Naujų automobilių pardavimas išaugo kone dvigubai ir jų būtų nuperkama dar daugiau, jei gamintojai padidintų apimtį. O prekyba naudotais automobiliais pristabdyta nuo liepos 1 d. įsigaliojus Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano muitų sąjungai.
Per maži gamintojų pajėgumai
Statistai skelbia apie atsigaunančią automobilių rinką. Esą auga prekyba ne tik naudotais, bet ir naujais automobiliais. Antai bendrovės "AutoTyrimai" duomenimis, Lietuvoje šių metų sausio–liepos mėnesiais registruota 8614 naujų lengvųjų automobilių, o tai kone dvigubai daugiau nei pernai, kai buvo registruoti tik 4344 nauji automobiliai.
Kaip teigia prekiautojai naujais automobiliais, ši įspūdinga statistika dar nereiškia didžiulio naujų automobilių pardavimo masto, nes pati rinka nedidelė.
Autocentro "Fakto" automobilių pardavimo vadovas Andrius Verikas dienraščiui teigė, kad naujus automobilius šiemet perka tiek verslo įmonės, tiek gyventojai. Tačiau dar toli iki 2008 m. pardavimo lygio, kai buvo parduodamas rekordinis naujų automobilių skaičius.
Pasak jo, nemaža dalis pirkėjų už prekę moka grynaisiais, kiti – išperkamąja nuoma.
"Per krizę daugelis automobilių įmonių taupė pinigus ir neatnaujindavo parkų, o dabar akivaizdu, kad daugelis verslininkų sujudo. Be to, naujus automobilius aktyviai perka ir gyventojai", – pasakojo A.Verikas.
Anot jo, dėl per krizę sumažėjusios gamybos apimties šiuo metu jaučiamas kai kurių automobilių modelių trūkumas. Ypač ilgai tenka laukti japoniškų automobilių.
"Čekų automobilių gamintojai taip pat nespėja gaminti. Per sunkmetį daug kas susimažino sandėlius, beveik nebeliko centrinių sandėlių, tad automobiliai gaminami tik gavus konkrečių užsakymų. Šiandien pagrindinių gamintojų, kaip antai "Nissan" įvairūs modeliai, pristatomi gana greitai. Pavyzdžiui, "Nissan Juke" su automatine pavarų dėže ilgiausiai laukiame penkis mėnesius nuo užsakymo. Tačiau iš kitų gamintojų naujo automobilio gali tekti laukti ir metus", – pasakojo jis.
A.Veriko nuomone, jei automobilių būtų pagaminama daugiau ir greičiau, jų pardavimas būtų gerokai didesnis.
Autoplius.lt duomenimis, nauji automobiliai sudaro tik 3,4 proc. visų sandorių Lietuvoje, tačiau, palyginti apyvartas, naujiems automobiliams išleidžiama 17 proc. visos automobilių rinkos pinigų.
Išlepinti prekiautojai
Neprasta situacija ir naudotų automobilių rinkoje. Kaip dienraščiui pasakojo vilnietis Linas Remeika, baltarusiai gerokai išlepino mūsiškius pardavėjus, tad šie nebesileidžia į jokias derybas dėl mažesnės kainos. Vyras jau daug metų ne tik atidžiai stebi rinką, bet ir pats joje dalyvauja. Linas perka šiek tiek apgadintus automobilius, kuriuos sutaisęs parduoda brangiau arba važinėja pats.
"Tikėjausi, kad nuo liepos 1 d., kai įsigalios Muitų sąjunga tarp Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano, baltarusiai taip masiškai nebepirks automobilių, nukris ir jų kainos. Tačiau nieko panašaus neįvyko. Antai naudotų automobilių pardavėjai Kauno turguje vaikšto pasipūtę, o paklausus apie galimą žemesnę parduodamos mašinos kainą susikišę rankas į kišenes apsisuka ir nepasakę nė žodžio nueina", – dalijosi įspūdžiais prieš kelias savaites bandęs pigiau nusipirkti automobilį L.Remeika.
O prieš metus tie patys pardavėjai vos ne kadrilį buvo pasiruošę sušokti, kad tik parduotų automobilį. Tuomet nesunkiai pavykdavo suderėti mažesnę kainą. L.Remeika pabrėžė, kad dėl baltarusių dirbtinai išpūstos ir automobilių detalių kainos.
Autoplius.lt duomenimis, pirmas tris liepos savaites naudotų automobilių vidutinė kaina, palyginti su antru šių metų ketvirčiu, smuko 3–9 proc., o labiausiai atpigo 6–10 metų automobiliai, kuriuos dažniausiai pirkdavo užsieniečiai.
Pardavimas sulėtės
Viktoro Daukšo, Autoplius.lt vystymo vadovo teigimu, vidutinis automobilio amžius Lietuvoje antro ketvirčio pabaigoje buvo 14,4 metų, tad nuo ES vidurkio atsiliekame 6 metais.
"Konstatuoti stabilų kainų sumažėjimą dar anksti, tačiau akivaizdu, kad dabar įsigyti automobilį yra palankiau negu praėjusį ketvirtį. Žemesnis kainų lygis išsilaikys iki atostogų sezono pabaigos", – prognozavo V.Daukšas.
Užfiksuotas itin įspūdingas išvežamų į užsienį automobilių pardavimo šuolis. Pasak V.Daukšos, šių metų antrą ketvirtį šių automobilių parduota net 144,5 proc. daugiau negu pernai tuo pačiu metu. Tačiau liepą lankytojų iš Baltarusijos sumažėjo net 86 proc., tad manoma, jog mažės ir šių automobilių pardavimas.
"Tikėtina, kad tranzitinių automobilių sąstingis truks ne mažiau nei pusmetį, kol verslas suras naujų pardavimo kanalų. Jau dabar užmezgami glaudesni verslo santykiai ir vystoma prekyba su Ukraina, Moldova, Latvija ir Estija", – samprotavo jis.
Naujai mašinai – 40 atlyginimų
Mūsų šalies gyventojų perkamoji galia vis dar silpna. Statistikos departamento pirmo ketvirčio duomenimis, vidutinis darbo užmokestis Lietuvoje buvo 1613 litų į rankas. V.Daukšos skaičiavimu, naudotam automobiliui įsigyti reikia skirti net septynis vidutinius atlyginimus.
"Vidutinės naudotų automobilių kainos balandžio–birželio mėnesiais buvo 11,4 tūkst. litų, o naujų – 66,4 tūkst. litų. Vis dėlto vidutinį atlyginimą gaunantiems lietuviams naujas automobilis yra sunkiai įkandamas pirkinys. Norėdamas nusipirkti naują mašiną lietuvis turėtų skirti net 41, latvis – 43, o estas tik 30 mėnesinių savo šalies vidutinių atlyginimų", – skaičiavo pašnekovas.
Manoma, kad Lietuvoje registruotų automobilių sandorių turėtų nuosekliai daugėti – kraštiečiai automobilius pardavinės vieni kitiems. Be to, naudotų į Lietuvą įvežamų automobilių skaičius 2009 ir 2010 m. buvo gana mažas, tad, atsigaunant šalies ekonomikai, tikimasi ir didesnio naujai įvežtų automobilių sandorių skaičiaus.
"Naujų automobilių pardavimo augimą lėtins mažiau palankios automobilių finansavimo sąlygos ir labai ilgi užsakytų automobilių pristatymo terminai", – prognozavo V.Daukšas.
Statistika
Lietuvos keliais daugiausia važinėja automobiliai, kurių amžius yra nuo 11 iki 20 metų (61,3 proc.). Tik vienas iš dešimties automobilių šalyje yra naujesnis nei 5 metų. Naudoti automobiliai sudaro didžiąją dalį rinkos – 96,6 proc.
Šių metų antrą ketvirtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, naudotų automobilių pardavimo sandorių įvyko 22 proc. daugiau – taip pat pasiektas ir netgi viršytas 2008 m. lygis.
Naujų automobilių pardavimas liepą (vienetais)
Asmeninės paskirties 1073
Komercinės paskirties 120
Populiariausių naujų automobilių pardavimas liepą (vnt.)
"Peugeot 3008" 84
"Nissan Qashqai" 74
"Nissan Juke" 73
Naujų lengvųjų automobilių pardavimas birželį (vnt.)
Tipas Grynaisiais Išperkamąja nuoma
Asmeniniam naudojimui 1361 552
Komerciniam naudojimui* 142 55
Iš viso 1503 607
* Bendroji masė neviršija 3,5 tonos.
Naujausi komentarai