- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vis daugiau vairuotojų Lietuvoje savo transporto priemonėse įsirengia vaizdo registratorius, kuriais nufilmuotais vaizdeliais dalijasi su interneto vartotojais. Tokios informacijos viešinimo tikslas dažniausiai būna kilnus – supažindinti visuomenę su Kelių eismo taisyklių pažeidimais, tačiau asmens duomenų apsaugos specialistai atkreipia dėmesį, kad, nufilmuotam asmeniui pasiskundus, galime sulaukti ir nuobaudų.
Veikia duomenų apsauga
Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos (VDAI) direktoriaus pavaduotoja Dijana Šinkūnienė "Kauno dienai" sakė, kad vaizdo registratoriais užfiksuotų duomenų viešinimas gali būti traktuojamas kaip asmens teisių pažeidimas. "Vaizdo registratoriumi užfiksuotus duomenis galima laikyti žmogaus teisių pažeidimu, tačiau daug kas priklauso ir nuo situacijos. Jeigu tokie duomenys naudojami policijos pareigūnų, siekiant išsiaiškinti eismo įvykio aplinkybes, tuomet viskas gerai, o štai viešinant tokius duomenis internete gali kilti problemų, nes nėra jokio konkretaus tikslo tokius duomenis viešinti", – atkreipė dėmesį pašnekovė.
Jos teigimu, toks įrašas viešojoje erdvėje gali atsirasti tik vienu atveju – kai turimi visų vaizdo įraše užfiksuotų asmenų sutikimai.
Vis dėlto vienareikšmiškai teigti, kad tokie internete įkelti vaizdo įrašai yra žmogaus teisių pažeidimai, negalima, nes kiekviena situacija yra skirtinga, tačiau teisinė prezumpcija yra tokia, kad dažniausiai tai būtų laikoma asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių įstatymų pažeidimu. Anot D.Šinkūnienės, jeigu vaizdo įraše užfiksuotas ne pats asmuo, o jo automobilis ar automobilio valstybiniai numeriai, tai taip pat laikoma privačiais asmens duomenimis ir jų viešinimas be asmens sutikimo gali būti traktuojamas kaip žmogaus teisių pažeidimas. Specialistė tvirtina, kad nufilmuotasis gali kreiptis į teismą ir tikėtina, kad jo interesai bus ginami, tačiau pirmas veiksmas, kurio derėtų imtis – bandyti susitarti su įrašą įkėlusiu asmeniu.
"Pastebėjus, kad jūsų atvaizdas su kažkokiu vaizdo įrašu yra įkeltas į interneto svetainę, reikėtų kreiptis į tos svetainės administratorių ir prašyti vaizdo įrašą pašalinti, nurodant, kad jis buvo įkeltas be jūsų sutikimo. Toliau viskas priklausytų nuo to, kokia interneto svetainė ir kokia situacija, bet, kaip ir minėjau, tokių įrašų viešinimas sudaro labai platų lauką asmens teisių pažeidimams" , – sakė D.Šinkūnienė.
Skirtingas reglamentavimas
Dabartinis Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos tikslas, vaizdo registratoriais surinktų duomenų naudojimo reglamentavimas.
"Šiuo metu vairuotojui įsirengus vaizdo registratorių savo automobilyje, jo surinkti duomenys traktuojami kaip informacija, surinkta asmeniniais tikslais. Tačiau, jei vaizdo registratorius įrengiamas įmonei priklausančiame automobilyje, tai įmonė tampa surinktų duomenų valdytoju ir šiuo atveju jau būtų taikomos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo nuostatos. Situacijos ganėtinai panašios, o jų reglamentavimas skirtingas", – apie įstatymų spragas kalbėjo specialistė. Šiuo metu juridiniams asmenims priklausančiose transporto priemonėse įrengus vaizdo registratorius, reikia apie tai pranešti VDAI, o automobilį pažymėti specialiais skiriamaisiais ženklais.
VDAI rengia įstatymo projektą, kuriame vaizdo registratorių naudojimo taisyklės būtų suvienodintos. "Siekiant suvaldyti tokių duomenų naudojimą, reikėtų aiškiai reglamentuoti, kam vaizdo registratoriais užfiksuoti duomenys gali būti naudojami. Taip pat reikėtų nurodyti, kad jie nebūtų skelbiami viešai", – kalbėjo D.Šinkūnienė.
Asmens duomenų apsaugos specialistė taip pat pataria susilaikyti nuo vaizdo registratoriais užfiksuotų duomenų skelbimo internete. "Žinoma, galima uždengti automobilio valstybinius numerius, tačiau yra ir kitų detalių, kurios gali išduoti asmens tapatybę. Todėl siūlyčiau susilaikyti nuo tokių vaizdo įrašų skelbimo internete", – teigė D.Šinkūnienė.
Europos Žmogaus Teisių Teismas yra pateikęs išaiškinimą, kad nusikalstamai veikai ir nusižengimams netaikomas žmogaus privataus gyvenimo apsaugos principas.
Pataria naudoti
Draudimo įmonių atstovai laikosi kitokios nuomonės. Jie pataria naudoti vaizdo registratorius, nes kartais tai gali tapti vieninteliu įrodymu nustatant eismo įvykio kaltininką, kai eismo įvykio aplinkybės būna įtartinos. Filmuota medžiaga tampa rimtu argumentu užginčijant neteisėtus kaltinimus eismo įvykio sukėlimu. Ypač tokios priemonės praverčia vairuotojams, kuriems tenka keliauti į užsienio šalis, bet prieš tai svarbu pasidomėti, kokios vaizdo registratorių naudojimo taisyklės. Pavyzdžiui, Ispanijoje ir Austrijoje vaizdo registratoriai yra ribojami, o fiziniai asmenys neturi teisės pateikti filmuotos eismo įvykio medžiagos kaip įrodymo policijai, teismui ar draudimo bendrovei. Vis dėlto daugumoje Europos šalių vaizdo registratoriai yra leidžiami, tačiau jais užfiksuotos vaizdo medžiagos viešinimą griežtai kontroliuoja įstatymai.
Draudimo ekspertų teigimu, vaizdo registratoriaus naudojimas gali labai praversti Skandinavijos šalyse, Prancūzijoje ir Italijoje, nes šiose šalyse policijos pareigūnai yra neįpareigoti vykti į eismo įvykio vietą, todėl avarijos aplinkybes daug lengviau išsiaiškinti, kai atsiranda galimybė peržiūrėti vaizdo medžiagą.
Lietuvos policija taip pat suteikia gyventojams galimybę pasidalyti informacija. Elektroninių paslaugų sistemoje "ePolicija" galima perduoti vaizdinę medžiagą tyrimui, tačiau medžiagą įkėlęs asmuo turi pateikti savo duomenis. Policijos atstovai tvirtina, kad vaido registratoriumi užfiksuotas pažeidimas gali būti laikomas įrodymu, nes dabar galiojantys teisės aktai įvardija, kad bet kokie duomenys gali būti traktuojami kaip įrodymai, kurie priimami ir tiriami.
Komentaras
Danas Česnauskas
Kauno kelių policijos valdybos viršininkas
Vaizdo registratoriumi užfiksuotas KET pažeidimas ne visuomet yra pakankamas įrodymas policijos pareigūnams. Jeigu prietaisu užfiksuota avarija, tuomet policijai tai gali padėti išsiaiškinti įvykio aplinkybes, tačiau įrodyti kitą KET pažeidimą gali būti sunku, nes pažeidėjas, užfiksuotas vaizdo įraše, gali ginčyti, kad neaiškios pažeidimo aplinkybės, tokios kaip data ir laikas. Vis dėlto vaizdo registratoriumi vairuotojai gali užfiksuoti visus KET pažeidimus, išskyrus neblaivius vairuotojus, greičio viršijimą, tamsintus langus ir kitus, kuriems fiksuoti reikalingas sertifikuotas ir patikrintas prietaisas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?46
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...