Šalies bankų sistemą prižiūrintis, bet vartotojų skundus tik nuo kitų metų pradėsiantis nagrinėti Lietuvos bankas ateityje gali patirti šoką. Nes į dienraščio klausimus atsakę Lietuvos banko kredito įstaigų priežiūros specialistai įsitikinę, kad su klientais bankai elgiasi sąžiningai.
– Ar šiuo metu rengiamose atsakingo skolinimo nuostatose yra apibrėžta banko ir kliento atsakomybė pasikeitus ekonominei situacijai, pvz., ar nuvertėjus turtui bankai ir ateityje galės reikalauti iš klientų papildomo užstato?
– Atsakingo skolinimo nuostatomis siekiama sudaryti sąlygas ir bankų klientams, ir bankams priimti sprendimus dėl skolinimosi ir skolinimo atsakingai, įvertinus visą prieinamą informaciją.
Negrąžintų kreditų ar ekonominių krizių neišvengsime, tačiau atsakingai priimant sprendimus galima sumažinti neigiamą jų įtaką rinkai, vartotojams. Šalys privalo elgtis pagal sudarytas sutartis, nes jos šalims turi įstatymo galią. Pabrėžtina, kad bankas privalo laikytis imperatyvių Civilinio kodekso normų. Bankas, kaip sutarties šalis, privalo vykdyti sutartį tinkamai, sąžiningai, bendradarbiauti su kita sutarties šalimi.
– Kaip žadama apsaugoti bankų klientus nuo kredito sutartyse įteisintų nelygiateisių santykių, pvz., ar bankai ir ateityje galės keisti sutarties sąlygas vienašališkai?
– Kaip ir kiekvienos kitos sutarties, paskolos sutarties sąlygos pirmiausia yra skolininko ir skolintojo derybų objektas. Esant pakankamai konkurencijai bankai turėtų būti suinteresuoti klientams pateikti kuo palankesnius pasiūlymus, nes kitaip prarastų klientus, jų veikla būtų nuostolinga. Finansinių, kaip ir bet kurių kitų, paslaugų klientai turi teisę derėtis su bankais dėl jiems palankiausių sąlygų. Pabrėžtina, kad nei praeityje, nei šiuo metu bankai neturėjo (neturi) teisės vienašališkai keisti kredito sutarties sąlygas, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus.
– Kaip vertinate tai, kad, keičiant kredito sutartį banko kliento prašymu, šiuo metu bankai vis dar keičia ir visas kitas sąlygas, t. y. anksčiau paskolintus pinigus perskolina pagal šiuo metu galiojančias sąlygas, o esant turto vertės ir paskolos skirtumui, prašo tą skirtumą susimokėti?
– Iš esmės sutartys gali būti keičiamos tik šalių susitarimu, šalys privalo vykdyti sutartį tinkamai, sąžiningai.
– Ar planuojama ir kaip tobulinti banko ir jo klientų santykių priežiūrą?
– Pirmiausia vartotojai turi būti atidūs sudarydami sutartis su bankais, jų nepasirašyti, jeigu yra nerealių, klientui nenaudingų sąlygų. Patartina prašyti bankų išsamiai paaiškinti sutarčių projektų sąlygas, jei dėl jų kyla klausimų. Jeigu yra galimybė, dėl sutarčių verta pasikonsultuoti su teisininkais.
Pagal galiojančius teisės aktus vartotojų ginčai dėl sutarčių tarp jų ir paslaugos teikėjų yra Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos, taip pat teismų kompetencija.
Be to, Lietuvos banko baigiamos rengti atsakingo skolinimo nuostatos įpareigos bankus klientams informaciją apie paskolas teikti suprantamai, aiškiai, suteikti galimybę palyginti alternatyvius pasiūlymus ir pasirinkti jam tinkamiausią sprendimą.
– Ko reikia, kad bankų klientai būtų saugūs?
– Atlikus priežiūros institucijų reorganizaciją numatoma, kad Lietuvos bankui bus pavesta vykdyti ne tik finansų įstaigų priežiūrą, bet ir ginti finansinių paslaugų vartotojų teises. Tačiau Lietuvos bankas jau dabar imasi iniciatyvos, siekdamas apsaugoti vartotojus. Atsakingo skolinimo nuostatos, kurias siūloma taikyti rinkoje, – vienas iš pavyzdžių. Labai svarbios veiklos kryptys banko ir kliento santykių srityje – bankų klientų švietimas, reikalavimų klientams teikiamai informacijai nustatymas. Rinkos skaidrumas – viena svarbiausių gerų banko ir kliento santykių sąlygų.
Naujausi komentarai