Kadencijai einant į pabaigą susirūpinta ir žmogaus teisėmis Pereiti į pagrindinį turinį

Kadencijai einant į pabaigą susirūpinta ir žmogaus teisėmis

2008-05-14 12:13

Parlamentui pateiktos Operatyvinės veiklos, Prokuratūros, Baudžiamojo proceso kodekso, Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo pataisos

Parlamentui pateiktos Operatyvinės veiklos, Prokuratūros, Baudžiamojo proceso kodekso, Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo pataisos

Seimas sutiko svarstyti visą paketą įstatymų pataisų, tačiau kai kurie parlamentarai abejoja, ar tai leis griežčiau kontroliuoti operatyvinę veiklą ir garantuoti žmogaus teises.

Operatyvinės veiklos įstatymo naujos redakcijos ir su ja susijusių Baudžiamojo proceso kodekso, Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo bei Prokuratūros įstatymo pakeitimų ir papildymų projektus parengė šalies vadovo sudaryta darbo grupė, vadovaujama jo patarėjos Tomos Birmontienės.

Projektams po pateikimo vakar pritarė 36 Seimo nariai, 1 buvo prieš ir 5 susilaikė.

Naujoje įstatymo redakcijoje įtvirtinama galimybė apskųsti operatyvinę veiklą vykdančių pareigūnų veiksmus jų tarnybų vadovams, prokurorui ar teismui. Šiais atvejais turėtų būti nedelsiant pradėtas tyrimas, o, paaiškėjus pareigūnų neteisėtiems veiksmams, sprendžiamas jų atsakomybės klausimas.

Siekiant apsaugoti privatų gyvenimą, siūloma iki 9 mėnesių sutrumpinti Operatyvinės veiklos įstatyme numatytus terminus kontroliuoti telekomunikacijų tinklais perduodamą informaciją ir kitų specialiųjų priemonių taikymą. Taip pat raginama nustatyti reikalavimą operatyvinės veiklos subjektams, besikreipiantiems dėl sankcijų operatyviniams veiksmams, pateikti visą surinktą informaciją, liudijančią tokių veiksmų taikymo būtinumą. Prieš duodamas sankciją teisėjas privalėtų susipažinti su šia medžiaga ir įsitikinti tokių veiksmų tikslingumu. Prašant pratęsti sankciją, teismui turėtų būti pateikta ir pažyma apie atliktus operatyvinius veiksmus bei gautus rezultatus.

Projekto autoriai siūlo operatyvinės veiklos veiksmus, kuriais ribojamas žmogaus privatus gyvenimas, leisti tik tada, kai kitais teisėsaugos institucijų veiksmais neįmanoma apginti asmens teisėtų interesų, visuomenės ir valstybės saugumo.

Pabaigus operatyvinį tyrimą, jei operatyvinė informacija apie galimai neteisėtai veikusį asmenį nepasitvirtino, visa surinkta informacija apie privatų asmens gyvenimą turėtų būti sunaikinama per 1 mėnesį arba tris kartus greičiau, nei reikalaujama dabar.

Seimo narys Algimantas Valentinas Indriūnas pasiūlė įstatymo projekte griežčiau apibrėžti privataus gyvenimo sąvoką. Mat esą nusikaltėliai, kalbėdami žargonu, kasdienėmis frazėmis gali pridengti planuojamus nusikaltimus. Tačiau T.Birmontienė priminė, kad privatų gyvenimą gina Konstitucija, o jo sąvoka apibrėžta Civiliniame kodekse ir tarptautinėje teisėje. Tai yra “asmeniniai, šeimos ryšiai, asmens sveikatos paslaptis”.

Tuo tarpu parlamentaras Julius Veselka suabejojo, ar verta taip apriboti tyrimo trukmę ir įpareigoti pareigūnus taip greitai naikinti surinktus duomenis, mat kai kurie nusikaltimai gali būti atskleisti tik po ilgesnio laiko.

“Pagal projektą atrodo, kad auka gali būti terorizuojama bet kada, o nusikaltėliai įgyja pranašumą apsunkinti operatyvinę veiklą”, - tikino J. Veselka. Jo įsitikinimu, naujoji įstatymo redakcija gins “ne valstybės ir piliečių, o kitokius, grupinius interesus”.

Įstatymo pataisomis stiprinama prokuratūros vykdoma operatyvinės veiklos subjektų kontrolė ir vadovų atsakomybė - siūloma numatyti papildomą galimybę prokurorams kontroliuoti operatyvinių veiksmų teisėtumą.

Siekiant efektyvesnio operatyvinės veiklos subjektų darbo koordinavimo, pataisų rengėjai ragina įsteigti specialią instituciją, kuriai priklausytų operatyvinę veiklą vykdančių subjektų vadovai ir generalinis prokuroras.

Kad būtų sustiprinta parlamentinė operatyvinės veiklos priežiūra, siūloma įpareigoti Seimo Operatyvinės veiklos parlamentinės kontrolės komisiją kasmet pateikti ataskaitą apie savo darbą, įstatymo vykdymą ir kylančias problemas.

Prieš kurį laiką įvairių teisėsaugos institucijų atstovai Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkui Alvydui Sadeckui pareiškė, kad galiojantis Operatyvinės veiklos įstatymas užtikrina pakankamą operatyvinių tarnybų kontrolę. Anot pareigūnų, rengti naują įstatymo redakciją nebuvo nei teisinio, nei loginio pagrindo - esą pakako kai kurių straipsnių pataisų.

A.Sadecko teigimu, esamas įstatymas sudaro prielaidas teisėsaugai efektyviai atlikti savo funkcijas, tačiau teismai ir prokuratūra, sankcionuojantys ir prižiūrintys operatyvinę veiklą, iki šiol savo pareigas atliko nepakankamai reikliai.

Pareigūnų kritikos sulaukė ir siūlomos kitų įstatymų pataisos. Pavyzdžiui, Prokuratūros įstatyme tarp prokuratūros funkcijų siūloma nurodyti prievolę kontroliuoti operatyvinės veiklos subjektų veiksmų teisėtumą. Tokiu atveju prokuratūra esą nepagrįstai taptų viršesnė už operatyvinės veiklos institucijas.

ELTA, KD inf.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų