Rusiška ruletė Holivude Pereiti į pagrindinį turinį

Rusiška ruletė Holivude

2010-11-05 17:04
Gruzinų režisieriaus Gelos Babluanio Holivude sukurtas perdirbinys "Trylika" įstringa tarp veiksmo filmo ir psichologinės dramos.

Gruzinų režisieriaus Gelos Babluanio Holivude sukurtas perdirbinys "Trylika" įstringa tarp veiksmo filmo ir psichologinės dramos.

Gruzinai pasklido po pasaulį

Žlugus Sovietų Sąjungai, ją sudariusių respublikų kinas taip pat patyrė didelį nuosmukį. Labai savitą Gruzijos kinematografą irgi apėmė gili stagnacija, kuri privertė kai kuriuos gruzinų kino meistrus patraukti į Vakarus.

Anksčiau už kitus į priverstinę emigraciją išvyko sovietų valdžios išguitas režisierius Otaras Ioselianis – jis surado palankią dirvą Prancūzijoje. Kur kas daugiau jo tautiečių kiek vėliau atsidūrė Vokietijoje ir čia sugebėjo sukurti įsimenančius darbus – tai scenaristas Iraklijus Kvirikadzė, režisierė Nana Džordžadzė, aktorius Merabas Ninidzė.

Režisierius Géla Babluanis pabandė įsitvirtinti Prancūzijoje. Jis norėjo būti rašytoju, vėliau studijavo teisę, bet norėdamas padėti tėvui (rež. Teimurazui Babluaniui) tapo kino prodiuseriu, o vėliau ir pats, įsitraukęs į užkrečiamą kino verslą, debiutavo kaip režisierius. Pirmas G.Babluanio didelis darbas "Trylika" (2005 m.), sukurtas Prancūzijoje, pelnė didįjį žiuri prizą Sandanso nepriklausomo kino festivalyje (JAV) ir du apdovanojimus Venecijoje.

Mirtina lobio medžioklė

"Šio filmo idėja gimė kraustantis iš Gruzijos į Prancūziją. Palikau smurto kupiną, nuo pilietinio karo kenčiančią šalį ir atvykau į tariamai ramią Prancūziją. Bet pamažu atradau kitokios rūšies smurtą, kuris egzistuoja Prancūzijoje, – psichologinį smurtą", – taip gabus debiutantas G.Babluanis tąsyk komentavo savo filmą, kuris Europoje vadintas metų atradimu.

Dėl lėšų trūkumo nespalvotoje juostoje kukliomis priemonėmis sukurta drama "Trylika" pasakojo apie 22 metų vaikiną Sebastianą. Atokiame kaimelyje prie jūros taisydamas vieno namo stogą jis įsivelia į mirtinai pavojingą avantiūrą. Kai perdozavęs narkotikų miršta namo savininkas, kuriam prieš pat mirtį buvo pažadėta daug pinigų už tam tikrų nurodymų įvykdymą, Sebastianas nusprendžia užimti mirusiojo vietą. Taip prasideda lobio medžioklė ir ji jaunuolį nuveda į pogrindžio klubą, kuriame už uždarų durų žmonės lošia iš kitų žmonių gyvybės.

Sužavėti prancūzų kino kritikai ėmė lenktyniauti tarpusavy ir G.Babluanį vadino tai naujuoju Romanu Polanskiu, tai Jeano Pierre'o Melville'io sekėju, o kai kurie "Trylikos" pasirodymą pagal reikšmę kinui lygino su Jeano Loco Godard'o maištingosios jaunystės šedevrais.

Brenda į tą pačią upę

Sėkmingas startas neliko nepastebėtas ir įtakingų Holivudo prodiuserių. Nuo netikėtos sėkmės apsvaigusį laimės kūdikį ėmė atakuoti pasiūlymai kurti "Trylikos" perdirbinį Amerikoje. Žinoma, su holivudiniu biudžetu ir tarptautine aktorių ekipa, kurios puošmena būtų dabar renesansą išgyvenantis Mickey Rourke'as ir populiarus "adrenalininio" veiksmo kino didvyris Jasonas Stathamas.

Filmas su tokiais publikos favoritais, žinoma, surinks nepalyginamai daugiau pinigų negu nespalvotas kriminalinis kūrinys su aktoriais, mažai žinomais net Prancūzijoje. Bet nereikia skubėti sveikinti jauno režisieriaus su pasakiška sėkme. Su Holivudo žvaigždėmis G.Babluanis gavo ir labai griežtus komercinio kino reikalavimus, kurių nepaisyti neįmanoma.

Seniai žinoma, kad lėšų trūkumas stimuliuoja menininkų fantaziją ir išradingumą, o didelis biudžetas – atvirkščiai – juos slopina ir gimdo kompromisus. Jų amerikietiškoje "Trylikos" versijoje tikrai apstu. Lakoniški nespalvoto pirmojo filmo stilistikos pranašumai dabar ištirpo mažai reikalingų spalvingų detalių gausoje, o scenos nemotyvuotai ištęstos.

Nuobodoki aktorių benefisai

Pirmas filmo trečdalis nuobodus kaip Samo Riley monotoniška vaidyba. 2007-aisiais filme "Kontrolė" (rež. Antonas Corbijnas) suvaidinęs savižudį britų roko grupės "Joy Division" vokalistą Ianą Curtisą, aktorius, regis, taip ir neatsikratė tragiškos lemties išraiškos veide.

Kiek labiau pasisekė kitiems filmo personažams – nelegalių lošimo namų dalyviams, kurie greičiau panašūs į savižudžių klubo narius. Dėl milžiniškų pinigų besivaržantys žaidėjai gauna pistoletą su viena kulka ir, nusitaikę vieni kitiems į galvą, pagal komandą spaudžia gaiduką. Retėjant žaidėjų gretoms prizų fondas didėja, o įtampa auga.

Bet, tiesą sakant, įdomiau stebėti ne šios rusiškos ruletės technologiją (kiekviename naujame raunde kulkų skaičius pistoletuose didėja, o finalinei dvikovai burtais išrenkami du šauliai), bet šaudynių dalyvių portretus.

Kiekvienas avantiūros dalyvis turi savo motyvą. Šaudyti nemokantis jaunas elektrikas Vincentas į mirties sūkurį įkrenta kaip musė į barščius – tikėdamasis lengvai uždirbti daug pinigų ir išbristi iš jo šeimą užgriuvusių finansinių problemų liūno. Nepagydomai sergantį Ronaldą Lyną (akt. Ray Winstone'as) čia atvedė jo ciniškas brolis Džasperas (akt. J.Stathamas). Bene spalvingiausias "savižudis" Džefersonas (jį kaip visada ryškiai vaidina M.Rourke'as) į ringą medinėje dėžėje atvyko tiesiai iš Meksikos kalėjimo.

Deja, filmas subyra į atskirus benefisinius garsių aktorių pasirodymus, o pati scenarijaus konstrukcija – į tris nelygiavertes dalis. Todėl sugrįžus iš kino teatro norisi šiek tiek atsikvėpti, o paskui pažiūrėti DVD formatu Lietuvoje išleistą ankstesnį "Trylikos" variantą.


"Trylika" ("13") ***

Trileris. JAV, 2010 m. Rež. Géla Babluanis. Vaidina J.Stathamas, M.Rourke'as, R.Winstone'as, S.Riley, Benas Gazzara, Natasha Lyonne.

veiksmas 2

humoras 0

įtampa 1

erotika 0

siaubas 2

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų