrovė, cisternų gamintojų kompanija. Rygos uoste veiklą pradėjo Kinijos ir Latvijos elektroninės prekybos centras.
Akcentuojama ir tai, kad per praėjusį dešimtmetį buvo įsteigta Uosto policija, įsigyti nauji locmanų laivai, ledo klasės vilkikai ir ledlaužis.
Rygos uoste veikia per 200 bendrovių. Iš jų 35 teikia krovos paslaugas.
Dviejų milijonų programa
Žvelgiant į ateitį akcentuojami ir Rygos uoste planuojami įgyvendinti išmanieji projektai, elektroninė komercija. Rygos uoste buvo atlikti autonominiai drono bandomieji skrydžiai aplinkos stebėjimui, naudojant penktosios kartos mobiliojo interneto tinklą.
Rygos uostas pasitvirtino jo vystymo iki 2028 m. programą. Numatyta toliau pritraukti į uosto teritoriją naujus įvairaus verslo klientus, kurių pagaminta produkcija keliautų per uostą.
Kita Rygos uosto kryptis - pritraukti kuo daugiau keleivių, tiek atplaukiančių į Rygą jūrų keltais, tiek kruiziniais laivais.
Rygos uostas yra išsikėlęs dviejų milijonų programą: pasiekti 1 mln. TEU konteinerių krovą ir priimti per metus 1 mln. keleivių. 1 mln. keleivių Rygos uoste galėtų būti jau kokiais 2028 m., 1 mln. TEU prognozuojamas ne anksčiau kaip 2037 m. Pernai Rygos uostas priėmė 860 tūkst. keleivių, tačiau konteinerių krauta tik apie 360 tūkst. TEU.
Taip pat Rygos uostas yra išsikėlęs tikslą sugrįžti į 2014-ųjų krovą, kai buvo 41 mln. tonų. Manoma, kad tai galėtų įvykti apie 2030-uosius. Pernai Rygos uosto krova siekė per 32 mln. tonų.
Pagal prognozę Klaipėdos uostas 2030-aisiais planuotų krauti per 60 mln. tonų. Pernai krova siekė 43 mln. tonų, nors pagal prognozę jau turėjo būti 44 mln. tonų. Šiemet planuojama maždaug 42 mln. tonų, nors pagal prognozę numatyta 46 mln. tonų.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Mažiausias kietųjų dalelių kiekis ore liepos mėnesį išlieka prie uosto4
Klaipėdos oro kokybės tyrimo (OKT) stotelių duomenys rodo, kad liepos mėnesį mažiausias kietųjų dalelių kiekis ore fiksuotas prie Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos KLASCO. Jau kurį laiką Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos įrengta o...
-
Klaipėdos uoste daugėja dėmesio pavojams ir saugai: kas bus keičiama?1
Ne tik prekės gali keliauti per uostą, jis gali būti ne tik vartai į pasaulį, bet ir virusų, kitokių pavojų šaltinis. ...
-
Lietuva aplenkė Latvijos jūrų uostus5
Šių metų sausio krova yra pati netikėčiausia bent jau per pastarąjį dešimtmetį. ...
-
Ieškos rangovo svarbiam uosto projektui: kokie rekonstrukcijos planai?3
Paskelbtas vienas didžiausių ir reikšmingiausių pastarojo meto Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos konkursų. ...
-
„Ofšorinės“ kompanijos ieškinys Klaipėdos uoste
Lietuvos teismuose sukasi realiame gyvenime mažai tikėtina, bet jūriniame versle įprasta byla dėl laivo kuro įpylimo. ...
-
Kokia Kaliningrado kanalo gilinimo įtaka Klaipėdos uostui?5
Rusijoje skelbiama, kad bus gilinamas 42 kilometrų ilgio Kaliningrado uosto jūrų kanalas. ...
-
Kaip Kylis įvertino liniją su Klaipėda?2
Skelbdamas 2019 m. krovos rezultatus Kylis ypač teigiamai įvertino vieną pagrindinių savo partnerių – Klaipėdos uostą. ...
-
Klaipėdos uoste – konfliktas dėl trąšų krovinio2
Įprasta, kad uoste dėl skolų areštuojami laivai. Areštas kroviniui – gerokai retesnis atvejis. ...
-
Uosto pašonėje – išsamūs tyrimai: vertins, kokia tarša daroma žmonėms7
Klaipėdos miesto savivaldybė paskelbė konkursą, kurio tikslas – įvertinti, kokia tarša yra šalia uosto tvorų. ...
-
Nauji terminalai neišjudino uostų krovos3
Rytinės Baltijos jūros šalių uostai patyrė ilgalaikio kritimo tendenciją, nes nauji terminalai krovinių nei Klaipėdoje, nei Rygoje nepridėjo. ...