- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Automobiliu su automatine pavarų dėže važiuoti daug patogiau nei su turinčiu mechaninę pavarų dėžę, nes nereikia galvoti, kada perjungti pavarą. Ypač tai patogu miestuose, kai tenka daug judėti, nes nedyla automobilio sankaba. Automobilių pardavėjai pastebi, kad "automatų" paklausa auga geometrine progresija, tačiau laikančiųjų egzaminą "Regitroje" tik su automatine pavarų dėže – nedaug.
Praktiškas pasirinkimas
VĮ "Regitra" generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas sako, kad žvelgiant į egzaminų statistiką ir lyginant ją su kitų šalių praktika, matyti, kad Lietuvoje vis dar populiariausios mechaninės pavarų dėžės, o laikančiųjų B kategorijos egzaminą su automatinėmis skaičiai juokingi, nesvarbu, kad registruojama vis daugiau automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis.
2013 m. net 98,45 proc. laikiusiųjų B kategorijos egzaminą rinkosi mechaninę pavarų dėžę ir tik 1,55 proc. automatinę. 2014-aisiais tendencijos buvo panašios – 98,19 proc. su mechanine ir 1,81 proc. su automatine, 2015 m. – 97,32 proc. rinkosi laikyti egzaminą su mechanine ir 2,68 proc. – su automatine pavarų dėže. 3 proc. riba buvo peržengta 2016-aisiais. Prieš trejus metus su mechanine pavarų dėže egzaminus laikė 96,82 proc. egzaminuojamųjų ir 3,18 proc. pasirinko automatinę transmisiją. 2017-aisiais 96,12 proc. egzaminą laikę su mechanine pavarų dėže ir 3,88 proc. su automatine.
Tikėtina, kad tiksliai suskaičiavus praėjusių metų duomenis, egzaminą laikiusiųjų su automatine pavarų dėže skaičius viršys keliomis šimtosiomis keturių procentų ribą arba labai priartės prie jos.
"Lietuviai žvelgia praktiškai – nežinia, kada gali tekti sėsti prie automobilio, kuris turi mechaninę pavarų dėžę, vairo, o laikytas egzaminas su automatine pavarų dėže neleidžia vairuoti automobilio, turinčio kitokią", – primena S.Šuminas.
Visgi ilgainiui egzaminų vien tik su automatine transmisija skaičius augs, o galiausiai jie išstums mechanines pavarų dėžes. Ir išimtimi taps tie, kurie egzaminą laikys su mechanine pavarų dėže. Beje, reiktų atkreipti dėmesį, kad neretas žmogus, išlaikęs egzaminą su mechanine pavarų dėže, vairuoti renkasi automobilį su automatine pavarų dėže.
Neretas žmogus, išlaikęs egzaminą su mechanine pavarų dėže, vairuoti renkasi automobilį su automatine pavarų dėže.
Vairuotojų pasirinkimas
Įmonės, į Lietuvą gabenančios polizinginius automobilius iš Vakarų Europos pardavimų vadovas Justas Budrius sako, kad kartais klientų poreikis įsigyti automobilį su automatine pavarų dėže viršija pasiūlą.
"Nesuklysiu sakydamas, kad apie 70 proc. klientų domisi tik automobiliais, turinčiais automatinę pavarų dėžę, ir į mechanines nežiūri. Dažniausiai norimas įsigyti derinys – benzininis variklis ir automatinė pavarų dėžė", – tvirtina J.Budrius. Šie skaičiai taikomi 5–10 metų senumo automobiliams, o tie, kurie užsuka į saloną, dažniausiai išvažiuoja su tais, kurie sukomplektuoti su automatine transmisija.
"Be to, renkantis hibridinę pavarą turintį automobilį, kitokie variantai nesiūlomi, o ką kalbėti apie elektromobilius. Mechaninės pavarų dėžės pamažu virsta atgyvena arba lieka tik komerciniuose automobiliuose", – tvirtina pašnekovas.
UAB "Varanas", administruojančios Kauno automobilių turgų vadovas, Valentinas Naujanis taip pat teigia matantis tendencijas, kad į turgų atvežama vis daugiau automobilių, turinčių automatines pavarų dėžes.
"Anksčiau buvo tvirtinama, kad automatines pavarų dėžes renkasi tik moterys, tačiau šitas mitas jau seniai paneigtas. Dabar automatinė pavarų dėžė tampa ne tik patogesnio vairavimo garantu, tačiau dėl smarkiai pažengusių technologijų, ji padeda sutaupyti ir kuro", – sako V.Naujanis.
Dėmesys spalvai
Automobiliuose su automatinėmis pavarų dėžėmis gerokai sumažėja transmisijos dinaminės apkrovos, mažesnis ir toksinių medžiagų kiekis išmetamosiose dujose, nes mažiau junginėjamos pavaros ir variklis mažiau dirba aukštomis apsukomis. Vis dėlto yra keletas pagrindinių dalykų, kuriuos reikia žinoti vairuotojams, norintiems, kad jų turimas automobilis su automatine pavarų dėže tarnautų kuo ilgiau. Bene svarbiausias automatinės transmisijos dalykas – tepalas. Naujai pakeistas, tvarkingos automatinės transmisijos tepalas yra rausvos, žalsvos arba gelsvos spalvos. Jei pavarų dėžės karteryje yra pageltonavusi ar net pajuodavusi alyva, ją reikia keisti.
Skubi pagalba pavarų dėžei reikalinga ir tada, kai net ir neseniai keista alyva pajuodusi ir skleidžia svilėsių kvapą. Labai svarbu periodiškai patikrinti automatinės pavarų dėžės tepalo lygį. Viena iš dažniausių gedimų priežasčių – sumažėjęs alyvos lygis, pvz., dėl nehermetiškų ir tepalą leidžiančių riebokšlių. Kai pavarų dėžėje trūksta tepalo, hidraulinėje sistemoje sumažėja slėgis. Tuomet sankaba greičiau pradeda buksuoti ir agregatas sugenda. Tokių padarinių nesunku sulaukti net ir tuomet, kai pavarų dėžės karteryje trūksta visai nedaug alyvos. Tačiau negerai, jei automatinės pavarų dėžės karteris yra perpildytas alyvos. Automatinės transmisijos alyvos lygis matuojamas veikiant varikliui. Ant tepalo matuoklės strypo būna žymos ir šaltam (pradiniam matavimui, ar yra tepalo), ir įkaitintam tepalui teisingai pamatuoti. Jei ant matuoklės strypo žymos nenurodoma matavimo temperatūra, tuomet tepalo lygį derėtų matuoti pavarų dėžei įšilus. Automatinės pavarų dėžės itin išrankios tepalams. Jokiu būdu nevalia į jas pilti kitokį tepalą, nei reikalauja gamintojas.
Svarbi šiluma
Sunerimti turėtų tie vairuotojai, kurių automobilių automatinės pavarų dėžės pradėjo pavaras jungti aštriau. Važiuojant automobiliu su automatine pavarų dėže, pavaros perjungiamos turėtų būti sklandžiai. Jeigu pajutote, kad aukštesnė pavara jungiama pavėluotai, turėtume patikrinti pavarų dėžės tepalo lygį. Kad įvertintumėte, ar pavarų dėžės tepalas yra tinkamos būklės, jums pakaks švaraus popieriaus ar medžiagos skiautės, kad ja galėtumėte nuvalyti tepalo matuoklį. Jeigu yra neskaidrių krisliukų, tepalo spalva pakitusi, nerizikuokite tokiu automobiliu daug važinėti, išsyk riedėkite į servisą, kol automatinės transmisijos būklė dar labiau nepablogėjo, nes kuo ilgiau delsite, tuo didesnę žalą pavarų dėžei padarysite ir tuo brangiau kainuos ją remontuoti.
Automobilių priežiūros specialistai teigia, kad šaltuoju metų laiku sulaukiantis nemažai klientų skambučių, nerimaujančių, kad jų automobiliuose sumontuota automatinė pavarų dėžė prastai veikia, Vis gi labai jaudintis nereikėtų. Šaltuoju metų laiku tepalui automatinei pavarų dėžėje reikia pasiekti tinkamą darbinę temperatūrą, nes kol ji nėra tinkama, bėgių perjungimą koordinuojanti sistema neleidžia įjungti aukštos pavaros. Kad tepalo temperatūra greičiau pasiektų reikiamą, specialistai pataria nebirbinti automobilio variklio po langais laukiant, kol automobilis sušils, tačiau važiuoti įjungus žemesnes pavaras – taip automobilis sušyla greičiau, jūs pajudate savo kelionės tikslo link ir nepykdote kaimynų dėl automobilio išmetamųjų dujų. Jeigu važinėjate automobiliu, turinčiu senesnę pavarų dėžę, kad alyva greičiau pasiektų darbinė temperatūrą, reikėtų pradedant važiuoti, įsijungti ne pagrindinę pavarą – D, tačiau antrą arba trečią.
Sunkumai žiemą
Kalbant apie tinkamą automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis eksploataciją svarbu paminėti, kad pavaras perjungti būtina tiksliai ir niekada neskubėti to daryti iš vienos pozicijos į kitą, pavyzdžiui iš D į R.
Dar viena problema, su kuria susiduria automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis savininkai šaltuoju metų laiku, – užklimpimas. Žinome, kad užklimpusį automobilį su mechanine pavarų dėže reikia bandyti išjudinti jungiant pavaras į priekį ir atgal, o automobiliui su automatine pavarų dėže to daryti griežtai negalima. Jeigu jūsų automobilis turi galimybę automatinį transmisijos valdymą perjungti į rankinį, tai ir turėtumėte padaryti. Pasirinkę pirmąjį laipsnį, turėtume bandyti važiuoti. Traukos valdymo sistema neleis praslysti varantiesiems ratams ir palengvins išvažiavimą. Jokiu būdu neišjunkite traukos valdymo sistemos, priešingu atveju praslysdamas pradės smarkiai suktis vienas varantysis ratas ir kils didelis pavojus sugadinti pavarų dėžę. Tik išvažiavus iš nestandartinių sąlygų galima įjungti D režimą. Visiems abejojantiesiems, ar tinkamai elgiasi su automatine pavarų dėže, ekspertai pataria atsiversti automobilio priežiūros žinyną, kuriame gana aiškiai ir tiksliai būna aprašyta, kaip reikėtų tinkamai naudotis automobiliu su automatine transmisija, ir kokių klaidų nedaryti.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vyriausybė – už baudas iki 500 eurų užstačius svetimą automobilio vietą11
Vyriausybė pritaria siūlymui už automobilio stovėjimo vietos neteisėtą užėmimą tokios transporto priemonės savininką įspėti arba skirti jam piniginę baudą. ...
-
Dviračiu į kelią – ne paskubomis1
„Naujam sezonui dviratį geriausia ruošti rudenį“, – pataria legendinis Lietuvos sportininkas, dukart olimpinis čempionas Gintautas Umaras. ...
-
Gamintojų akistatos – vingiuotoje įkalnėje
Birželį jau 102-ąjį kartą bus rengiamos legendinės pakilimo į Paiko kalną lenktynės „Pikes Peak“. Joms specialius projektus kuria ne vien entuziastai, sporto komandos, bet ir automobilių gamintojai. Visų laikų trasos rekordas jau prikla...
-
Kelininkų gudrybės: vairuotojai piktinasi, ekspertai juokiasi54
Kelių tiesimą ne tik Lietuvoje gaubia mitai. Mūsų šalyje ne kartą nuvilnijo skandalai dėl plonesnio nei pridera asfalto sluoksnio, kurį kelininkai paklodavo naudodamiesi įstatymų spragomis. Ar pastaraisiais metais situacija pasikeitė? ...
-
„AutoTyrimai“: naujų lengvųjų automobilių balandį – 15 proc. daugiau
Naujų lengvųjų automobilių Lietuvoje balandį įregistruota 15 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Į gatves išriedėjo sunkvežimiai be vairuotojų: ar saugu?9
Be vairuotojo keliais važinės jau ir sunkvežimiai, bent jau Amerikos Teksaso valstijoje. Taip tikimasi išspręsti tolimųjų reisų vairuotojų trūkumą. Viliamasi, kad per ateinančius ketverius metus Jungtinių Valstijų keliuose riedės tūkstan...
-
Pusė autoservisų Lietuvoje – vis dar nelegalūs: kaip neatiduoti automobilio į blogas rankas?18
Apie tai, kokiame servise tvarkyti automobilį, kad įmonė tikrai būtų tvarkinga bei kur dėti nebenaudojamą automobilį, LNK žurnalistas kalbėjosi su aplinkos Apsaugos instituto direktoriumi Alfredu Skinuliu. ...
-
Nori daugiau tvarkos: nuomojami paspirtukai Kaune bet kur nesimėtys?16
Jau ne pirmą sezoną Kaune galima pasinaudoti nuomojamų elektrinių paspirtukų paslauga, tačiau mieste juos būdavo galima palikti bet kur. Ant takų ar šalikelėse numesti paspirtukai kėlė netvarką. Dabar planuojama įrengti specialias vietas, k...
-
Didinamas eismo saugumas ties IX fortu: keisis eismo organizavimas6
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ informuoja, kad artimiausiu metu Kaune, kelyje ties IX fortu, bus atlikti eismo organizavimo pakeitimai. Siekiant šioje vietoje padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, na...
-
Kauno bandymas suvaldyti sukčiaujančius vairuotojus baigėsi nesėkme: kas bus toliau?22
Kauno bandymas suvaldyti elektromobilių vairuotojus, kad šie nesukčiautų, baigėsi nesėkme, tad šią savaitę apmokestintos visos iki šiol buvusios nemokamos elektromobilių įkrovimo stotelės. Miestas sutaupys dešimtis tūksta...