Ilgai ieškojusi piratavimo priešnuodžio muzikos industrija pagaliau žengia teisinga kryptimi. Pagalbos ranką tiesia telefonų gamintojai: jų produktai vis labiau kėsinasi paveržti MP3 grotuvų rinkos dalį. Apie tokias tendencijas buvo kalbama "Sony Ericsson" renginyje, kuriame bendrovė pristatė naują paslaugą, siūlančią legaliai siųstis neribotą skaičių muzikos kūrinių. Nors daryti išvadas ankstoka, tokio tipo paslauga gali padėti muzikos įrašų bendrovėms išbristi iš duobės ir rasti katastrofiškai smunkančio kompaktinių plokštelių pardavimo alternatyvą.
Internetas sujaukė rinką
Muzikos sritis – viena tų, kurias negrįžtamai reformavo įsigalėjusios skaitmeninės technologijos. Kompiuteriai ir internetas pakeitė muzikos kūrimą, platinimą, klausymą ir sujaukė ramų muzikos įrašų bendrovių gyvenimą.
Kai 2001-aisiais dienos šviesą išvydo MP3 grotuvas "Apple iPod", buvo teigiančių, kad produktas neturi ateities. Šio grotuvo ir po dvejų metų veiklą pradėjusios muzikos elektroninės parduotuvės "iTunes Store" junginys tapo tikru hitu. Bendrovė nubrėžė gaires, kaip ateityje turi atrodyti muzikos verslas ir, aišku, iš to neblogai pelnosi. Apie 25 proc. "Apple" pajamų sudaro muzikos grotuvai, o jos elektroninėje parduotuvėje parduodama daugiausia įrašų visose JAV.
Kitoms su muzika susijusioms bendrovėms teliko pavydžiai stebėti tolstantį konkurentą. Daugeliui prireikė kelerių metų suprasti, kas gi iš tikrųjų nutiko su muzika ir kaip prie to prisitaikyti.
"Walkmanus" pakeitė "iPodai"
Prieš prasidedant "iPodų" erai, nešiojamųjų grotuvų srityje dominavo "Sony". Pirmas toks bendrovės gaminys, pavadintas "Walkman", pasaulį išvydo 1980-aisiais. Nuo tada jo pavadinimas prilipo įvairiems nešiojamiesiems grotuvams. Po kelerių metų kasetes pakeitė kompaktinės plokštelės, o naujojo tūkstantmečio pradžioje "Sony" tikėjo, kad ateitis priklauso formatui "MiniDisk".
Deja, apsiriko ir greitai prarado nešiojamųjų muzikos įrenginių srityje turėtą poziciją. 2005-aisiais "Sony" nusprendė eiti nauju keliu. Jos antrinė įmonė "Sony Ericsson" pristatė pirmą muzikinį telefoną "Walkman". Ir iš tiesų telefonai rado savo pirkėją, įvertinusį kelių įrenginių viename pranašumą. Be to, sparčiai tobulėjantys telefonai atmintinės dydžiu ir funkcijomis vis labiau prilygsta MP3 grotuvams.
Iki šiol keliolika muzikinių telefonų išleidusios "Sony Ericsson" planuose – nauji telefonai, skirti ne vien klausytis muzikai, bet ir įvairioms pramogoms, pavyzdžiui, žaisti ar žiūrėti filmus. Ir tai dar ne viskas. Norėdama sustiprinti pozicijas šioje srityje, bendrovė pristatė muzikos paslaugą "Play Now plus", Skandinavijos šalyse veikti pradėsiančią artimiausiomis savaitėmis.
Geri pavyzdžiai užkrečia
"Apple" pavyzdys parodė, kad gero produkto ir paslaugos tandemas gali užtikrinti stulbinamą sėkmę. Tiesa, "Sony Ericsson" aklai nekopijuoja parduotuvės "iTunes Store" idėjos. Juolab kad įvairūs jos klonai didelės sėkmės nesulaukė. Savo telefonų pirkėjams bendrovė siūlo iš esmės naujo pobūdžio muzikos paslaugas, leidžiančias neribotai siųstis muzikos kūrinius įsigijus naują telefoną ar mokant fiksuotą mėnesio mokestį.
Bendrovė tikisi, kad pastarasis būdas taps patrauklia alternatyva jaunajai "interneto" kartai, kuri, kaip ne kartą yra skelbusios įrašų bendrovės, nelinkusi mokėti už muziką ir mieliau viską siunčiasi nemokamai.
Įsigyjantiems naujus "Sony Ericsson" muzikinius telefonus tam tikrą laiką (nuo 6 iki 18 mėnesių) mokesčio už muziką nereikės mokėti, nes jis veikiausiai bus įtrauktas į telefono kainą. Paslauga bus prieinama ir kitų telefonų naudotojams, tokiu atveju mokestis sieks apie 40 litų per mėnesį.
Jeigu naujoji paslauga pasiteisintų, laimėtų visi. "Sony Ericsson" tai lemtų didesnį telefonų pardavimą, mobiliojo ryšio operatoriams – išaugusį naudojimąsi duomenų perdavimu, o įrašų bendrovės taip gaus joms priklausančią dalį.
Neturėtų likti nuskriausti ir vartotojai: jie ne tik legaliai klausysi muzikos, bet ir galės naudotis keliomis patogiomis galimybėmis, pavyzdžiui, dalytis muzikos failais su pažįstamais ar visus juos automatiškai saugoti kompiuteryje. Vienintelis ribojimas – nusprendus nutraukti registraciją ir nebemokėti mėnesinio mokesčio, muzikos failais nebebus galima naudotis.
Konkurentai nesnaudžia
Reikia paminėti, kad "Sony Ericsson" – ne vienintelė bendrovė, nusprendusi eiti tokiu keliu. Panašią muzikos prenumeratą spalio 17 d. Jungtinėje Karalystėje ketina pradėti ir "Nokia". "Comes With Music" bus paleista su nauju muzikiniu "Nokia" telefonu "5310 XpressMusic". Kaip ir jos konkurentė, "Nokia" naujojo telefono pirkėjams ketina tam tikrą laiką leisti nemokamai prisijungti prie 2 mln. kūrinių katalogo.
Apie planus pristatyti muzikos prenumeratos paslaugą yra prabilusi IT srities galiūnė "Microsoft", kurios bandymas įsitvirtinti MP3 grotuvų rinkoje su savuoju "Zune" buvo nesėkmingas. Ateityje "Zune" naudotojai galės už 40 litų mėnesinį mokestį prisijungti prie internetinio muzikos archyvo "Zune Pass" ir iš jo parsisiųsti neribotą skaičių muzikos kūrinių.
Nepaisant naujų muzikos rinkos tendencijų, Lietuva lieka nuošalėje. Įvertinus tai, kad vis dar neturime penkerius metus pasaulyje veikiančios parduotuvės "iTunes Store", sunku tikėtis, kad artimiausiu metu mūsų rinką pasieks "Sony Ericsson" ar "Nokia" paslaugos.
Naujausi komentarai