- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
UNESCO duomenimis, 78 proc. viso pasaulio moksleivius moko tvarumo principų, kad atkreiptų dėmesį į klimato kaitą. KTU doktorantės pastebi, kad tvarumą svarbu integruoti į ugdymą ne tik todėl, kad jaunoji karta bus ta, kuriai teks susidurti su tikrosiomis netvaraus elgesio pasekmėmis, bet ir todėl, kad jie gali keisti tėvų, senelių, brolių ir seserų požiūrį.
Svarbi asmeninė dedamoji
„Mūsų mažieji piliečiai – galingi pokyčių agentai. Kadangi jie dar neturi stereotipinio mąstymo ar suvokimo „taip turi būti“, jiems lengviau diegti tvarią mąstyseną. Tam tarnauja ir holistinio ugdymo diegimas pradinėse klasėse, nes jis remiasi idėja, kad žmonės, gyvūnai ir augalai dalijasi bendru pasauliu, todėl yra tarpusavyje susiję vieni su kitais“, – teigia Kauno technologijos universiteto Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto (KTU SHMMF) jaunesnioji asistentė ir doktorantė Brigita Miseliūnaitė.
Holistinis ugdymas akcentuoja žmogaus tarpusavio ryšius su gyvąja gamta, parodant vaikams, kad kiekvienas jų veiksmas turi atoveiksmį – pasekmę. Dėl to būtina priimti sąmoningus sprendimus, kad tų pasekmių būtų galima išvengti.
„Tvarus ugdymas prasideda jau namuose – įvedus taisykles ar susitarimus, už jų nevykdymą numatant pasekmes, ugdomas suvokimas, kad mūsų veiksmai visada sulaukia atoveiksmio. Žinoma, ne mažiau svarbu vaikus vestis į gamtą, parodyti, kokia ji graži ir kaip mes gerai jaučiamės joje. Kai vaikai pamils gamtą, nenorės jos niokoti“, – sako B. Miseliūnaitė.
Brigita Miseliūnaitė / Asmeninio archyvo nuotr.
Didinti ekologinį raštingumą
Nepaisant ugdymo lygmens, tvarumas mokyklose gali lengvai integruotis kaip vertybinis pagrindas, leidžiantis kiekvienam megzti pagarbų santykį su Žeme ir visais jos gyventojais. KTU SHMMF jaunesnioji asistentė ir doktorantė Greta Matusevičiūtė sako, kad tvarumas švietime gali būti integruojamas dviem – „išoriniu“ ir „vidiniu“ – požiūriais.
„Išorinis požiūris reiškia, kad į ugdymo procesus integruojame žinias, kompetencijas ir gebėjimus, palankius tvarumui. Pavyzdžiui, kartu su moksleiviais puoselėjame ekologinio raštingumo ir sisteminės ilgalaikės mąstysenos kompetencijas ir gebėjimus. Vidinis požiūris susijęs su asmeninės atsakomybės prisiėmimu ir savo vidinio pasaulio orientavimu į tikslus, susietus ne tik su asmenine, bet ir su visuomenės gerove“, – pasakoja G. Matusevičiūtė.
Pastebima, kad ugdymo turinys turėtų nestokoti praktinių, kiekvieną asmeniškai paliečiančių ekologinio raštingumo žinių – kaip teisingai rūšiuoti, koks yra greitos mados poveikis žmonėms ir planetai, kaip mes kiekvienas savo veiksmais prisidedame prie šios problemos sprendimo arba gilinimo.
„Taip pat svarbu sudaryti sąlygas kiekvienam moksleiviui surasti būdų, kaip prisidėti prie problemų sprendimo, pavyzdžiui, paskatinti dalyvauti su tvarumu susijusiuose projektuose ar įsitraukti į savo bendruomenėje jau vykstančias veiklas“, – priduria G. Matusevičiūtė.
Mūsų mažieji piliečiai – galingi pokyčių agentai. Kadangi jie dar neturi stereotipinio mąstymo ar suvokimo „taip turi būti“, jiems lengviau diegti tvarią mąstyseną.
Ugdo bandruomeniškumą
Skatinti tvarumo principus mokyklose turėtų ne tik mokytojai, bet visa mokyklos bendruomenė. Pasak G. Matusevičiūtės, tvarumas jau diegiamas atnaujintose ugdymo programose, tačiau gilesnis tvarių idėjų plėtojimas ir užtikrinimas priklauso nuo mokytojų, tėvų ir moksleivių gebėjimo bendradarbiauti.
„Tarpdalykinė integracija ir kompleksiškas reiškinių supratimas – itin svarbus tvarumo kontekste. Visa mokyklos bendruomenė turėtų suprasti tvarumo integracijos svarbą ir sudaryti palankias sąlygas plėtoti įvairias iniciatyvas, pavyzdžiui, mokyklos bendruomenės daržą, maisto tausojimą, atliekų mažinimą“, – akcentuoja ji.
Nors viešajame švietimo sektoriuje dažnai kalbama apie intelektinį ugdymą, mąstymo gebėjimus ir švietimo rezultatus – pažymius ar egzaminų balus, toks ugdymas nepadeda spręsti šiandienių problemų. Joms spręsti reikia bendruomeniškumo ir kūrybiškumo.
„Visos žinių sritys – vienodai svarbios ugdant laimingą, sėkmingą ir darnią asmenybę. Pirmiausia, ugdymą reikėtų orientuoti ne tik į akademinius pasiekimus, bet į tarpdiscipliniškumą, mokant vaikus pamatyti ryšius tarp mokomų dalykų, įvairių sričių ir pasaulyje vyraujančių sistemų“, – sako B. Miseliūnaitė.
Naujas mąstymo būdas
Taip pat svarbu skirti laiko vertybiniam ugdymui ir giliai refleksijai, kad mokiniai galėtų apmąstyti, ką jie darys su naujomis žiniomis, kur jas galės pritaikyti ir kaip tos žinios keičia juos kaip žmones.
„Kartais atrodo, kad šiais laikais būti tvariu yra madinga, tačiau labai svarbu, kad tvarus ugdymas netaptų tik reklaminiu ar politiniu lozungu. Tvarus ugdymas nėra tik šiukšlių rūšiavimas, daugkartinių indų naudojimas ar baterijų rinkimas. Tvarus ugdymas – naujas mąstymo būdas ir vertybių sistema, padedanti žmogui atsakingai priimti sprendimus“, – akcentuoja B. Miseliūnaitė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nugaišo krokodilas iš kultinio filmo „Krokodilas Dandis“1
Australijoje nugaišo krokodilas Burtas, žinomas iš kultinio filmo „Krokodilas Dandis“ („Crocodile Dundee“). Gyvūnui buvo apie 90 metų, Darvine panešė Australijos reptilijų parkas „Crocosaurus Cove“....
-
Išsiveržė vienas aktyviausių pasaulio ugnikalnių1
Vienas aktyviausių pasaulio ugnikalnių vėl spjaudosi lava: pasak JAV seismologų, Havajuose stūksantis Kilauea išsiveržė pirmadienį. JAV geologijos tarnyba (USGS) pranešė, kad išsiveržimas prasidėjo netrukus po 2 val. vietos laik...
-
Per akciją „Saugom lašišą“ nustatyta šiurkščių pažeidimų: brakonieriams maža nepasirodys
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai, sausio–lapkričio mėnesiais atlikę 244 reidus, nustatė 176 pažeidimų iš kurių – 50 proc. sudaro šiurkštūs pažeidimai, o žala aplinkai siekia 69,5 tūkst. eurų, skelbia Aplin...
-
Apie karo nusiaubtą Ukrainos gamtą: kyla pavojus, kad kai kurių rūšių tiesiog neliks
Mokslininkai prognozuoja, kad dėl karo Ukrainoje gali išnykti maždaug 600 gyvūnų ir 750 augalų bei grybų rūšių, daugelis kurių yra įtrauktos į Ukrainos raudonąją knygą bei įrašytos į daugiašalių aplinkos susitarim...
-
Išrinkta įdomiausia saugoma eglė
Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba gruodžio mėnesio pradžioje paskelbė balsavimą, kur buvo galima rinkti įdomiausią saugomą elgę. Balsuoti buvo galima tiek tarnybos „Facebook“ paskyroje, tiek anketoje. ...
-
Pamaryje – paukščių būriai it vasarą
Ventės rage ornitologai stebi tūkstančius varnėnų. O į žieduotojų rankas vis dar pakliūva tokie paukščiai, kurie pas mus dažniausiai matomi tik vasarą. ...
-
Kovos su klimato kaita grimasos: anglių suvartojimas pasaulyje pasiekė naują rekordą3
Anglių suvartojimas pasaulyje 2024 m. trečią kartą iš eilės pasiekė naują rekordą. Šiais metais suvartota apie 8,77 mlrd. tonų anglių, ir tai yra 1 proc. daugiau nei pernai, trečiadienį Paryžiuje pranešė Tarptautinė energijo...
-
Žalčio patelė Eglė išpranašavo 2025-uosius metus13
Jau ne pirmą kartą Lietuvos zoologijos sodo gyventojai tampa Naujųjų metų orakulais. Šįsyk 2025-uosius išpranašavo taivaninio smailiauodegio žalčio patelė Eglė. ...
-
Gamtosaugininkai sulaukė labai simpatiškos kalėdinės dovanos1
Argentinos gamtosaugininkai sulaukė labai simpatiškos kalėdinės dovanos – Temaikèno bioparke pasaulį išvydo pudu elniukė – pačių mažiausių elnių atstovė. ...
-
Įsigalioja draudimas gaudyti vėgėles2
Nuo sekmadienio Lietuvoje įsigalioja draudimas gaudyti vėgėles. ...